Kirjoitin Helsingin sanomiin siitä, miksi uusi yleiskaava on merkittävä parannus Helsingille ympäristön, kaupunkirakenteen talouden ja liikenteen näkökulmasta. Samalla piti selventää sitä, miten päätösprosessi on mennyt, erityisesti koskien keskuspuistoa.
Vihreät puolustavat keskuspuistoa – ja yleiskaavaa
Jussi Tarkkanen (HS 22.8.) antaa ymmärtää, että yleiskaava olisi luonnon kannalta huono ja väittää että Vihreät olisi aktiivisesti ajanut keskuspuistoon rakentamista. En tiedä, mihin Tarkkanen käsityksensä perustaa, mutta totta se ei ole.
Keskuspuiston puolustaminen oli yksi vihreiden tärkeimpiä tavoitteita puolueiden välisissä neuvotteluissa. Onnistuimme vähentämään rakentamista 16 hehtaaria, mutta jäljellä on vielä 40-50 hehtaaria. Se on 4-5% keskuspuiston alasta, mikä saattaa kuulostaa vähältä, mutta silti enemmän kuin olisimme halunneet. Vihreillä on valtuustossa 19 paikkaa 85:stä, emmekä me voi yksin sanella kaupungin päätöksiä.
Kokonaisuutena uusi yleiskaava on valtava askel eteenpäin Helsingille. Viimeiset puoli vuosisataa Helsingin seutua on hajautettu yhä laajemmalle alueelle ympäri Uuttamaata luoden epäekologista, kallista ja luontoa tuhoavaa kaupunkirakennetta. Helsingin uudessa yleiskaavassa kurssia käännetään, ja rakentamista keskitetään lähemmäs keskustaa ja jo rakennetuille alueille. Auton käyttöön pakottavaa kaupunkirakennetta korvataan hyvin palvelevalla joukkoliikenteellä ja pyöräily-yhteyksillä.
Yleiskaavassa keskustaa lähimmät moottoritiet muutetaan kaduiksi, “bulevardeiksi” , joilla autoliikennettä hillitään. Ruuhkat eivät pahene, koska moottoritiet päättyvät nytkin katuihin, joille autojen täytyy mahtua. Samalla saadaan asuntoja 80 000 ihmiselle, jotka voivat kulkea ratikalla auton sijasta. Jos bulevardeja ei rakenneta, ihmiset pakotetaan asumaan kauempana ja kulkemaan autolla. Ruuhkat pahenevat, hiilidioksidipäästöt lisääntyvät ja luontoa tuhoutuu enemmän.
Yleiskaavassa on useita yksityiskohtia, joista en pidä, mutta kokonaisuus on silti suuri parannus. Osaa ongelmista voidaan korjata myöhemmissä asemakaavoissa.Yleiskaava tekee Helsingistä vihreämmän, ja siksi Vihreät kannattavat yleiskaavan hyväksymistä.
Otso Kivekäs
Puheenjohtaja
Vihreä valtuustoryhmä
On melkoista hurskastelua sanoa, että Keskuspuiston puolustaminen oli yksi vihreiden tärkeimpiä tavoitteita, ja että vihreät eivät voi yksin sanella kaupungin päätöksiä. Jos ilmoittaa olevansa jotain mieltä, voisi ainakin taistella näkyvästi asiansa puolesta.
Päinvastoin vihreät ilmoittavat aktiivisesti muutenkin kannattavansa uutta ylimitoitettuihin asukastavoitteisiin perustuvaa yleiskaavaa, joka hävittäisi ison osan muistakin Helsingin metsistä ja viheraluesta.
”Osaa yleiskaavan ongelmista voidaan korjata myöhemmissä asemakaavoissa.”
Jos puistoalue on yleiskaavassa määrätty rakentamiseen, niin ei se helposti enää takaisin puistoksi muutu. Sen takia olisi äärimmäisen tärkeää, että yleiskaavassa ei puolihuolimattomasti tehdä sellaisia päätöksiä, joita ei enää myöhemmin voi korjata.
Keskuspuisto ei säästy sillä, että sieltä täältä pelastetaan joku pikselinpuolikas. Keskuspuistoon rakentamisesta tulee luopua yleiskaavassa, ja puistolle pitäisi laatia yhtenäinen suojelukaava, jotta jatkuva puistoalueen kaventaminen ja valtaaminen rakennusmaaksi saadaan loppumaan.
Ihan mielenkiinnosta kyselen kun olet ollut säätämässä Apottia. Miten käy Apotin kun omaa sote-aluetta ei tulekaan ja maakunta ottaa itselleen potilasjärjestelmän.
Yleiskaavassa on paljon muutakin korjattavaa kuin yksi pätkä bulevardia Keskuspuistossa. Uusi yleiskaavaehdotus tuhoaisi laajalti metsiä ja viheralueita myös muualla kaupungissa.
Yleiskaava pitäisikin palauttaa uuteen valmisteluun, jossa ylimitoitettuja asukastavoitteita tarkistetaan ja myös kaupungin asukkaiden näkemykset kaupungin kehittämisestä huomioidaan.
Otso toteaa kirjoituksessaan, että moottoritiet päättyvän nytkin katuihin. Niinhän ne päättyvät, mutta eivät pääty kehä ykkösen kohdalla. Kehä ykkönenhän on tärkeä seudullinen väylä, joka yhdistää säteittäisiä pääteitä.
Nythän tällä kaupunkibukevardilla tuhotaan myös kehä ykkönen, joka ruuhkautuu, kun moottoritiet ruuhkautuu jo kehä ykkösen kohdalla. Tätähän Atso ei näytä tajuavan, vihreä kun on näissä liikenteellisissä kysymyksissä.
No., niin, kaavahan meni valtuustossa läpi. Vihreähän viis välittivät keskuspuiston uhraamisesta bulevardeille.
Raideyhteys, pyörä-ja jalankulku yhteyksien toteuttaminen ajoi kirkkaasti jonkun viherpuiston säilyttämisen yli.
Asukkaatkin uhrattiin melulle, jotta puistontyngässä linnuilla ja oravilla olisi rauha.