Erinäisten sattumien seurauksena päädyin tänään Apocalyptican keikalle Musiikkitaloon. Yllätys oli mieluisa, koska olin jo päättänyt, että täytyyhän se talo mennä näkemään ja kuulemaan. Ja sitäpaitsi Apocalypticaa olen kuullut vain levyltä, vaikka keikkoja on kehuttu.
Talon kuvauksia voinee lukea toisaalta. Hienohan se on, ja kulhomainen pääsali on vaikuttava. Epäsymmetrisenä ja kääntylevine pintoineen se muistuttaa jonkinlaista modernia lasimaljakkoa.
Apocalyptica taas lienee päässyt avaamaan musiikkitalon ensimmäisenä ”rock-aktina” varmaan siksi että – no, sellot nyt ovat selloja. Tai ehkä kiertueajat vain sattuivat sopimaan, tiedä häntä.
Mutta se musiikki.
Oli helppo huomata, että musiikkitalo on suunniteltu akustisesti soitettavalle musiikille. Tonnien painoinen kanooppi, lavan sijoittelu keskelle ja tietävästi penkkien materiaalivalinnatkin on tehty akustiikan ehdoilla. Niin kauan kun ei käytetä äänentoistoa.
Istuimme 1F-katsomossa, lähes suoraan lavan takana. Ei tietenkään paras paikka, mutta kaikki eivät voi istua parhaalla paikalla. Äänentoisto oli suunnattu ainoastaan eteenpäin. Seurauksena edes välispiikeistä oli vaikea saada selvää, laulusta ja soitosta puhumattakaan. Rummut sen sijaan kuuluivat mainiosti – ne kun olivat suoraan edessä – ja peittivät tehokkaasti kaiken muun äänen. Selloista kuuli diskantteja sen verran, että melodiat saattoi tunnistaa, mutta Apocalyptican hienot selloriffit ja kaikki bassoäänet hukkuivat.
Näkökulma bändiin vastaa äänentoiston toimivuutta. Ei siinä, ihan hyvä persehän Pertulla on. |
Rummuttomat biisit toimivat jo paremmin, joskin sellot puurouttivat niissäkin toisensa. Muutama täysin akustinen biisi (tai näin olin kuulevinani) sen sijaan soi todella kauniisti.
Jos saan näin julkisesti ehdottaa musiikkitalon organisaattoreille, niin kolme parannusideaa.
- Hommatkaa pääsaliin toimiva äänentoisto. Kyllä ammattialiset varmaan osaisivat sellaisen rakentaa.
- Jättäkää sähköisesti vahvistetuissa keikoissa taka- ja sivukatsomot myymättä. Salista tippuu kolmannes pois, mutta etuosassa homma ehkä toimii
- Se nyt on klassisen musiikin talo. Siihen se on kuulema loistava, käytetään sitä siihen.
Täytyy kyllä vielä mennä erikseen kuuntelemaan jotain klassista taloon, koska ei tämän perusteella voi vielä sanoa sen soveltuvuudesta käyttötarkoitukseensa yhtään mitään.
Viinitarhamuoto soveltuu laulettiin klassiseen ihan yhtähuonosti että sikäli ei kannata nähdä vaivaa. Tämä tiedetään jo aiemmista vastaavanmuotoisista saleista. Jos on laulua, kannattaa hankkiutua etukatsomoihin. Ei vain ole mahdollista rakentaa akustiseti hyvää tilaa jossa laulu kuuluisi laulajan selkäåuolelle. Sähköllä ja insinöörin avustuksella on tietysti toinen juttu.
Joo, onhan se klasaritalo. 🙂 Tässä siitä näkökulmasta: http://liito-oravanpesa.blogspot.com/2011/09/musiikki-tarvitsee-talonsa.html
Muualla kuullun perusteella äänentoisto toimi etukatsomoon paljon paremmin. Katon kanoopin kajarit saattoivat olla käytössä, mutta ainakaan ne eivät riittäneet. Keskellä tilaa roikkui kaksi kajarisettiä, jotka osoittivat ainoastaan eteenpäin, ja suurimmaksi osaksi ääni oli niiden varassa.
Tuomas: ok, tuota en ollut tullut ajatelleksikaan. olen vaan olettanut, että musiikkitalo on klassiselle on parasta mitä suinkin tehdä osataan. Laulua varten ne kanoopin kajarit kai ovatkin siellä, että saadaan mikitettynä laulu kaikkialle, ja instrumentit akustiikan varassa? En siis tiedä, mutta tälläinen kuva tullut.
Näin äänestä ja sen toistamisesta jotain tietävänä voisin kommentoida että ei ole ihan niin yksinkertainen juttu saada tuollainen satsi toimimaan kun voisi kuvitella. Tokihan tuota on klassisen ehdoilla tehty hyvin pitkälle mutta siellä tosiaan on piilossa aikamoinen järkäle äänentoistoa joka kyllä soi ja hyvin, sitä ei vain ole tehty rokkia varten vaan sillä saadaan juuri se laulaja kuulumaan taaempiin katsomoihin ilman että se edes kuulostaa vahvistetulta.
Tietojeni mukaan muu kuin subbarikattaus riittää tuossa talossa varsin mainiosti esim. juuri Apocalyptican ajamiseen, ongelmana todennäköisesti on se että tuollainen poppoo kuulostaa suoraan eteen (missä mahdollisesti puolikuuro miksaaja on) kuin taakse ja tuon kokoisessa talossa on aika mahdotonta juosta koko katsomoaluetta läpi kuuntelemassa että mites soi.
Todennäköisesti tulee kuitenkin tapahtumaan se että virheistä opitaan ja miksaajat oppivat tuntemaan tilan äänentoiston paremmin sekä käyttämään sitä kunnolla. En tiedä miten katon ripustuspisteet edes hyväksyisivät, puhumattakaan arkkitehdeistä mutta olisihan se aika rujon näköinen ratkaisu tuoda nelisen kappaletta 3m korkeita kaiutinbanaaneita roikkumaan lavan etukulman tienoille.
Toimii se laululle siis hyvin varmasti, ja Apocalypticakin saattoi toimia etukatsomoon, en sitä tiedä. Ja luulen että tilanne on sittemmin parantunut; tuo kuitenkin oli ensimmäinen vahvistettu keikka talossa.
Siellä juurikin oli 3m kaiutintertut roikkumassa katosta. Ne vaan osoittivat ainoastaan eteenpäin, ei taakse. Sitä ei mikään miksaus pelasta.
Myöhemmin kun olen siellä kuullu kaupunginorkesteria, se on kyllä ollu todella upean kuuloista. Mikitykset sen sijaan on sössitty myöhemminkin. Aivan kuin joku paha poltergeist sotkisi kaiken sähköisen…