Ensimmäinen kokous ja lista on pitkä kuin nälkävuosi. Varsinkin siihen nähden, että kokous on aamulla ja ihmisillä menoa sen jälkeen. Ilmoitin jo virastolle, että jos uhkaa venyä yli yhdentoista, alamme pöytäämään asioita että ehdimme kukin töihimme.
Metrosta puhutaan paljon. Ensinnäkin metroliikennesääntö ollaan uusimassa, ja saamme sen siis eteemme heti kättelyssä. Asia on herättänyt intohimoja, mutta itselleni ei ole vielä valjennut mitään konkreettista ongelmaa, joka tässä ehdotuksessa olisi.
Taustalla on se, että HKL valvoo itse oman liikennöintinsä turvallisuutta. Valvonta on erotettu hallinto-osastolle, mutta on tuo silti hiukan epäeleganttia. Liikenne- ja viestintäministeriö on asettamassa työryhmää pohtimaan valvonnan siirtämistä jollekin valtiolliselle viranomaiselle (käytännössä Trafi), mutta sitä odotellessa itsevalvontaa on joka tapauksessa pakko jatkaa ja kehittää.
Turvallisuusvalvonnan ja onnettomuustilanteiden (sekä läheltä piti -tilanteiden) tutkinnan parempaa määrittelyä olisin kyllä toivonut metrosääntöön. Lisäksi tutkintatulokset pitää tietenkin julkaista.
Toinen iso metroasia on metrostevarit. Niistä ollaan luopumassa.
”Uuden sopimuskauden alusta vartioinnin konseptia onkin tarkoitus uudistaa lisäämällä henkilökunnan läsnäoloa ja näkyvyyttä. Uudessa sopimuksessa asemavartijat ovat edelleen järjestyksenvalvojia, mutta heidän profiiliaan muutetaan asiakaspalvelun suuntaan. Uudella turvallisuusvalvontajärjestelyllä pyritään luomaan nykyistä enemmän turvallisuudentunnetta metroon, kun asemavalvojien virkapuku muuttuu haalareista asiakaspalveluvirkapuvuksi”
Jatkossa ei siis enää olisi kurahaalareissa patsastelevia sankareita, jotka painostavat epäilyttäviä aineksia olemaan kuvaamatta. Sen sijaan olisi kaupungin palkkalistoilla olevia metroisäntiä. Vaikka vartiointivastuu säilyy, niin fokus siirtyy ’tilanteiden hoidon’ sijasta turvallisuudentunteen ylläpitämiseen. Metron koettu turvallisuus ja asiakastyytyväisyys parantunee.
Lisäksi kyse on tietenkin valmistautumisesta automaattimetroon. Kuljettajien puuttumisen ehkä aiheuttamaa turvatonta oloa kompensoidaan lisäämällä näkyvää läsnäoloa. Ja kaikki tehdään kaupungin omana työnä, jotta olisi helpompi muuttaa konseptia kokemuksen mukaan. Kuulostaa suoraan sanottuna aika hyvältä.
Kolmantena, Hakaniemen metroasemaa aiotaan uusia isolla kädellä. Uloskäynnit yhdistyvät Sampo-pankin taloon ja Ympyrätaloon, torin alle tulee ehkä iso kauppa jne. Suunnittelu on vielä aika alkuvaiheessa, ja nyt päätettävänä on sopimus Sampon talon kanssa kustannusjaosta (talon näemmä omistaa Nordea). Pohjapiirrokset puuttuivat listalta, niin en osaa sanoa millaista asemasta nyt ollaankaan tekemässä.
Paljon muutakin on vielä listalla:
Opintoputki (Kaisaniemen metrikseltä Yliopistonkadulle) siirtyy kiinteistövirastolta HKL:lle. Ilmeisesti siitä ei saatu kiinteistökehitettyä bisnestä ja virasto luovutti.
Ratikkapuolella mainittavaa on, että Hakaniemen kiskot uusitaan. Tässä täytyy nostaa esiin kysymys, miten syväuraisiin vaihteisiin siirtyminen on etenemässä. Onko Hakaniemen vaihteet vielä pakko tehdä matalina.
Sitten pari valtuustoaloitetta
Mari Holopainen ehdottaa aloitteessaan talvipyöräilyn parempaa huomioimista. Liikelaitos vastaa, että parempaa liityntäpysäköintiä on suunnitteilla metroasemille (ja juna-asemille).
