Miksi joukkoliikenteen liput ovat niin kalliita?

Kysyin valtuuston kyselytunnilla, mitä Helsinki voi tehdä joukkoliikenteen lipunhintojen laskemiseksi?

Helsingin seudun liikenteen (HSL) vyöhykemallin aikana helsinkiläisten yleisimpien joukkoliikennelippujen hinnat ovat noussee 45%, ratikkalipulla aiemmin kulkeneiden jopa 88%. Tämä on vähentänyt joukkoliikenteen käyttöä ja hidastanut koronasta palautumista.

HSL:n eri lipputyypien hintakehitys vuodesta 2018. Helsingin sisäiset liput ja erityisesti entisen ratikkalipun käyttäjien liput ovat kallistuneet selvästi inflaatiota nopeammin.

Korkeat lippujen hinnat ovat yksi merkittävimmistä keskustan elinvoimaa heikentävistä tekijöistä. Meiltä puuttuu 100 000 joukkoliikenteellä tulevaa ihmistä keskustasta.Ja toisin kuin venäläisten turistien katoaminen tai nettikaupan yleistyminen, se on asia johon kaupunki voi vaikuttaa.

Hiilipäästöjen vähentämiseksi on myös välttämätöntä vähentää autoliikenteen päästöjä tai autoliikenteen määrää. Helmikuussa monet valtuustoryhmät vastustivat autoilun sähköistymisen edistämistä. Ylen haastattelussa kaikkien valtuustoryhmien puheenjohtajat pitivät joukkoliikenteen lippujen hinnan laskemista hyvänä keinona vähentää autoilua ja päästöjä.

HSL:n hallituksen jäsenistä puolet on helsinkiläisiä, mukaan lukien puheenjohtaja. Joulukuussa HSL:n hallitus päätti kuitenkin nostaa lippujen hintoja taas 8 prosentilla. Päätöstä ei olisi syntynyt ilman useiden helsinkiläisten jäsenten kannatusta.

Kysynkin pormestarilta, mitä voimme Helsingissä tehdä, jotta joukkoliikenteen lippujen hintoja saadaan laskettua? Tälle on julkisten tietojen pohjalta kaikkien valtuustoryhmien tuki.

Keskustelussa selvisi, että asialle ei valitettavasti ollut kaikkien valtuustoryhmien tukea. Vihreät luonnollisesti kannattivat joukkoliikenteen hintojen laskemista ja useimmilla muilla puolueilla oli ymmärrystä tätä tavoitetta kohtaan. Mutta Kokoomus ei pitänyt lippujen hintoja ongelmana. Otto Meri jopa korosti, miten hintoja ei SAA laskea. Ikään kuin korkeat hinnat olisivat tavoite itsessään.

Tämän ei ehkä olisi pitänyt yllättää. Onhan kokoomusjohtoinen hallitus päättänyt nostaa joukkoliikenteen arvonlisäveroa ja laskea bensaveroa, tavoitteena tehdä joukkoliikenteestä kalliimpaa suhteessa autoiluun. Niinikään kokoomus on johdonmukaisesti kannattanut korkeampia lippujen hintoja aina kun aiheesta on äänestetty HSL:n hallituksessa. Tämän vuoden alussa syntynyt 8% korotus syntyi äänin 7-7, puheenjohtajan äänen ratkaistessa. Puheenjohtajana toimi Kokoomuksen Matias Pajula.

Kokoomuksella on ollut koko nelivuotisen kauden kaikki kortit, joilla ratkaista infrakorvauksista syntyvä kärjistyvä rahoituskriisi. HSL:n puheenjohtaja on kokomuslainen. Myös toimitusjohtajana oli pitkään aktiivikokoomuslainen. Kahden suurimman jäsenkunnan pormestari ja kaupunginjohtaja ovat kokoomuspoliitikkoja. Ratkaisumallejakin on esitetty jopa useampia, tiedon puutteesta ei ole kyse. Kriisiä ei vaan ole haluttu ratkaista.

Erityisesti työmatkat tehdään Helsingissä joukkoliikenteellä. Myös kaikkien matkojen osalta joukkoliikenne on henkilöautoa merkittävämpi kulkutapa.

Vaikuttaa siltä, kuin kokoomuksen mielestä joukkoliikenne ei olisi oikeaa liikennettä. Ei, vaikka se on kävelyn jälkeen yleisin kulkutapa Helsingissä, työmatkoilla yleisin. Ja vaikka kaupunki ei toimisi lainkaan ilman joukkoliikennettä. Joka kerta, kun kokoomuslainen sanoo “kaikki liikennemuodot”, hän tarkoittaa autoa.

Kokoomuksen liikennepolitiikka näyttääkin siltä, kuin se koostuisi vain Audilla punaisia päin ajamisesta näyttäen samalla keskisormea kaikille muille. Toivon, että todellisuus on monisyisempi, mutta muut äänet ovat jääneet pahasti paitsioon – jos muita näkökulmia Kokoomuksesta löytyy.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *