Blogin uusimmat

Onneksi kukaan ei jäänyt alle

Kirjoittajalta Otso Kivekäs | 20.5.2010 | 2 kommenttia

Olen mennyt pari päivää taas ratikalla töihin, kun odottelen josko kipeytynyt selkä parantuisi. Tänään törmäsin Vartti-lehteen, ja siinä Sokoksen kulmalla kaatuneita rakennustelineitä koskevaan uutiseen. Kaksi peräkkäistä lausetta k.o. uutisesta: – Kova tuuri kävi, ettei kukaan jäänyt alle, päivystävä palomestari kertoo. Telineiden kohdalla oli kaatumishetkellä romanikerjäläisiä, mutta rakennelman metalliosat eivät kuitenkaan osuneet heihin. Mitäpä tähän lisäämään. … Jatka artikkeliin Onneksi kukaan ei jäänyt alle

Pyöräilyn pääväylät Helsinkiin

Kirjoittajalta Otso Kivekäs | 20.5.2010 | 0 kommenttia

Kun en näemmä ole jaksanut kirjoittaa blogiin mitään valmiiksi saakka, tässä uusin liikennesuunnittelullinen harrasteprojektini, eli Kaupunkifillarin ehdotus pyöräilyn pääväyliksi. Väyläverkoston periaatteet Pyöräväylä ei ole pätkä asfalttia, vaan reitti jostain jonnekin. Sitä, mitä katua väylä menee, voidaan tarvittaessa muuttaa ilman että väylä kärsii siitä, kunhan se edelleen on yhtenäinen ja opastettu reitti lähtöpisteestään kohteeseensa. Pääväylät on … Jatka artikkeliin Pyöräilyn pääväylät Helsinkiin

Kaarle Suuri

Kirjoittajalta Otso Kivekäs | 15.4.2010 | 5 kommenttia

Käsiini sattui Cristopher Leen ”sinfoniametalliteema-albumi” Charlemange, by the Sword and the Cross, joka kertoo Kaarle Suuren elämästä. Tai siis ei tietenkään kirjaimellisesti levy, vaan sen musiikkisisältö bitteinä. Sinfoniametalli tarkoittanee ilmeisesti että on sinfoniaorkesteri ja metallivaikutteita. 800-luvun musiikkivaikutteita en ainakaan tunnistanut, mikä saattaa olla ihan omaa sivistymättömyyttäni. Joskin eipä varhaiskeskiajan musiikista paljon muuta kai tiedetäkään kuin … Jatka artikkeliin Kaarle Suuri

Kevät. Nyt

Kirjoittajalta Otso Kivekäs | 26.3.2010 | 2 kommenttia

Tänään Helsinkiin saapui kevät. Kuhmoisissa se oli tuli jo viime lauantaina, mutta täällä vasta tänään. Eilen lumisade oli vielä kevättalven normaalia säätä ja hiihtämistä saattoi ajatella, mutta tästä eteenpäin lumisade on takatalvi ja ajatella saattaa vain pyörän ottamista esiin. Ei väliä vaikka lunta on yhä enemmän kuin kahtena viime talvena yhteensä. Suosittelen kaikille konttorissa istuville, … Jatka artikkeliin Kevät. Nyt

Helsingin ratikoiden nopeuttamisesta

Kirjoittajalta Otso Kivekäs | 24.3.2010 | 9 kommenttia

Helsingin ratikkaliikenne on hidasta. Ratikoiden keskinopeus on 14,3km/h. Vertailun vuoksi, samantyyppisessä ympäristössä liikkuvalla Pariisin T3-linjalla keskinopeus on 19km/h ja keskustan ulkopuolisen Raide-jokerin suunniteltu nopeus on 25km/h. Nuo luvut sisältävät kaikki pysähdykset, joita on varsinkin keskustassa paljon, ja saattavat siksi tuntua matalilta. Hitaus maksaa. Joukkoliikenteen suurin kulu on kuskin palkka ja toisena tulee vaunun pääomakulut. 14km/h … Jatka artikkeliin Helsingin ratikoiden nopeuttamisesta