Tuomo Valokainen ehdottaa katoksia ja roskiksia Hermannin rantatielle. Vastaamme että yksi tehty ja toinen tulossa. En kyllä ymmärrä, miksi tämä on HKL:n asia.
Varsinaiset aloitteet eivät olleet esityslistatekstin liiteinä, mutta nyt ovat kun ne sinne pyysin.
Lisäksi hirveä määrä kaikkea vuoden alkuun ja lautakunnan alkuun liittyvää tavaraa.
Pelottaviahan ne kurahaalareissa pullistelevat steroidikimput ovat, mutta onneksi niiden aiheuttamat ongelmat välttää sillä, ettei mene metroon. Vartijoiden poistaminen ja korvaaminen asialliseen virkapukuun pukeutuneilla palveluneuvojilla lisää turvallisuuden tunnetta olennaisesti. Hyvä!
Hakaniemen ratikkavaihteet lie tilattu jo aikoja sitten – tuollaisilla on yllättävän pitkä toimitusaika. Syväuraiset vaihteet vaatisivat aivan ensimmäisenä toimenpiteenä jalkapartion, joka kävelisi lumien sulettua rataverkon läpi ja merkkaisi kaikki ne kohdat, joissa päällyste nousee kiskon pintaa korkeammalle. Sitten nämä kohdat pitää panna kuntoon ja sen jälkeen alkaa asentaa leveitä pyöriä vaunuihin. Vasta sitten voi laajemmin tehdä syväuraisia vaihteita.
Joo, Daniel on tosiaan oikeassa, että yksikin syväurainen vaihde vaatii ensin sen, että joka vaunussa on leveät pyörät. Tai sitten pitäisi tehdä vaunutyyppikohtaisia rajoituksia rataverkolle. Ehkä pitäisikin siis ennemmin kysyä, että kai nyt uudet Transtechin vaunut toimitetaan levein pyörin? Ja pyörien asentaminen myös vanhoihin vaunuihin pitäisi aloittaa heti, jotta ne voidaan korvata pyörien normaalin kulumisen tahdissa.
Muistaakseni on puhuttu siitä, että ensimmäisen syväuraisen vaihteen voisi vaikka asentaa Koskelan ekaan vaihteeseen, jossa sitä voisi testata helposti ja nopeasti.
Ja tästä huolimatta niitä on jo kolme käytössä. Verkon kuormitetuimmassa risteyksessä Mansku-Kaivokatu. Luoja yksin tietää miksi. Ks. keskustelu täällä
”Syväuraiset ristikot vaatii tosiaan noin nykyistä leveämmät (83 -> 110 mm) pyörät, jotka taas vaatii tuota asfaltin jyrsintää kiskojen vierestä ensin joiltakin rataosuuksilta. Mansku-Kaivokatu -risteyksessä on itseasiassa kolme syväuraista vaihteen risteyskappaletta. Tässä näkyy niistä kaksi: http://goo.gl/maps/O8z5K ja tässä se kolmas: http://goo.gl/maps/TWAjM ”
Täytyykin muuten käydä tarkastamassa noita ristikoita että missä kunnossa ovat ja kysyä huollolta tavatessa…
Sen takia kirjoitin, että voi ”laajemmin” tehdä. Syväuraisista vaihteista nimittäin voi ajaa kapeallakin pyörällä, mutta todella hitaalla vauhdilla, sillä pyörä ikään kuin tippuu sinne uraan kulkiessaan sen yli. Kun pyörä on leveä, se saa tukea aina jommaltakummalta puolelta uraa, siksi ne leveät pyörät tarvitaan. Nuo nykyiset on tehty ilmeisesti koemielessä ja vain poikkeusvaihteisiin, ts. linjaliikenteen ajosuunnassa tätä tippumista ei tule.
Leveiden pyörien ja syväuraisuuden sitominen Transtech-vaunuihin kuulostaisi aika loogiselta. Kevään ja kesän aikana pystyisi varmaan käymään rataverkon läpi ja jyrsimään ne tarpeelliset kohdat, jolloin rataverkko olisi leveäpyöräkunnossa kesällä, kun ensimmäinen vaunu tulee Helsinkiin koeajoihin. Ikävää on se, että aivan uusimmillakin radoilla kiskon viereinen päällyste on paikoin tehty HKL:n ohjeiden vastaisesti.
Aikamoista jeesustelua järjestyksenvalvonnasta. Fakta on vaan se, että ongelmat tulee lisääntymään kovassa tahdissa kun asiakaspalvelija mummot/papat laskee housuihinsa kun (väri(voi valita mieleisensä))piipertäjän suojelema nisti uhkailee piikillä ja lähin junapartio on 10min päässä. Ja poliisin vasteaika on 15min, mitäs sitten? laitetaanko lisää varpusia housunpunttiin? Nähdäkseni en ole koskaan törmännyt liikenteessä spora/juna/metro vartijaan jolla olisi kurahaalarit päällä. Heillä on ihan lailla määrätty työasu, joka ei ole kurapukua nähnytkään. Käy Otso vaikka kokeilemassa kaikki yksityisiä turvallisuuspalveluja tarjoavien yritysten vetimet.
Ruususen uni voisi jo loppua.
Minusta on äärimmäisen kummallista että nykyinen turvallisuuspuoli pelottaa mm. Danielia, sillä ensimmäistäkään steroidikimppua metrovartijaa/järjestyksenvalvojaa en ole koskaan tavannut, vaikka liikun metrolla päivittäin.
”Vaikka vartiointivastuu säilyy, niin fokus siirtyy ’tilanteiden hoidon’ sijasta turvallisuudentunteen ylläpitämiseen. Metron koettu turvallisuus ja asiakastyytyväisyys parantunee.”
Saanen kysyä että miten?
Jos nämä ”tilanteet” (oletan tilanteilla tarkoitettavan mm. häiriökäyttäytyjän poistoa, kiinniottoa rikoksen tapahtuessa, tms.) jätetään hoitamatta ja keskitytään vain pelkän tunteen ylläpitämiseen, ollaan pahasti eksyksissä.
Pelkkä hymy, kukkaiskieli ja jakkupukuko selvittää tilanteen kuin tilanteen, koska onkin ihka aidot asiakaspalvelijat vastassa? Sallikaa mun nauraa.
Suurimmat kriitikot näitä ”steroidistevejä” kohtaan tuntuvat olevan ne ketkä eivät edes matkusta metrolla, tai joilla on elopainoa 50kg ja pituutta 150cm sulka hatussa.
Peniskateutta ehkä?
Kerron sitten esittelyn kuultuani että miten liikennelaitos suunnittelee konseptia kehittävänsä. Asia jäänee joka tapauksessa pöydälle, eli siitä on aikaa keskustella julkisestikin vielä ennen kun päätökset tehdään.
Missään tapauksessa kyse ei ole siitä, että ”tilanteita” ei hoideta, vaan siitä että niiden syntymistä koitetaan myös ehkäistä ja saada matkustajat kokemaan olonsa turvalliseksi. Se vaatii oikeasti asennemuutosta siihen miten turvallisuutta on tavattu hoitaa.
Ja siis nykytilanteessahan Securitas tai yksittäiset vartijat eivät ole tehneet mitään väärin, vaan täsmälleen sitä mitä HKL on tilannut. Kyse on siitä, pitäisikö HKL:n lähteä tilaamaan jotain muuta.
Mitä se ”kurahaalareissa” (kesällä kauluspaita, kravatti ja työhousut, talvella työtakki – talvella on kylmä) patsastelu on, jos ei nimenomaan ennaltaehkäisyä ja turvallisuuden tunteen luomista, nk. näkyvää valvontaa? Kyllä Kallion mummot ja vanhat juopotkin tuntuvat asian ymmärtävän. Sen verran useasti näiltä tulee kiitosta siitä, että olemme olemassa.
Miten näitä intressejä edistetään poistamalla metrovartijat ”patsastelemasta”? Millä tavalla tulevat metroisännät eroavat vanhasta kyeten kuitenkin hoitamaan samat uhka- ja väkivaltatilanteet, joita me nykyisin hoidamme työpisteestä riippuen lähes päivittäin? Millainen muutos on tarpeen, jotta kauluspaita ja kravatti lakkaavat olemasta kurahaalari ja muuttuvat asiakaspalveluvirkapuvuksi? Mikä on tämä tarpeellinen asennemuutos, jotta loisimme vielä turvallisuudentunnettakin aidon turvallisuuden lisäksi?
