Helsingin Satama on Euroopan tai ehkä koko maailman vilkkain reittiliikenteen matkustajasatama. Sen satamista kaksi myös sijaitsee aivan kiinni keskustassa, mikä antaa hyviä mahdollisuuksia matkustajaliikenteen tehokkaaseen hoitamiseen joukkoliikenteellä ja kävellen. Vastaavasti tavaraliikenteen ja autojen kannalta sijainti on hankala – onneksi Vuosaaren satama on autoyhteyksien puolesta erinomainen.
Sataman kehittämistä on kuitenkin pitkään katsottu liian kapeasta näkökulmasta. Siksi tein eilen valtuustoaloitteen siitä, miten Helsingin satamasta tehdän paitsi vilkkain, myös paras matkustajaliikenteen satama.
Aloite sataman paremmasta yhdistämisestä kaupunkiin
Helsingin sataman kautta kulki 12,3 miljoonaa matkustajaa vuonna 2017. Tämä tekee Helsingin satamasta Euroopan, mahdollisesti koko maailman vilkkaimman matkustajasataman. Matkustajaliikenteen tärkein satama on Länsisatama, mutta myös Eteläsataman liikenne on mittavaa.
Liikennemäärien kasvu edellyttää toimia siinä vaiheessa, kun matkustajat etenevät terminaalista kohti kaupunkia. Länsisatamaan on rakennettu kaksi raitiovaunulinjaa ja kävely- ja pyöräily-yhteyksiä on parannettu, mutta liikenteen kasvaessa toimia tarvitaan lisää. Kun matkustajaliikenteen määrä kasvaa näin keskellä kaupunkia, ainoa toimiva mahdollisuus on lisätä erityisesti joukkoliikenteen roolia sataman liityntäliikenteessä.
Matkustajaliikenteen lisäksi Helsinki on merkittävä tavaraliikenteen satama, ennen kaikkea Vuosaaren tavarasataman ansiosta. Länsisataman ja Eteläsataman tavaraliikenteen rooli on kokonaisuudessa vähäisempi.
Länsisataman ympäristöön selvitetään nyt raitioliikenteen merkittävää heikentämistä ja kävely-yhteyksien huonontamista, jotta rekkaliikenteelle saataisiin lisää tilaa. Tämä heikentäisi maailman vilkkaimman sataman liikenneyhteyksiä merkittävästi, kun niitä päin vastoin pitäisi parantaa. Tämä ei ole sellaisen kaupungin etu, jonka matkailijamäärä kasvaa vuosi vuodelta.
Kasvavaa matkustajaliikennettä ja runsaasti tilaa vievää tavaraliikennettä on vaikea sovittaa yhteen ahtaassa keskustassa. Siksi me allekirjoittaneet valtuutetut esitämme, että kaupunki yhteistyössä Sataman kanssa selvittää mahdollisuudet ohjata Sataman rekkaliikennettä sekä henkilöautoliikenteen kasvua suuremmalta osin Vuosaaren satamaan muun muassa hintaohjauksen keinoin. Lisäksi esitämme Länsi- ja Eteläsatamien joukkoliikenne- kävely- ja pyöräyhteyksien parantamista, jotta matkustajamäärän kasvu ei johtaisi autoruuhkien kasvuun.
Aloite ei itsessään ratkaise sataman liikenteen ongelmia. Sataman hintaohjaus ja neuvottelut varustamoiden kanssa perustuvat Sataman omaan strategiaan. Liikennejärjestelyistä tehdään suunnitelmia kukin risteys ja kadunpätkä kerrallaan.
Mutta aloite on tapa tuoda kysymys satamasta ja kaupungista keskusteluun kokonaisuutena.
Vihreät haluaa änkeä kaiken Helsingin niemelle ja yllättyy, kun tulee ahdasta. Jos Viron laivoja siirretään Vuosaareen, niin kerropa, miten sinne kuljetaan keskustasta? Ne rekat kulkevat samoilla laivoilla kuin muutkin matkustajat.
Te vihreät tuhoatte Helsingin ideologisella kaupungin muuttamisellanne.
Tämä on kannatettava ehdotus. Rekkaliikenne ei kuulu kaupungin keskustaan.
Vuosaaresta menee jo nyt päivittäin yksi Tallinkin rekka-alus Tallinnaan. Alus on pieni ja vanha Seawind, joka näyttäisi olevan täynnä rekkoja joka päivä. Kapasiteettia Vuosaaren satamassa riittää kyllä. Myös Hangosta on rekkalaivayhteys Paldiskiin, josta on nopeat yhteydet Eestin valtaväylille.
Rekoilla ei siis ole mitään erityistä liikenteellistä syytä kiemurrella Helsingin läpi Länsisatamaan. Eestin puolella sama hidas kiemurtelu jatkuu Tallinnan keskustan kapeilla kaduilla kohti kehäteitä.
Tallinkin kannalta (ehkä myös Tallinnan sataman kannalta) on kannattavaa täyttää matkustajalaivat rekoilla. Valitettavasti sen maksavat Helsingin kantakaupungin asukkaat rekkarallin muodossa. Kyllä Helsingin kaupungin johdon pitää tähän asiaan puuttua. Mieluimmin pikaisesti koska korvaavia yhteysvaihtoehtoja on jo olemassa.