Hirvenhiihto

Kirjoittajalta Otso Kivekäs | 9.3.2010 | 3 kommenttia

Väinö Hämäläinen: Hiiden hirven hiihto (1902) Hirven hiihto perustuu siihen, että auringon pinnalta sulattama ja pakkasöiden kovettama keväthanki kantaa hiihtäjän, muttei hirveä. Hirvi on silti hiihtäjää niopeampi, mutta polvia myöten lumessa kahlaaminen väsyttää sen, ja hangen jäinen kuori repii jaloista ensin nahan ja lopulta jänteet. Tämä vie tunteja, jos ei päiviä. Suksilla perässä sivakoinut metsämies … Jatka artikkeliin Hirvenhiihto

Helsingin Keskeisimmällä alueella

Kirjoittajalta Otso Kivekäs | 7.3.2010 | 2 kommenttia

Asuntoilmoitus oikotiellä kämpästä tässä talossa: Harvinaislaatuinen tilaisuus päästä asumaan Helsingin Keskeisimmälle alueelle valoisaan ylimmän kerroksen kaksioon. Tästä taloyhtiöstä erittäin harvoin tarjolla asuntoja. Tunnelmallisessa kodissa poikkeuksellisen loistava pohjaratkaisu, korkeat huoneet, upeat leveät ikkunalaudat, kauniit lautalattiat sekä paljon säilytystilaa. Makuuhuone rauhalliselle sisäpihalle ja olohuoneen ikkunoista esteettömät puistonäkymät. Erinomaiset kulkuyhteydet kaikkialle. Tule ihastumaan! Välittäjältä on karannut mopo käsistä … Jatka artikkeliin Helsingin Keskeisimmällä alueella

IPR-järjestelmän perusteita: oheisvahingot

Kirjoittajalta Otso Kivekäs | 6.3.2010 | 9 kommenttia

Kysymys IPR:stä ei ole vain kysymys siitä, miten edistää kulttuuria/taloutta/jne mahdollisimman tehokkaasti, vaan myös siitä, mitä haittaa muulle yhteiskunnalle tulee tehtyä siinä sivussa (oheishyötyjä en nyt käsittele, oletan hyötyjen ilmenevän tavoitteiden kautta). Itselleni tämä on ehkä tärkein kysymys koko IPR-keskustelussa. Erityisesti tekijänoikeuksista on tullut terrorismin rinnalle uusi keppihevonen, jonka varjolla voi tehdä lähes mitä vaan. … Jatka artikkeliin IPR-järjestelmän perusteita: oheisvahingot

IPR-järjestelmän perusteita: kulttuuri

Kirjoittajalta Otso Kivekäs | 1.3.2010 | 11 kommenttia

IPR:llä, erityisesti tekijänoikeuksilla pyritään myös tukemaan uuden kulttuurin syntyä. Tavoitteeksi näkee väitettävän myös esimerkiksi ”turvata taiteilijoille elinkeino” tai ”taata kulttuurin tekijöille reilu palkka”, mutta nämä ovat ilmeisen vääriä muotoiluja, koska nykysysteemi ei todellakaan turvaa tai takaa mitään tuloja kulttuurin tekijöille: vain murto-osa elää tekijänoikeustuloillaan. Mutta siis , tavoitteena edistää kulttuuria. Katsotaanpa. Kulttuurialat vastaavat 2,6% EU:n … Jatka artikkeliin IPR-järjestelmän perusteita: kulttuuri

Yhdeksäs planeetta, eli postmodernia taivaanmekaniikkaa

Kirjoittajalta Otso Kivekäs | 22.2.2010 | 18 kommenttia

24.8.2006 tapahtui jotain merkittävää. Aurinkokuntamme menetti yhden planeetan. Todellisuus jossa elämme muuttui, kun kansainvälinen tähtitieellinen unioni päätti lakkauttaa planeetta Pluton äänestyspäätöksellä. Se Pluto, joka on jäätynyt pieru jossain tuolla viiden valotunnin päässä, kiertää siellä vanhaa rataansa, mutta planeetta Pluto olikin sosiaalinen konstruktio, kulttuurinen tuote siinä kuin mikkihiiren koirakin. Näin jälkikäteen, kyse on tietenkin pienestä trivialiteetista. … Jatka artikkeliin Yhdeksäs planeetta, eli postmodernia taivaanmekaniikkaa