Hämeentie! Hämeentie!

Se on tehty!

Helsingin kaupunginvaltuusto hyväksyi Hämeentien pyörätiesuunnitelman.

Vuosien työn, kymmenien aktiivien, satojen tuntien, 12 000 kannattajan ja erinäisten poliittisten manööverien jälkeen Helsingin kaupunginvaltuusto hyväksyi Hämeentien liikennesuunnitelman.

Suunnitelmassa tehdään Hämeentielle pyörätiet, nopeutetaan joukkoliikennettä ja kielletän autolla läpiajo. Siksi yhdet autokaistat voidaan poistaa ja kadusta tehdä monella tapaa parempi.

Suunnitelman hyödyt ovat huomattavat. Bussiliikenne nopeutuu minuutilla, ratikkaliikenne jopa kahdella. Pyöräily muuttuu mukavaksi ja turvalliseksi. Katuympäristö paranee, kadun varren liikkeet saavat asiakkaita.

Haitat ovat aika vähäisiä: autoliikenne hidastuu keksimäärin 28 sekunttia. Kaikkialle pääsee edelleen autolla, mutta läpiajajat menevät Rantatien kautta.

Päätös on merkittävä. Kaupungin erilaisiin strategioihin on jo vuosien ajan kirjoitettu, että joukkoliikenne, pyöräily ja kävely ovat tulevaisuuden liikkumistapoja. Että niitä halutaan lisätä ja suosia.

Nyt tässä päätöksessä valtuusto osoitti yksiselitteisesti, että tätä myös tarkoitetaan. Hämeentien suunnitelmassa kaikki kauniit sanat strategioissa muuttuvat asfaltiksi kadulla.

Kun sanomme että kävelyä, pyöräilyä ja joukkoliikennettä priorisoidaan, se tarkoittaa, että että kävelyn, pyöräilyn ja joukkoliikenteen sujuvuus on tärkeämpää kuin autoliikenteen sujuvuus. Ainakin niissä paikoissa, jossa näitä kestäviä kulkumuotoja on paljon autoilua enemmän.

Hämeentie on symboli sille.

Siis kiitos HePo, kiitos HYY, jne. Kiitos Vihreät, SDP, Vasemmistoliitto, RKP ja Keskusta, kiitos Radio Helsinki, Vallilan kirjasto, Rytmi, Siltanen, Juttutupa…

Te ja lukemattomat muut, haluan esittää kiitokseni Kallion asukkaiden, Koillis-Helsingin bussimatkustajien, pyöräilijöiden ja kaikkien yhä paremmaksi muuttuvan helsingin tulevien asukkaiden puolesta.

Hämeentien muutos osoittaa että me voimme tehdä Helsingistä yhä paremman kaupungin.

Me teimme sen! Ihan oikeesti!

Parta on sittemmin ehtinyt kasvaa Hämeentien pyöräkaistoja odotellessa
Vaalikuva 2012. Parta on sittemmin ehtinyt kasvaa Hämeentien pyöräteitä odotellessa

9 thoughts on “Hämeentie! Hämeentie!”

  1. Aikamoista. Vaalilupaus pidetty ja kausi on vasta vähän yli puolen välin :). Minua tämä ei nyt kauheasti kosketa, kun Hämeentiellä en kovin usein liiku, mutta hienoa työtä.

  2. Moniko oikeasti käyttää pyörää työmatkaliikenteessä? Tyypillistä pienen ryhmän eduntavoittelua. Sekä joukkoliikenne, että yksityisautoilu olisi nopeutunut useilla minuuteilla jos pyöräilijät olisi ohjattu vaihtoehtoisreiteille, pois Hämeentieltä. Nyt saasteiden määrä vain lisääntyi ja vaihtoi hiukan paikkaa, mutta muutama kymmenen ihmistä voi polkea kauniilla säällä keskustaan. Ehdotan kokeilujaksoa, jossa pyöräilijöiden määrää seurattaisiin liikennelaskentana ja nimenomaan työmatkaliikenteessä.

  3. Lunden, tässä oli sinulla 4 vuotta aikaa järjestää koelaskentasi ja tarjota vaihtoehtoiset suunnitelmat. Nyt kaikki esitykset on käyty läpi ja päätös on tehty. Ja ymmärrätkö lainkaan, että tällä positiivisella asennemuutoksella voi olla kasvattava vaikutus työmatkapyöräilyyn? Jolla on kasvattava vaikutus kansanterveyteen? Aikuiset lihovat kaiken aikaa ja yksityisautolla mennään 8 km matka töihin. Moni ei ole edes aloittanut pyöräilyä, koska ei halua pyöräillä autotiellä.

  4. ”Moniko oikeasti käyttää pyörää työmatkaliikenteessä”, kysyi ”Lunden”. Vastaus kysymykseen löytyy kaupunkisuunnitteluviraston selvityksestä ”Helsinkiläisten liikkumistottumukset 2015”:

    Tehtyjen matkojen pääasiallinen kulkutapa 2015 prosentteina päivän aikana tehdyistä työmatkoista, N=363 000
    Kävely 10%
    Polkupyörä 14%
    Joukkoliikenne 50%
    Henkilöauto 24%
    Muu kulkutapa 1%

    http://www.hel.fi/hel2/ksv/Aineistot/Liikennesuunnittelu/Liikennetutkimus/helsinkilaisten_liikkumistottumukset_2015.pdf (sivu 18)

    Loppuosa ”Lundenin” kommenttia on suoraan kuin Kasper Strömmanin satiirisesta bloggauksesta:
    http://kasperstromman.com/2016/04/28/sananvapaus-vaarassa-hameentien-pyorateiden-myota

  5. Onneksi olkoon! Muutamalle kadun asunnonomistajalle jättipotti kun arvo nousee. Kymmenille tuhansille muille lisää ruuhkia, menetettyä työaikaa ja saasteita. Ei taida Suomi nousta.

    1. Ei Hämeentiellä nyt niin paljon autoja kulje. Tästä hyötyy myös kymmenet tuhannes Hämeentien joukkoliikennematkustajat.

    2. Hämeentiellä pääsee kulkemaan uudistuksen jälkeen enemmän ihmisiä kuin aikaisemmin. Tämä johtuu siitä, että autoilu on sen vähemmän tilatehokas liikennemuoto. Jos tämä jotain saasteille tekee, niin vähentää, koska useampi käyttää joukkoliikennettä tai pyöräilee.

  6. Kyllä hävetti kuunnella, kun valtuustokeskustelussa maalailtiin mielikuvia viihtyisästä kahvilakadusta. Niin varmaan. Niin kauan kuin Hämeentietä rallaa reilut sata bussia tunnissa, siitä ei saa viihtyisää.

    Toisaalta autoilun haittavaikutusta on nuoriso-vihreässä argumentaatiossa tapana liioitella räikeästi. Helsingin ylivoimaisesti suosituin terassi/kahvila/puistopiknikkatu on Pohjois-Espa ja siinä on melkoinen henkilöautoralli koko ajan päällä. Mutta busseja ei ole.

    Hämeentien, kuten koko kantakaupungin asuinviihtyisyyden kannalta oleellisin asia olisi päästä bussirallista eroon, samaten satamiin suuntautuva raskas liikenne pitäisi saada pois keskustan kaduilta. Tähän olisi olemassa keinot, raitiovaunuliikenteen kehittäminen, ehkä toinen metrolinja tai Pisara ja rahdin ohjaaminen maksuilla Vuosaareen, mutta sen sijaan, että yritettäisiin oikeasti kehittää kaupungista viihtyisämpi, on valittu lapsellinen yksityisautoilijoiden kiusaaminen nyt kun on vihdoin päästy niskan päälle.

    Mistä löytyy Soininvaaran perilliset, oikeat järkivihreät?

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *