Blogin uusimmat
Palaan taas vanhaan suosikkiaiheeseeni, eli mitä liikenne kaupungissa oikeastaan maksaa. Siis yhteiskunnalle, ei liikkujalle itselleen. Tällä kertaa vertailussa eri väylät liikenteelle. Valitse siis suosikkisi, ja vinguta kassalla veronmaksajan visaa. Tiivistelmänä laiskoille lukijoille: Uudelle asukkaalle rakennettavat liikenneväylät pääkaupunkiseudulla maksavat 33 600 euroa, jos liikkuminen perustuu yksinomaan henkilöautoon. Ratikkaradoille tulee hintaa 4500 euroa per niitä käyttävä asukas, … Jatka artikkeliin Mitä maksaa motari, eli kaupunkiautoilun hinta, osa III
Määritelmän noja,tukeva etunoja Sen varassa on hyvä rientäävaltatietä ei minnekään.
Tänään saavuttivat vanhan eläkeiän viimeiset suomalaiset, jotka ovat eläneet toisen maailmansodan aikaa. Hekään eivät sitä nähneet (edes Kättärin ikkunasta), koska sota loppui Euroopassa jo keväällä. Ensimmäisen maailmansodan jälkeen sanottiin ”ei koskaan enää” ja perustettiin kansainliitto, jossa viisaat valtiomiehet voivat keskustelemalla ratkaista ongelmat ilman sotia. Jahka uudet sukupolvet oli saatu armeijaikään, sota jatkui. Toisen maailmansodan jälkeen … Jatka artikkeliin Olet saanut elää rauhan aikaa
Aina toisinaan sitä tulee pohdittua, mikä oikeastaan on yhteiskunta, mistä se koostuu. Suosikkivastauksia on joko ajatella, että yhteiskunta koostuu ihmisistä, että se palautuu yksilöihin jäseninään, tai että yhteiskunta koostuu instituutioista, joiden mekaniikalla se toimii kansalaisten toimiessa jonkinlaisina yhteiskuntakoneen palvelija-asiakkaina. Kuten tälläisissä kysymyksissä yleensäkin, kyse ei ole siitä, onko joku vastaus kysymykseen oikea tai väärä, vaan … Jatka artikkeliin Yhteiskunta koostuu kotijumalista
Olen onnistunut kehittämään pessimaalisen strategian pyörän ketjujen vaihtoon. Perinteiset strategiathan ovat: Vaihda ketju aina X kilometrin (2000 tms) välein, tai kun se on mitattaessa venynyt prosentin. Tällöin rattaat eivät juuri kulu, ja kestävät ties kuinka monen ketjun ajan. Aja kunnes hajonneesta voimansiirrosta alkaa olla liikaa haittaa. Uusiksi menevät sitten ketju ja rataspakka kerralla (ja ehkä … Jatka artikkeliin Pessimaalinen ketjunvaihtostrategia
Onko nyt siis niin, että meillä on valtion omistama tutkimuslaitos, jonka hallitus koostuu lähinnä suurteollisuuden edustajista eikä tiedemiehistä, jolla on virallinen linja siitä mitä saa puhua, eikä siihen linjaan sovi demokraattisen päätöksenteon tukeminen Jos on, niin täytyy kyllä kysyä että mitä helvettiä. Alla Viitteen kannanotto aiheeseen, alkuperäisenä täällä. Niin, ja aiheen esiin nostanut Hesarin juttu … Jatka artikkeliin VTT WTF?
Sattuipa silmiini treffi-ilmoitus. En ajatellut vastata, mutta ilmoitus kertoo jotain huomion arvoista yhteiskunnasta. Siltä varalta, että ilmoitus katoaa, tässä koko teksti: Lahjoitetaan hyvään kotiin— Jos olet alle 40-vuotias, lopeta lukeminen tähän, kiitos. —Olen opiskelut keskeyttänyt parikymppinen naisenalku Nurmijärveltä. Olen hyväksynyt kohtaloni ja päättänyt lopettaa yrittämisen tähän hetkeen. Olen kotia vailla, eikä sen tulevalla sijainnilla ole … Jatka artikkeliin Naisen paikka
Kantakaupunki on kaupunkimaista, tiiviisti rakennettua aluetta, joka yleensä sijaitsee lähempänä keskustaa kuin lähiöt. Jos kysyt tyypilliseltä kantakaupungin asukkaalta, se on oikeaa kaupunkia, toisin kuin lähimetsiin ja nykyään kaukaisille savipelloillekin rakennetut lähiöt. Snobeja ovat, penteleet. Kantakaupunki on hyvin helsinkiläinen ilmiö. Muissa suomen kaupungeissa siihen alueeseen, joka ei selvästikään ole lähiöä, voidaan viitata nimellä ”keskusta”. Helsingissä kuitenkin … Jatka artikkeliin Kantakaupunki
Lähdetäänpä taas liikkeelle yhdestä lauseesta ja 12 metriä asian vierestä. Uusimman Kuukautisliitteen kansijutussa Leif Fagernäs sanoo ”Mutta meillä Suomessa on raskaan teollisuuden hallitsema elinkeinoelämä. Ei prosessiteollisuudessa voi hirveän joustavia työaikoja ajatella”. Että oikein raskaan teollisuuden hallitsema elinkeinoelämä, olisiko noin? Raskaalle teollisuudelle ei ole mitään täsmällistä määritelmää. Yleensä raskaaksi teollisuudeksi mielletään sellaiset alat kuin laivanrakennus, paperituotanto … Jatka artikkeliin Meillä Suomessa on raskaan teollisuuden hallitsema elinkeinoelämä.
- « Edellinen
- 1
- …
- 35
- 36
- 37
- 38
- 39
- …
- 45
- Seuraava »