Yömetro tulee ja kiskopysäköinnistä saa sakot – HKL:n johtokunnan lista 6.6.2013

Kevätkauden viimeinen kokous, Lista on täynnä lausuntoja eri asioista.

Pikto_metro2Metron yöliikenne alkaa 8.11.2013 kokeiluna, joka kestää 15.6.2014 asti. Kyse on Johanna Sumuvuoren valtuustoaloitteesta, johon vastauksena kaupunginhallitus päätti, ”että yöliikenteen sujuvoittamiseksi kaupungissa on syytä käynnistää kokeilu metron ajoaikojen pidentämiselle perjantai- ja lauantai-iltaisin lisäpalveluna N-bussilinjojen lisäksi.” Nyt sitten käsitellään sitä, kuinka tämä tehdään.

Matkassa on toki vielä monta päätöstasoa ennen kokeilun alkua, mutta kokeilun aikataulu on kyllä käytännössä jo varmistettu ennen kun se julkaistiin esityslistalla, eli eiköhän tämä ole selvä. Käytännössä metro siis kulkee pikkujoulukaudesta kesään perjantaisin ja lauantaisiin noin 1:30 asti. Yöbussit kulkevat normaaliin tapaan.

15.6.2014 jälkeisestä jatkosta päätetään aikanaan.

Toisena aloitteena on Nuutti Hyttisen aloite Vuosaaren metron jatkamisesta Aurinkolahden kanavan kohdalle. Vastausehdotus on melko nihkeä ajatuksen suhteen. Siinä todetaan, että aseman lisääminen on hankalaa ja maksaa rahaa. Niinhän se toki maksaakin.

Mietin tähän ehkä lisäystä, että jos kaupunkisuunnittelu haluaa asiaa selvittää, niin HKL kyllä toki siihen lähtee mukaan.

Metron toiminnanohjausjärjestelmän vaatimusmäärittely ollaan nyt tekemässä johtokunnan toissakertaisen linjan mukaisesti, eli tarkoitus on ottaa käyttöön sama järjestelmä kuin ratikkapuolellakin. Märittelyn tekee kaupungin keskushallinnon kilpailuttama määrittelykonsultti, eli CapGemini. Vähän ihmetyttää määrittelyn 80 000€ hinta, jos kuitenkin suoranhankintaan ollaan jo päädytty.

Vanhoja hissejä uusitaan Kampissa, ja liukuportaiden sekä hissien huoltosopimus uusitaan. Pyysin infrajohtajalta, että saisimme kokoukseen samalla yleiskatsauksen hissien ja liukuportaiden tilasta kaikilla metroasemilla. Ovat meinaan aika kalliita pelejä, ja monet peruskorjausiässä.

Automaattimetrosta ei sanota listalla mitään muuta kuin tilannekatsaus. Täytyy muistuttaa virastoa, että tilannekatsausta on pyydetty esiteltäväksi myös esityslistalla eikä vain suullisesti.

 

Pikto_ratikka2Muissa kuin metroasioissa, lausumme myös pysäköintipolitiikasta. Pohjaehdotuksessa todetaan, että liityntäpysäköintiä ei voida maksaa joukkoliikennerahoista (s.o. HSL:ltä saatavista maksuista), vaan että se pitää rahoittaa jotain kautta suoraan kaupungin kassasta. Lisäksi kiskoillepysäköinnin vähentämistä korostetaan.

Sitten yksi henkilökohtainen suosikkini, eli projekti jota olen aktiivisesti ajanut:

”HKL on neuvotellut rakennusviraston kanssa siitä, että HKL jatkossa voi rakennusviraston kanssa tehdyn toimeksiantosopimuksen perusteella suorittaa ajoneuvojen pikasiirtoja, joiden avulla raitioliikennettä haittaavat ajoneuvot siirretään pois kiskoalueelta sekä periä myös tästä aiheutuvat todelliset kustannukset ajoneuvon omistajalta. Nämä uudet menettelyt on tarkoitus toteuttaa vuoden 2013 aikana.”

Nykyäänhän kiskoillepysäköinnistä ei käytännössä joudu maksamaan sakkoja eikä siirtokuluja. Varsinaista pysäköintisakkoa ei joudu maksamaan jatkossakaan, eikä korvaamaan aiheuttamaansa haittaa. Mutta sentään auton siirtämisestä koituneet kulut joutuu korvaamaan. Sekin summa on useita satasia, eli kyllä se varmaan ohjaa ihmisiä pysäköimään muualle kuin kiskoille.

Kiskopysäköinti Bulevardilla viime syksynä. Saisivatko sakot tämänkin kuskin harkitsemaan pysäköintiään?

pyörälogoJa viimeisenä lausunto pyöräilynedistämisohjelmasta. Oleellisesti todetaan, että HKL tekee oikein mielellään ohjelmassa esitettyjä toimia, mukaan lukien pyöräpalveluiden brändäystä ja koordinointia, kunhan sovitaan miten kaupunki toiminnasta HKL:lle maksaa. Täytyy kysellä, onko rahoituksen käytännön organisoinnista jo sovittu.

8 thoughts on “Yömetro tulee ja kiskopysäköinnistä saa sakot – HKL:n johtokunnan lista 6.6.2013”

  1. Mielenkiintoinen tuo yöliikenteen kokeilu, näin liikennehenkilökunnan näkökulmasta. Kokeillaan vaan, mutta mitenkähän niihin on ajateltu kuljettajia löytyvän.

    Eli on tulossa lisää lähtöjä, joka edellyttää lisää kuljettajia. Ajamme esim. nyt aivan hilkulla että jokaiseen vuoroon järjestyy kuski. En hämmästy yhtään jos kesän ja syksyn mittaan alkaa tulla yhä enemmän ajamattomia vuoroja.

    Kuulemma vielä arvotaan järjestetäänkö syksyllä uusi kuljettajakurssi. Kurssilta valmistuu enimmillään vain tietty määrä kuljettajia. He täyttäisivät korkeintaan tämänhetkiset tyhjät aukot. Mutta kuten sanoin, kokeillaan vaan.

    1. Motivoiva summa 2 yötunnilta (verrattuna iltalisään 15%) on siis 6 euroa 48 senttiä miinus verot? Alan ymmärtää, miksi minua h*oritellaan, taidan olla yksi kaupungin halvimmista.

  2. Tulin jostain lukeneeksi kolumnin oklokratiasta – tyhmien ja kylähullujen vallasta. Se putkahti mieleen tämän yömetrokokeilun yhteydessä. On todella masentavaa, että myös metroa halutaan elävöittää känniläisillä ja heidän ”city-kulttuurillaan”, eli sotkemisella, kuseskelulla, puukotuksilla, ryöstöillä, raiskauksilla ym. Kuljettajana minua kylmää ajatus siitä, että minun pitää olla ko. toiminnan todistajana, samalla kun yritän tehdä työtä, joka vastaväitteistä huolimatta vaatii keskittymiskykyä ja työrauhaa. ”Olis kiva” -politiikalla on kerrannaisvaikutuksia, joita ei ehkä raadollisesta todellisuudesta tietämätön tai piittaamaton aina hoksaa.

    Onko humalaisten ja viihdetilaisuuksista palaavien palveleminen niin tärkeä kunnallisen joukkoliikenteen tehtävä, että siitä ollaan valmiita maksamaan huomattava summa, sekä ottamaan riski lisääntyneestä turvattomuudesta ja henkilökunnan työturvallisuuden vaarantumisesta? Pitääkö kaupungin käyttää verovaroja vartijoihin, jotka herättelevät ja taluttavat (tai raahaavat) sammuneita tai taltuttavat päihtyneenä riehuvia, vaikka metron liiketoimintaan ei kuulu alkoholin myynti eikä anniskelu? Kuljettajat luultavasti jätetään oman onnensa nojaan selviytymään edellämainittujen kanssa esim. kääntöraiteilla, kuten tähänkin asti.

    Metroon ei järjestyslain mukaan saa tulla omiakaan alkoholijuomia juomaan, mutta jatketulla liikenteellä siihen houkutellaan, koska tuleehan känni huomattavasti halvemmaksi metrossa kassista/laatikosta juoden, kuin ravintolassa. En ole vielä kysynyt, menisivätkö aikuiset puolisonsa tms. työpaikalle dokaamaan, huutamaan ja haistattelemaan, mutta nuoriso ei kuulemma menisi oman äitinsä duunipaikalle, koska ”se on eri asia”. Ehkä Suomessa humala on jotenkin pyhä asia, jota kaiken muun toiminnan on palveltava, mutta oikeasti näyttää siltä, että selvä enemmistö kärsii tilanteesta, kulkee taksilla ja omalla autolla, lukittautuu neljän seinän sisään tai pakenee kokonaan kaupungista aina kun voi, koska kännikulttuurin viljeleminen ei tue normaalia asumista ja elämää tässäkään kaupungissa.

    1. Ei junia saisi hiljaisen yöliikenteen aikaan kääntymään Ruoholahdessakin ilman kääntöraiteelle menoa?

    2. Metron yöliikennettä voi verrata yöbussiliikenteeseen. Sekin vaatii työvoimaa, mutta kun kaupunkilaiset liikkuvat myös yöllä. Eikä siinä ole kyse yksinomaan jostain kännikuskipalvelusta. On paljon ihmsiä, joiden työajat ovat jotain ihan muuta kuin 8-16, ja heidänkin pitää jollain päästä kotiin. Esimerkiksi klo 23 kiinni menevien kauppojen kassat. Kaupunki on nykyaikaan ihan toisella tavalla hereillä illalla kuin vielä muutama vuoskymmen sitten.

      Ruoholahdessa jos käännetään metro ilman kääntöraidetta, pitää Kampissakin ajaa yhdellä raiteella (koska välissä ei ole puolenvaihtoa). Sitä on tehty poikkeustilanteissa kyllä, mutta vuorovälinä on tainnut olla 15min eikä nyt yöliikenteelle suunniteltu 10min. Vai muistanko väärin?

  3. Ruoholahden asemalla voi tarvittaessa kääntyä vaivattomasti takaisin itään. Kun tullaan normaalisti Kampista Ruoholahti 2:seen eli purkulaituriin, päästään siitä takaisin oikealle raiteelle nopeasti koska vaihteet ovat välittömästi asemalta lähdettäessä.

    Miksi sitten junat yleensä käyvät kääntymässä kääntöraiteella. Juna voidaan tarkastaa rauhassa (löytötavaroita, töhryjä, muita ilkivallan jälkiä), junaan voidaan tehdä pieniä korjaustoimenpiteitä sekä vaikka putsata peili. Mutta nämäkin puuhat hoitaa kohta automaatti.

    1. Kappas. Mistähän minä olen kokenut sen, että ajetaan yhdellä laiturilla kamppikin. Olikohan se Kampin keskuksen rakennustyömaan aikaan, ja se pohjoisempi laituri haluttiin kokonaan tyhjäksi Kampissa…

      No mutta siis näin ollen olisi mahdollista kääntää jo Ruoholahden asemalla yöliikenteeen aikaan. Mutta toisaalta se junantarkistusaika on varmaan ihan hyvä olla…

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *