Kuinka rakennetaan vihreä kaupunki: luonto kaupungissa

Kirjoitan kirjaa vihreästä kaupunkisuunnittelusta. Tämä teksti on luonnos ilmastonmuutosta koskevaksi luvuksi. Julkaisen sen, jotta sitä on on mahdollista kommentoida ja kritisoida.

Luonto kaupungissa

Helsinki on vihreä kaupunki. Kaupungista on metsää noin kolmannes ja ilmasta katsoen moni rakennettukin alue näyttää lähes metsältä, koska puita on paljon. Jokaista helsinkiläistä kohden kaupungissa kasvaa kymmeniä ellei satoja puita. Tässä Helsinki poikkeaa useimmista suurista kaupungeista maailmalla. Tämä vihreys on erityinen helsinkiläinen arvo, jota kannattaa vaalia.

Luonto ei kuitenkaan pelkisty vain puiden määrään, vaan koostuu lukemattomien erilaisten kasvien, eläinten ja mikrobien muodostamasta ekosysteemistä. Luonto on läsnä kaikkialla kaupungissakin: ulkona, sisätiloissa ja omissa kehoissammekin. Luonto on lukemattomia toisiinsa kytkeytyneitä ekosysteemejä, jotka koostuvat erilaisista kasveista, eläimistä, mikrobeista ja elottomasta luonnosta. Nämä ekosysteemit vaihtelevat Helsingissä lajistoltaan köyhemmistä nurmikentistä hyvin monimuotoisiin kaupunkimetsiin ja kosteikkoihin.

Maailmanlaatuisesti luontokato, eli luonnon monimuotoisuuden heikkeneminen on suurimpia uhkia ihmiskunnalle. Luontokadon pysäyttäminen muodostaa kestävälle politiikalle tiukan reunaehdon niin globaalisti kuin myös Helsingissä.

Kaupunki ei tietenkään ole aarniometsä, eikä kaupunkiluonto ole koskaan koskematonta, vaan aina vuorovaikutuksessa ihmisen kanssa. Toisaalta joskus juuri tämä vuorovaikutus suojaa luontoa. Helsinki päätti toisen maailmansodan jälkeen, että kaupungin metsissä ei harjoiteta metsätaloutta, vaan niitä kehitetään virkistyskäyttöön. Siksi Helsingissä on poikkeuksellisen paljon vanhaa metsää ja myös monia koko maan tasolla uhanalaisia lajeja. Ja niinkin urbaanissa luonnossa kuin Töölönlahdella uhanalainen nokikana kasvattaa suurempia poikueita kuin esimerkiksi Vanhankaupunginlahdella, koska jatkuva ihmistoiminta ympärillä pitää pedot poissa.

Haluan Helsingin, jossa vihreys on itsetään selvä osa kaupungin olemusta. Helsingin, jossa luonto on lähellä, monipuolista ja elinvoimaista. Kaupungin, jossa luonto tulee iholle, lapset voivat tuntea mullan varpaissaan ja merikotka voi pesiä keskellä kaupunkia.

Luonnon monimuotoisuus ja kaupungit

Luonnon monimuotoisuus tarkoittaa juuri sitä miltä kuulostaakin: mahdollisimman paljon vaihtelua luonnossa a. Täsmällisesti sen voi ajatella tarkoittavan, että on mahdollisimman monenlaisilla eri geeneillä varustettuja eliöitä – siis mahdollisimman monia lajeja, mahdollisimman paljon geneettistä variaatiota lajin sisällä ja mahdollisimman paljon erilaisia toisistaan eroavia elinympäristöjä.

Kaiken eliökunnan geenien muuntelua ei tietenkään käytännössä voi mitata, mutta eliölajien ja erilaisten luontotyyppien määrä kertoo luonnon monimuotoisuudesta niin globaalisti kuin paikallisestikin. Kyse ei kuitenkaan ole pelkästään lajimäärästä: samalla lajilla on monia paikallisia populaatioita, jotka ovta kukin enemmän tai vähemmän sopeutuneet juuri paikallisiin oloihin. Populaatioiden runsaus kertoo lajin kyvystä selvitä tulevista muutoksista ja kunkin populaation sisäinen monipuolisuus kyseisen populaation kyvystä selvitä muuttuvissa olosuhteissa.

Paikallisesti asiaa katsottaessa ehkä tärkein käsite on ekosysteemi, eli yhden melko yhtenäisen paikan luonnon muodostama kokonaisuus. Esimerkiksi lammella tai metsällä on oma ekosysteeminsä, suuremman metsän sisällä monilla sen erilaisilla osilla omansa. Mitä useampia eri lajeja ekosysteemissä elää, sen monimuotoisempi se on. Lajit riippuvat toisistaan monimutkaisilla riippuvuusketjuilla ja jonkin avainlajin katoaminen saattaa romahduttaa koko ekosysteemin. Ja vastaavasti eri ekosysteemit myös riippuvat toisistaan

Monimuotoisuutta ei voida suojella vain suojelemalla harvinaisia lajeja, mihin luonnonsuojelulainsäädäntömme pitkälti perustuu. Aivan yhtä lailla tärkeää on estää tavallisia lajeja muuttumasta harvinaisiksi. Esimerkiksi Varpusten ja hömötiaisten määrä Suomessa on tippunut alle puoleen muutamassa vuoskymmenessä ja kumpikin aiemmin yleinen lintu luokitellaan nykyään erittäin uhanalaisiksi. Elämme nopeaa kehitystä, jossa moni vielä lapsuudessamme tavallinen laji onkin yhtäkkiä harvinainen. Tavallistenkin lajien paikalliset populaatiot ovat arvokas osa luontoa. Niissä voi olla sellaista geneettistä monimuotoisuutta, jota ei muualla ole. Avainasemassa on erilaisten ekosysteemien suojelu.

Paikallisesti katsottuna tavoite on luonnon kokonaisheikentymättömyys. Aiemmassa geenlähtöisessä luennassa sen voisi tulkita tarkoittavan, että tietyn alueen, esimerkiksi Helsingin, erilaisten geenimuotojen määrä ei vähene. Pelkkä lajien määrä ei sen sijaan ole hyvä mittari, koska se ohittaa lajin kuihtumisen kunnes viimeinenkin yksilö kuolee. Käytännön tasolla kokonaisheikentymättömyyttä seurataan niin, että kaikki ihmisen aiheuttama ekosysteemien heikentyminen pitää kompensoida toisaalla vastaavan suuruisella vahvistumisella. Kompensoinnista laajemmin kappaleessa Luonnonsuojelu kaupungissa. Helsinki on sitoutunut luonnon kokonaisheikentymättömyyteen vuoteen 2030 mennessä.

Monimuotoisuus on maailman tasolla välttämätöntä ihmiskunnan tai vähintäänkin sen nykyisen sivilisaation selviämiselle. Elämämme perustuu siihen, että monimuotoinen luonto kannattelee kaikkien muiden lajien lisäksi meitä. Luontokato, eli monimuotoisuuden romahdus onkin ihmiskunnan kohtalon kysymys. Jos pölyttäjien määrät romahtavat, ruuantuotanto romahtaa ja suurin osa ihmiskunnasta kuolee. Jos merien leväkannat katoavat, ilmastonmuutos räjähtää aiempaa paljon nopeampaan nousuun ja seuraukset ovat arvaamattomia. Jos Amazon palaa, Golf-virta saattaa hiipua ja Eurooppaan koittaa jääkausi. Ja tuhannella muullakin tavalla luonnon romahdus voi tuhota meidät. Luonto kyllä selviää siitä, miljoonien vuosien mittaan monimuotoisuus palaa. Ihminen tuskin selviää ja sivilisaatiomme varmasti ei. Moni tällainen romahduspiste saattaa olla lähellä, jotkin on jo mahdollisesti ylitetty. Siksi kysymys on kriittinen.

Monimuotoisuus on arvokasta kuitenkin myös paljon paikallisemmalla tasolla. On selvää vahva tutkimusnäyttöä, että säännöllisellä kosketuksella maaperään jossa on monipuolinen mikrobikanta on selvä yhteys terveyteen. Maaperän mikrobikannan monipuolisuus puolestaan liittyy suoraan maan päällä elävän ekosysteemin monipuolisuuteen. Maaperä luo pohjan maan päällä eläville kasvilajeille, jotka puolestaan muodostavat erilaisia elinympäristöjä. Tätä käsittelen laajemmin kappaleessa Luonnon itseisarvo ja välinearvo.

Luontokadon pysäyttäminen vaatii elinympäristöjen suojelua ja niiden kytkeytyneisyyden vahvistamista. Lisäksi ihmisen heikentämiä elinympäristöjä täytyy ennallistaa, eli niiden luonnon tilaa täytyy parantaa. Nämä ovat myös kaupunkiluonnon turvaamisen lähtökohdat. Luontokadon suurimmat syyt kytkeytyvät kuitenkin enemmän kulutukseen ja sen pysäyttäminen vaatii isoja muutoksia tavoissamme käyttää maata ja luonnonvaroja.

Suomessa suurin luontokatoa aiheuttava tekijä on metsätalous. Tämä ei ole kovin yllättävää, koska Suomi on pääosin pohjoista havumetsää ja metsäekosysteemejä on täällä eniten. Metsätalouteen kaupungeilla on kuitenkin suoraa vaikutusta vain rajallisesti – kunhan kaupungin omistamia metsiä hoidetaan kestävästi ja puun polttamisesta energiaksi ei tehdä tapaa.

Toiseksi suurin uhka on maatalous, jonka edestä on kuivattu soita ja raivattu metsiä ja jonka ravinnepäästöt tuhoavat jokia ja Itämerta. Sen kannalta kaupunkilaisten kulutuksella on väliä – vastaavasti kuin hiilipäästöihin, joita käsittelen kappaleessa Helsinkiläisten kulutuksen päästöt. Kaupunkisuunnitteluun yhteys on tässäkin kuitenkin ohuempi.

Kolmas uhka sen sijaan on kaupunkisuunnittelun ytimessä: asutuksen leviäminen luontoalueille, mitä tapahtuu kaikissa kasvavissa kaupungeissa ja myös Helsingin seudulla. Seudulla raivattiin vuosina 2012-2018 yhteensävajaat 3000 hehtaaria metsää. Tästä 700 hehtaaria eli lähes neljännes raivattiin uusien pientaloalueiden tieltä. Seuraavaksi suurimmat syylliset olivat rakennusalueet, pellot, palvelualueet (eli lähinnä isot kauppa-alueett) ja liikennealueet, eli tiet. Kerrostaloalueet aiheuttivat vain 5% metsäkadosta, hiukan enemmän kuin kesämökit. Samoina vuosina seudun väestö kasvoi 125 000 ihmisellä, joista 108 000, eli 85% kerrostaloissa.

Jos katsotaan vain Helsinkiä, niin kaupungin metsäpinta-ala kutistui 60-luvulta 2010-luvulle jatkuvasti, mutta on viimeiset kymmenen vuotta on pysynyt suunnilleen ennallaan. Käänne tapahtui samoihin aikoihin, kun kaupungin kasvu alkoi “kääntyä sisäänpäin”, eli uusien luontoon rakennettavien lähiöiden sijaan täydennysrakentamiseen. Ja osuu likimain yhteen myös sen kanssa kun Vihreillä on alkanut olla keskeinen rooli Helsingin kaavoituksessa.

Johtopäätös on selvä. Keskeinen uhka luonnolle on hajarakentaminen, ei tiivistysrakentaminen. Kaikki luonto ei ole metsää, mutta metsäkatoa on helpoin seurata ja muu luontotuho johtuu aika lailla samoista syistä. Tätä dynamiikkaa käsittelen kappaleessa Tiivistämistä vai hajarakentamista.

Helsingissä luontoalueiden pinta-alat ovat pääosin pieniä, paitsi Östersundomissa. Pienuus ja irrallisuus tekee niiden säilymisestä usein vaikeaa, kun monien lajien populaatiot ovat pieniä ja siten herkkiä katoamaan pienestäkin vastoinkäymisestä. Seudullisesti tärkein alue on Pääkaupunkiseudun viherkehä, joka koostuu Östersundomin, Luukin, Nuuksion, Kirkkonummen järvialueen ja Porkkalan metsistä.

Lähempänä keskustaa olevillakin alueilla on kuitenkin arvoa, esimerkiksi vanhankaupunginlahti on Euroopan mittakaavassakin arvokas lintualue ja palvelee paikallisten lisäksi myös ohi muuttavia lintuja. Ja monimuotoisuudella on arvoa myös luonnoltaan arvokkaimpien alueiden ulokopuolella. Kaupunkisuunnittelussa keskeinen luontokulma on maksimoida monimuotoisuus kaikkialla – niin suojelualueilla, joista kirjoitan seuraavassa kappaleessa kuin myös asuinalueilla ja muualla, mistä kirjoitan kappaleessa Luonto ihmisen rinnalla.

Luonnonsuojelu kaupungissa

Luonnonsuojelualueiden tarkoitus on suojata arvokkaita ekosysteemejä tuhoutumiselta. Tällöin ne voivat ylläpitää sellaista lajirikkautta ja sellaisia lajeja, jotka muualla ovat jo katoamassa. Parhaassa tapauksessa – jos saamme sukupuuttoaallon katkaistua – moni laji voisi sitten suojelualueilta levitä takaisin laajemmille alueille. Samalla luonnonsuojelualueet voivat tarjota ihmisille hienoja luontoelämyksiä, toimia kauniina maisemana ja tuottaa ekosysteemipalveluja. Tämä ei kuitenkaan ole luonnonsuojelualueiden tarkoitus, vaan lisähyöty.

Helsingissä oli vuoden 2023 lopussa 76 luonnonsuojelualuetta, joiden yhteispinta-ala oli 1424 hehtaaria. Vuoteen 2040 mennessä tavoitteena on perustaa 118 luonnonsuojealuetta lisää. Sen jälkeen noin 10% Helsingin maa-alasta ja 10% merialasta olisi suojeltu, mikä on enemmän kuin Suomessa keskimäärin. Suojellun alan ja alueiden määrä voi kuulostaa paljolta, kun puhutaan kuitenkin pääosin rakennetusta kaupungista. Mutta itse asiassa moni luontotyyppi on säilynyt kaupungissa paremmin kuin metsä- ja maatalousmailla, koska Helsingissä metsiä ei hakata selluksi. Tämä määrä suojelua ei myöskään merkittävästi estä kaupungin kasvua, kun se suunnataan muualle kuin arvokkaimmille luontoalueille. Tästä lisää kappaleessa Lähiluonnon dilemma

Erityisesti vanhaa metsää on Suomessa vähän ja siksi Helsingin seudun metsien rooli on valtakunnallisestikin merkittävä. Seudun suurimmat luontoalueet ovat Nuuksio ja Sipoonkorpi, jotka yhdessä Porkkalanniemen, Pohjois-Espoon metsien ja Östersundomin kanssa muodostavat Helsingin seudun viherkehän. Osia tästä viherkehästä on suojeltu, mutta muihin osiin kohdistuu jatkuva paine kaupungin levittäytyessä, kuten kuvasin kappaleessa Tiivistämistä vai hajarakentamista.

Arvokkaita luontoalueita on myös lähempänä keskustaa, suurimpana niistä Vanhankaupunginlahden luonnonsuojelualue kosteikkoineen, joka on Euroopan tasollakin merkittävä lintujen levähdys- ja pesimäalue ja jossa on pesinyt jopa merikotka. Moni uhanalainen laji on myös sopeutunut urbaaniin ympäristöön. Esimerkiksi Liito-oravien kanta runsastuu koko ajan ja niitä liitelee Helsingissä Töölöä myöten. Erittäin uhanalaisen kirvelilattakoin suurin esiintymä Suomessa löytyy Lapinlahden puistosta.

Uudessa Helsingin luonnonsuojeluohjelmassa erityishuomio on meressä ja virtavesissä. Helsingin luonnon erityinen piirre on meri, joka on rikkonaisen rantaviivan takia vahvasti läsnä monissa kaupunginosissa, erityisesti lukuisilla asutuilla saarilla. Jos kysytään, missä Suomen kunnassa asuu eniten asukkaita saarissa, vastaus on Helsinki. Meriluonnon suojelu on pitkään ollut takamatkalla suhteessa maanpäälliseen luontoon. Saaria ja luotoja on viime vuosina suojeltu runsaasti ja 2019 perustettiin ensimmäinen vedenalainen luonnonsuojelualue Kallahdenniemen matalikolle. Tavoitteena on että vuoteen 40 mennessä olisi perustettu 22 meriluonnon suojelualuetta, niistä laajimmat Vuosaaren eteläpuolelle ja ulkosaaristoon.

Arvokasta luontoa on suojeltava siellä, missä sitä on. Luonnon monimuotoisuuden turvaamisen lievennyshierarkian mukaisesti ensisijainen keino on välttää luonnon tuhoamista, eli esimerkiksi olla rakentamatta arvokkaaseen metsään. Jos tämä ei ole mahdollista, toissijainen ratkaisu on minimoida haitat luonnolle. Kolmantena haitta jota ei voida välttää, voidaan kompensoida ennallistamalla tai suojelemalla luontoa toisaalla.

Ekologinen kompensaatio ei kuitenkaan ole mikään vapaudut vankilasta -kortti, jolla voisi hyvittää minkä tahansa luonnon heikennyksen. Ensinnäkin se on äsken kuvatusti viimesijainen keino, jota tulisi käyttää vasta jos haitta ei ole vältettävissä ja toisekseen hyvityksen tulisi kohdistua samaan luontotyyppiin tai eliölajiin samalla kasvillisuusvyöhykkeellä. Koska esimerkiksi uhanalaisia lehtoja on etelärannikolla muutenkin vähän, ei sopivaa kohdetta välttämättä löydy.

Kirjasimme Helsingin vuoden 2021 strategiaan, että arvokkaimpiin luontokohteisiin ei osoiteta rakentamista. Arvokkaimpien alueiden määrittelytyö on edelleen kesken, mutta esimerkiksi Ramsinniemen juuressa palautimme kaupunkiympäristölautakunnassa valmisteluun yhden kaavan, jossa olisi rakennettu arvokkaalle metsäalueelle ja Yliskylänlahdella rajasimme arvolehdot rakentamisen ulkopuolelle.

Luontoarvojen kannalta vähäisemmissä kohteissa kompensaatio on hyvä keino vähentää haittaa, jonka kaupungin kasvu usein luonnolle aiheuttaa. Tällöinkään pelkkä hehtaarien laskeminen ei kuitenkaan riitä. Jotta luonto säilyisi elinvoimaisena, sen täytyy olla riittävän kytkeytynyttä muihin luontoalueisiin. Yksinäiset pienet saarekkeet harvoin säilyttävät ekologista arvoaan pitkän päälle.

Luonnonsuojelu on syytä käsitteellisesti erottaa luonnon säästämisestä, vaikka termejä usein käytetäänkin ristiin. Kun luontoa suojellaan, siitä tehdään suojelupäätös, joka rajoittaa sen tulevaa käyttöä eri tavoin. Luonnon säästäminen taas tarkoittaa, että esimerkiksi kaavahankkeen yhteydessä metsään ei rakenneta, vaan se säästetään metsänä, mutta hallinnollisesti kyse on yleensä puistosta. Säästämistä vaadittaessa saatetaan sanoa, että suojellaan metsää, mikä arkikielellä ajateltuna onkin totta, mutta aiheuttaa helposti sekaannuksia.

Luonnon itseisarvo ja välinearvo

Kaikella luonnolla on arvo itsessään, elävien olentojen elämä on arvokasta joka lajia ja yksilöä kohden. Kaiken luonnon köyhtyminen on myös monimuotoisuuden heikkenemistä, oli paikalla harvinaisia lajeja tai vain yleisiä. Silti eri alueiden ja biotooppien arvoja joudutaan ja myös voidaan vertailla, vaikka se ei olekaan aina helppoa. Vanhan metsän luontoarvot ovat suuremmat kuin ajetun nurmikon ja uhanalainen meriajokaskasvusto on arvokkaampi kuin istutetut lehmukset. Tämän kirjan puitteissa ei ole mahdollista avata miten luontoarvoja arvioidaan ja arvotetaan, enkä myöskään ole paras asiantuntija sitä tekemään. Omasta puolestani luotan luontoarvojen osalta tutkimuksen ja toisten asiantuntemukseen.

Useimpien luontoalueiden osalta luonnon itseisarvon rinnalle nousee kysymys luonnon arvosta ihmiselle. Kosketus maaperään, jossa on monipuolinen mikrobikanta on selvässä yhteydessä terveyteen ja mikrobikannan monipuolisuus puolestaan kulkee yhtä matkaa mullan päällä elävän luonnon moipuolisuuden kanssa. Mitä useampia eri kasveja, hyönteisiä, lahottajasieniä ja niin edelleen neliömetrillä elää, sen monipuolisempi on myös maaperän mikrobikanta. Vastustuskyky sairauksille hyötyy tästä ja allergioiden esiintyminen on vähäisempää. Luontopohjaiset ratkaisut voivat myös auttaa monien ilmastonmuutoksen seurausten hallinnassa, mistä laajemmin kappaleessa Ilmastonmuutokseen sopeutuminen.

Terveyden lisäksi suurin osa helsinkiläisistä haluaa päästä säännöllisesti kosketuksiin luonnon kanssa ja useimmat myös nauttivat kauniista luontomaisemista. Myös tästä syntyy hyvinvointia. Puistot toimivat myös perustana monille liikuntamuodoille, kuten kävelylle, lenkkeilylle, ratsastukselle, pyöräilylle, frisbeegolfille, suunnistukselle, geokätköilylle ja niin edelleen. Tämä on kaikki arvokasta toimintaa, joka tuottaa ihmisille iloa.

