Raide-Jokeri Otaniemeen vai Tapiolaan?

Minä ja Tiina Elo (Espoo, kaupunginhallituksen VPJ, vihreät) kirjoitimme Hesariin raide-Jokerista.

Tässä julkaistu juttu kuvana, ja alla tekstinä lähetetyssä muodossaan. Jo ennen lähetystä jouduimme karsimaan tekstistämme valtavan määrän byrokratiajargonia, jolla aiheesta on tapana puhua.

Viime kädessä kyse on siitä, miten itäistä Espoota halutaan kehittää: pitäisiko Leppävaaran ja Tapiolan väli rakentaa täyteen vai pitää omakotitaloalueena? Pitääkö Tapiolasta kehittää kaupunkia vai museoida nykymuotoonsa? Koska olen helsinkiläinen kunnallispoliitikko, joudun puhumaan aika varovaisesti naapurikunnan asioista.
hs-130611raidejokeri

Raide-Jokerin reitti päätettävä pikimmiten

Espoossa selvitetään, pitäisikö bussin 550 tulevaisuudessa korvaavan raide-Jokerin ajaa Tapiolan sijasta Otaniemeen. Tähän asti ratikka on linjattu kulkemaan Laajalahden omakotitaloalueen kautta Tapiolaan ohittaen otaniemen. Nyt Espoon kaupunginhallitus päätti selvittää myös mahdollisuuden ajaa kehän vartta Otaniemeen, mahdollisesti jatkaen sieltä Tapiolaan. Nyt onkin oikea aika selvittää reittivaihtoehdot vielä kerran, jotta hanke saadaan viimein eteenpäin.

Raide-Jokeri on seudullinen hanke, johon valtio on alustavasti luvannut osallistua 30% osuudella. Helsinki on jo päättänyt omalta osaltaan Raide-Jokerin hankesuunnitelmatyön käynnistämisestä tämän vuoden aikana. Jos päätökset Espoossa venyvät, hankesuunnittelu aloitettaneen ensin vain Helsingin osalta, tai Itäkeskuksesta Leppävaaraan.

Pidämme tärkeänä, että koko linja suunnitellaan kerralla. Jokeri pitää saada joko Tapiolaan tai Otaniemeen, mieluiten molempiin.

Linjaamalla raide-Jokeri Kehä I:n vartta Otaniemeen saataisiin reitille enemmän matkustajia. Tämä linjaus palvelisi nykyisen bussi-Jokerin tapaan Aalto-yliopiston ympärille voimakkaasti kehittyvää työpaikka- ja kampusaluetta. Pikaratikan vieminen Otaniemeen mahdollistaisi myös sen liittämisen Tiederatikkaan (Viikki-Otaniemi).

Reitin ongelmana on se, että Leppävaaran ja Otaniemen välillä pysäkeille on kaikilla pitkä matka. Ratikkaliikenne toimii parhaiten, kun pysäkit ovat keskellä asutusta. Kehä I:n varteen rakennettu Jokeri aiheuttaisikin painetta rakentaa Laajalahden Natura-alueen kupeeseen ja yleiskaavan viheralueille. Jatkoselvitykset on tehtävä yleiskaavan ehdoilla ja Natura-arviointeihin perustuen.

Vanha Tapiolaan menevä reitti on suunniteltu palvelemaan Laajalahden ja Pohjois-Tapiolan asukkaita sekä yhdistämään Tapiolan ja Leppävaaran kaupunkikeskukset. Jos Leppävaaran ja Tapiolan välistä aluetta ei haluta tiivistää, alueen ohittaminen voi olla perusteltua.

Eri linjausvaihtoehdoilla on hyvät ja huonot puolensa. Nyt tarvitaan tarkempaa vertailua niiden palvelutasosta, ympäristövaikutuksista sekä rakentamis- ja käyttökustannuksista. Otaniemeen kulkeva raide-Jokeri voisi tarjota erinomaista joukkoliikennettä Itä-Espooseen ja Helsinkiinkin. Sen ei kuitenkaan tarvitse sulkea pois sitä, että ratikka kulkisi myös Tapiolaan – Otaniemen kautta.

Tiina Elo
Kaupunginhallituksen 1. varapuheenjohtaja, Espoo (vihr)

Otso Kivekäs
HKL:n johtokunnan puheenjohtaja, Helsinki (vihr)

 

4 thoughts on “Raide-Jokeri Otaniemeen vai Tapiolaan?”

  1. Eikö Tapiolan täydennysrakennusprojekti ole jo toteutumassa? Ja lisäksi väliä Tapiola-Otaniemi seilaa jatkossa metro kahden minuutin välein. Joten itse luottaisin liityntäliikenteen hyvyyteen. Raide-Jokeri Tapiolaan, ja Tiedepikaratikka Otaniemeen ja tulevaisuudessa niiden yhdistäminen harkintaan.

    Toisaalta en ole itsekään espoolainen, mutta…

    1. Tapiolaan rakennetaan nyt kyllä lisää, miutta sen verran varovasti, että tätä menoa 2050 mennessä Tapiola erottuu ympäristöstään harvemmin rakennettuna alueena. Se tekee siitä vähän erikoisen aluekeskuksen.

      Tosiaalta se tosiaan on joukkoliikenteen hubi Länsimetron aloitettua liikenteen. Paras olisi minusta linja joka menee Leppävaarasta Otaniemen kautta Tapiolaan – nyky-Jokerin tavoin.

  2. Eikö paras olisi että raide menisi Tapiolasta Otaniemeen, ja sieltä Pohjois-Tapiolan ja Laajalahden kautta Leppävaaraan?

    Bussi kulkee kehää, koska se pääsee siitä nopeasti, mutta raide voidaan rakentaa myös lähemmäs asutusta, niin että sillä pääsee nopeasti otaniemestä leppävaaraan. On ihan älytöntä altistaa natura-arvoinen virkistysalue kerrostaloasunnoille, mikä välttämättä tapahtuu, jos raide laitetaan kehä I oikealle puolelle, mitä nyt ollaan selvittämässä.

    Ratkaisu on varsin yksinkertainen; laitetaan raide otaniemestä maarinsiltaa pitkin pohjois-tapiolaan.

  3. Mustakin Leppävaara-Otaniemi-Tapiola on järkevimmän kuuloinen reitti. Mutta, naapurikunnan päätöksentekijänä olen varovainen sanoman, täsmälleen mistä se kannattaisi vetää. Riippuu tosiaan siitä, halutaanko kehän itäpuolelle rakentaa vai ehkä länsipuolelle.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *