Ei levennetä Oulunkyläntietä

Kaupunkiympäristön lautakunnassa päätimme palauttaa valmisteluun Oulunkyläntien ympäristön kaavan, koska katu oli siinä liian leveä.

Kyseessä on Oulunkyläntien alue Puu-Koskelan ja Oulunkylän aseman välillä. Nykyisellään tie on siinä leveä ja maantiemäinen. Ajoradan on 13 metriä leveä ja maantiemäinen. Toisaalta katua reunustavat puurivit ja loiva kaarre ovat kadun tärkeitä ominaispiirteitä.

Oulunkyläntie nykyään. Liian leveä ja maantiemäinen

Kaavan idea on luoda jatkumo Koskelan pientaloalueelta tiivistyen kohti Oulunkylän aseman ympäristöä, johon on tulossa tiiviimpää rakentamista. Toiselle puolelle tulee nelikerroksisia harjakattoisia lamellitaloja, toiselle puolelle koulu.

Liikennesuunnitelmassa leveä katu olisi jaettu kahteen ajorataan, joiden väliin tulee 4 metrin pensaskaistale. Kadun kokonaisleveys olisi kasvanut 29,5 metriin. Oulunkyläntiellä ei ole missään kohti keskikaistaa. Nyt tähän kohtaan jossa siirrytään kohti paikalliskeskusta tiiviimpään ympäristöön, olisi tuotu paremmin moottoritielle sopiva ratkaisu joka vie huomattavasti tilaa – ja vielä suoraan koulun eteen.

Oulunkyläntie hylätyssä suunnitelmassa. Nykyistäkin leveämpi ja maantiemäisempi.

Aiemminkin ylileveästä ja väylämäisestä kadusta olisi tehty vielä leveämpi ja väylämäisempi. Epämiellyttävää ja turvattoman tuntuista ympäristöä, jossa ajonopeudet kasvavat huomattavasti yli suunnitellun 30km/h nopeusrajoituksen.

Lautakunta linjasi, että kadusta pitää tehdä kapeampi ja viihtyisämpi ja säästyvää tilaa voidaan käyttää maltilliseen rakentamisen lisäämiseen.
Tämä on merkittävä parannus kaikille, jotka liikkuvat Oulunkyläntiellä ja kaikille lapsille, jotka aikanaan menevät tuohon kouluun (suunniteltu valmistumaan 2029).

Mutta lisäksi tämä on merkittävä signaali kaavavalmisteluun kaikkialla kaupungissa: liikennetilan kasvattaminen ei ole toivottavaa, vaan pikemminkin sitä pitää olla vähemmän. Toivon, että tämä signaali kuullaan.

Täsmällinen palautusteksti kuului:

”Lautakunta palauttaa kaavan uudelleen valmisteluun seuraavilla tavoitteilla:

  • katualue muuttuu nykytilaa ja käsittelyssä olevaa ehdotusta selkeästi kapeammaksi ja viihtyisämmäksi, ja tästä syntyvää lisätilaa voidaan käyttää siihen, että
  • rakentamisen kerrosalaa lisätään maltillisesti”

Päätös syntyi äänin 6-6 puheenjohtajan äänen ratkaistessa. Puolesta vihr, sd, vas – vastaan kok, rkp, ps

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *