Blogin uusimmat

Julkisen toiminnan tulee olla julkista

Kirjoittajalta Otso Kivekäs | 7.11.2016 | 2 kommenttia

Laki edellyttää, että kuntien ja muiden viranomaisten kaikki toiminta on lähtökohtaisesti julkista. Kuka tahansa voi pyytää minkä tahansa kunnan asiakirjan, ja se on pyytäjälle annettava, ellei jokin laissa luetelluista salaamisperusteista täyty. Julkisuuslaissa vaan on ikävä porsaanreikä, jos kunnan toiminta yhtiöitetään: yhtiön asiakirjat eivät enää olekaan julkisia, vaan yhtiön liikesalaisuus. markkinoilla toimivan yhtiön tapauksessa tämän voi … Jatka artikkeliin Julkisen toiminnan tulee olla julkista

Yleiskaava ja minä

Kirjoittajalta Otso Kivekäs | 26.10.2016 | 16 kommenttia

Viime päivinä minulla on ollut vaikeuksia ajatella asioita jotka eivät ole yleiskaava. Vietän päiväni puhuen siitä, kirjoittaen siitä ja yöni nähden siitä unia. Hyvässä ja pahassa, sekä sisällöstä että prosessista. Ehkä on siis aika avata täälläkin muutamia ajatuksiani siitä, mitä minä tässä yleiskaavassa oikein näen. Ensimmäinen ajatus: ilmastonmuutos on totta. Me kaikki tiedämme sen. Mutta tiedosta … Jatka artikkeliin Yleiskaava ja minä

Vihreät puolustavat keskuspuistoa – ja yleiskaavaa

Kirjoittajalta Otso Kivekäs | 25.8.2016 | 7 kommenttia

Kirjoitin Helsingin sanomiin siitä, miksi uusi yleiskaava on merkittävä parannus Helsingille ympäristön, kaupunkirakenteen talouden ja liikenteen näkökulmasta. Samalla piti selventää sitä, miten päätösprosessi on mennyt, erityisesti koskien keskuspuistoa. Vihreät puolustavat keskuspuistoa – ja yleiskaavaa Jussi Tarkkanen (HS 22.8.) antaa ymmärtää, että yleiskaava olisi luonnon kannalta huono ja väittää että Vihreät olisi aktiivisesti ajanut keskuspuistoon rakentamista. … Jatka artikkeliin Vihreät puolustavat keskuspuistoa – ja yleiskaavaa

Uudet terroristit ja kuinka heidät voitetaan

Kirjoittajalta Otso Kivekäs | 17.6.2016 | 3 kommenttia

Eilen iltapäivällä mielenterveysongelmista kärsivä brittimies ampui sosiaalidemokraattisen labour puolueen kansanedustajan West Yorkshiressä, Englannissa. Mies tiettävästi huusi ”Britain First” murhaa tehdessään. Britain First on brittiläinen äärioikeistolainen puolue, joka katsoo puolustavansa todellista brittiläisyyttä, suhtautuu ihailevasti väkivaltaan ja haluaa aloittaa pyhän sodan. Britain First on kiistänyt olevansa millään tapaa osallinen murhassa. Viime sunnuntain vastaisena yönä henkisesti epävakaa afganitaustainen … Jatka artikkeliin Uudet terroristit ja kuinka heidät voitetaan

Raide-Jokeri on historiallinen päätös

Kirjoittajalta Otso Kivekäs | 15.6.2016 | 0 kommenttia

Kaupunginvaltuusto hyväksyi tänään yksimielisesti Raide-Jokerin rakentamisen, kaikkien kehuessa päätöstä. Kun tulin Helsingin politiikkaan 2011, kirjoitimme Mikko Särelän ja Siru Kauppisen kanssa,miten Helsingin seudulle pitäisi tehdä pikaratikoita eikä pelkästään metroa. Nyt ensimmäinen silloin esittämistämme ratikoista päätettiin rakentaa! Ohessa puheenvuoroni, miksi tämä päätös on historiallinen askel. Arvoisa puheenjohtaja, hyvät valtuutetut. Olemme tänään tekemässä historiallista päätöstä. Raitioliikenne alkoi … Jatka artikkeliin Raide-Jokeri on historiallinen päätös

Keskuspuiston puolesta

Kirjoittajalta Otso Kivekäs | 9.5.2016 | 8 kommenttia

Helsingin uusi yleiskaava on monella tapaa todella hyvä. Se mahdollistaa tiiviimmän kaupungin rakentamisen, tukee kestäviä kulkumuotoja ja jättää tarpeeksi vapautta asemakaavavaiheeseen. Monet Vihreidenkin vuoskymmeniä ajamat asiat ovat ottamassa siinä ison askeleen eteenpäin. Se ei kuitenkaan ole täydellinen. Yksi sen ongelmakohdista on keskuspuisto. Keskuspuisto on ollut Helsingin kaavoissa ainakin vuodesta 1911. Välillä leveämpänä, välillä kapeampana. Vuoden … Jatka artikkeliin Keskuspuiston puolesta

Hämeentie! Hämeentie!

Kirjoittajalta Otso Kivekäs | 27.4.2016 | 9 kommenttia

Se on tehty! Helsingin kaupunginvaltuusto hyväksyi Hämeentien pyörätiesuunnitelman. Vuosien työn, kymmenien aktiivien, satojen tuntien, 12 000 kannattajan ja erinäisten poliittisten manööverien jälkeen Helsingin kaupunginvaltuusto hyväksyi Hämeentien liikennesuunnitelman. Suunnitelmassa tehdään Hämeentielle pyörätiet, nopeutetaan joukkoliikennettä ja kielletän autolla läpiajo. Siksi yhdet autokaistat voidaan poistaa ja kadusta tehdä monella tapaa parempi. Suunnitelman hyödyt ovat huomattavat. Bussiliikenne nopeutuu minuutilla, … Jatka artikkeliin Hämeentie! Hämeentie!

Miksi Hämeentie kannattaa uudistaa

Kirjoittajalta Otso Kivekäs | 11.4.2016 | 0 kommenttia

Kaupunginhallitus päätti juuri esittää Hämeentien muuttamista joukkoliikenteen, pyöräilyn ja kävelyn kaduksi. Tässä kootusti perustelut, miksi Hämeentien suunnitelma on erinomainen, ja on syytä hyväksyä. 1) Hämeentien liikennesuunnitelma parantaa joukkoliikennettä valtavasti Ratikoiden kulku nopeutuu 1,5 – 2 minuuttia suunnasta riippuen. Bussit nopeutuvat minuutilla. Minuutti tai kaksi voi kuulostaa vähältä, mutta kun Hämeentiellä kulkee 3500 bussia, viitisensataa ratikkaa … Jatka artikkeliin Miksi Hämeentie kannattaa uudistaa

Jokainen kaupunginosa on hyvä kaupunginosa

Kirjoittajalta Otso Kivekäs | 17.2.2016 | 1 kommentti

Puhuin vihreiden nimissä siitä, kuinka alueiden eriytymistä pitää ja voidaan torjua. Esitämme, että kaupunki ottaa tämän vakavasti suunnitellessaan ensi vuoden budjettia. Puheeni alla. Arvoisa puheenjohtaja, hyvät valtuutetut, Vuosi sitten sanoin tässä pöntössä, että Helsinki voi, ja meidän pitää taata kaikille Helsingin lapsille oikeus varhaiskasvatukseen. Näin olemme tehneet. Jokainen helsinkiläinen lapsi pääsee jatkossakin varhaiskasvatuksen piiriin. Kiitos … Jatka artikkeliin Jokainen kaupunginosa on hyvä kaupunginosa

Kuka haluaa toimivaa autoliikennettä?

Kirjoittajalta Otso Kivekäs | 11.2.2016 | 5 kommenttia

Helsingin politiikka tavataan jakaa ”autopuolueeseen” ja ”joukkoliikennepuolueeseen”. Viime vuosina mukaan on tullut myös ”pyöräpuolue”, joka tosin on pääosin samat ihmiset kuin joukkoliikennepuolue. Käytännössä tällaisia puolueita ei ole olemassa. Mutta monelle poliitikolle jokin liikennemuoto on tärkeä. Joko ihan käytännön teoissa, tai sitten enemmänkin puheissa. Juuri tänään on hyvä päivä erottaa toisistaan ne, jotka oikeasti haluavat autoliikenteen … Jatka artikkeliin Kuka haluaa toimivaa autoliikennettä?