Tämä raporttiluonnos on osa Helsingin polkupyöräilijöiden tekemää pääpyöräreittien kartoitusta, jonka Helsingin kaupunki on Hepolta tilannut. Tarkoitus on, että pääpyöräreitit laiteaan hyvään kuntoon, ja niitä ruvetaan pitämään ajokunnossa myös talvisin.
Laitan raportin tänne esille, jotta sitä voidaan käyttä esimerkkinä ja keskustelupohjana kartoitustavoille. Hiotumpia esimerkkejä löytyy myös Jyväskylän kartoitusprojekteista, ks. 1, 2 ja 3
Teksi on vähän hiomatonta: kirjoitusvirheitä ja epäyhtenäistä tyyliä esiintyy varmasti. Lisäksi Picasa sössi näemmä karttoja vähän; korjailen niitä kunhan ehdin
Kommentit siitä, miten pyöräreittejä kannattaisi kartoittaa on tervetullutta. Kuten myös kommentit itse reiteistä.
—————-
Hepon Kuntokartoitus 2010
Hesarin reitti, alustava tulosraportti
Numeroinnin helpottamiseksi jaoin Hesarin väylän viiteen osaan, jotka käsittelen yksi kerrallaan:
- Hämeentie Arabiasta Kurviin
- Kurvin ohitus
- Hesari Kurvista Kaupunginpuutarhalle
- Kaupunginpuutarhalta Töölön läpi Merikannontielle rantaan
- Kaupunginpuutarhalta Hesperian puiston kautta Mannerheimintielle (bonus)
Reitti on ajettu pääosin sekä päivällä että yöllä ja molempiin suuntiin. Kuvat ovat pääosin päiväajoilta. Kartoitus on tehty 4-8.10.2010
Reitti Hesarilta Mannerheimintielle etelään ei ole mukana suunnitelmassa, mutta lisäsin sen itse, koska se on tärkeä reitti idästä ja koillisesta läntiseen kantakaupunkiin.
Jokainen kommentoitu piste on numeroitu.
Kohteista on arvioitu sekä vaara että pyöräilijöille aiheutunut haitta asteikolla: Ei – Vähäinen – Kohtalainen – Huomattava – Suuri. Pelkkää vähäistä haittaa aiheuttavat kohteet ovat sellaisia, joiden korjaamisella ei sinänsä ole kiire, mutta hyvin hoidetuilla pääreiteillä niidenkin korjaaminen tulisi ottaa tavoitteeksi.
Vähäistä suurempaa haittaa tai vaaraa aiheuttavat kohdat on lihavoitu sekä kartoissa että tekstissä.
Asfaltin puutteet on ilmaistu ”asfaltissa on puutteita”, jos kyse on pienistä railoista tai epätasaisuuksista. Ilmaisu ”asfaltin kunto on huono” on varattu tilanteisiin, joissa on selviä kuoppia tai muita vikoja joita pyöräilijät rupeavat väistelemään. Väistely on haitan lisäksi potentiaalinen vaara, ja siksi tälläiset kohteet tulisi korjata pikaisesti.
Yleisiä huomioita koko reitiltä
Viitoitus
Viitoitus pääosin puuttuu koko reitillä. Niissä paikoissa, joissa viittoja on, ne ovat liian pieniä, kohteita ei ole valittu systemaattisesti, ja viitat osoittavat vääriin suuntiin. Erityisen ongelmallisia paikkoja ovat Kurvin seutu, sekä Hesarin ja Merikannontien välinen osuus, joissa ei voi seurata autojen viittoja, koska pyörätie menee eri reittiä kuin pääautoväylät.
Pääreiteillä pitää pystyä kulkemaan pelkän viitoituksen avulla, seutua tuntematta ja ilman karttaa. Reitit olisi syytä viitoittaa käyttäen sekä reitin nimeä, että kohteita joihin se johtaa. Reittikohtaiset värit tms tunnisteet olisivat myös hyvät. Lisäksi olisi suotavaa, että sivukadulta pääreitille tullessaan pääreitti olisi aina viitoitettu.
Päällyste
Päällysteen kunto on monin paikoin puutteellinen. Korjausten ja kulumien lisäksi myös uudet päällysteet ovat yllättävän epätasaisia. Vanhat pyörätieasfaltit ja erityisesti ajoradat ovat selvästi uusia punaisia asfaltteja tasaisempia. Puuttuuko katuosastolta ehkä pyöräteiden tasoittamiseen soveltuva kalusto, vai onko työkäytännöissä puutteita? Mahdolliset ongelmat tulisi selvittää ja ratkaista
Rakennustyöt
Pyöräteitä käytetään monin paikoin rakennustömaiden varastona, tai se jätetään korjaamatta pitkäksi aikaa. Esimerkiksi Diakonissalaitoksen kohdalla on ollut erilaisia rakennustöitä jo ainakin kolmen vuoden ajan. Työmaiden ohituksen viitoitus on yleensä olematon tai satunnainen, eikä ohitusreittejä ole usein mietitty lainkaan. Väliaikaisia päällysteitä ei tehdä.
Pääpyöräreittejä katkoville työmaille tulisi laatia ohjeistus jolla pyritään minimoimaan haitta, sekä ohejistamaan kiertoreittien suunnittelussa ja merkitsemisessä. Aivan erityisesti pyöräteiden käyttäminen varastona pitkien työmaiden aikana tulee kieltää.
Reunakivet
Monin paikoin pyörätie loppuu reunakiveen. Osa reunakivistä on hyvin tehtyjä, s.o. tasaisessa asfaltissa kiviraita joka ei ole koholla, mutta tämä tuntuu olevan lähinnä satunnaista. Suurin osa on tavalla tai toisella huonoja. Erityisesti uudet ”viistetyt” reunakivet ovat vanhoja huonompia, koska niissä muodostuu parhaassakin tapauksessa ajamista haittaava kulma.
Tarpeettomat reunakivet vaativat hidastamaan paikassa jossa se ei olisi tarpeen, ja voivat aiheuttaa vaaraa jos niihin ajaa vahingossa lujaa. Reunakiviä ei tule käyttää hidastetöyssyinä, vaan asianmukaisesti merkityt hidastetöyssyt tulee tehdä erikseen paikkoihin joissa ne ovat tarpeen.
Pääpyöräreiteillä reunakiviä ei tule käyttää pyörätiellä ollenkaan.
1. Hämeentie Arabiasta Kurviin
Tämä osuus kattaa reitin Hermannin rantatieltä Pääskylänkadulle Hämeentietä pitkin.
1.1: Jatkuvuus Arabian suuntaan ja puuttuva viitoitus
Paikka: Hämeentien ja Hermannin rantatien risteys
Vaara: kohtalainen
Haitta: kohtalainen
Reitin päätepisteessä, Hermannin rantatien ylityksen kohdalla luonteva reitti jatkuu kävelytietä alemmalle Hämeentielle. Tässä ajaminen ei ole laillista, vaan pyöräilijän tulisi kääntyä varsinaisen Hämeentien varteen ja kääntyä oikealle vasta ennen ratikkapysäkkiä.
