Blogin uusimmat

Pikaratikka ja lastenvaunut

Kirjoittajalta Otso Kivekäs | 10.10.2023 | 0 kommenttia

Jokeri alkaa kulkea ensi viikon lauantaina, mitä on kauan odotettu. Erittäin hyvässäkin palvelussa on kuitenkin aina parannettavaa. Jokerin tapauksessa sitä on lastenvaunujen mahtuminen kyytiin. Jokeri-vaunussa on kaksi pyörätuolipaikkaa. Vähän sovittelemalla niille menee 4 lastenvaunut, jos pyörätuoleja ei ole kyydissä. Mikäli kyytiin haluaisi tätä useampi tuore vanhempi, seuraavat joutuvat jättämään vaunut oviaulaan vastapäistä ovea vasten: vaunussahan … Jatka artikkeliin Pikaratikka ja lastenvaunut

Lähiöiden muutos on Helsingin suurin kysymys

Kirjoittajalta Otso Kivekäs | 26.9.2023 | 0 kommenttia

Helsingin sanomat julkaisi mielipidekirjoitukseni 26.9.2023 Lähiöiden muutos on Helsingin suurin kysymys Helsingin lähiöissä maailma muuttuu nopeammin kuin mihin on totuttu. Päätoimittaja Erja Yläjärvi kaipasi kaupunkikeskusteluun vahvempaa visiota lähiöistä (HS Kolumni 24.9.). Omasta näkökulmastani juuri lähiöiden muutos on kaupunkisuunnittelun tärkein kysymys Helsingissä. Suurin kasvu kaupungissa tapahtuu Kehä ykkösen molemmin puolin. Yleiskaavassa 2016 päätettiin muuttaa Kehä ykkösen … Jatka artikkeliin Lähiöiden muutos on Helsingin suurin kysymys

Kaivokadulle sujuvampaa liikennettä ja elävämpi keskusta

Kirjoittajalta Otso Kivekäs | 27.8.2023 | 0 kommenttia
Havainnekuva Kaivokadusta jossa kasvaa puita

Keskustan liikennejärjestelmän periaatteita suunnitellaan parhaillaan. Keskeinen osa esitystä on Rautatieaseman edustan muuttaminen kävelyalueeksi jonka poikki kulkevat vain ratikat (ja fillarit). Ehdotus on kokonaisuudessaan paljon laajempi, koskien koko Helsinginniemeä, mutta Kaivokatu on sen keskeisin kohta, joten keskityn nyt siihen. Rautatieaseman edusta on Helsingin ja luultavasti koko maan vilkkain kävelyalue. Keskustaan saapuu 50 000 ihmistä joka päivä … Jatka artikkeliin Kaivokadulle sujuvampaa liikennettä ja elävämpi keskusta

Sörnäistenranta ja keskustatunnelin haamu

Kirjoittajalta Otso Kivekäs | 24.5.2023 | 1 kommentti

Sörnäistenranta – alue Merihaasta pohjoiseen – on helsingin kantakaupunkia. Sinne suunnitellaan tiivistä uutta aluetta 1400 ihmiselle. Sörnäisten rantatie käännetään mutkalle nykyisen huoltsikan kohdalle, jotta rantaan saadaan tilaa. Se on hieno uusi alue, Kallion jatke rantaan itäpuolella. Alueen suunnittelua häiritsee kuitenkin kolme autoilun aavetta – fiktiivisten autojen tarvetta, joita ei reaalimaailmassa ole olemassa, mutta jotka kuitenkin … Jatka artikkeliin Sörnäistenranta ja keskustatunnelin haamu

Idän pikaratikka

Kirjoittajalta Otso Kivekäs | 15.5.2023 | 0 kommenttia

Ensi syksynä ratikka alkaa kulkea Itä-Helsingissä, 72 vuoden tauon jälkeen, kun Jokeri aloittaa liikennöinnin Itäkeskuksesta Viikin, Oulunkylän ja Haagan kautta Espooseen. Ja seuraavat ratikkalinjat aukeavat Laajasaloon parin vuoden päästä kuljettaen matkustajia aluksi Hakaniemeen, myöhemmin Steissille ja Länsisatamaan. Kauempana tulevaisuudessa siintää ns Jokeri-0. Poikittaislinja, joka liikennöi Herttoniemestä Pasilaan ja Meilahteen. Ja ehkä pidemmältäkin idästä. Myös Laajasalon … Jatka artikkeliin Idän pikaratikka

Länsiväylä kaduksi

Kirjoittajalta Otso Kivekäs | 9.5.2023 | 0 kommenttia

Linjasimme kaupunkiympäristölautakunnassa, että länsiväylä pitäisi muuttaa kaduksi. Päätös syntyi äänin 7-4, kun lautakunta Anni Sinnemäen esityksestä muutti Länsiväylän ympäristön osayleiskaavan suunnitteluperiaatteita. Pohjaehdotuksena oli moottoritietunneli Lauttasaaren halki ja runsas rakentaminen sen päälle sekä täyttömaalle, joka tehtäisiin tunnelin kaivuumurskasta. Lautakunnan kannattama katuvaihtoehto sisältää niinikään rakentamista, mutta koska tunnelin murskaa ei ole vieressä odottamassa loppusijoituspaikkaa, merentäytön määrä voi … Jatka artikkeliin Länsiväylä kaduksi

Vihreiden vaalitappio 2023 kartalla

Kirjoittajalta Otso Kivekäs | 13.4.2023 | 0 kommenttia

Vihreät kärsi eduskuntavaaleissa rökätetappion, jonka syitä on analysoitu laajalti. Tappion on arveltu johtuvan ainakin siitä että Vihreät on liian vasemmalla Vihreät on liian oikealla Vihreät ei keskity luonnonsuojeluun Vihreät keskittyy vain luonnonsuojeluun Vihreät puhuvat liian vaikeasti Vihreät puhuvat liian yksinkertaistaen Helsingissä on kaadettu puita Itse uskon, että jokainen näistä syistä on todellinen. Vihreiden äänimäärä laski … Jatka artikkeliin Vihreiden vaalitappio 2023 kartalla

Hanasaari B on sammunut

Kirjoittajalta Otso Kivekäs | 1.4.2023 | 0 kommenttia

Voimalan valvomosta juuri saamani tiedon mukaan Hanasaari B on lopettanut sähkön jakelun valtakunnanverkkoon tänään klo 12.16. Jälkilämpöjä ajetaan kaukolämpöverkkoon vielä pari tuntia, ettei mitään mene hukkaan. 114 vuoden hiilenpoltto Helsingin itäisessä kantakaupuingissa on päättynyt. Nämä 114 vuotta ovat muuttaneet kaupunkia paljon. noin 100 000 asukkaan teollistuva kaupunki on kasvanut 1 600 000 asukkaan metropoliksi. Hiili toi sähköä, … Jatka artikkeliin Hanasaari B on sammunut

Taktinen äänestäminen Helsingissä (älä tee, mutta jos kuitenkin teet)

Kirjoittajalta Otso Kivekäs | 31.3.2023 | 0 kommenttia

Taktinen äänestäminen ei toimi eduskuntavaaleissa kovin hyvin. Oras Tynkkynen kuvasi tämän hyvin. Riski saada aivan muu tulos kuin tarkoittamansa on liian suuri. Jos kuitenkin haluaisit taktikoida Helsingissä, niin rakensin analyysin, joka kertoo miten se onnistuu parhaiten. Taktisen äänestämisen idea on äänestää omasta mielestä parhaan sijasta jotain ihan ok puoluetta, jotta välttäisi vielä ikävämmät vaihtoehdot. Jotta … Jatka artikkeliin Taktinen äänestäminen Helsingissä (älä tee, mutta jos kuitenkin teet)

Miksi tasatariffi ei toimi

Kirjoittajalta Otso Kivekäs | 28.3.2023 | 1 kommentti

HSL:n johto esitti tasatariffia koko seudun liikenteeseen. Suunnitelma ei luultavasti tuota odotettuja hyötyjä, ja vaikka tuottaisikin, se heikentäisi HSL:n taloutta tavalla, josta HSL:n olisi vaikea selvitä. Vaikuttaa siltä, että HSL:n johdossa ei täysin ymmärretä, mikä on joukkoliikenteen rooli kaupunkiseudulla ja miten joukkoliikenteen talous toimii. HSL:n hallitus onneksi kaatoi esityksen. Käyn tässä läpi tasatariffiehdotuksen ongelman, analyysin … Jatka artikkeliin Miksi tasatariffi ei toimi