Blogin uusimmat
Tiina Pasuri (HS Mielipide 1.2.) esitti, että Helsingin keskustan läpiajoa ei saisi vähentää, koska se heikentää keskustan elinvoimaa. Läpi ajava autoliikenne ei kuitenkaan tuo yhtäkään ihmistä tai euroa lisää keskustaan. Niemellä sijaitseva keskusta on useimmilla matkoilla helppo kiertää kehäteitä tai vaikkapa Nordenskiöldinkatua pitkin. Useimmat autoilijat tekevätkin näin: keskustan läpi ajaa vain noin 7 200 autoa … Jatka artikkeliin Läpiajo ei tuo elämää keskustaan
Korona on hiljentänyt Helsingin keskustaa, mutta vähemmän kuin pelättiin. Kävelijämäärät ovat pudonneet puoleen, mutta konkursseja on toistaiseksi vähän ja liiketiloja tyhjinä enemmän remontin kuin lopettamisen takia. Toimistojen vuokrat ovat jopa nousseet keskustassa, kun toimistotila tiivistyy ja kysyntä keskittyy reuna-alueilta kohti ydintä ja parhaita paikkoja. Kaikki viittaa siihen, että koronasta kyllä toivutaan. Pidemmällä tähtäimellä keskustalla sen … Jatka artikkeliin Helsinki tarvitsee elävän keskustan
Työpaikkamäärä Helsingin keskustassa ei ole juurikaan kasvanut tällä vuosituhannella. Toimitiloja on muutettu asunnoiksi, jonka takia myös toimistojen ja liiketilojen neliömäärä on myös laskenut. Keskusta on seudun paras paikka työpaikoille. Monessa toiminnassa tuottavuutta kasvattaa, kun lähellä on myös muita saman tai toistenkin alojen yrityksiä. Kun työntekijät törmäävät lounaalla muihinkin kuin oman talon väkeen ja ideat leviävät … Jatka artikkeliin Helsingin keskustan elinvoima kasvaa rakentamalla
Suomen talous lepää pääkaupunkiseudun varassa. Yksityisistä työpaikoista on Helsingin seudulla yli kolmannes ja täällä syntyy myös yli kolmannes bruttokansantuotteesta. Pääkaupunkiseudun suuret kaupungin ovat tottuneet maksamaan kulunsa omilla tuloillaan ja maksavat verotulontasausta, joka jaetaan 255 muuhun kuntaan. Hyvä niin, heikommassa asemassa olevaa tuleekin auttaa. Koronakriisi on tuonut meidät käänteiseen maailmaan. Kaikki ne syyt, joiden takia Pääkaupunkiseutu … Jatka artikkeliin Hallituksen vuoro auttaa pääkaupunkiseutua
Koronaepidemian etulinjassa ovat ne, jotka taistelevat taudin leviämistä vastaan ja hoitavat sairastuneita. Lääkärit, hoitajat, kaikki jotka jäljittävät tartuntaketjujen leviämistä. Meillä muillakin on tärkeä tehtävä. Meidän tulee rajata epidemiaa omalta osaltamme ja samalla pitää yhteiskunta toiminnassa näissä vaikeissa oloissa. Lapset eivät mene kouluun, mutta tarvitsevat etäopetusta. Murtuneet luut kipsataan ja tulehtuneet korvat katsotaan. Bussit kulkevat ja … Jatka artikkeliin Demokratiaa koronan aikaan
Auto on lupaus vapaudesta. Automainokset tarjoilevat kuvia virtaviivaisista ajoneuvoista tyhjillä teillä, preerioilla ja jäätiköillä. Todellisuus Kehä I:n ruuhkissa on vähän eri. Vapaus liikkua on hyvä tavoite, mutta kaupungeissa ratkaisua ei ole löytynyt autosta. Ei, vaikka on rakennettu yhä lisää kaistoja ja eritasoliittymiä. Vaikka jokainen uusi talo on velvoitettu rakentamaan parkkipaikkoja. 60 vuotta kaupunkirakentaminen on perustunut … Jatka artikkeliin Autoilun vapaus on harhaa
Helsinki-Tallinna -kaksoiskaupungin yhteinen ohitustie Tänään aloitti liikennöinnin Eckerö Linen uusi laiva Vuosaaresta Tallinnan Muugaan. 2 km autopaikkoja, noin joitakin satoja henkilöautoja tai satakunta rekkaa. En päässyt valitettavasti avajaisiin, koska samaan aikaan kaupunginhallitus matkaa Wieniin tutustumaan mm. digitalisaatioon ja asuntopolitiikkaan. Vuoden alusta Helsingin satama otti käyttöön ohjaavan hinnoittelun: Vuosaaressa rekkakohtaista satamamaksua alennettiin kympillä ja Jätkäsaaressa ruuhka-aikaan … Jatka artikkeliin Helsinki-Tallinna -kaksoiskaupungin yhteinen ohitustie
Viimeiset kymmenen vuotta olen tehnyt töitä politiikassa jotta ilmastonmuutoksen torjuminen otetaan vakavasti ja huomioidaan kaikessa päätöksenteossa. Näissä vaaleissa on ollut todella upeaa huomata, miten sama vaatimus toistuu yhä uudelleen. Helsinkiläisille ilmastonmuutos on suurin huolenaihe, Nuoret vaativat tekoja joka perjantai eduskuntatalolla ja yhä uudet – yllättävätkin – tahot ovat liittyneet rintamaan vaatimaan ilmastotoimia. Viimeisimpänä EK ja … Jatka artikkeliin Ilmastovaalit nyt!
Päätimme eilen kaupunginvaltuustossa, että kaupunki puolittaa lihan ja maidon kulutuksensa vuoteen 2025 mennessä. Tai tarkalleen ottaen palautimme valmisteluun aloitevastauksen, ja vaadimme, että meille tuodaan suunnitelma miten tämä toteutetaan. Koska aihe on herättänyt jonkin verran mielenkiintoa, hahmottelen tässä mitä muutos tarkoittaa toisaalta hiilipäästöjen ja toisaalta suomalaisen elintarviketuotannon kannalta. Ilmastovaikutukset Helsingin koulut ja päiväkodit tarjoavat noin 70 … Jatka artikkeliin Miksi Helsinki puolittaa lihankulutuksen?
Minulla oli kunnia valita Blue Arrows Awards -kisan voittaja yhteiskunnallisen vaikuttavuuden kategoriassa. Pidän tietenkin suurena kunniana, että minut nähtiin ihmisenä, joka voi arvioida mikä on oikeastaan ollut vaikuttavin uusi digitaalinen palvelu 2018. Työtä helpotti, että pätevä esiraati oli valikoinut 4 finalistia, joista pääsin valitsemaan. Itselleni tämä oli samalla oiva tilaisuus pysähtyä miettimään, mitä oikeastaan on … Jatka artikkeliin Yhteiskunnallisesti vaikuttavin digipalvelu?
- « Edellinen
- 1
- …
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- …
- 45
- Seuraava »