Osallistuin tänään toiseen valtuuston kokoukseeni, ja tein ensimmäisen esitykseni, koskien kaupungin lainantakausta Jätkäsaaren pysäköinti Oy:lle. Esitykseni löytyy videolla Helsinki-kanavasta, kuten muutkin puheenvuorot ja käsittelytiedot.
Alla tekstimuodossa se, mitä aioin sanoa, sekä muutama kommentti
Hyvät puheenjohtaja, arvoisat valtuutetut
Jätkäsaari on kantakaupungissa sijaitseva uusi kaupunginosa. Sinne menee jo nyt kaksi ratikkalinjaa ja metroasemakin on lähellä. Kantakaupungissa vain noin joka kolmannella taloudella on auto.
Kuitenkin kaupunki pakottaa nyt taloyhtiöt rakentamaan Jätkäsaareen pysäköintipaikkoja yhtä paljon kuin Espoossa keskimäärin on autoja. Seurauksena kustannuksia ei voida periä auton omistajilta, vaan naapurit maksavat ne.
Tässä takauksessa on nyt kyse siitä, että kaupungin rahojakin halutaan käyttää autoilun lisäämiseen Jätkäsaaressa. Jos autopaikoille olisi oikeaa tarvetta, lainaa saisi markkinoiltakin. Takausta tarvitaan, koska rakentaminen ei ole kannattavaa. Meillä on ollut periaate, että asuintalojen pysäköintipaikkoja ei subventoida kaupungin rahoilla.
Esitän, että päätös palautetaan valmisteltavaksi siten, että AM ohjelman mukaisesti selvitetään miten autopaikat voidaan toteuttaa siten että niiden rakentamisen ja ylläpidon kustannukset osoitetaan autopaikan käyttäjille.
Tämä voitaisiin tehdä esimerkiksi niin, että hallista jätetään varaus kaavaan, ja sen saa halukas yrittäjä rakentaa heti kun uskoo sille kysyntää olevan. Tällöin kukaan ei jäisi ilman autopaikkaa, mutta muiden taskuilla ei tarvitsisi käydä.
Suurin osa keskustelusta koski kaikkea ihan muuta. Esimerkiksi jotain olkinukkena vedettyjä unelmia autottomasta Jätkäsaaresta tai sitä miten kyllä lapsiperheet tarvitsevat auton. Melkoinen osa valtuutetuista puhui myös jostain kaavasta, vaikka sellaisesta ei siis ollut kyse.
Asiallinenkin vasta-argumentti palautukselle esitettiin: kun ollaan näin pitkällä, palautus nyt sotkee koko Jätkäsaaren suunnittelua. Sekin tosin vedettiin äärimmilleen, puhuen jopa yleiskaavan uudelleentekemisestä.
Parkkinormia voisi kuitenkin laskea nopeastikin. Ei tarvita kuin kaupunkisuunnittelulautakunnan päätös, että nykynormista tarvitsee toteuttaa vain 50% ja toiseen 50% varaudutaan kaavoituksessa, mutta ne rakennetaan vain markkinaehtoisesti, eli kun kysyntä on ja joku yrittäjä parkkitalot tai luolat haluaa rakentaa. Lisäksi päätettäisiin, että jo tehtyihin kaavoihin voi hakea poikkeusta rakennuslupaan uuden normin mukaisesti ja se aina myönnetään. Oleellisesti samaa on Soininvaara ehdottanut.
Koko ongelman syy on, että parkkipaikkoja pakkorakennetaan liikaa, ja yksinkertainen ratkaisu on lopettaa pakkorakentaminen.
Päätös syntyi 54-29. Palautusta kannattivat Vihreät, Vasemmistoliitto ja SKP. Lainan takaamisen kannalla oli Kokoomus ja apupuolueet SDP, Perussuomalaiset, RKP, Keskusta sekä Kristilliset. Tulos oli toki ennalta selvä, oikeastihan tämä oli pohjakeskustelua huomenna alkavalle valtuustoseminaarille. Siitä lisää aikanaan.
Asuntojen arvon huomioiden alueelle muuttaa taatusti omaisuutta (mökki ja kaksi venettä) omistavia perheitä, joille auto on välttämättömyys. Mutta auton käytön tarve on muuttunut. Sitä ei käytetä välttämättä työmatkoihin, kauppaan yms., vaan lähinnä viikonloppuisin mökkimatkoihin. Joten miksi autojen pitäisi olla kaikki talon alla tai vieressä? Uskon että silloin tällöin autoa käyttävä olisi hyvinkin valmis hakemaan sen erillisestä parkkiyhtiöstä näitä reissuja varten. Parkkiyhtiö olisi myös se, joka kantaa vastuu firmansa taloudesta ja parkkivuokrat olisivat todellisia, ei subventoituja. Ja toivottavasti kadunvarsipaikat ovat erittäin lyhyitä tyyliin 15 min. paikkoja, sekä yhteiskäyttöautopaikkoja. 10e/kk asukaspysäköintipaikkoja sinne ei todellakaan tarvii rakentaa.
Fillaroin juuri Merihaan alta. Onko sulla Otso tietoa sen kompleksin autopaikkanormeista? Talot ovat julmetun suuria, asuntoja paljon, mutta kannen alla yllättävän vähän autopaikkoja.
Jos haluaisin olla moderni, ekologinen ja hip, mutta kuitenkin tykkään kulkea ja kuljettaa itsenäisesti, niin mihin ja millä hinnalla parkkeeraisin tuon:
http://www.velomobiles.de/html/cargo.html
Sivukaneettina vois todeta, että myös kantakaupungin alueella henkilöautojen määrä on nousussa. Tuulimyllyjä vastaan taisteleminen olis mielenkiintoisempaa, jos tarjottaisiin myös vaihtoehtoja.
Jätkäsaaren pysäköintifiasko on suoraa jatkumoa laiskalle politiikalle; asiat ovat niin hankalia, ettei kukaan jaksa etsiä optimia, varsinkin kun joku toinen maksaa viulut…
toke: kantakaupungin automäärän kasvuun vaikuttaa esim. se, että asukaspysäköintitunnukset ovat naurettavan halpoja. Ruotsin suurimmissa kaupungeissa tunnukset maksavat kuukaudessa lähestulkoon saman verran kuin mitä ne Helsingissä maksavat vuodessa, esim. Tukholmassa luokkaa 1000€/v.
Mikähän muuten mahtaa olla ”markkinalähtöinen” kadunvarsipaikan hinta? Voisiko tuon arvioida esimerkiksi ottamalla lähtökohdaksi kaupungin vuokratontista odottamansa vuosituoton per neliö? Kuinka monta neliötä on yksi parkkiruutu? Ja vielä tuon joutunee jakamaan jollain sopivalla kertoimella, kun asukastunnuksiahan on liikenteessä enemmän kuin on vapaita mahdollisia parkkipaikkoja kadunvarsilla. Onko tuo haarukassa 1,1 – 1,2?
Toki tuon päälle pitäisi arvioida jonkinlainen arvo kadun olemassaololle, sen kunnossapidolle, jne. Mutta ainakin itse olisin kiinnostunut tuon arvon kuulemaan vaikka ilman näitä kuluja, jotta tietäisi, kuinka paljon oikein kaupungille tulee persnettoa (vai voittoa?) per asukaspysäköintitunnus.
Hyvä postaus! Toivoisin että tulevaisuudessa pysäköinti Helsingissä saisi aivan uuden järjestelmän, meillä on vielä paljon parannettavaa.