Mitään ajamisen kieltävää merkkiä ei kuitenkaan ole, vaan pyöräilijän tulisi ymmärtää asia siitä, että pyörätiemerkkiä ei erikseen näy. Tämä ei ole realistista, ja moni pyöräileekin tuosta suoraan.
Myös viitoitus puuttuu tässä kokonaan, ja pyöräilijän tulisi vaan tietää mitä kautta minnekin pääsee.
Korjausehdotus:
1) Kävelytienpätkän voisi sallia myös pyörille, ja ohjata pyörät sen päätteeksi ajoradalle.
2) Vaihtoehtoisesti kävelytie tulisi melkitä selvästi pyöräilyltä kielletyksi ja harkita myös fyysisiä esteitä.
3) Paras ratkaisu olisi oikaista pyörätien jatke Hämeentien suuntaisekti sen sijaan, että se nyt pyöräilijälle tulee kolme tarpeetonta käännöstä (ks kuva 1.1_B).
1.2 Hämäävä pyörävalo.
EDIT: tämä ei ole ongelmakohta, kyseessä on autoille tarkoitettu lisävalo
Paikka: Hämeentien ja Hermannin rantatien risteys
Vaara: vähäinen
Haitta: vähäinen
Hermannin rantatien toisella puolella oleva kävelijävalo ei näy kovin hyvin pyörätielle, koska se on mutkan takana. Sen sijaan autovalon alla on pyörille oma valo, joka näkyy oikein hyvin. Epäselväksi vaan jää, kenelle tämä valo on tarkoitettu. Hämeentiellä ei tässä kohti saa ajaa ajoradalla pyörällä, ja hermannin rantatietä ylittävien taas tulee noudattaa kävelijävaloa.
Pyörävalo ei myöskään vaihdu samassa rytmissä kävelijävalon kanssa, vaan autovalon.
1.3: Päällyste Vallilanlaakson sillan itäpuolella
Paikka: Vallilanlaakson sillan ja hermannin rantatien välinen alue
Vaara: ei
Haitta: vähäinen
Asfaltin kunnossa on puutteita.
1.4 Puutteelliset pyörätiemerkinnät Haukilahdenkadun risteyksessä
Paikka: Haukilahdenkadun ja Helmikadun välinen alue
Vaara: kohtalainen
Haitta: vähäinen
Katumaalaukset Haukilahdenkadun risteyksen pohjoispuolella ovat sekavia ja puutteellisia, mikä johtaa siihen, että jalankulkijat ja pyöräilijät eivät ymmärrä missä pyörätie kulkee.
Merkinnät ovat puutteellisia Helminkadulle asti (ks kuva 1.4_B)
Pyörätien merkit ovat myös huomattavan kaukana kummastakin risteyksestä, mikä on omiaan lisäämään sekaannusta.
korjausehdotus: katumaalaukset tulee uusia ensi tilassa. Pyörätiemerkit tulee siirtää lähemmäs pyörätien alkuja.
1.5 Huono päällyste
Paikka: Helmikadun ja Violankadun välinen alue
Vaara: ei
Haitta: vähäinen
Asfaltin kunnossa on puutteita.
1.6 Huono päällyste
Paikka: Violankadun pohjoispuolella
Vaara: vähäinen
Haitta: vähäinen
Asfaltin kunto on huono. Useita reikiä, joita pitää väistellä.
1.7 Vaarallisen kapea pyörätie
Paikka: Violankadun ja Saarenkadun välinen alue
Vaara: huomattava
Haitta: kohtalainen
Pyörätien leveys on aivan liian pieni, kapeimmillaan noin 80 senttiä. Vieressä on kapea jalkakäytävä, jolla on lisäksi vielä bussipysäkki. Jos pääpyöräreitistä tulee suosittu, johtaa se onnettomuuksiin ellei infrastruktuurille tehdä jotain.
Kartoitettaessa yksi pyöräilijä ohitti paikan ajaen ajorataa väärään suuntaan.
Korjausehdotuksia
1) Taloyhtiön etupihaa voi kaventaa
2) Bussipysäkin voi siirtää Saarenkadun pohjoispuolelle ja kaventaa ajorataa
3) Pääpyöräreitin voi siirtää kulkemaan Hämeentien toista laitaa Helmikadun kohdalta alkaen
1.8 Pyörätien käyttö varikkona
Paikka: Veganpolun ja Vellamonkadun välillä
Vaara: vähäinen
Haitta: vähäinen
HKL:n kiskotyömaa käyttää pyörätietä kaluston säilytykseen. Toiminta on jatkunut koko työmaan ajan.
Korjausehdotus: Kaupungin yksiköitä ja muita työmaita on ohjeistettava paremmin, että pääpyöräreittejä ei saa käyttää varikkona. Ongelman lyhytaikaisuus ei tee siitä merkityksetöntä, kun sama onglema toistuu ajtkuvasti jossain kohti.
1.9 Kaivon vierus
Paikka: Vellamonkadun risteys
Vaara: vähäinen
Haitta: vähäinen
Kaivon kannen vierukset ovat kuluneet kuopalle. Pyöräilijät väistelevät kantta, mikä voi aiheuttaa vaaraa.
1.10 Päällyste Ristikkokadun risteyksessä
Paikka: Ristikkokadun risteys
Vaara: ei
Haitta: vähäinen
Asfaltin kunnossa on puutteita
1.11 Painauma asfaltissa Ristikkokadun ja Allotriankujan välillä
Paikka: Ristikkokadun ja Allotriankujan välillä
Vaara: vähäinen
Haitta: vähäinen
Asfaltissa on painauma, jota pyöräilijät väistelevät. Vahingossa osuessa voisi myös johtaa kaatumiseen.
1.12 Heikko päällyste Allotriankujan pohjoispuolella
Paikka: Allotriankujan pohjoispuolella
Vaara: ei
Haitta: vähäinen
Asfaltin kunnossa on puutteita
1.13 Reunakivet Allotriankujan risteyksessä
Paikka: Allotriankujan risteys
Vaara: vähäinen
Haitta: kohtalainen
Korjausehdotus: reunakivet tulee poistaa pyörätieltä
1.14 Reittivirhe Hämeentien ylityksessä.
Paikka: Hämeentien ja Pääskylänkadun risteys
Karttaan merkitty reitti ylittää Hämeentien kuvatussa kohdassa, jossa ei ole pyörätein jatketta.
Korjausehdotus: Oikea reitti kulkee Pääskylänkadun toisella puolella.
1B. Hämeentien länsireuna
Mikäli kohdan 1.7 vaarallisen kapea pyörätie ei ole korjattavissa, täytyy pääväylän siirtämistä Hämeentien länsireunalle jo ennen Sturenkatua harkita.
Kävin läpi länsireunankin puutteet, mutta en listaa niitä tähän raporttiin. Puutteet aiheuttivat korkeintaan vähäistä haittaa tai vaaraa.
2. Kurvin ohitus Hämeentieltä Hesarille
Pääpyöräreitti ei kulje varsinaisen Kurvin kautta, vaan se ohitetaan Kinaporinkadun kautta. Tämä muun liikenteen pääväylästä poikkeava reititys vaatii erityisen hyvän viitoituksen. Nykyään koko alueella on yhteensä yksi pyörätieviitta, ja sekin osoittaa väärään suuntaan.
2.1 Puuttuva viitoitus Hämeentieltä lähdettäessä
Paikka: Hämeentien ja Pääskylänkadun risteys
Vaara: vähäinen
Haitta: huomattava
Hämeentieltä saapuessa kurviin, viitoitusta ei ole, ainoastaan jalkakäytävän merkki, joka kertoo pyörätien loppuvan. Pyöräilijän tulee keksiä itsenäisesti mihin suuntaan jatkaa.
Jos pyöräilijä osaa lähteä ylittämään hämeentietä, edessä on kaksi pientä viittaa joissa lukee ”Metro”. Toisessa on kävelijän ja toisessa pyöräilijän kuva niin pienellä, ettei niitä erota kadun toiselta puolelta (kuten ei tekstiäkään). Pylräkyltti osoittaa lisäksi väärään suuntaan Aleksis Kiven kadulle.
2.2 Kinaporin kadun päällyste
Paikka: Kinaporinkadulla Hämeentien läheisellä osuudella
Vaara: ei
Haitta: vähäinen
Kinaporinkadulla Hämeentien läheisellä osuudella asfaltin kunto on huono.
2.3 Kinaporinkadun työmaa
Paikka: Kinaporinkadulla
Vaara: vähäinen
Haitta: vähäinen
Putkityömaan ohitusjärjestelyt ovat heikot. Pyöräilijät ja jalankulkijat ohjataan kaikki yhteen puolen metrin koloon.
2.4 Kinaporinkadun vesirännit
Paikka: Kinaporinkadulla
Vaara: ei
Haitta: vähäinen
Vesirännit haittaavat ajamista.
2.5 Puuttuva viitoitus Vaasanaukiolla
Paikka: Kinaporinkadun ja Vaasankadun kulma
Vaara: ei
Haitta: huomattava
Minkäänlaista viitoitusta ei ole, vaan pyöräilijän tulisi vaan arvata suunta johon jatkaa. Myöskään pyörätiemerkkejä ei ole.
Toisesta suunnasta tullessa viitoitusta ei myöskään ole. Oikean jatkoreitin pyörätiemerkki on myös kaukana mäen alla oikealla. Kuvassa keskellä näkyvä pyörätiemerkki johtaa väärään suuntaan.
2.6 Mahdoton reitti
Paikka: Hesarin ja Vaasanpolun risteys
Karttaan merkitty reitti Vaasanpolkua Hesarille johtaa kohtaan, jossa ei ole mahdollista liittyä Hesarin liikennevirtaan. Vaihtoehtona on kääntyä jatkamaan hesarin jalkakäytävällä laittomasti, mikä ei myöskään ole laillista.
Toisesta suunnasta tultaessa pitäisi ylittää useammat reunakivet sekä sulkuviiva voidakseen kääntyä Vaasanpolulle.
Merkitty reitti kulkee lisäksi jalkakäytävää lähes Kaarlenkadulle asti
Korjausehdotus: Siirsin reitin kulkemaan Pengerpolkua Vaasanpolun sijasta, eli S-marketin edestä. Tällöin liittyminen Hesarille on laillisesti mahdollista, joskaan ei helppoa.
2.7 Katukaivo koholla
Paikka: Pengerpolku
Vaara: vähäinen
Haitta: vähäinen
Katukaivo on koholla, joten pyöräilijät väsitelevät sitä.
2.8 Korkea reunakivi ja epäselvä laillinen tilanne
Paikka: Pengerpolun ja Hesarin risteys
Vaara: kohtalainen
Haitta: huomattava
Pengerpolun pyörätie ilmeisesti loppuu ennen jalkakäytävää, joten pyöräilijä joutuu ylittämään jalkakäytävän, ja juridiset olosuhteet ovat epäselvät.
Lisäksi reunakivessä ei ole edes loivennusta, ainoastaan yksi painunut kohta.
2.9 Puuttuva viitoitus Helsinginkadulta Vaasanaukiolle
Paikka: Pengerpolun ja Hesarin risteys
Vaara: vähäinen
Haitta: huomattava
Lännestä tullessa pyöräilijöille ei ole minkäänlaista viitoitusta, joten pyöräilijä päätynee ajorataa pitkin Kurviin.
3: Helsinginkatu
Hesarin itäpää ajetaan ajoradalla. Tästä osuudesta ei ole mitään huomautettavaa (joskin Flemarin ja Kaarlenkadun liikennevalot ovat tarpeettomat, mutta se ei kuulu raportin aihepiiriin). Ongelmat alkavat heti kun pitäisi nousta pyörätielle.
Karttaa on käännetty 90 astetta, pohjoinen on vasemmalla.
Yleisratkaisuna Kurvin ja Sturenkadun risteyksen väliselle matkalle voisi suositella pyöräkaistoja. Ne tekisivät ajoradalla ajosta turvallisempaa ja selkeämpää, ja myös toimisivat nykyistä pyörätietä paremmin. Erityisesti nykyinen ongelmallinen siirtymä ajoradalta pyörätielle (3.1) jäisi pois.
3.1 Pääsy reitin mukaiselle pyörätielle Kaarlenkadun risteyksessä
Paikka: Hesarin ja Kaarlenkadunn risteyksen ympäristö
Vaara: vähäinen
Haitta: huomattava
Reitin mukainen pyörätie alkaa Hesarin eteläpuolella Flemarin ja Kaarlenkadun risteysten puolivälissä. Sinne ei kuitenkaan ole mahdollista siirtyä idästä tullessa, koska välissä on ajoradat ja sulkuviivat.
Lisäksi eteläreunan pyörätie on ilemsiesti yksisuuntainen, vaikkei sitä ole merkitty karttoihin tai liikennemerkein, ainoastaan kuluneella katumaalauksella.
Toinen mahdollinen reitti Hesarin pohjoispuolella tekee ylimääräisen vaarallisen mutkan, joka pakottaa pyöräilijät ajamaan Brahen kentän ovien edestä niin, että ovista ulostukijoihin on törmäysvaara. Pyörätie myös alkaa huomattavan jyrkällä reunakivellä.
Kyseisellä reitillä on lisäksi jyrkässä ja pimeässä mutkassa on lehtien alla painaumia, joista osa on korjattu suurpiirteisesti.
Koko risteyksessä ei ole minkäänlaisia opasteita, jotka kertoisivat, missä pääpyöräreitti jatkuu.
Korjausehdotus:
Tehdään seuraavat toimenpiteet:
- 1A) Pohjoisreunan pyörätie oikaistaan kulkemaan Hesarin reunaa
- 1B) Jos edellinen ei ole mahdollista, kyseinen Brahen kentän pääoven edestä kulkeva pyörätienpätkä poistetaan kokonaan, ja pyörät jatkavat ajoradalla risteyksen toiselle reunalle asti
- 2) Eteläreunan pyörätien yksisuuntaisuus merkitään kunnolla
- 3) Risteykseen asetetaan selvä viitoitus, joka kertoo minne pääpyöräväylä jatkuu
3.2 Reunakivet Kaarlenkadun risteyksessä
Paikka: Kaarlenkadun risteys
Vaara: vähäinen
Haitta: kohtalainen
Tarpeettomat reunakivet. Länsireunalla kivi on lisäksi koholla asfaltista
Reunakiviä ei tule käyttää hidastetöyssyinä, vaan asianmukaisesti merkityt hidastetöyssyt tulee tehdä erikseen paikkoihin joissa ne ovat tarpeen.
3.3 Päällysteen paikkaukset töyssyisiä.
Paikka: Kaarlenkadun ja Läntisen alppirinteen välinen alue
Vaara: ei
Haitta: vähäinen
Asfaltin paikkaukset ovat epätasaisia.
3.4 Vesirännit urheilutalon edustalla
Paikka: Läntisen alppirinteen ja Kirstinkadun välillä, sekä Kirsitinkadusta länteen
Vaara: ei
Haitta: vähäinen
Vesirännit haittaavat ajamista.
3.5 Reunakivet Kirstinkadun risteyksessä
Paikka: Kirstinkadun risteys
Vaara: vähäinen
Haitta: kohtalainen
Tarpeettomat reunakivet vaativat hidastamaan paikassa jossa se ei olisi tarpeen, ja voivat aiheuttaa vaaraa jos niihin ajaa vahingossa lujaa. Reunakiviä ei tule käyttää hidastetöyssyinä, vaan asianmukaisesti merkityt hidastetöyssyt tulee tehdä erikseen paikkoihin joissa ne ovat tarpeen.
Korjausehdotus: reunakivet tulee poistaa pyörätieltä
3.6 Katukaivo, jonka yli ei voi ajaa
Paikka: Tauno Palon puiston edustalla
Vaara: vähäinen
Haitta: vähäinen
Katukaivo on epätasainen, ja pyöräilijät väistävät sitä, mikä voisi johtaa vaaratilanteisiin
3.7 Liikennemerkit sijoitettu pyörätielle
Paikka: Diakoniapuiston edustalla
Vaara: vähäinen
Haitta: vähäinen
Pyörätielle sijoitetut liikennemerkit tekevät siitä tarkoitettua kapeamman ja haittaavat kunnossapitoa
3.8 Päällystevaurioita Kolmannen linjan risteyksessä
Paikka: Hesarin ja kolmannen linjan risteys
Vaara: ei
Haitta: vähäinen
Asfaltin kunnossa on puutteita.
3.9 Työmaa sulkee pyörätien
Paikka: Kolmannen linjan ja Linnunlauluntien välinen alue
Vaara: kohtalainen
Haitta: huomattava
Rakennustyömaa käyttää pääpyöräväylää varastoalueena. Sitä ennen tässä kohden oli kaksi eri tietyömaata. Yhteensä erilaiset työmaat ovat olleet tässä kesken jo ainakin kolme vuotta.
Lännestä tulevat pyöräilijät polkevat työmaan ohi yleensä ajoradalla. Toisinaan näkee myös ajoradalla autoliikennettä vasten kulkevia pyöräilijöitä tai jalankulkijoita, mikä aiheuttaa vaaran. Työmaiden viitoitus on suurpiirteinen, mutta olemassa.
Korjausehdotus:
Pääpyöräväylä täytyy kääntää väliaikaisesti kulkemaan Hesarin pohjoisreunaa ainakin Vaihtitielle asti, jossa ylitys onnistuu seuraavan kerran, mahdollisesti pidemmällekin (ks. kohta 3B).
Viitoitusta tulee parantaa niin, että myös paluu normaalireitille on selvästi viitoitettu
Työmaiden lupia sulkea pääpyöräreitit tulee välttää. Nykyiset ohjeistukset eivät ilmeisesti ole riittäviä. Asiaa on syytä selvittää.
3.10 Päällysteen kunto Hesarin ylityksessä
Paikka: Hesarin ylitys Kolmannen linjan risteyksen länsipuolella
Vaara: ei
Haitta: vähäinen
Asfaltin kunnossa on puutteita.
3.11 Valonapin sijainti
Paikka: Hesarin ylitys Kolmannen linjan risteyksen länsipuolella
Vaara: kohtalainen
Haitta: vähäinen
Pohjoisreunalla valonappi on sijoitettu niin, että kävelijät pääsevät siihen käsiksi vain seisomalla pyörätiellä.
3.12 Pyörätien loppu
Paikka: Hesarin ylitys Kolmannen linjan risteyksen länsipuolella
Vaara: kohtalainen
Haitta: vähäinen
Lännestä tuleessa on epäselvää missä kohden pylrätie loppuu. Viivoitus loppuu jo ennen Hesarin ylittävää pylrätien jatketta, mutta ilemisesti pyörätie jatkuu ainakin Sturenkadun ylitykseen asti, koska sielläkin on jatke. Mitään pyörätien loppumista merkitsevää liikennemerkkiä ei ole.
3.13 Päällysteen kunto Sturenkadun ja Vauhtitien välillä
Paikka: Hesarin pohjoispuoli Sturenkadun ja Vauhtitien välillä
Vaara: vähäinen
Haitta: vähäinen
Asfaltin kunnossa on puutteita. Erityisesti sillan alla pimeässä olevat kuopat voivat aiheuttaa vaaratilanteita.
3.14 Päällyste Hesarin ylityksessä Vauhtitien risteyksessä
Paikka: Hesarin ylityksessä Vauhtitien risteyksessä, pohjoisreunalla
Vaara: vähäinen
Haitta: vähäinen
Asfaltissa kuoppa koko pyörätien leveydeltä
3.15 Siirtymäreitit radanvarteen
Paikka: Rautatiesillan itäpuoli Hesarin pohjoisreunalla
Vaara: kohtalainen
Haitta: vähäinen
Pyörätiet kohtaavat jyrkässä alamäessä ja näkyvyys on huono. Sillalta tulevilel olisi syytä laittaa kolmio, ja ehkä hidastetöyssykin, että nämä eivät ajaisi hesarin reunaa kulkevien eteen.
Eteläpuolinen siirtymäreitti on työmaan takia vaikea käyttää, eikä sitä ole arvioitu.
3.16 Reunakivet Linnunlauluntien risteyksessä
Paikka: Hesarin ja Linnunlauluntien risteys
Vaara: vähäinen
Haitta: kohtalainen
Tarpeettomat reunakivet vaativat hidastamaan paikassa jossa se ei olisi tarpeen, ja voivat aiheuttaa vaaraa jos niihin ajaa vahingossa lujaa. Reunakiviä ei tule käyttää hidastetöyssyinä, vaan asianmukaisesti merkityt hidastetöyssyt tulee tehdä erikseen paikkoihin joissa ne ovat tarpeen.
Lisäksi länsipuolen reunakivi on kohollaan.
Korjausehdotus: reunakivet tulee poistaa pyörätieltä
3.17 Asfaltin paikkaukset epätasaisia
Paikka: Linnunlauluntien ja Mäntytien välillä
Vaara: ei
Haitta: vähäinen
Asfaltin kunnossa on puutteita.
3.18 Viitoitus Hesarin ja Mäntytien risteyksessä
Paikka: Hesarin ja mäntytien risteys
Vaara: ei
Haitta: huomattava
Idästä tullessa viitoitus puuttuu kokonaan pääväylän kääntyessä pois Hesarilta.
3B. Vaihtoehtoinen reitti Hesarin pohjoispuolella
Mikäli reitti pääteytään siirtää Hesarin pohjoispuolelle Kolmannelta linjalta Mäntytielle asti (työmaan poikkeusreitin ajaksi), tulee seuraavatkin ongelmakohdat huomata:
3.19 Epäselvä laillinen tilanne Vauhtitien risteyksessä
Paikka: Vauhtitien ja Hesarin risteys
Vaara: huomattava
Haitta: kohtalainen
On epäselvää, onko pyörätie tässä Hesarin viertä kulkeva vai siitä erillinen pyörätie. Mikäli pylrätie lasketaan Hesarin varreksi, vasemmalta tulevat kääntyvät autoilijat ovat väistämisvelvollisia. Mikäli taas pylrätie on erillinen, autot eivät enää olekaan kääntyjiä, ja pyöräilijä on väistämisvelvollinen.
Korjausehdotus: Autoille asettaan kolmiot pyörätien molemmin puolin. Vaihtoehtosiesti pyörille asettaan kolmio ennen risteystä.
3.20 Hankala reunakivi Hammarsköldintien risteyksessä
Paikka: Hesarin ja Hammarsköldintien risteys
Vaara: vähäinen
Haitta: kohtalainen
Reunakivi on osin koholla ja osin uponnut. Ja ylipäänsä tarpeeton.
Tarpeettomat reunakivet vaativat hidastamaan paikassa jossa se ei olisi tarpeen, ja voivat aiheuttaa vaaraa jos niihin ajaa vahingossa lujaa. Reunakiviä ei tule käyttää hidastetöyssyinä, vaan asianmukaisesti merkityt hidastetöyssyt tulee tehdä erikseen paikkoihin joissa ne ovat tarpeen.
Korjausehdotus: reunakivi tulee poistaa pyörätien kohdalta
Lisäksi pyörätien maalaukset tulee korjata niin, että ne selkeästi osoittavat mihin kohti pyörätie loppuu.
3.21 Päällysteen kunto Hammarsköldintien ja Vauhtietien välillä.
Paikka: Hammarsköldintien ja Vauhtietien välillä
Vaara: ei
Haitta: vähäinen
Asfaltin kunnossa on puutteita.
Mutta kunniamaininta opasteesta keskustaan. Se on ainoa tarkoituksenmukainen viitta koko reitillä.
4. Kaupunginpuutarhalta Töölön läpi Merikannontielle
Tämä osuus kattaa reitin Hesarilta Mäntymäentien risteyksestä Mäntymäentietä, Urheilukatua ja Toivonkatua Kisahallin pohjoispuolelle, ja siitä Eino Leinon katua, Humalistonkatua ja Rajasaarenkatua Töölön läpi Merkiannontielle
Karttaa on käännetty 90 astetta, pohjoinen on vasemmalla.
Päällystevikojen tarkat sijainnit ovat tällä osuudella hieman epävarmoja, koska en ymmärtänyt merkitä niittä ylös ajoissa, ja kuvat eivät riitä paikkojen tarkkaan tunnistamiseen.
4.1 Asfaltin kunto Mäntytien risteyksessä
Paikka: Mäntitien ja Hesarin risteyksessä Hesaria ylittävä pyörätien jatke
Vaara: ei
Haitta: vähäinen
Asfaltin kunnossa on puutteita.
4.2 Liikennejärjestelyt Hesarin ja Mäntymäentien risteyksessä
Paikka: Hesarin ja Mäntymäentien risteys
Vaara:vähäinen
Haitta: kohtalainen
Lännestä tullessa pääsy pyörätieltä pyörätien jatkeelle on kohtuuttoman hankalaa. Lisäksi valojen nappi on vain suojatien puoleisessa reunassa, ja siinäkin niin, että kävelijöiden pitää seistä pyörätiellä. Joskin nappi ei ilmeisesti ole käytössä.
4.3 Oikoreitin laillinen status
Paikka: Hesarin ja Mäntymäentien risteyksen pohjoispuolella
Vaara: vähäinen
Haitta: ei
Mäntymänetien pyörätieltä Hesarin pohjoisreunan pyörätielle johtavan oikoreitin laillinen status on epäselvä. Ei ole selvää, saako siinä aajaa pyörällä.
Korjausehdotus: oikoreitti merkitään yhdistetyksi kevyen liieknteen väyläksi. Mikäli pääpyöräväylä ohjataan Hesarin pohjoisreunalle, jalankulkijoiden ja pyörälijöiden erottelu lyhyelläkin pätkällä on myös tarpeen.
4.4 Katukaivo leikkaa osan pyörätiestä
Paikka: Mäntymäentiellä, Kisahallin parkkipaikkojen välissä
Vaara: ei
Haitta: vähäinen
Katukaivo, jonka yli ei käytännössä voi ajaa kaventaa pyörätietä. Vähäistä haittaa korostaa autoilijoiden taipumus parkkeerata pyörätielle.
4.5 Katukaivo liian syvällä
Paikka: Urheilukadulla Kisahallin takana
Vaara: vähäinen
Haitta: vähäinen
Katukaivo on liian syvällä. Käytännössä pyöräilijät kiertävät sitä. Vahingossa töyssyyn ajo voisi aiheuttaa vaaratilanteen
4.6 Ahdas T-risteys
Paikka: urheilukadun ja Toivontien risteys
Vaara: kohtalainen
Haitta: vähäinen
Vilkkaat pyöräväylät kohtaavat ahtaassa T-risteyksessä, vaikka tilaa olisi. Tivonkadulta tuleva joutuu käytännössä ylittämään Urheilukadun pyörätien ja kääntymään jalkakäytävän kautta, koska pyörä ei käänny noin ahtaasti, vaikka vauhti olisi hiljainen.
Korjausehdotus: risteystä tulisi leventää sisäkaarteista.
4.7 Reunakivi urheilukadun ylityksessä
Paikka: Urheilukadun ja Toivonkadun risteys
Vaara: vähäinen
Haitta: kohtalainen
Tarpeettomat reunakivet vaativat hidastamaan paikassa jossa se ei olisi tarpeen, ja voivat aiheuttaa vaaraa jos niihin ajaa vahingossa lujaa. Reunakiviä ei tule käyttää hidastetöyssyinä, vaan asianmukaisesti merkityt hidastetöyssyt tulee tehdä erikseen paikkoihin joissa ne ovat tarpeen.
Korjausehdotus: reunakivet tulee poistaa pyörätieltä
4.8 Päällysteen kunnossa puutteita Toivonkadun varressa
Paikka: Toivonkatu Urheilukadun ja MAnnerheimintien välillä
Vaara: ei
Haitta: vähäinen
Asfaltin kunnossa on puutteita.
4.9 Reunakivi Mannerheimintien ylityksessä
Paikka: Toivonkadun ja Mannerheimintien risteys
Vaara: vähäinen
Haitta: kohtalainen
Korjausehdotus: reunakivet tulee poistaa pyörätieltä
4.10 Huonokuntoinen päällyste Mannerheimintien ylityksessä
Paikka: Toivonkadun ja Mannerheimintien risteys
Vaara: vähäinen
Haitta: vähäinen
Kuva yllä kohdassa 4.09
Asfaltti on kuoppainen erityisesti ratikkakiskojen vieressä
4.11 Sekavasti ohjeistettu työmaa Ratikkahallilla
Paikka: Eino Leinon katu, Töölön ratikkahallin edusta
Vaara: vähäinen
Haitta: huomattava
Työmaa sulkee pyörätien. Ehkä. Toisesta suunnasta kävelijät ja ehkä pyöräilijätkin ohjataan …johonkin. Toisesta suunnasta mitään viitoitusta ei ole.
Korjausehdotus: Työmaita tulee ohjeistaa paremmin siitä, miten väliaikaisratkaisut tehdään pääpyöräreiteillä. Ohjeiden seuraamista tulee myös valvoa.
4.12 Pyörätie eri puolella kuin yleensä Eino Leinon kadulla
Paikka: Eino Leinon katu
Vaara: vähäinen
Haitta: ei
Pyörätie ja jalkakäytävä ovat Eino Leinon kadulla eri päin kuin yleensä, eli jalkakäytävä kadun puolella. Ratkaisu ei tunnu olevan kaikille selvä, ja sekä pyöräilijöitä että jalankulkijoita näkee väärissä paikoissa.
Ratkaisuehdotus: Eino leinon katu on vähäliikenteinen, ja siihen voisi harkita pyöräkaistoja pyörätien sijaan.
4.13 Puuttuva päällyste Eino Leinon kadulla
Paikka: Eino Leinon katu
Vaara: vähäinen
Haitta: kohtalainen
Päällyste puuttuu osasta Eino Leinon kadun pyörätietä. Mitään varoitusmerkkejä ei ole. Onko kuopan kierto jalkakäytävän puolella sallittua, on epäselvää.
Korjausehdotus: Työmaita tulee ohjeistaa paremmin siitä, miten väliaikaisratkaisut tehdään pääpyöräväylillä. Ohjeiden seuraamista tulee myös valvoa.
4.14 Reunakivet Topeliuksenkadun risteyksessä
Paikka: Eino Leinon kadun ja Topeliuksenkadun risteys
Vaara: vähäinen
Haitta: kohtalainen
Korjausehdotus: reunakivet tulee poistaa pyörätieltä
4.15 Reunakivet Välskärinkadun risteyksessä
Paikka: Rajasaarentien ja Välskärinkadun risteys
Vaara: vähäinen
Haitta: kohtalainen
Toinen reunakivi on myös pahasti lehtien peittämä, mikä voi aiheuttaa vaaraa, kun töyssy tulee yllätyksenä.
Korjausehdotus: reunakivet tulee poistaa pyörätieltä. Kunnossapitoon tulee kiinnittää huomiota myös syksyllä.
4.16 Betoniporsas keskellä pyörätietä
Paikka: Rajasaarentiellä Kajaniuksenkadusta itään
Vaara: vähäinen
Haitta: vähäinen
Keskelle kevyen liikenteen väylää asettettu betoniporsas kaventaa pyörätietä.
Korjausehdotus: Jos autojen läpiajon rajoittamiseen tarvitaan esteitä pyörätielläkin, katuun upotettu tolppa olisi parempi ratkaisu.
4.17 Töyssy asfaltissa
Paikka: Rajasaarentiellä Valhallankadun lähellä
Vaara: ei
Haitta: vähäinen
Asfaltin kunnossa on puutteita. Tarkka paikka unohtunut
4.18 Epätasainen päällyste
Paikka: Rajasaarentiellä Lastenlinnantien seudulla
Vaara: ei
Haitta: vähäinen
Asfaltin kunnossa on puutteita. Tarkka paikka unohtunut
4.19 Rajasaarentieltä pohjoiseen kääntyessä korkea reunakivi
Paikka: Rajasaarentien ja Merikannontien risteys
Vaara: vähäinen
Haitta: kohtalainen
Kohdassa, josta pohjoisetsa tulevat pyöräilijät nousevat Rajasaarentielle on osin liian korkea ja osin painunut reunakivi.
Korjausehdotus: reunakivet tulee poistaa pyörätieltä
5. Kaupunginpuutarhalta Manskulle kohti etelää
Tämä väli ei ole alkuperäisessä reittiehdotuksessa. Kartoitin sen kuitenin omatoimisesti, koska se on tärkeä lisäyhteys Hesarin väylältä kohti läntistä kantakaupunkia (mm. Etu-Töölöön, Kamppiin ja Ruoholahteen), eikä lisää kilometrejä paljoa. Reitistön mukainen reitti kisahallin takaa mannerheimintielle on älytön.
Koska suurin osa tästä pätkästä on Töölönlahden rannan pyörätietä, joka ollaan uusimassa, korjaukset kohtiin 5.3 – 5.7 tehtäneen uudistuksen yhteydessä.
5.1 kuoppa päällysteessä
Paikka: Mäntymäentien ja Hesperian puiston välillä
Vaara: vähäinen
Haitta: vähäinen
Kuoppa on tien reunassa hyvin näkyvillä ja helppo väistää, mutta osuessa johtaisi luultavasti kaatumiseen.
5.2 Puuttuva viitoitus
Paikka: Hesarin ja Töölönlahden rannan pyörätien risteys
Vaara: vähäinen
Haitta: kohtalainen
Idästä ja etelästä tullessa Töölönlahden rannan pyörätien risteyksessä ei ole minkäänlaista viitoitusta. Lännestä tullessa viitoitus näkyy, mutta idän suuntaan on jostain syystä merkitty Haaga.
5.3 Huonosti paikattu asfaltti katukaivon vieressä
Paikka: Ravintola Töölölahdenrannan edustalla
Vaara: vähäinen
Haitta: vähäinen
Asfaltin kunnossa on puutteita. Pyöräilijät väistelevät huonoa paikkausta, mikä voi aiheuttaa vaaratilanteen.
5.4 Kulunut päällyste katukaivon vieressä
Paikka: Oopperan edustalla
Vaara: vähäinen
Haitta: vähäinen
Asfaltin kunnossa on puutteita. Pyöräilijät väistelevät huonoa paikkausta, mikä voi aiheuttaa vaaratilanteen.
5.5 Vaarallinen risteys
Paikka: Oopperan eteläpuolella
Vaara: huomattava
Haitta: vähäinen
Toinen kevyen liikenteen väylä tulee yhtäkkiä vanhan muurin ja pusikoiden takaa. Varoitusmerkkejä ei ole. Pohjoisesta ja lännestä kummastakaan ei ole minkäänlaista näkyvyyttä toiselle väylälle, mikä aiheuttaa säännöllisesti vaaratilanteita pyöräräilijöiden kohdatessa.
Korjausehdotus: Lännestä tuleva vähemmän liikennöity pyörätie voisi kiertää etelämpää kuvassa näkyvän puun ympäri. Puun ja muurin väliin voisi istuttaa matalaa kasvillisuutta. Tällöin risteykseen olisi näkyvyys.
Ensiapuna risteykseen voisi laittaa pohjoiseen varoitusmerkin ja länteen stop-merkin
5.6 Huono pyörätieristeys
Paikka: Töölönlahden rannassa Hesperiankadun eteläpuolella
Vaara: vähäinen
Haitta: kohtalainen
Pääväylä kääntyy tässä Mannerheimintielle, mitä risteyksen suunnittelussa ei selvästikään ole huomioitu. Seurauksena on hiekaksi/mudaksi pyöräilty nurmikko. Alamäkien takia asfalttia kulkeva ajolinja olisi melko hankala.
Korjausehdotus: Ylimääräinen ”kääntyjäkaista” nyt rikki ajetun nurmikon tilalle
5.7 Huonokuntoinen päällyste
Paikka: Töölönlahden rannasta Mannerheimintielle nouseva kevyen liikenteen väylä
Vaara: vähäinen
Haitta: vähäinen
Asfaltin kunto on huono. väistely voi aiheuttaa vaaratilanteita
5.8 Ei valaistusta
Paikka: UKK-muistomerkin vieressä
Vaara: huomattava
Haitta: vähäinen
Valaistus puuttuu UKK-muistomerkin vieressä.
———————————————-
Tähän loppuu kuntoraportti.
Tänne asti lukeneille bonuskysymys: Pitäisikö alkaa suunnitella laajempaa pyöräteiden kuntokartoitusta jonkinlaisena crowd-sourcing-hankkeena? Eli siis porukalla tai kukin yksikseen kartoitetaan eri reittien kuntoa. Tätä voisi yhdistää esimerkiksi Fillarikanavaan jotenkin…
Tälläinen raportti tällä kertaa.
* 5700 metriä pyöräväylää
* 71 ongelmakohtaa
* 83 kuvaa ja 6 karttaa
* 3700 sanaa
* wordiin kopioituna 46 sivua
Menihän tämä taas vähän liioittelun puolelle, mutta vetoan työkaverini Teemun blogaukseen jossa tällainen toiminta perustellaan elegantisti.
Jos tarkoitus on raportoida puutteet, niin sitten raportoidaan puutteet. Minkä sille voi, että niitä on monta.
Enpä malta olla kommentoimatta kohtaa 1.2. Jotenkin ihmetyttää Otsolle käynyt näinkin ”helppo” kömmähdys tässä kohdassa, vai lieköhän kyseessä tarkoitushakuinen ongelman etsintä.
Se, että liikennevalo on tuon muotoinen ja kokoinen ei todellakaan automaattisesti tarkoita sitä, että kyseessä olisi pyöräilijöille tarkoitettu opaste. Pyöräilijöiden valossa on aina sinitaustainen lisäkilpi (182/1982, 25§).
Tuo kyseinen valo on ihan normaali autoliikenteen valo, joka käytännössä on tarkoitettu jonon ensimmäiselle autolle, jolla olisi muuten huono näkyvyys valo-opasteisiin.
No hei pitää sitä nyt jotain virheitä jättää, ettei lukijoilla kävisi aika pitkäksi! Tämä on kuitenkin vasta raportin raakaversio…
Täytyy myöntää, että en ollut hoksannut tuollaisia pikkuvaloja olevan autoillekin, vaikka nyt kun sanot niin onhan tuo aivan ilmeistä.
Niin ja en oikeasti vietä päiviäni opiskelemalla tieliikennelakia ulkoa, vaikka niin sattaisi tietysti nettiä lukemalla helposti luulla 🙂
Lisäsin tuonne maininnan, että tuo ei ole virhe
Jokunen kommentti, osa IRC:istä kopioiden:
1.1: siinä kävelytienpätkällä oli alunperin kl-väylän merkki, en muista oliko jaettu vai sekaisin, todennäköisesti sekaisin
3.15-3.16: Hesarin eteläpuolen liittymä radan varren pyörätiehen on Auroran remontista johtuen kelvoton. Pasilan suunnalta keskustaan tulevista pyöräilijöistä näyttäisi noin 80% ajavan tätä reittiä. Auroran remontin verkkoaita vie ison kaistaleen pyörätietä – niin ison, ettei kyseistä kohtaa pystytä auraamaan talvella lumesta. Lisäksi aita on (todennäköisesti huomaamatta) siirtynyt pikkuhiljaa yhä pidemmälle, nykyisellään jäljellä oleva pyörätien leveys on noin puolet siitä, mitä se oli aidan pystytyksen jälkeen viime vuonna. Aita on hyvin huonokuntoinen ja sen elementit retkottavat pyörätielle päin vinksin vonksin säännöllisesti. Ohikulkijat joskus aina tuuppivat niitä takaisin pystyyn.
Auroran remonttia tekevät (tai autoista päätellen näiden esimiehet) parkkeeraavat nykyisellään autonsa rautatiesillan alla pyöräetielle, vaikkei ko. aluetta olekaan merkitty remonttialueeksi. Sen lisäksi, että tämä aiheuttaa pyöräilijöiden siirtymisen ajamaan jalankulkijoiden puolella, tämä estää näkyvyyden Linnunlauluntien risteyksessä: Sillan alta pyöräilevät eivät näe Hesarilta Linnunlauluntielle kääntyviä autoja (eivätkä autoilijat pyöräilijöitä). Sillan alla on eristetty yksi kaista autoilta pois käytöstä, ko. kaistaa voisi käyttää todennäköisesti noiden autojen parkkeeraamiseen.
4.2: Nappi on käytössä, mutta vain yöaikaan, samoin kuin suuri osa muistakin Helsingin liikennevalonapeista.
4.13: Tämä kohta taitaa olla ollut kaivettuna auki viime syksystä asti jo.
5.1: Tämä kuoppa on ollut tuossa iät ja ajat, olen nähnyt kahdesti siihen ajavan kaatuvan. Olen myös tuloksetta tästä kaupungille raportoinut ainakin kahteen otteeseen. Jos talvella tähän kertyy vettä ja se jäätyy, siihen tulee hyvin liukas, kupera jäämöykky. Kuoppa kun on ihan ajoradan reunassa, siitä helposti kaatuu ajoradalle vastaantulevien autojen alle.
5.2: Tämän kohdan jälkeen voisi tulla yksi kohta lisää – ravintolan kohdalla puun oksat roikkuvat niin alhaalla että osuvat pyöräilijään ja peittävät näkyvyyden. Kun keskustan suuntaan polkevat väistävät oksia vasempaan reunaan, syntyy vaaratilanteita keskustan suunnasta tulevien kanssa.
Toinen lisäkohta on huomautus talvikunnossapidosta. Hesarilla Töölönlahden pohjukassa on talvisin lähes joka lumisateen jälkeen se tilanne, että pyörätie aurataan ensin ja melkein heti perään ajorata aurataan pyörätielle. Viime talvena ajoin siistiä jälkeä tekevän pyörätieauran perässä, samalla seuraten peilistä, kuinka takana tuli ajoradalla aura auraten lumet ja loskat pyörätielle.
5.6: Jokavuotinen nurmikonistutus on aivan turhaa tällä kohdalla, tuon kulman voisi hyvin oikaista asvaltoiduksi pyörätieksi.
5.7: Samalla voisi asvaltoida nämä railot ja halkeamat umpeen. Talvisin nuo jäätyvät usein hyvin liukkaiksi ja yllättäviksi jääpuroiksi.
Olenkin aina ihmetellyt miten Kurvisssa pitäisi ajaa fillarilla. Nyt se suositeltu tapa selvisi. Kinaporinkadulle mentäessä on tien keskellä tolpat, eikä tien alussa ole mitään viitoitusta, joten aina siitä mennessä arveluttaa, että onkohan nyt ihan oikeilla teillä. Lisäksi kadun varrella taitaa olla joku sossu, siellä liikkuu vanhuksia ja vaivaisia ja niitä kyyditseviä mittariautoja niin ettei aina meinaa väliin mahtua.
Vaasanaukiolla pyörätie pitäisi erottaa selvemmin torista ja jalkakäytävästä, nyt pyörätietä ei erota muusta toritilasta. Tietä reunustavat tolpat voisivat ehkä toimia. Samoin pyörätien laskeminen alas katutasoon Hesarille käännyttäessä. Ehkä sen yli kulkevan jalkakäytävän kohdalle voitaisiin vielä merkitä suojatie.
Pyörätien selvä merkitseminen auttaisi myös hahmottamaan tuon Kinaporintietä kulkevan reitin, nyt Vaasanaukiolla ja Hesarille liittyessä on aina sellainen mielikuva, että on oikaisemassa ihan väärää reittiä.
Onpas laitettu paljon vaivaa tuohon raporttiin! Sangen perinpohjaista työtä.
3.19: erittäin vaarallinen risteys pyöräilijälle kun ajaa Hesaria alas. Yksi ratkaisu olisi siirtää liikennevalot pohjoispuolelle ennen kevyenliikenteenväylää.
Ansiokasta työtä. Millä aikataululla näitä raportteja tehdään? Kiinnostaisi tietää milloin saadaan myös muista väylistä raportit. Odotan innolla!
Tässä Timo Hastin kommentit säköpostista kopioituna, että ovat samassa paikassa tallessa:
– Se liikennevalo Otson raportin kohdassa 1.2 ei sinänsä ollut huono havainto. Ei kukaan tiedä, että pyörävalon yhteydessä pitää olla se sinitaustainen lisäkilpi. Teoriassa siis pikkuopastin voi hämätä
pyöräilijää luulemaan, että siinä pitäisi jatkaa suoraan ko. valon mukaisesti (ainakin pimeään aikaan, kun asfaltin muuttuminen betonikiveykseksi ennen pyörän tippumista ajoradalle ei ehkä näy).
Riski lienee pieni, mutta sanonpa nyt kuitenkin. Ylipäätään valo-opasteiden loogisuuteen pitäisi kiinnittää huomiota, esim. Mannerheimintien ylityksen kohdalla on vain yksi jalankulkijaopastin ja kun siinä kuitenkin on ilmiselvä pyörätie (ja onko se nyt sitten pyöräkaista siinä ratikkahallin edessä?), niin jotenkin ainakin itse odotin näkeväni siinä pyöräilijöille tarkoitetun opastimen. Mutta ei, siinäkin pitää kuvitella olevansa jalankulkija ja tarkkailla jalankulkijoiden opastinta.
– Kurvin seutu tosiaan kaipaa selkiyttämistä, Arabian suuntaan ajettaessa ei voi mitenkään tietää mistä ja miten käännytään Helsinginkadulta vasemmalle.
– Otso kartoitti pdf-karttojen pohjalta, mutta Googlen karttapohjalla reitti on hieman eri Mäntymäentien ja Sturenkadun välillä ja eikös
Google-pohjan reitit nimenomaan ole ne ajantasaisemmat? Toisaalta vahinkoa ei syntynyt kun useampi vaihtoehto tuli kartoitettua. Ja se siirto Pengerpolullehan näkyy myös Google-pohjalla.
– Helsinginkadun pohjoispuolella kulkevalla pyörätiellä junaradan alituksen länsipuolella on paksu pylväs keskellä pyörätietä ja länteen ajettaessa siinä vauhti kiihtyy alamäkeen. Näitä paksuja pylväitähän on vähän joka paikassa pyöräteillä, eikä niitä ihan helposti lähdetä siirtelemään, mutta vikoja ne silti ovat.
– Sujuuko Topeliuksenkadun ylitys ruuhka-aikaan, kun siinä pitää väistää Topeliuksenkadun liikennettä? Kysyn, sillä en itse paikan
olosuhteita tunne.
– Rajasaarentiellä suojatiet maalattava myös pyörätien yli.
– Hesari ja Länsiranta -reittien risteyksessä (Merikannontien ja Rajasaarentien risteys) sujuvin reitti Merikannontieltä pohjoisesta Rajasaarentielle on tosiaan Otson kartoittama reitti ajoradalla. Toisaalta HKR todennäköisesti lähtee siitä, että pyörätietä on lain mukaan pakko käyttää. Parannusehdotuksia en nyt tähän hätään kuitenkaan esitä muuten kuin se opasteviitan siirto, joka ilmenee oman osuuteni kuvasta:
http://tjh.kuvat.fi/kuvat/KUNTOKARTOITUS/L%E4nsiranta/101010_1038.JPG
– Rajasaarentien länsipäässä kulkee pyörätie ja jalkakäytävä vierekkäin, mutta yhtäkkiä yhdistelmä muuttuukin pelkäksi pyörätieksi. Turha ihmetellä, jos jalankulkijat käyttävät tätä pyörätietä. Muistaakseni tällaisia paikkoja oli jossain muuallakin, mutten nyt osaa sanoa missä.
– Humalistonkadun ja Välskärinkadun risteys on muistaakseni tasa-arvoinen, ja kun se muutenkin on Y-kirjaimen muotoinen, niin siinä voi tulla epäselvyyttä että kuka kääntyy ja kuka ajaa suoraan ja väistetäänkö oikealta tulijaa jne. Pyöräilijöiden
sääntötuntemus on kuitenkin aika heikko, pitäisikö
Välskärinkadulla olla kärkikolmio (jos ei jo ole)?
Kiitos kaikille kommenteista.
Homma etenee niin, että Hepolla on kohta serveri, jonne kaikkien eri väylien karotitustulokset upitaan yhteen paikkaan, ja lopulliset raportit generoidaan sitten sieltä. Syötän nämä löytmäni kohdat, sekä myös kommentoijien huomauttamat kohdat sinne sitten ajallaan. olen jo käynyt kuvaamassa noita vähän lisää…
Täytyy mietitä joku tapa, jolla serverille kerättyihin raportteihin pääsee myös kommentoimaan muutkin kuin kartoitukseen osallistuvat. Tässä nimittäin hyvin huomaa, miten useamman ihmisen näkökulmat tuovat huomattavaa lisäarvoa verrattuna siihen että tekisi vain yksin.
Deadline koko projektille on näillä näkymin 27.11. Pistän lisätietoa jahka sellaista on.