Blogin uusimmat

Päästökauppa muuttaa merenkulkua

Kirjoittajalta Otso Kivekäs | 2.12.2024 | 0 kommenttia

Merenkulku on Euroopassa tullut päästökaupan piiriin alkaen tämän vuoden alusta ja laajentuen parin seuraavan vuoden aikana kaikkiin isoihin laivoihin ja niiden päästöihin. Muutokset merenkulussa alkavat nyt näkyä. Päivän Turun sanomissa Viking Linen toimitusjohtaja Hanses kertoo, että he suunnittelevat sähkölaivaa Helsingin ja Tallinnan väliseen liikenteeseen. Avoimia kysymyksiä on vielä paljon, alkaen siitä miten ja milloin laiva … Jatka artikkeliin Päästökauppa muuttaa merenkulkua

Aloite Taivallahden koulun liikenneturvallisuuden parantamiseksi

Kirjoittajalta Otso Kivekäs | 28.11.2024 | 0 kommenttia

Taivallahden koulu on palaamassa väistöstä vuodenvaihteesta takaisin Mechelininkadun varteen. Koulun vanhemmat ovat huolissaan liikenneturvallisuudesta ja heidän keräämässään addressissa on jo satoja nimiä. Mechelininkatu on pääkatu, jolla on merkittävä liikennemäärä. Taivallahden koulun kohdalla liikenne on kuitenkin jo selvästi vähäisempää kuin eteläosalla. Paras ratkaisu olisi Mechelininkadun kaventaminen 1+1-kaistaiseksi koulun kohdalla. Vanhemmat ehdottavat myös 30 km/h nopeusrajoitus Mechelininkadulle … Jatka artikkeliin Aloite Taivallahden koulun liikenneturvallisuuden parantamiseksi

Helsingin ”murhaava” väestökehitys

Kirjoittajalta Otso Kivekäs | 17.11.2024 | 0 kommenttia

Perussuomalaisten pormestariehdokas Wille Rydman sanoo, että Helsingin väestökehitys on murhaava, mutta mitä hän mahtaa tarkoittaa sillä? Helsinki kasvoi viime vuonna yli 10 000 asukkaalla. Perinteisesti kasvua pidetään elinvoiman merkkinä, menestyvät kaupungit kasvavat ja kasvavat kaupungit yleensä menestyvät. Toisaalta 216 Suomen kunnassa väkiluku laski. Helsinkiin muutti kotimaasta 36 000 ihmistä. Jos he olisivat pysyneet siellä missä … Jatka artikkeliin Helsingin ”murhaava” väestökehitys

Miten tietojärjestelmähankinta epäonnistuu tai onnistuu

Kirjoittajalta Otso Kivekäs | 15.11.2024 | 5 kommenttia

Jokaisen tietojärjestelmähankinnan kriittisin vaihe on alussa, ennen kun tarjouspyyntöä tai määrittelyä aletaan valmistella. Siinä kohti pitäisi kysyä, mitä me oikeastaan olemme tekemässä. Ja usein hankinta epäonnistuu jo tässä kohtaa, koska kriittisiä kysymyksiä ei käydä riittävästi läpi. Tärkein kysymys liittyy siihen, mitä olemme organisaationa tekemässä. Tietojärjestelmää ei voi erottaa toimintatavasta, jota sen olisi tarkoitus tukea. Esimerkiksi … Jatka artikkeliin Miten tietojärjestelmähankinta epäonnistuu tai onnistuu

Kavennuksia Koskelantien suojatielle

Kirjoittajalta Otso Kivekäs | 10.11.2024 | 0 kommenttia

Tein lautakunnassa esityksen Koskelantien turvallisuudesta ja nyt kadulle saadaan seitsemään kohtaan kavennus, joka tekee ylittämisestä turvallisempaa! Kalervonkadun ja Koskelantien risteyksessä kolmen kaistan levyinen katu kapenee vain kahden kaistan levyiseksi. Kavennus tekee ylitysmatkan jalankulkijoille lyhyemmäksi ja samalla hillitsee ajonopeuksia, ksoka katu ei tunnu ylileveältä kiihdytysbaanalta. Tästä kulkee suurin osa Kumpulan lapsista joka arkiaamu ekaluokkalaisista alkaen. Liikenneturvallisuus … Jatka artikkeliin Kavennuksia Koskelantien suojatielle

Aloite Herttoniemen ja Roihupellon teollisuusalueiden suunnittelemiseksi

Kirjoittajalta Otso Kivekäs | 7.11.2024 | 1 kommentti

Jätin eilen valtuustoaloitteen koskien sitä miten Itä-helsinkiä pitäisi tiivistää teollisuusalueille eikä luontoon. Aloitteeni allekirjoitti 27 valtuutettua, mukaan lukien neljän valtuustoryhmän puheenjohtajat. Itä-Helsinkiin on tehty tai suunnitteilla merkittävä määrä tiivistysrakentamista. Hyväksytyissä ja suunnitteilla olevissa kaavamuutoksissa alueelle tulisi kymmeniä tuhansia asukkaita lisää. Monissa suunnitelmissa alueen luonto- ja puistoalueet kaventuisivat. Kyse on monista asukkaille rakkaista puistoista ja metsistä … Jatka artikkeliin Aloite Herttoniemen ja Roihupellon teollisuusalueiden suunnittelemiseksi

Kuinka rakennetaan vihreä kaupunki: Kaupunki-ilma vapauttaa

Kirjoittajalta Otso Kivekäs | 5.11.2024 | 1 kommentti

Kirjoitan kirjaa vihreästä kaupunkisuunnittelusta. Tämä teksti on luonnos demokratiaa ja osallisuutta koskevaksi luvuksi. Julkaisen sen, jotta sitä on on mahdollista kommentoida ja kritisoida. Kaupunki-ilma vapauttaa Kaupunki on enemmän kuin kokoelma taloja tai liikennejärjestelmä. Kaupunki on myös enemmän kuin se taloudellinen lisäarvo tai palvelut joita se tuottaa. Kaupunki on joukko ihmisiä jotka ovat tai haluavat olla … Jatka artikkeliin Kuinka rakennetaan vihreä kaupunki: Kaupunki-ilma vapauttaa

Kuinka rakennetaan vihreä kaupunki: Eriytymisen torjunta

Kirjoittajalta Otso Kivekäs | 23.10.2024 | 6 kommenttia

Kirjoitan kirjaa vihreästä kaupunkisuunnittelusta. Tämä teksti on luonnos ilmastonmuutosta koskevaksi luvuksi. Julkaisen sen, jotta sitä on on mahdollista kommentoida ja kritisoida. Eriytymisen torjunta Asuinalueiden eriytyminen tarkoittaa kehitystä, jossa hyväosaiset ja huono-osaiset alueet erkaantuvat kauemmas toisistaan. Erityisesti huono-osaisempien alueiden osalta tämä voi johtaa heikkenemisen kierteeseen. Jos eriytyminen pääsee liian pitkälle, se voi johtaa vakaviin ongelmiin paitsi … Jatka artikkeliin Kuinka rakennetaan vihreä kaupunki: Eriytymisen torjunta

Kuinka rakennetaan vihreä kaupunki: luonto kaupungissa

Kirjoittajalta Otso Kivekäs | 8.10.2024 | 14 kommenttia

Kirjoitan kirjaa vihreästä kaupunkisuunnittelusta. Tämä teksti on luonnos ilmastonmuutosta koskevaksi luvuksi. Julkaisen sen, jotta sitä on on mahdollista kommentoida ja kritisoida. Luonto kaupungissa Helsinki on vihreä kaupunki. Kaupungista on metsää noin kolmannes ja ilmasta katsoen moni rakennettukin alue näyttää lähes metsältä, koska puita on paljon. Jokaista helsinkiläistä kohden kaupungissa kasvaa kymmeniä ellei satoja puita. Tässä … Jatka artikkeliin Kuinka rakennetaan vihreä kaupunki: luonto kaupungissa

Kuinka rakennetaan vihreä kaupunki: Autokaupungin ongelma, osa 2

Kirjoittajalta Otso Kivekäs | 3.10.2024 | 10 kommenttia

Kirjoitan kirjaa vihreästä kaupunkisuunnittelusta. Tämä teksti on luonnos autokaupunkia koskevan luvut toiseksi puoliskoksi. Julkaisen sen, jotta sitä on on mahdollista kommentoida ja kritisoida. Jos haluat auttaa projektissa, pyydän kritiikkiä, mutta myös osallistumaan Mesenaatti-kampanjaan, joka on parhaillaan käynnissä! Kuka maksaa pysäköinnin? Helsingin uusilla tiiviillä alueilla autot pysäköidään joko talojen alle koko korttelin kokoisiin halleihin, erillisiin parkkitaloihin … Jatka artikkeliin Kuinka rakennetaan vihreä kaupunki: Autokaupungin ongelma, osa 2