HKL:n johtokunta 18.4.2013

Lyhyehkö kokous, lista tässä.

Pikto_metro2Automaattimetrosta kuultiin taas viimeisimmät kuulumiset. Esityslistalla on suppeasti keskeiset kohdat, suullisessa keskustelussa tuli esiin enemmänkin asioita. Pyysin että jatkossakin ydinkohdat kootaan esityslistalle, ehkä hiukan laajemmassakin muodossa.

Muutama poiminta keskustelusta:

  • M100 junien automatisoinnin osalta Siemens on ilmoittanut 2-4 viikon myöhästymisriskistä. Tavoiteaika on siis, että automatisointi olisi valmis 14.6.
  • Automaattimetroprojektiin on haettu projektihallintakonsulttia tueksi. Nykyisellään
  • Projektille avataan tiedotussivusto Automaattimetro.fi toukokuussa

Hylkäsimme kaksi korvausvaatimusta, joista toinen päätyi Metro-lehteen. Toisessa matkustaja kaatui rullaportaissa, toisessa metroasemalla. Kummassakaan ei katsottu olevan mitään nimenomaista virhettä HKL:n ylläpidossa, joten kaatumiset eivät olleet HKL:n vastuulla. Se, että lattia on lumisadepäivänä märkä, katsotaan normaalitilanteeksi eikä virheeksi.

Kaupunki on perustamassa työryhmän yhtenäistämään korvaushakemusten käsittelyä. Näitä kun on useammassa eri virastossa, eivätkä käytännöt ja ratkaisuperiaatteet ole välttämättä kaikkialla ihan samoja.

pyörälogoKaupunkipyöristä annettavaa lausuntoa terävöitimme lisäämällä alkuun: ”HKL on hankkimassa mainosrahoitteista kaupunkipyöräjärjestelmää. Tarkoitus on, että se otetaan käyttöön kesällä 2014.” Esittelijä otti ehdotuksen nimiinsä.

Kaupunkipyörät aloittavat 2.5.2014. Vielä on kuitenkin muutama mutka matkassa että sinne asti päästään. Seuraavaksi kaupunkisuunnitteluvirastossa pitää ratkaista, mihin asemapaikoista tulee yksi mainos, mihin kaksi mainosta ja mihin nolla mainosta. Sopimus järjestelmästä pitää saada kasaan vielä kevätkaudella.

Lisäksi talousarvion raami tuotiin tiedoksi. Ensi kerralla tuodaan valtuustostrategia. Siitä lisää erikseen.

7 thoughts on “HKL:n johtokunta 18.4.2013”

  1. Mitä sinne automaattimetro.fi:hin tulee? Kerran kolmessa viikossa tiedote, jossa lukee ”HKL:n johtokunnalle on pidetty tilannekatsaus automaattimetron etenemisestä”? Hmm…

  2. Järjetön ajatus ”siirtää” Koivusaaren metroaseman rakentamista. Tiedätkö kuinka moni täällä läntisessä Lauttasaaressa on odottanut metroa kuin kuuta nousevaa?
    Tähän asti mm. Isokaaren pohjoispäässä, Puistokaarella ja Katajaharjussa asuvat ovat paljon käyttäneet Espoon busseja, kun HKL:n tarjoama yhteys (bussi 20) on ollut hidas. Kun metro tulee, myös Espoon bussit lakkaavat ajamasta tätä kautta. Ainoaksi vaihtoehdoksi jää liityntäliikenne metrolle. On järjetöntä tehdä viiden kilometrin matka keskustaan kahdella kulkuneuvolla. Siinä aika monella oma auto voittaa. Sitäkö haluatte?
    Olen ollut vahva metroliikenteen kannattaja. On typerää jättää yksi asema rakentamatta vain siksi, että toisten matka pitenisi minuutilla, kuten sanot Hesarissa 3.5.2013.
    Muistan, miten aikanaan Kulosaareen päätettiin rakentaa metroasema, mutta Siilitielle ei, kun ei sillä muka olisi käyttäjiä. Kansanliike muutti sen päätöksen. Ja todellisuudessa Siilitie on ollut paljon suositumpi asema kuin Kulosaari. Paremmintietäjät eivät aina tiedä paremmin.

  3. Täysin samaa mieltä edellisen kirjoittajan kanssa.

    On myös Länsi-Lauttasaareen varta vasten muuttaneita veronmaksajia ja metron kannattajia, jotka ovat luottaneet päätöksentekijöihin.

    Nykyinen, ilman autoa yli 30 vuotta pärjännyt perheemme muutti pe 3.5 Länsi-Lauttasaareen (eikä Espooseen tai muualle), hyvin suurelta siksi, että metroyhteys tulisi 2-3 vuoden päästä, eikä joskus 2020-2030-luvulla. Edellisiltana HKL:än johtokunta teki Otso Kivekkään johdolla yllätysehdotuksen kaupunginhallitukselle haudata Katajaharju metroaseman käyttöönotto…

    Millainen takinkääntö vihreiltä.

    Kun Länsimetron liikenne käynnistyy ja Lauttasaaren suorat bussiyhteydet (T-linjat) keskustaan korvataan metrolla, meidän olisi käytännössä joko hankittava 2 autoa, tai muutettava uudesta kodistamme pois.

    Yhtenä päivänä muutimme loistavien joukkoliikenneyhteyksien ja kevyen liikenteen raittien äärelle, ja aamulla heräsimme paikassa, jossa ainoa järkevä kulkumuoto saattaa tulevaisuudessa olla yksityisauto. Lapsiperhe ei voi arjessaan tukeutua satunnaiseen syöttöliikennebussiin päästääkseen Lauttasaaren päämetroon, ja sieltä eteenpäin stadin suuntaan päiväkotiin, kouluun ja työpaikalle.

    Länsimetro-yhtiön toimitusjohtajan Matti Kokkisen mukaan (HS 6.2) ”kun liikenne alkaa meillä niin aseman Katajaharjun puoleinen sisäänkäynti on käytössä”… ”Kokkinen uskoo, että vuoden 2015 lopussa aloittava länsimetro saa Lauttasaaren länsirannalla sijaitsevasta Katajaharjusta 3 000–6 000 päivittäistä käyttäjää.” Ts. enemmän ihmisiä kuin Kulosaaressa asuu.

    Kun / jos Koivusaari sitten joskus rakennetaan, metroa käyttäisi päivittäin noin 10 000 matkustajaa, yhtä paljon kuin Keilaniemessä ja Otaniemessä.

    Tämä saattaa joukkoliikenneeenjohtokunnan 2.5 kaupunginhallitukselle tekemän yllätyehdotuksen hyvin outoon valoon. Yhtäkkiä Koivusaaren metroasemalla rakennettaisiin ”vain välttämättömät” poistumistieyhteydet, ja asemaa ei otettaisi käyttöön samaan aikaan muiden asemien kanssa. Tämä päätösesitys on ristiriitainen Espoon ja Helsingin valtuustojen tekemiin päätöksiin nähden. Lisäksi se on vastoin parhaan asiantuntijan, Juha Saarikosken, HKL-Infrapalvelujen yksikön johtajan, ehdotusta.

    Ehdotus jäädyttää Katajaharjun metron käyttöönotto tarkoittaa joukkoliikennepalveljuen osalta 40 vuotta takapakkia kertaheitolla.

    Länsimetron rakentamisesta päätettiin Helsingin ja Espoon valtuustoissa 2008, Länsimetron hankesuunnitelmaan perustuen. Tässä suunnitelmassa Koivusaareen on tulossa asema ja se otetaan liikenteelle samaan aikaan muiden asemien kanssa.

    Onko kunnallispolitiikka todella tällaista veronmaksajien harhaanjohtamista? Eikö tulisi houkutella ihmisiä joukkoliikenteeen käyttöön, eikä pakottaa niitä yksityisautoiluun?

    Koivusaaren aseman rakentamisen Länsimetro Oy on jo aloittanut, ja niin asemahalli kuin hissi- ja liukuporrasyhtyeksien louhinnat ovat jo lähes valmiit. Seuraavaksi käynnistyy aseman rakentaminen. Aseman valmiiksi rakentaminen maksaisi HS:n mukaan 17 miljoonaa, karsitulla rakentamisella vähemmän. Tuon summan käyttäminen on paljon järkevämpää kuin siirtää jo 24 miljoonaa euroa maksanut hanke jonnekkin hamaan tulevaisuuteen.
    Se olisi kaupunginkehityksen ja joukkoliikenteen kannalta katastrofaalista, ja edustaa varsinkin vihreiltä aivan ihmeellistä ja tempoilevaa päätöksentekoa.

    Onneksi sentään apulaiskaupunginjohtaja Pekka Sauri lupaa HBL:n artikkelissä (7.5), että Koivusaaren asema rakennetaan valmiiksi, ja otetaan käyttöön heti kun Länsimetro alkaa liikkua.
    http://hbl.fi/lokalt/2013-05-06/447126/sauri-lovar-bygga-klart-pa-bjorkholmen

  4. Metroasema ei vaan ole sen liikennöijän näkökulmasta kannattava jos matkustajia on alle n. 10000 päivässä. Kalasatamaan haluttiin työpaikkojen takia metroasemaa jo 90-luvun alussa, mutta vasta kun uuden asuinalueen rakentaminen lähestyi, päätettiin se poikkeuksellisesti tehdä jo vähän etukäteen, vaikka näille alkuvuosille on ennustettu vain 6000 päivittäistä käyttäjää – mutta vain, koska rakennuskuluissa säästettiin riittävästi. Kolmeen tuhanteen matkustajaan vetoaminen on ihan yhtä tyhjän kanssa 🙁

    1. ”Metroasema ei vaan ole sen liikennöijän näkökulmasta kannattava jos matkustajia on alle n. 10000 päivässä.”

      Höpötystä. Kulosaaressa asuu vain 3700 ihmistä, ja silti asema peruskorjattiin juuri täydellisesti. Eikä Siilitienkään asemalla ole 10 000 asukkaan peruskäyttäjäpohjaa. Silti se on ollut hyvin tarpeellinen asema.

      Länsi-Lauttasaaressa asuu nyt kävelymatkan päässä Koivusaaren asemasta noin 4000-5000 ihmistä. Jos he tekevät joka päivä edestakaisen matkan metrolla, kyllä siinä matkustajia riittää. Mitä ihmeen tappiota ihmisten kuljettaminen aiheuttaisi verrattuna siihen, että investoitaisiin 35 miljoonaa puolivalmiiseen asemaan, jota kukaan ei käytä. Se olisi aavemaista!

  5. Hei, olisiko mahdollista saada tuoreita kuulumisia johtokunnasta? Pari kokousta on jo ehtinyt olla tässä välissä. Blogikirjoitukset ovat erittäin tärkeä tiedotuskanava kaupunkilaisille.

    1. On Pahoittelun, blogaaminen jäi vähän kaikenlaisen muun varjoon toukokuussa. Nyt löytyy nuo kaksi seuoraavaa kokousta tästä ja vielä lisää ratikkakamaa tästä

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *