Päätimme tänään kaupunkiympäristölautakunnassa asettaa lasten turvallisuuden autoilun nopeuden edelle. Lautakunta päätti yksimielisesti, että nopeusrajoituksia alennetaan yli viidelläkymmenellä kadulla koulujen lähellä.
Viime syksynä Töölön vanhemmilla heräsi huoli, kun Taivallahden koulu oli palaamassa väistöstä varsinaiseen koulutaloonsa Mechelininkadulle. Mechelininkatu on vilkas 4-kaistainen katu, jonka nopeusrajoitus on 40km/h. Suoralla kadulla ajetaan usein myös lujempaa ja punaisiapäinajo on valitettavan yleinen ongelma.
Vanhemmat tekivät Mechelininkadun turvallisuuden parantamisesta kuntalaisaloitteen ja varmistaakseni asian käsittelyn tein sen tueksi valtuustoaloitteen. Sen käisttelyssä lautakunta linjasi, että lasten turvallisuus on asetettava etusijalle. Aiemmin olen tehnyt aloitteen myös Norrtäljentiestä Oulunkylän ala-asteen edessä ja järjestänyt lautakunnassa nopeusrajoitusmuutoksen Mäkelänkadulle Käpylän koulun muuttaessa väistöön sen toiselle puolelle.
Nämä ovat kaikki vain yksittäisiä kouluja ja yksittäisiä katuja, jotka ovat sattuneet nousemaan huomiooni. Lapset tarvitsevat turvallisen koulutien kaikkialla kaupungissa.
Aloitteeni vastauksessa todettiin, että “Koetun turvallisuuden ja erityisesti lasten koulumatkojen liikenneturvallisuuden parantamiseksi kaupunki tulee arvioimaan Mechelininkadun nopeusrajoituksen laskemista 30 kilometriin tunnissa Taivallahden peruskoulun ympäristössä. Arviointia tehdään myös muilla pääverkon kaduilla, joiden läheisyydessä on peruskoulun toimipisteitä.”

No, tänään saimme arvioinnin tulokset. Nopeusrajoituksia esitetään alennettavaksi 55 katusosuudella kaikialla Helsingissä, mukaanlukien Mechelininkatu Taivallahden koulun kohdalla, Koskelantie Käpylän koulun kohdalla, Sturenkatu, Hesari, Tallbergin puistotie, Professorintie, Konalantie, Kirkonkyläntie, Roihuvuorentie, Kauppakartanonkatu ja kymmeniä muita.
Osalla kaduista nopeusrajoitusta alennetaan 10km/h verran jo kesän aikana niin, että uusi nopeusrajoitus on voimassa koulujen alkaessa. Toisilla kaduilla täytyy ensin tehdä rakenteellisia muutoksia, jotta katu ei houkuta autoilijoita liikaa ylinopeuteen. Näidenkin kanssa edetään, mutta hiukan hitaammin. Kysyin, kuinka suuri osa kuuluu kumpaankin joukkoon ja millaista etenemistä voimme odottaa rakenteellisten muutosten kanssa. Näihin luvattiin vastauksia ensi viikolla.
Tämä on suuri askel kaupungin liikenneturvallisuustyössä ja osoittaa sen, kuinka kamppailu yhden koulutien turvallisuuden puolesta voi auttaa lapsia kaikkialla kaupungissa.
Kiitos kaikille aktiivisille vanhemmille kaikissa Helsingin kouluissa!