Esitys Kaisaniemen puiston poikkeusreiteiksi

Kaisaniemen puiston poikkeusjärjestelyt ovat ala-arvoisessa tilassa Pyöräliikenteen ja jalankulut yhdistetyt reitit ovat kapeita, mutaisia ja tekevät jyrkkiä mutkia. Ohjaus on lähinnä sekavaa, eikä auta löytämään työmaan läpi.

Kaisaniemen poikkeusreitti toissapäivänä. Ei paljon naurattaisi yrittää tästä läpi kävellen

No, tällaisiahan työmaiden pyöräjärjestelyt Helsingissä ovat, sanoisi kuka tahansa kaupungissa liikkunut, ei niistä koskaan ymmärrä miten olisi tarkoitus kulkea. Mutta eivät ne saa olla, ja minulle tämä kerta oli nyt liikaa.

Kahden viikon kuluttua puiston reunalle aukeaa Helsingin ja koko Suomen tähän asti mittavin pyöräinvestointi, Kaisantunneli, joka oikaisee Baanan rautatieaseman alitse. Siitä ennustetaan tulevaisuudessa kulkevan jopa 10 000 pyöräilijää päivässä.

Tunnelia ei voida avata niin, ettei sitä voi käyttää, koska sen toisessa päässä on kulkukelvoton labyrintti. Jotta tilanne saadaan ratkaistua, tein ohjeet miten pyöräjärjestelyt pitää hoitaa ja lähetin ne työmaan vastaaville. Sekä toimialan johdolle.

Ohessa nähtäville ja kommentoitavaksi kaikille kiinnostuneille. Suunnitelma on osin luonnosmainen ja erityisesti kävelyjärjestelyjä en ole kattavasti käsitellyt, koska en ole käynyt katsomass apuiston itäosan tilannetta, enkä siksi osaa sanoa mikä olisi paras ratkaisu. Mutta näillä pääsee varmasti alkuun!

Esitys Kaisaniemen puiston poikkeusreiteiksi

tässä ajatukseni, miten poikkeusreitit kannattaisi järjestää siihen asti että Kaisaniemen puistokatu valmistuu (arvio kesäkuun loppuun)

Alueen läpi kulkee kaksi baanaa ja on äärimmäisen tärkeää, että kaupungin merkittävimmän uuden pyöräyhteyden auetessa poikkeusreitit ovat selkeitä, riittävästi mitoitettuja käyttöön ja hyvin ohjeistettu.

Kaisantunneliin arvioidaan tulevan jopa 10 000 pyöräilijää päivässä. Lisäksi alueen halki kulkee pohjoisbaana radanvarresta keskustaan ja reitti Pitkältäsillalta keskustaan. Alkuun pyörämäärät eivät välttämättä ole näin suuria, mutta reitit täytyy mitoittaa niin, että niitä voi kulkea sata pyöräilijää minuutissa

Tässä ratkaisu pyöräreiteiksi.

  1. Keskeiset pyöräreitit ovat reitit A) Kaisantunnelin, B) rautatientorin, C) linnunlaulun ja D) Pitkän sillan välillä. Jokaisesta näistä jokaiseen kulkee baanatasoinen yhteys.
  2. Reitti Kaisantunnelilta kulkee pohjoiseen Kaisaniemen puistotietä ja hiekkakentän läpi Kaisaniemenrantaan, josta käännytään joko oikealle Pitkällesillalle tai vasemmalle kohti Linnunlaulua (ks kuva). Kaisaniemen puistokujan valmistuessa kesäkuussa reitti siirtyy sille. Reitti Rautatientorille kulkee läntistä teatterikujaa.
  3. Reitti on koko matkalta 3m leveä ja asfalttipäällysteinen. Minimikaarresäde on 20m. Jos merkittävä jalankulkureitti kulkee samasta kohti, sille varataan oma asfaltoitu tila.
  4. Reitti viitoitetuaan kustakin neljästä pisteestä kaikkiin muihin nuolikylteillä. Siis tunnelista ulos tullessa on kyltti “Rautatientori” ja nuoli oikealle ja kyltit “Linnunlaulu” ja “Pitkä silta” joissa nuoli vasemalle. Vastaavia kylttejä käytetään myös jokaisessa risteyskohdassa. Nuolikylttejä voidaan tukea karttapiirroksilla, mutta yksiselitteinen reittien ohjeistus viitoilla on ensisijaista. Nuolikylttejä ilman nimettyä kohdetta ei käytetä, koska ne lähinnä sekoittavat.
  5. Jalankulkureitit suunnitellaan erikseen pyöräreiteistä. Osa (erityisesti Linnunlauluun) voi kulkea samaa reittiä, mutta suunnitelma tehdään erikseen. Jalankululle tärkeimpiä ovat yhteydet Rautatientorilta ja Kaisantunnelista Svante Olssonin puistokujan kautta Unioninkadulle. Pyöräily voidaan sallia myös tällä reitillä, mutta huomioiden kiertoreitin hankaluus, pyöräilijöitä ei ole syytä ohjata sinne

Tällä järjestelyllä ratkaisu saadaan riittävän selkeäksi ja sujuvaksi, että se ohjaa pyöräliikenteen työmaa-alueiden ohi turvallisesti. Mikäli myöhemmissä vaiheissa joudutaan vielä katkaisemaan Kaisaniemenranta jostain kohti, täytyy reititys miettiä siksi aikaa uusiksi.

Ymmärrän, että aikataulu on tiukka, mutta valitettavasti meillä ei ole enää enempää aikaa, joten tällä ajalla meidän on pärjättävä.

Kiitos yhteistyöstä,
Otso Kivekäs

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *