Taivallahden koulu on palaamassa väistöstä vuodenvaihteesta takaisin Mechelininkadun varteen. Koulun vanhemmat ovat huolissaan liikenneturvallisuudesta ja heidän keräämässään addressissa on jo satoja nimiä.
Mechelininkatu on pääkatu, jolla on merkittävä liikennemäärä. Taivallahden koulun kohdalla liikenne on kuitenkin jo selvästi vähäisempää kuin eteläosalla. Paras ratkaisu olisi Mechelininkadun kaventaminen 1+1-kaistaiseksi koulun kohdalla.
Vanhemmat ehdottavat myös
- 30 km/h nopeusrajoitus Mechelininkadulle koulun kohdalle tai laajemmin
- Selkeät ja isot katumerkinnät 30 km/h sekä KOULU-merkinnät katuun ja liikennemerkein.
- Hidastetöyssyt koulun läheisyyteen
- Caloniuksenkadun ja Mechelininkadun risteyksen liikennejärjestelyjen muuttaminen jalankulkijoille turvallisemmiksi
- Mechelininkadun pyöräkaistojen turvallisuuden parantaminen.
- Myös muiden Mechelininkadun varren risteyksien turvallisuuden parantaminen, erityisesti Mechelininkatu ja Pohjoinen Rautatiekatu
- Tiedotus alueen asukkaille, koululle ja toimijoille toimien edistymisestä sekä aikataulusta.
Aiemman valtuustoaloitteen vastauksessa todettiin, että pääkatujen varrella sijaitsevien koulujen kohdalla on mahdollista pistemäisesti alentaa nopeusrajoitusta, lisätä kameravalvontaa ja muutoin parantaa kadunylitysten turvallisuutta.
Kaikkia näitä keinoja tulisi arvioida. Osa ratkaisuista saattaa hidastaa autoliikennettä. Hidastusvaikutus tulisi arvioida, jotta sitä voidaan suhteuttaa lasten turvallisuudelle syntyvään hyötyyn.
Me allekirjoittaneet valtuutetut esitämme, että Taivallahden koulun kohdalla arvioidaan ylläkuvatut ja mahdolliset muut turvallisuustoimet ja toteutetaan nopeasti ne mitkä on nopeasti toteutettavissa ja valmistellaan myös enemmän aikaa vaativia muutoksia.
Otso Kivekäs
Tein ylläolevan aloitteen valtuustossa 28.11.2024. Sen allekirjoitti 29 valtuutettua kuudesta eri puolueesta salin kummaltakin laidalta, mikä osoittaa, että lasten turvallisuus on useimmissa puolueissa jaettu tavoite.
Aloitteen vastausaika on kahdeksan kuukautta, eikä mikään takaa että aloitteesta seuraa muuta kuin vastaus. Se on siis konkreettiseen tarpeeseen yksinään liian hidas työkalu. Mutta pelkkä aloitteen olemassaolo antaa jo perusteen käydä keskustelua myös nopeammista toimista. Ja vanhempien addressin tavoin se luo julkista painetta toimia.
Tarkoitukseni on seuraavaksi soittaa liikennesuunnittelupäällikölle ja pyytää, että voitaisiin selvittää mitä on tehtävissä jo koulujen alkuun mennessä tammikuussa. Onnistuin vastaavaan tapaan samaan Mäkelänkadulle madalletun rajoituksen ja tehovalvontaa kun Käpylän koulu siirtyi väistöön.