Luvassa vaihteeksi lyhyt kokous, lista tässä
Töölönkatu 49 kivitalon myynti kaupungin kiinteistöyhtiölle tulee pöydältä. HKL:n omistama talo ollaan myymässä kaupungin vuokrataloyhtiö Auroranlinnalle. Auroranlinna kunnostaa huonokuntoisen talon, ja se pysyy vuokra-asuntokäytössä. Käsittääkseni nimenomaan HKL:n työsuhdeasuntoina.
Kaupungilla on linjaus, että liikelaitosten tulisi myydä työsuhdeasuntotalonsa kiinteistöyhtiölle, ja että niitä ei saa myydä vapailla markkinoilla. Kyse on siis omaisuuden keskittämisestä niin, että asuntojen vuokrausta ja ylläpitoa harjoittaisi vain muutama yksikkö kaupungissa. Ja jos hinta olisi korkeampi, maksettaisiin talosta kovemmat verot. Sikäli matala hinta on siis looginen: kaupunki kun lopulta maksaa kummankin osapuolen kulut.
Hakaniemen metriksen Länsipuolen sisäänkäynti siirretään sisään Nordean omistamaan taloon. Esitimme viimeksi kriittisiä kysymyksiä, mutta ei ollut aikaa keskustelulle. Nyt palataan asiaan.
Kyse on siitä, että kaupunki maksaa uudesta yhteydestä valtaosan ja Nordea vain vähän. Nordean kannalta kyse on (pää)osin yhteydestä parkkihalliin, joten hanke kytkeytyy siihenkin.
Toisaalta Siltasaarenkadun uudistussuunnitelmat (mm. paremmat bussipysäkit ja pyörätie) käytännössä vaativat sisäänkäyntipömpelin poiston, ja onhan se myös ruma. Lisäksi uusi sisäänkäynti on esteetön, mitä vanha ei ole.
Ratikoiden tietojärjestelmät päivitetään tulevaa uutta HSL:n tietojärjestelmää varten (ja koska ne ovat vanhoja). Täytyy kysyä, kuinka suuri osa kuluista tulee lipunmyyntilaitteista. Että voisiko ne jo nyt jättää pois ja säästää vähän.
Lisäksi valitaan yksi urakoitsija, hyväksytään kulunvalvonnan hankesuunnitelma jonka aiemmin palautimme parempaan valmisteluun ja kuullaan taas automaattimetron tilanteesta ja mitä sen kanssa aiotaan tehdä. Siitä kerron lisää kokouksen jälkeen.
Eikö tuossa ratikoiden järjestelmäuudistuksessa kannattaisi ottaa samaan pakettiin myös lippuautomaatit kuljettajarahastuksen lopettamiseksi (tästä en ainakaan esityslistassa nähnyt sanaakaan)? Spekseihin vielä että LIJ201″4″:ää odotellessa maatit pystyvät toimimaan yksinkin niin että ne saadaan mahdollisimman pian käyttöön. Eihän sen tarvitse kuin pystyä tulostamaan paperinpaloja ja pitämään jonkinlaista kirjaa myydyistä lipuista, mallia voi käydä katsomassa vaikka Musiikkitalossa…
Kuten alla jo Pirkko totesi, tässä hankitaan lippujärjestelmän perusinfraa. Lippuautomaatteja ei tosiaan vielä hommata, eikä ilmeisesti lipunmyyntilaitteitakaan (?)
Kuljettajarahastuksesta luopuminen on viimeisimmissä kuulemisssani aikatauluissa jossain ”vuonna 2016 tai jälkeen”. Agendallani on selvittää, voitaisiinko se tehdä nopeamminkin.
Saataisiinko automaattimetrohankkeen tiedotuspolitiikkaan jotain rotia:
http://bit.ly/Xp8flB
Keskustelemme kokouksessa, onko esitettävissä asioissa jotain sellaista, mitä ei voi julkaista. Jos ei, niin sitten esitys tulee julkiseksi.
Jatkossakin osa tilannekatsauksista tulee edelleen olemaan suullisia, mutta osa (isommat katsaukset lähinnä) tulevat esityslistallekin.
Lyhyeksipä jäi ilomme automaattimetron tilannekatsausten listateksteistä.
HKL hankkii vaunuihin vain uuden lippu- ja informaatiojärjestelmän vaatiman perusinfran. Kuten esityslistalla lukee:
ajoneuvotietokone
ohjauspaneeli kuljettajalle
I/O-yksikkö
3 – 5 kpl Ethernet-kytkimiä vaunutyypistä riippuen
Ethernet-rengasverkon kaapelointi
Lipunmyyntilaitteet hankkii HSL. Ratikoihin HSL on tilannut matkustamoon lippuautomaatit.
Auroranlinnasta vielä. Onko myös niin, että kun kauppahinta pidetään matalana, ei työsuhdeasunnoista tarvitse myöskään periä käypää vuokraa pääoman tavoitetuottoon pääsemiseksi, vaan ne voidaan vuokrata alihintaan?
En tunne tarkemmin Auroranlinnan toimintaperiaatteita. Kari Kälviä lupasi selvitellä asioita ennen kokousta, eli päätökseen mennessä toivottavasti tiedän paremmin.
Toista kautta kuulin, että kaupungin työsuhdeasunnot eivät nykyään ole erityisen haluttuja, mikä viittaa siihen että eivät ne varmaan ainakaan kovin raskaasti subventoituja ole.