Tämä luonnon välinearvo toteutuu sitä kautta, että ihmiset liikkuvat luonnossa ja nauttivat siitä. Samalla kuitenkin ihmisten liikkuminen kuluttaa luontoa ja heikentää monien lajien elinmahdollisuuksia. Tässä on ilmeinen ristiriita, johon ei ole olemassa täydellistä ratkaisua. Mitä useampi ihminen luontoalueella liikkuu, sen useampi pääsee siitä nauttimaan ja saatu välineellinen arvo on siis suurempaa. Toisaalta mitä useampi luonnossa liikkuu, sen enemmän luonto kuluu ja sen luontoarvot heikkenevät. Käytännössä ratkaisu täytyy tehdä tapauskohtaisesti. Joillain arvokkaimmilla alueilla korostetaan itseisarvoa ja koitetaan pitää ihmiset poissa. Toisilla rakennetaan pitkospuita ja hiekkapolkuja, jotta kulutusvaikutus olisi paremmin rajattavissa pois herkemmiltä alueilta, luontoarvoiltaan rajallisempiin voidaan puolestaan rakentaa liikuntapaikkoja jotka houkuttavat ihmiset sinne.

Maahan jätetyt puut – ammattitermillä maapuu – lisäävät luonnon monimuotoisuutta tarjoamalla elintilaa erilaisille lahottajille, pesiville hyönteisille ja siten myös niitä hyödyntäville lajeille. Itseisarvoisen moninaisuuden lisäksi tämä edistä luonnon terveyshyötyjä. Toisaalta maassa makaava puu saatetaan kokea epäesteettiseksi ja myös haitata metsässä kulkemista. Hyödyt luonnolle ja myös ihmiselle ovat kuitenkin paljon suuremmat kuin esteettinen haitta ja siksi lahoavaa puuta on syytä jättää kaikkialle metsiin – ja myös puistoihin ja kadunvarsiin, mistä lisää kappaleessa Luonto ihmisen rinnalla.

Tässä kappaleessa kuvattua vastaavaan punnintaan joudutaan usein myös suhteessa muihin tavoitteisiin, joita meillä maankäytölle on. Tästä lisää mm. kappaleissa lähiluonnon dilemma ja Keinoja kääntää eriytymiskehitys

Lähiluonnon dilemma

Helsinkiläiset arvostavat lähiluontoa. Toisaalta asuinalueiden seassa sijaitseva lähiluoto harvoin on luontoarvoiltaan rikkainta, vaan lajimäärältään köyhempää ja mahdollisesti hyvinkin kulunutta. Lähiluonnon osalta puhutaan siis yleensä luonnon välinearvosta ihmisille (ks kappale luonnon itseisarvo ja välinearvo).

Kuten kappaleessa Kasvun ohjaaminen käsiteltiin, kasvavassa kaupungissa rakennetaan jonnekin ja mitä tiiviimmin ja mitä lähemmäs keskustaa rakennetaan, sen vähemmän rakentaminen uhkaa luontoa, koska alle jää pienempi maa-alue, joka on tai voisi olla arvokas luontoalue.

Ideaali rakennuspaikka ovat Jätkäsaaren ja Kalasataman kaltaiset entiset satamakentät, jotka olivat ennen pelkkää asfalttia. Uuden asuinalueen alle jää minimaalisesti luontoa ja mitä tiiviimmin näille rakennetaan, sen vähemmän syntyy painetta rakentaan luontoon toisaalla. Kärjistäen luonnon kannalta olisi oikeastaan parasta, että Jätkäsaaressa ei edelleenkään kasvaisi yhtään mitään, vaan joka neliömetri olisi täynnä taloja – eli asukkailla ei olisi lainkaan lähiluontoa. Näin ei tietenkään tehty, koska ihmiset eivät halua asua niin. Tavoite on rakentaa alueita joilla ihmiset viihtyvät ja voivat hyvin, ei asuttaa ihmisiä koppeihin. Sen sijaan Jätkäsaaren keskelle kaavoitettiin hieno Hyväntoivonpuisto. Jätkäsaaressa kasvaneekin tällä hetkellä enemmän puita kuin koskaan jääkauden jälkeen.

Luonnon kannalta olisi parasta, että ihmiset asuisivat täysin erillään luontoalueista; jokainen asukas lähellä aina kuluttaa luontoa. Mutta ihmisten kannalta on parempi, että myös heidän asuinalueillaan on luontoa. Mitä enemmän alueilla on luontoa, sen enemmän ne vievät maata ja siten osaltaan johtavat luontoalueiden muuttamiseen asumiseen jossain Helsingin seudulla. Tämä lähiluonnon dilemma pätee kaikkialla, ei vain Jätkäsaaressa. Mitä luonnonläheisempiä asuinalueita rakennamme, sen enemmän ne kuluttavat luontoa ja osaltaan uhkaavat aiheuttaa luontokatoa. Ihmisten halu luontoon ja luonnon hyvinvointi ovat ristiriidassa keskenään.

Tähän dilemmaan ei ole olemassa täydellistä ratkaisua. Olemme pyrkineet ohjaamaan mahdollisimman paljon rakentamista entisiin satamiin, ja vanhoille teollisuusalueille, joilla luontoarvot ovat vähäisiä. Kun niille rakennetaan tiivistä aluetta, sinne muuttaa ihmisiä jotka eivät kaipaa niin suurta kosketusta luontoon ja osaltaan siis kuluttavat luontoa vähän. Vapautuvia satamia ja teollisuusalueita on kuitenkin rajallisesti (ja myös teollisuusalueita tarvitaan). Tämä keino ei yksinään riitä.

Vielä ikävämmän muodon dilemma saa nykyisillä luontoalueilla lähellä Helsingin kantakaupunkia. Joka kerta kun valitsemme säästää luontoalueen tiiviin asutuksen keskellä, valitsemme samalla että jossain toisaalla rakennetaan 5 – 10 kertaa laajemmalle alueelle, mahdollisesti arvokkaallekin luontoalueelle. Tämä on luonnon säilyttämisen hinta tiiviillä alueella. Sellaista “muualle rakentamisen” paikkaa, jossa mitään haittoja luonnolle ei syntyisi, ei ole olemassa. Ja jos olisikin, sinne oltaisiin jo joka tapauksessa rakentamassa.

Kun puhutaan kaikkein arvokkaimmista luontoalueista, kuten vaikkapa Vartiosaaresta tai Yliskylänrannan lehdosta, se hinta kannattaa maksaa. Yliskylänlahdella linjasimme lautakunnassa, että rannan lehdot jätetään rakentamisen ulkopuolelle. Tämä suojelee sekä kostean lehdon harvinaista ekosysteemiä, että myös lahden linnustoa, lepakoita ja muuta luontoa, joille luonnontilainen ranta on arvokas. Asuinalueesta aivan ratikkapysäkin vieressä on silti tulossa hieno ja venesataman kohdalle saadaan myös ihmisille tarkoitettua rakennettua rantaa. Asukasmäärä pieneni 400 asukkaalla. Jos nämä 400 muuttavat seudun reunoille, kuluu maata ja siis luultavasti jonkinlaista luontoa ehkä 10 hehtaaria. Haitta luonnolle on kuitenkin luultavasti pienempi kuin Yliskylänlahdella olisi ollut.

Mutta kohteissa, joissa luontoarvot eivät ole kovin merkittäviä, kysymys on paljon vaikeampi. Käytännössä joudumme punnitsemaan, paljonko monimuotoisuutta ja paljonko asukkaiden mahdollisuutta nauttia luonnosta menetetään rakentamalla juuri tähän ja onko menetys niin pieni, että se voidaan kompensoida tai onko se pienempi, kuin se olisi keskimäärin muualla.

Esimerkiksi Kumpulanmäen itäreunalla on ihmistoiminnasta syntynyt vaahterametsikkö. Alue on ollut alkujaan mäntymetsää, mutta 2. maailmasodan aikaan männyt kaadettiin polttopuuksi ja sodan jälkeen rinne rakennettiin täyteen hätäapuparakkeja asunnoiksi pakolaisille. Parakeissa ei ollut viemäröintiä ja ihmistoiminta rehevöitti maaperää. Kun parakkien sekaan annettiin kasvaa Kumpulan kartanon suunnasta levinneitä vaahteroita ja parakit purettiin 70-80-luvulla, syntyi rinteeseen nuorehkoa vaahterametsää. Luontoarvoiltaan se ei kuitenkaan ole verrattavissa mäen lounaisreunalla kasvavaan vanhempaan vaahteralehtoon. Helsingin mittakaavassa, verrattuna vaikkapa Östersundomin laajoihin ja rikkaisiin metsiin, Kumpulanmäen itäreuna ei ole kovin arvokas luontoalue.

Myöskään juurikaan virkistysarvoa ei alueella ole. Jyrkässä rinteessä on kaikkialla kova autojen melu ja ainoat käyttäjät ovat ohikulkijat jotka koittavat päästä mäelle liukastumatta. Itäreunalla on luontoa, mutta se ei ole sillä tavoin arvokasta luontoa, että sen säästämiseksi kannattaisi uhrata suurempi alue luontoa toisaalla. Siksi siihen rakennetaan tiiviitä puukerrostalokortteleita, jotka tuovat samalla asuntoja yliopistokampuksen yhteyteen, erinomaisten liikenneyhteyksien viereen. Ilmastonmuutoksen ja luontokadon torjunnan näkökulmasta se on hyvä paikka rakentaa.

Luonto ihmisen rinnalla

Vihreässä kaupungissa luonto kuuluu kaikkialle, ei vain sille erikseen osoitetuille viheralueille. Kun myös rakennettu ympäristö on täynnä elämää, se mahdollistaa ihmisille enemmän kosketusta luontoon, tekee kaupunkiympäristöstä kiinnostavaa ja vuodenaikojen mukana elävää, tukee kaupungin toimintaa erilaisin ekosysteemipalveluin sekä tarjoaa monille kasveille ja eläimille elinympäristöjä. Ja samalla se on osin poikkeus edellisen luvun dilemmaan, koska ihmisten rinnalla elävälle luonnolle ei ole varattu erillisiä alueita.

Viherkatot ovat hyvä esimerkki luontopositiivisesta eli luonnon tilaa parantavasta ratkaisusta. Niiden ensisijainen tarkoitus on toimia sadeveden viivyttäjinä ja siten vähentää hulevesitulvia, mutta samalla ne tarjoavat kukkakedon joka auttaa pölyttäjiä liikkumaan kaupungissa, mahdollisesti linnulle pesän ja upean elävän kattoterassin. Siksi olemme linjanneet, että uusissa tasakattoisissa taloissa tulee olla viherkatto.

Ihmisen silmien tasolla hieno esimerkki luontopositiivisesta ratkaisusta on Kalasatamasta Pasilaan kulkevan ratikan 13 reitti. Erityisesti Hermannin rantatiellä ja Vallilanlaaksossa on monipuolista viherrataa, ei vain nurmikkoa vaan erilaisia niitty- ja pensaskasveja, lahopuuta eri muodoissaan ja myös ratikkapysäkit ovat upeita kukkaketoja. Verrattuna aiempaa ratikan rakentaminen on lisännyt luonnon monimuotoisuutta. Myös Kaivokadulle suunnitellaan runsaasti lisää viherpintaa, joka samalla auttaa tämän vanhan täyttömaan tulvariskien hallinnassa.

Vallilanlaakson ratikkaradalla kasvaa monipuolista ketokasvillisuutta, jotka hakevat itse itselleeen parhaat paikat. kasvillisuutta ei ole suunniteltu täsmällisesti, vaan istutettu ja siemennetty kasveja jotka saattasivat sopeutua. Radan varteen on myös jätettu puuta lahuamaan maahan.

Kadun tasossa tärkein ja suosituin luontoelementti ovat katupuut, joita kaupunki on viime vuosina istuttanut valitettavan vähän uusille kaduille. Helsingissä on uusilla tai uudistetuilla kaduilla vähemmän puita kuin itse haluaisin. Suurin syy tähän on tiukat määräykset: suurten puiden tulee olla 6 metriä talon seinästä, istutuskaistan tulee olla 3 metriä leveä ja juurille tulee varata riittävä tila. Riittävä tila edistää puiden hyvinvointia, mutta esimerkiksi Bulevardilla ei olisi näillä säännöillä yhtäkään puuta. Erityisesti vaatimus 6 metrin etäisyydestä taloihin estää puiden istuttamisen useimmilla kaduilla, koska jalkakäytävät ovat harvoin niin leveitä. Luonnossa puita kasvaa kaikkialla minne vaan suinkin voi juurtua, ellei joku märehtijä pistä taimia poskeensa. Siksi oma ajatukseni on, että kaupungissakin voisimme sallia puiden kasvaa myös paikoissa jotka eivät ole aivan täydellisiä.

Juuritila on kuitenkin todellinen rajoite, mutta täysin mahdollinen ratkaista. Katujen alla menee kaukolämpöjohtoja, vesijohtoja, viemäreitä, sähköjohtoja, telekaapeleita ja vaikka mitä. Käytännössä moni katu on lähes reunasta reunaan täynnä erilaisia putkia, jokainen edellisen vieressä. Tämä on estänyt puiden istuttamista esimerkiksi Hämeentiellä. Ratkaisu olisi laittaa erilaisia putkia päällekkäin. Tämä on tietysti heikennys sille, jonka putket joutuvat alimmaksi, koska korjaustöiden tekeminen vaikeutuu selvästi. Siksi ratkaisun tehokas käyttäminen ilmeisesti edellyttää lainmuutosta, jotta kaupunki voi tämän määrätä.

Katupuut eivät ole ikuisia. Ne voivat elää 60 tai 120 vuotta, mutta kaikki elävä kuolee lopulta, eikä katu ole helppo elinympäristö puulle. Ja koska ne eivät saa kaatua ihmisten päälle, katupuut aina lopulta kaadetaan. Erityisesti siisteissä riveissä kasvavat puut kaadetaan kerralla. Jos rivistön väliin lisätään puita yksitellen, ne jäävät naapureidensa varjoon ja kitukasvuisiksi. Näin vältytään paljaalta vaiheelta, mutta haittana rivistö on aina huonovointisemman näköinen. Sen takia rivi uusitaan yleensä vähintään kortteliväli kerrallaan. Lisäksi jos aivan puiden vieressä tehdään suurta remonttia – esimerkiksi viemäriputkien uusimista – hyväkuntoinenkin puurivi voidaan joutua uusimaan.

Siksi jokaisella esplanadilla ja bulevardilla (kaduilla joilla on puurivejä) on luontainen kiertonsa: ensin puut ovat nuoria ja katu avara ja valoisa. Vuosikymmenten myötä puut kasvavat ja muodostavat katon kadulle ja peittävät talot näkyvistä. Ja lopulta palataan alkuun. Ei ehkä ihmisiässä, mutta kaupungin iässä puukujanne on vain yksi sykli, joka alkaa taas alusta.

Traagisempi kohtalo on sisäpihoilla, jotka on rakennettu parkkihallin päälle. Maavaraisella pihalla puut voivat elää luontaisen elämänsä loppuun ja uusia puita voidaan istuttaa vähitellen, niin ettei piha ole koskaan paljas. Sen sijaan pihakannen päällä ei vehreä piha säily, koska noin 30 vuoden jälkeen kansi pitää huoltaa ja sen vedeneristykset uusia. Sitä varten kaikki kannen päällä, puut, nurmikot ja pihavajat pitää kärrätä pois, että betoni saadaan esiin. Siksi pihakansilla ei koskaan nähdä suuria puita, siksi Merihaka tunnetaan betonistaan, ei puistaan (vaikka piha ilman autoja voisi muuten olla upea metsä). Sama koskee myös toreja joiden alla on parkkihalli. Esimerkiksi Maistraatintori Länsi-Pasilassa raivattiin puista pari vuotta sitten tästä syystä.

Osin tästä syystä viime vuosien uusissa kaavoissa ei enää ole juurikaan tehty parkkihalleja pihojen alle, vaan sen sijaan erillisiä parkkitaloja. Niissäkin on omat ongelmansa, mutta ratkaisu mahdollistaa paljon vehreämmät ja elävämmät sisäpihat.

Uudessa rakennusjärjestyksessä velvoitetaan säästämään tontilla ne puut, joita ei ole välttämätöntä kaataa rakentamista varten. Ajatus on, että siellä missä pihat ovat maanvaraisia, myös uusilla alueilla voisi olla suuria puita heti aluksi.

Samalla kun ihminen istuttaa kaupunkiin kasvillisuutta, hän tekee siitä mahdollisen kodin myös muille eläimille kuin itselleen. Takavuosien kaniräjähdys on jäänyt historiaan, mutta nyt rusakoita kohtaa Kallion kaduilla ja ketun voi nähdä jopa Senaatintorilla. Puhumattakaan siitä, että huuhkaja pesi Forumin katolla ja merikotkakin Vanhankaupunginlahdella. Liito-oravia liikkuu Töölössä ja uhanalaiselle nokikanalle Töölönlahti on yksi Etelä-Suomen parhaita pesintäpaikkoja.

Kaupunkiluonnon ehkä röyhkein esimerkki on kuitenkin valkoposkihanhi. Pääosa hanhista lentää Suomen yli Keski-Euroopan talvilaitumiltaan kohti Jäämerta, mutta 90-luvulla joukko hanhia päätti, että Helsinki on oikeastaan aika kiva kesäkaupunki ja hyvä paikka kasvattaa poikasiaan. Ja siitä lähtien kaupungin suosio valkoposkien joukossa on vain kasvanut. Toisin kuin moni laji, valkoposkihanhi osaa ottaa oman tilansa kaupungissa. Kun ihminen näkee puistossa hyvän piknik-nurmen, hanhen mielestä siinä on buffet hänen poikasilleen. Joten sinne hanhi marssittaa poikueensa, ja ohikulkijoiden sopii antaa tietä. ”Hanhiongelma” on mahdollista ratkaista, kun hyväksytään lähtökohdaksi hanhien oikeus olla olemassa. Suunnitellaan ne alueet, joilla ihmiset haluavat istuskella niin, että hanhet menevät mielummin toisaalle.

Luonnon – myös kaupunkiluonnon – hienoin piirre on, että se ei koskaan ole täysin ihmisen kontrollissa, vaan elää ja leviää omilla ehdoillaan. Yksi kaupunkiluonnon eduista onkin, miten se voi opettaa meille nöyryyttä: vaikka rakensimme tämän kaupungin, emme ole yksin täällä ja nämä maat ovat meillä vain lainassa luonnolta. Viisautta on opetella elämään huomioiden että tällä pallolla on muitakin elollisia olentoja.

Teesejä kaupunkiluonnosta

  • Luonnon monimuotoisuus on välttämätöntä ihmiskunnan selviämiselle. Sitä pitää suojata kaikkialla. Ei riitä suojella harvinaisia lajeja, vaan myös tavallisia lajeja pitää suojella harvinaistumiselta.
  • Käynnissä on maailmanlaajuinen ihmisen aiheuttama luontokato, josta uhkaa tulla yhtä suuri sukupuuttoaalto kuin dinosaurusten kuollessa. Tästä ihmiskuntakaan tuskin selviää, ihmissivilisaatio varmasti ei.
  • Helsinki on sitoutunut pysäyttämään luonnon heikentymisen alueellaan vuoteen 2030 mennessä. Se tulee asettaa kaiken rakentamisen reunaehdoksi.
  • Helsingissä on paljon vanhaa metsää ja muita arvokkaita luontoalueita, koska kaupungissa ei ole harjoitettu metsätaloutta
  • Suurin uhka luonnolle Helsingin seudulla on laajeneva pientaloasutus. Se yksin aiheuttaa neljänneksen seudun luontokadosta. Kerrostalorakentaminen vain 5%, vaikka asukkaita on monikertaisesti.
  • Arvokkaiden luontoalueiden tulee ensi sijassa antaa olla rauhassa, toissijaisesti minimoida haitat ja kolmantena, siltä osin kun edelliset eivät onnistu, haitat voidaan kompensoida toisaalla.
  • Käytännössä ekologinen kompensaatio sopii korvaamaan alueita joiden luontoarvot ovat kohtalaisia, ei arvokkaimpia.
  • Luonnon itseisarvo (luontoarvot) on eri asia kuin sen virkistysarvo ihmisille ja usein nämä tavoitteet ovat ristiriidassa, koska luonnosta nauttiva ihminen myös kuluttaa sitä
  • Luonnonläheisimmät asuinalueet aiheuttavat usein eniten luontokatoa, tiivis rakentaminen entisillä satamakentillä vähiten.
  • Puiden, viherkattojen ja muun luonnon lisääminen rakennetuille alueille ei suuresti torju luontokatoa, mutta tuottaa kiinnostavampaa ja viihtyisämpää kaupunkia.
  • Luonto ei koskaan ole ihmisen hallinnassa, vaan elää omilla ehdoillaan, myös kaupungissa.

Tämä teksti on luonnos tulevan kirjani luvuksi. Julkaisen sen avoimesti kommentoitavaksi, jotta kiinnostuneet voivat kommentoida sitä jo ennen viimeistelyä. Teksti on luonnos ja saattaa sisältää vielä virheitä, epäonnistuneita sanavalintoja ja puutteita.

Tarkoitukseni on kehittää tekstiä kommenttien pohjalta. Olen kiitollinen kaikenlaisista kommenteista ja erityisesti toivon, että nostatte esiin, jos jokin ajatus jää epäselväksi tai argumentaatio ei tunnu uskottavalta.

Kirja on tarkoitus julkaista vuoden 2024 lopulla.

13 thoughts on “Kuinka rakennetaan vihreä kaupunki: luonto kaupungissa”

  1. Olisin toivonut lisää arvostusta lähiluonnolle, sillä se on avainasemassa asukkaiden viihtyvyydessä (paitsi kovan luokan urbanisteilla, jotka hekin yleensä rakastavat ”omia” puitaan). Varsinkin lapsille, vanhuksille ja invalideille luonto lähellä pienentää kynnystä hoitaa terveyttään hyötyliikunnalla. Tämä on lähiluonnon arvo silloinkin kun se ei sisällä erityisiä suojeluarvoja, ja lähiluontoa ei voi ulkoistaa. Toivoisin myös huomiota siitä, että toisinaan ilmasto ja luonto ovat vastakkain: kun tehdään strategisia valintoja erityisesti toteuttaa infraa ilmaston nimissä, tällöin alle jää aina luontoa, ja tätä ei pidä selittää pois sanomalla, että kuitenkin autot ovat vieneet eniten kaupunkitilaa. Esimerkiksi Patterinmäen Raide-Jokerin tunneli oli poliittinen valinta, jossa häviäjänä olivat liito-oravat ja lähimetsän yhtenäisyys. Kaipaisin sitä, että infrahankkeille laskettaisiin ”puoliintumisaika” eli se aika, jolloin niiden hiilitaseen arvellaan kääntyvän plussan puolelle; niiden välittömät vaikutukset kun tuppaavat olemaan negatiivisia. En myöskään väenväkisin tunkisi samoja patenttiratkaisuita joka paikkaan; laittaisin Pohjoisbaanaan mutkan Taivaskallion kohdalle, enkä kaataisi muuten aika epäviihtyisän Topeliuksenkadun puita ratikan tieltä.

    1. Kiitos kommenteista!

      Koitin nostaa tuota lähiluonnon arvoa myös esiin, mutta ehkä se ei aivan välittynyt riittävästi. Ihmisille syntyvä arvo esimerkiksi lähiluonnosta on aivan todellista arvoa ja sitä ei tosiaan luontoarvojen kompensointi kompensoi mitenkään.

      Ilmastonmuutoksen kanssa ristiriitaa voisi tosiaan käsitellä eksplisiittisemmin, kiitos ideasta. Siinä on nähdäkseni ratkaisevaa, millaisita luontoarvoista puhutaan.

      1) Jos tuhoamme luonnon monimuotoisuutta globaalisti pysäyttääksemme ilmastonmuutoksen, meillä on suuri riski päätyä vain entistä pahempaan tilanteeseen. Pieni lokaali haitta on hyväksyttävissä, mutta sen täytyy olla aika pieni sitten, tai tämä on kestämätön tie.

      2) Toisaalta jos tuhoamme virkistysarvoja ja muita välinearvoja pysäyttääksemme ilmastonmuutoksen, nii se on hinta jonka joudumme maksamaan. Paljon parempi tietenkin, jos ei tarvitse, mutta kyse on kuitenkin eri mittakaavan asioista. Ajatus että rakennamme mukavampaa kaupunkia mutta sen hintana romautamme ekosysteemit on kestämätön.

      Patterimäellä syntynyt haitta oli suhteellisen pieni ja mitään muuta tapaa saada ratikka kulkemaan ei käytännössä ollut. Koko tunnelihan tehtiin jotta voitaisiin sujella Patterimäen luontoa. Taivaskallion osalta en tiedä millaista mutkaa nyt ajattelet? Tällä hetkellä ymmärtääkseni suunitellaan baanan laittamista nykyiselle ratapenkalle minimaalisin puiden kaadoin, koska tosiaan metsän sisällä mikä tahansa ratkaisu olisi ongelmallinen luontoarvojen kannalta.

      Topeliuksenkadulta kiinnostaa, miten vetäisit ratikan?

      1. Taivaskalliolla pitäytyisin nykyisessä pyörätielinjauksessa. On se viihtyisämpi, kun se käy pistäytymässä metsän puolella. Topeliuksenkadulle en ensinkään laittaisi ratikkaa, koska se ei sinne mahdu.

        Jos jokaiseen paikkaan tehdään sama ratkaisu soveltamatta yhtään, sille on nimikin. Teknokratia.

        1. Minne Helsingin seudulle rakentaisit vastaavan määrän asuntoja? Jos ei Helsinkiin, niin käytännössä jonnekin muualle seudulle tarvitaan suunnilleen vastaava määrä asuntoja. Muualla rakentamisen hiilitase olisi huomattavasti heikompi. Ei ole helppo yhtälö.

        2. Mutta juuri nykyisele linjaukselle baanan rakentaminen uhkaisi metsää kohtuuttomasti. Nykyinen pyörätie ei ole teknisestikään sellainen, että sitä voisi turvallisesti pitää baanan osana. Ratapenkalle rakentamista katsotaan juuri siksi, että nykylinjalle rakentaminen uhkaisi luontoa.

    2. Mankin kommentteihin liittyen.

      Lähiluonto on parhaimmillaan osa asuma-alueen monia toimintoja. Luontopäiväkodit, koulujen monet oppitunnit, urheiluseurojen harkat, ikäihmisten kuntoutus… sujuvat metsäluonnossa. Saadut kokemukset ovat hyviä, ja niitä tulisi selvittää ja tarkastella tehtäessä päätöksiä metsien kohtalosta.
      Riittävä lähimetsien verkosto tarjoaa lenkkimaaston lisäksi hengähdyspaikan vahvoille ja terveillekin. Sykkivä kaupunkielämä vaatii vastapainonsa. Kiire asettuu, kun pääsee hetkeksi metsään.
      Lähimetsien hiihtoreittien säilyttäminen kaupungin latuverkostossa osaltaan vähentää talvisia pysäköintiruuhkia Paloheinässä, Oittaalla jne.

  2. ”Alue on ollut alkujaan mäntymetsää, mutta 2. maailmasodan aikaan männyt kaadettiin polttopuuksi ja sodan jälkeen rinne rakennettiin täyteen hätäapuparakkeja asunnoiksi pakolaisille. ”

    Ei ihan kirjoituksen ytimessä, mutta Suomen sotapakolaisia kai on vakiintuneesti kutsuttu evakoiksi?

    1. Kiitos, hyvä huomio. Ja itse asiassa pitää tarkistaa ketä siellä tarkalleen asui. Erilaisia asutustarpeitahan oi tuohon aikaan paljon.

  3. Hei! En esitä korjausehdotuksia kirjoitukseesi, mutta toivon Helsingin vihreiden korjaavan suhtautumistaan luontoarvoihin enemmän kirjoituksesi mukaisiksi. Kirjoitat siitä, miten arvokkaat luontoalueet pitäisi säilyttää. Juuri niin! Toivon, että Stansvikin metsäinen kallioalue, todellakin arvokas luontoalue, säästyy rakentamiselta. Toivottavasti ainakin Vihreät ajavat sitä asiaa. On tärkeää, että tiiviin rakentamisen (Kruunuvuirenranta) lähellä on aitoa kokonaisvaltaista luontoa. Tässä tapauksessa se olisi virkistysalue myös kantakaupungista siltaa myöten tuleville kivikaupungin asukkaille. Ystävällisin terveisin Merja Eskola

    1. Moi,

      Vihreiden ansiosyta Stansvikin kaava laitettiin suurimmalta osin uudelleenarviontiin ja siksi konflikti nyt koskee vain reuna-aluetta, eikä paljon suurempaa osaa metsästä. Siellähän luontoarvot ovat merkittäviä verrattuna moneen muuhun kohteeseen.

      Käytännössä tuohon uudelleenarviointiin liittyi, että suurimman osan rakentamisen pysäyttämisen hintana hyvälksyttiin reunaosan eteneminen ja tämän mukaan on toistaiseksi menty. Politiikka on joskus aika likaista, etenkin jos halutaan saada jotain aikaan.

  4. Hei,

    Luonnon itseisarvon ohella voisi keskusteluun lisätä vielä yhden huomion, mitä tulee luonnon vaikutuksiin ihmisten arkielämässä:

    Hyvän kaupungin itseisarvoihin kuuluu mielestäni aina ihmisten (ts. asukkaiden) hyvinvointi ja korkea elämänlaatu, jossa luonnolla on monesti olennaisen tärkeä rooli. Kymmenientuhansien ihmisten (tai suuremmankin joukon), jotka ovat saattaneet asua alueilla vuosia, jopa vuosikymmeniä, ja maksaneet sinä aikana kuuliaisesti veroja kaupungille. Mielestäni heidän oikeutensa hyvään ja viihtyisään kotiympäristöön tulisi olla kehityksessä aina samalla lähtöviivalla, kuin kaupungin muutkin tarpeet (vaikkapa uudisasunnoille), koska heidän ansiostaan kaupunki on ylipäätään olemassa, ts. he tekevät kaupungin ”tässä ja nyt”.

    Jos mietitään vaikkapa Etelä-Haagaa (ts. Riistavuoren metsän ympäristöä) tai Laajasalon metsiä, moni (ei tokikaan jokainen) on muuttanut alueille nimenomaan siksi, että alueilla on kaupukikuvallisilta ominaispiirteiltään paljon luontoa, josta he saavat voimaa. Toiset taas ovat saattaneet valita asuinalueikseen Jätkäsaaren tai Kalasataman, jos lähiluonto ei ole heille yhtä tärkeä tekijä.

    Hyvään kaupunkiin toivottavasti mahtuu tulevaisudessakin monimuotoisia ja kaupunkikuvaltaan monipuolisia asuinalueita palvelemaan kaikenlaisten asukkaiden tarpeita. Vastaus ihmisten huoliin luonnonläheisten asuinalueiden ”jyräämisestä” ei voi olla myöskään se, että ”Muuttakaa sitten maaseudulle”, sillä monella on esimerkiksi työpaikka Helsingissä, eikä muutto siksi ole käytännössä edes mahdollista. Luontoarvojen tunnustamisen lisäksi tarvitsemme kaupunkikehitystä, jossa olemassa olevien ihmisten elämänlaatu nostetaan prioriteettilistan kärkipäähän, ja heitä kuunnellaan aidosti kaikissa kehityshankkeissa, jotka heihin vaikuttavat.

    1. Jussi, huomio muutoksista on hyvä, erityisesti Laajasalon osalta se on todella suuri (ja aiheesta lisää kappaleessa raiteet yhdistävät https://otsokivekas.fi/2024/09/kuinka-rakennetaan-vihrea-kaupunki-kestava-liikenne-osa-1/ ).

      Toisaalta kaupungin luonteeseen myös kuuluu muutos, eikä kunkin alueen nykyisillä asukkailla voi olla sellaista erivapautta joka ohittaisi myös tulevien asukkaiden oikeuden asuntoon. Ja jos ja kun hyväksymme, että kaupunki(seutu) kasvaa, tällöin jonnekin on rakennettava uusia asuntoja. Mkäli rakentaminen alueille joilla on nykyisiä asukkaita ei käy, vaihtoehtona on lähinnä rakentaa yhä kauemmas yhä uusille luntoalueille. Esimerkiksi Östersundomin metsiä uhkaava kaavoitus ja vastaava tilanne Pohjois-Espoossa on tätä ilmiötä. Luonnon kannalta tämä on siis selvästi huonompi ratkaisu, vaikka nykyän luonnonläheisesti melko lähellä keskustaa asuvien kannalta toki parempi.

      Tähän dilemmaan ei oikein ole olemassa mitään täydellistä vastausta, vaan kaikissa vaihtoehdoissa on omat ongelmansa. Itse olen tässä kysymyksessä priorisoinut luontoarvoja, mutta sekään ei ole mitenkään yksiulotteinen tai selvä asia.

  5. Näkisin vielä, että pohjimmiltaan kyse on myös siitä, keiden hyvinvointia kaupunki priorisoi eniten. Priorisoidaanko niitä, jotka asuvat kaupungissa nyt (esim. Laajasalossa), vai niitä, jotka mahdollisesti saattavat asua siellä tulevaisuudessa?

    Voin toki olla väärässäkin, mutta ainakin oma oikeustajuni sanoisi, että kaupungin olisi ensisijaisesti tärkeintä pitää huolta omistaan, ja vasta toissijaisesti sellaisista, jotka eivät ole siellä koskaan asuneetkaan. Ne, jotka asuvat Helsingissä nyt (vaikkapa Laajasalossa), ovat saattaneet maksaa kaupungille veroja vuosia tai vuosikymmeniä, he ovat tuoneet kaupungille välillisesti paljonkin tuloja, ja heille on monesti muodostunut syvä tunneside, identiteetti ja kotiseuturakkaus alueeseen. Mikä on sen kaiken arvo suhteessa johonkuhun, joka ei ole Helsinkiä ehkä koskaan nähnytkään?

    Toki on tärkeää tehdä kohtuuden rajoissa kaikki voitava, että uusillekin tulijoille löytyy asuntoja, jos se voidaan tehdä alisteisena sille lähtökohdalle, että ensin varmistetaan nykyasukkaiden ja luontoarvojen hyvinvointi (toivon mukaan jo ennen kuin ensimmäisiä virkamiesesityksiä kaavoista julkaistaan). Luontojärjestöjen (SLL, Helsy yms.) kuunteleminen asiantuntijatoimijoina on yhtä lailla tärkeää, joskaan ei mitenkään itsestäänselvää, mikä näkyi esim. Yliskylänlahden kaavan ensimmäisessä virkamiesesityksessä, jossa luontoarvoja (kuten lehtoja) ei oltu otettu huomioon lainkaan.

    Toisaalta jos mietitään muualta Helsinkiin muuttavia, hekin koostuvat varmasti hyvin vaihtelevasta joukosta ihmisiä, mitä tulee toiveisiin kotiympäristön luonteesta ja kaupunkikuvasta. Kuinka varmistamme, että myös tulevaisuuden Helsingissä on aidosti monimuotoisia ja kaupunkiympäristöltään moninaisia asuinalueita, joiden joukosta kaikki tulijat löytävät itselleen parhaiten sopivan – tarvittessa myös sen vehreän asuinalueen, eikä pelkkää kantakaupunkia? Mihin vedetään raja, jonka jälkeen tietty alue katsotaan lopullisesti valmiiksi?

    Mitä taas tulee luontoarvojen ja ”levittäytyvän kaupungin” ristiriitaan, yksi mahdollinen ratkaisu voisi olla aluepoliittisin keinoin panostaa asutuksen ja yritystoiminnan keskittymistä esim. pääradan varren kehyskuntiin (Kerava, Hyvinkää yms.) Uudellamaalla. Näillä alueilla voisi olla paljonkin kasvupotentiaalia, eikä rakentamista tarvitsisi sielläkään levittää luontoalueille, kun se tehtäisiin kehittämällä ja tiivistämällä ko. alueiden keskustoja radanvarressa. Ja lähijunallahan pääsisi nopeasti ja ekologisesti Helsinkiin asti. Toki tämä vaatisi koko pääkaupunkiseudun (tai vieläkin laajemman alueen) kuntien välistä syvää yhteistyötä, enkä väitä, että sekään olisi helppoa, mutta tahtoa tähän soisi silti löytyvän.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *