Blogin uusimmat

Yhden liikennemuodon ehdoilla

Kirjoittajalta Otso Kivekäs | 6.3.2013 | 24 kommenttia

Liikennejärjestelmämme perustuu monien kulkumuotojen yhteispeliin. Kaupunki toimii, kun suunnittelu tehdään huomioiden eri liikennemuodot ja niiden luontevat roolit. Valitettavasti kaikki eivät ajattele näin. Tämä teksti käsittelee tätä ongelmaa, ja mitä sille voisi tehdä. Jos et jaksa lukea, hyppää kuvan kohdalle. Aloitetaan liikennejärjestelmästä Lyhyillä matkoilla kävely on selvästi paras kulkumuoto. Hyvät kävelyedellytykset on myös helpoin tarjota, koska … Jatka artikkeliin Yhden liikennemuodon ehdoilla

HKL:n johtokunta 28.2.

Kirjoittajalta Otso Kivekäs | 3.3.2013 | 12 kommenttia

Piti olla pelkkä informaatiokokous, mutta menikin dramaattisemmaksi. Esiteltäviä asioita oli kaksi: ratikkavarikkojen tulevaisuus ja organisaatiouudistus. Ratikkavarikon laajennosta suunnitellaan Koskelaan. Tarkoitus on laajentaa säilytystiloja uusia ratikoita varten ja keskittää myös korjaamotoiminta sinne. Varikon päälle ja Koskelantien varteen suunnitellaan myös asuintaloja. Koskelasta vedettäisiin kiskot Käpylään varayhteydeksi, ettei päähalli ole vain yhden reitin varassa ja helposti motitettavissa. Suunniteltu … Jatka artikkeliin HKL:n johtokunta 28.2.

Kuka kulkee sillallani?

Kirjoittajalta Otso Kivekäs | 26.2.2013 | 5 kommenttia

Kauan sitten, joskus kansalaissodan jälkeen, asettui Pitkänsillan alle asumaan ilkeä peikko. Siltojen allehan mahtuu asumaan, ja ei siinä mitään. Aina on kaupungissa tilaa yhdelle peikolle. Totuttuaan sillanaluseen peikko alkoi kuitenkin kuvitella, että se omistaa siltansa. Peikot kun tapaavat luulla, että kaikki infrastruktuuri, jonka kanssa ne ovat tekemisissä on niiden henkilökohtaista omaisuutta. Peikko katseli, kuinka sillan … Jatka artikkeliin Kuka kulkee sillallani?

Hakaniemen sykkivä keskus

Kirjoittajalta Otso Kivekäs | 25.2.2013 | 21 kommenttia

Hakaniemen torin alle on suunniteltu parkkiluolaa jo vuoskymmenen ajan. Aina se on kaatunut johonkin. Viimeksi 2011 hanke kaatui siihen, että parkkipaikat maksoivat liikaa. 60 000 – 65 000 euroa kappaleelta. Yksityinen hanke meni jäihin, kun yksityiset rahoittajat eivät katsoneet sitä kannattavaksi. Sellaista on liike-elämä. Nyt zombi nousee mutaisesta haudastaan torin alaisesta täyttömaasta. Apulaiskaupunginjohtaja Penttilä halua … Jatka artikkeliin Hakaniemen sykkivä keskus

HKL:n johtokunta 6.2.2013

Kirjoittajalta Otso Kivekäs | 12.2.2013 | 9 kommenttia

Ensimmäinen johtokunnan kokous, joten aikaa meni kaikenlaiseen yleiseen. Lisäksi lista oli aika pitkä. Jätimmekin asioita pöydälle ihan ajankäytöllisistä syistä. Kokous kun alkoi klo 8:00 ja olin luvannut sen loppuvan klo 11:00, että ihmiset pääsevät töihinsäkin. Jatkossa kokoukset alkavatkin klo 16, koska päätimme muuttaa kokousaikaa. Eniten puhuttiin Metron vartioinnin hankinnasta. Pitkähkön keskustelun jälkeen päätimme palauttaa asian … Jatka artikkeliin HKL:n johtokunta 6.2.2013

Juutit juhlivat öisin

Kirjoittajalta Otso Kivekäs | 9.2.2013 | 3 kommenttia

Kaupunginteatterin Hamlet elää puoliksi keskiaikaa ja puoliksi nykyajassa. Dialogi vaihtuu lennossa Shakerspearen säkeistä puhekieleksi ja takaisin. Ja kunhan siihen tottuu, ratkaisu jopa toimii. Nykyaika tosin on kaupunginteatterille sitä, että kaikilla on pikkutakit päällä ja istutaan seurakuntasalituoleilla. Konservatiivista on istua riveissä, radikaalia on potkia tuoleja. Ja kun aatelisto juhlii, juonittelee, tappelee ja polttaa pilveä, työväenluokka puurtaa … Jatka artikkeliin Juutit juhlivat öisin

Avoin data ja miten sillä mitataan ratikoiden luotettavuutta

Kirjoittajalta Otso Kivekäs | 7.2.2013 | 34 kommenttia

News at eleven: Helsinki palkkasi kooderin.  ”Avoimen datan ammattilainen Juha Yrjölä pestattiin töihin uudenlaiseksi it-asiantuntijaksi. Hän katsoo Helsingin tietojärjestelmiä tiedonjanoisen kaupunkilaisen silmin.” sanoo tiedote. Kyse on Code for Europe hankkeen yhdestä sivujuonteesta. Tapasin Yrjölän maanantaina. Hänen missionsa on avata julkishallinnon datoja, luoda niiden päälle kevyitä sovelluksia kaupunkilaisten ja virkamiesten hyödyksi ja innostaa muitakin samaan. OIkein … Jatka artikkeliin Avoin data ja miten sillä mitataan ratikoiden luotettavuutta

HKL:n johtokunnan lista 6.2.2013

Kirjoittajalta Otso Kivekäs | 4.2.2013 | 34 kommenttia

Ensimmäinen kokous ja lista on pitkä kuin nälkävuosi. Varsinkin siihen nähden, että kokous on aamulla ja ihmisillä menoa sen jälkeen. Ilmoitin jo virastolle, että jos uhkaa venyä yli yhdentoista, alamme pöytäämään asioita että ehdimme kukin töihimme. Metrosta puhutaan paljon. Ensinnäkin metroliikennesääntö ollaan uusimassa, ja saamme sen siis eteemme heti kättelyssä. Asia on herättänyt intohimoja, mutta … Jatka artikkeliin HKL:n johtokunnan lista 6.2.2013

Tavoitteeni HKL:n johtokunnassa

Kirjoittajalta Otso Kivekäs | 3.2.2013 | 12 kommenttia

Valtuusto valitsi lautakunnat ja sen sellaiset 16.1. Allekirjoittanut viettää seuraavat neljä vuotta HKL:n johtokunnan puheenjohtajana. Hufvudstadsbladet ehtikin jo tekemään aiheesta etusivun jutun (löytyy suomeksi täältä) HKL on siis Helsingin kaupungin liikennelaitos -liikelaitos (nimellä jokin hassu historiallinen syy). HKL:n tehtävänä on ”edistää Helsingin seudun toimivuutta, elinvoimaa ja viihtyisyyttä tuottamalla ympäristöystävällisiä ja laadukkaita liikennepalveluja.” Käytännössä tämä tarkoittaa, … Jatka artikkeliin Tavoitteeni HKL:n johtokunnassa

Jätkäsaaren pysäköinti ja lainantakaus

Kirjoittajalta Otso Kivekäs | 30.1.2013 | 5 kommenttia

Osallistuin tänään toiseen valtuuston kokoukseeni, ja tein ensimmäisen esitykseni, koskien kaupungin lainantakausta Jätkäsaaren pysäköinti Oy:lle. Esitykseni löytyy videolla Helsinki-kanavasta, kuten muutkin puheenvuorot ja käsittelytiedot. Alla tekstimuodossa se, mitä aioin sanoa, sekä muutama kommentti   Hyvät puheenjohtaja, arvoisat valtuutetut   Jätkäsaari on kantakaupungissa sijaitseva uusi kaupunginosa. Sinne menee jo nyt kaksi ratikkalinjaa ja metroasemakin on lähellä. … Jatka artikkeliin Jätkäsaaren pysäköinti ja lainantakaus