Kuvaamiseen puuttuminen ei ole työtehtävämme. Siihen ei laillisia perusteita ole, joka on tehty hyvin selväksi sekä Securitaksen ohjeistuksissa että peruskoulutuksessamme. Vasta jos kuvaaminen aiheuttaa todellista häiriötä tai vaaraa, on asialle mahdollista ja tarpeellista tehdä mitään. En kuitenkaan muista kuulleeni, että tämmöistä tilannetta olisi ollut kertaakaan vuosia kestäneen urani aikana.
Jos joku haluaa muuten valistaa minua vartijoiden eri työasujen virallisista nmistä tai yleisistä nimityksistä, niin olen kiinnostunut. Varmastihan jollain termein viitataan siihen, missä tehtävissä liikutaan kokohaalarissa, missä villapaidassa ja missä kauluspaidassa.
Metrossa olevilla vartijoilla ei ole ollenkaan haalareita. Olisiko mitenkään mahdollista jos tulisitte hetkeksi vaikka junapartion matkaan? Uskoisin että tämä voisi olla teille melko avartava kokemus ja ennakkoluulonne meitä patsatelevia stevareita kohtaan muuttuisi. Samalla huomaisitte mitä me oikesti teemme ja miten vartijat oikeasti toimivat. Tästä olisi varmasti hyötyä suunnittelussa.
Hei, on mahdollista. Itse asiassa idea on erittäin hyvä. Ainakin itse haluan tulla tutustumaan vartiointiin, ja välitän kutsun muillekin johtokunnan jäsenille; varmaan osa tulee mukaan.
Keneen pitäisi olla yhteydessä asian sopimiseksi? Tai jos voit pyytää Securitacsen vastaavaa henkilöä vaikka olemaan yhteydessä minuun? Hyvä aika voisi olla vaikka viikolla 8, ennen kun asia seuraavan kerran tulee johtokuntaan 28.2.
Metron osalta: Termillä ”kesävaatteet” viitataan niihin tehtäviin, joissa liikutaan kauluspaidassa ja kravatissa. ”Välikausivaatteet” puolestaan kuvaa tehtäviä, joissa liikutaan villapaidassa. ”Talvivaatteet” taas kertoo työtakki päällä tehtävistä hommista. Kokohaalari päällä tehtäviin työtehtäviin taas viittaa työnjohtomme termillä ”ei kuulu varustukseen tässä kohteessa” (poistui käytöstä 2004 tai 2005).
Edellisestä postistani jäi kuitenkin aika monta kysymystä vastaamatta. Mielenkiinnolla odotan käytännön vastauksia noihin kysymyksiin pelkän sanahelinän sijasta.
Otso, onko tulevissa espanjalaisissa metrojunissa tilaa polkupyöriä varten?
Espanja ei ole pyöräilyystävällinen maa, joten oletuksena tilaa ei ehkä ole. Onko HSL vaatinut sitä erikseen?
No, olkoonkin varmaan tarkoituksellista liioittelua nuo kurahousut ja steroidihirvmut, mutta suosittelen Danielille metromatkustamista ihan tämän käsityksen avartamiseksi. Metrokuljettajan näkövinkkelistä voin kyllä antaa täydet pisteet metrovartijoiden toiminnasta.
Ja kyllä, kyllä tuolla silloin tällöin näkee myös sellaista hiipparia, jota ei ihan jokainen ”asiakaspalvelija” ainakaan turvallisesti hoitele. Ei sillä, etteikö tämänkintyyppistä henkilökuntaa voisi olla.
Kerroppas mulle Otso, kummasta välitätte enemmän rahasta vai turvallisuudesta siellä johtokunnassa?
Mitä teille merkitsee asiakkaitten turvallinen matkustaminen? Onko konkreettista näyttöä siitä, että Palmia osaa hoitaa turvallisuutta ja järjestystä? Itse jokapäivä metrolla matkustavana olen huomioinut Securitaksen näkyvyyden ja ammattitaidon. Olen itsekkin soittanut metron hätänumeroon useaan otteeseen ja ilmoittanut häiritsevästä matkustajasta tai meneillään olevasta sairaskohtauksesta. Järjestyksenvalvojat on tullut paikalle ja hoitaneet tilanteen AMMATTITAIDOLLA.
Merkitseekö teille arvon herroille ihmisten turvallisuus, jonka securitas pystyy hoitamaan asianmukaisesti.
Palmian smokkisedät ja täditkö sen hoitaisi paremmin? Missä kokemus, ammattitaito?
Se taitaa olla vain että raha ratkasee isoille herroille.
Itse ostan auton jos PulmaPalmia tulee hoitamaan metron turvallisuuden tästä eteenpäin.
Miettikää arvon herrat maalaisjärjellä älkääkä lompakolla!
”Read my lips: no more metrostevareita” Otso Kivekäs 4.2 2013
Iltalehdissä oli uutinen 6.2, ja seuraava on suora sitaatti:
”Järjestyksenvalvojat olivat eilen poistamassa aggressiivisesti käyttäytynyttä miestä Hakaniemen metroasemalta, kun tämä yllättäen sylkäisi toista järjestyksenvalvojaa kasvoihin.
Järjestyksenvalvojat yrittivät laittaa 31-vuotiasta miestä parempaan otteeseen, jolloin tämä puri järjestyksenvalvojaa takareiteen.”
HKL:n ehdotushan on laittaa automaattimetron tullen vuonna 2016 lopussa metrokuljettajat junavahdiksi järjestyksenvalvojan nimikkeen alle metroasemille. Kaikilla kunnioituksella metrokuljettajia kohtaan – jotka ovat metron kuljettaminen hoitanut oman kokemuksen mukaan mainiosti, en luottaisi kuitenkaan heidän kykyensä ks. tilanteiden hoitamiseen. Ja HKL ei mm. ole ottanut huomioon mm. se, ettei kaikki metrokuljettajat halua ks. hommia tehdä, eivätkä kaikki asiakaspalvelijatkaan.
Tilanne johtaa auttamatta siihen, että monet kyvykkääksi ajateltu henkilö jättää työpaikkaansa, ja tilalle tulee uusia kokemattomia henkilöitä, joiden kouluttaminen ensinnäkin maksaa (junavahdeille pitää mm. kouluttaa metron kuljettaminen sekä vartija- ja järjestyksenvalvojakortit) , ja joiden ammattitaidottomuus johtaa usein joko oman, kohdehenkilön tai matkustajien loukkaantumiseen hiemankin vaikeammissa tilanteissa. Nämä osalta voivat myös maksaa HKL:lle huomattaviakin summia sairasloman sekä korvausten muodossa, puhumattakaan imagohaitoista.
Me haluaisimme kaikki elää utopiassa, mutta koska Helsinki metro ei ole sellainen, odotan matkustajana asianmukaisia turvallisuusalan ammattilaisia tehtäviä hoitamaan, niin kenttä kuin työjohdon tasolla, eikä Palmia ole tässä suhteessa ole vielä antanut mitään näyttöä heidän osaamisestaan näin haastavista ympäristöstä. Näin ollen on erittäin vaarallista tässä vaiheessa liputtaa uudesta palvelusta suurena parannuksena, elkästä omasta mielikuvituksesta, ilman minkäänlaisia todisteita, ja vieläpä esittää ne täydellisenä faktana.
Ehdotan siis tässä vaiheessa, että ottaisitte omasta aloitteesta yhteyttä Securitakseen (vaihteen numero löytyi hetken etsinnän jälkeen: 0204 911, joka osaa varmasti yhdistää teidät oikealle henkilölle), ja kävisitte katsomassa viikonlopun yössä, millainen työkuva heillä on oikeasti. Olkaa myös koko viikonloppu, ihan alkuillasta vuoron loppuun asti, sillä se, että käydään 5min tai edes tunti joskus keskellä päivää arkipäivänä ja todetaan että ”Noniin, mitään ei ole vielä sattunut, niin tästä voi vetää sellaiset johtopäätökset, ettei ikinä tapahdu mitään!”, on myös erittäin harhaa johtavaa sekä teille itsellenne, että muille, joille esitätte näitä ideoita teidän asemassanne.
Tämän jälkeen voitte jo miettiä oikeasti, voiko kyseisiä tehtäviä antaa ihan kenelle tahansa suoritettavaksi, vai tarvitaanko ks. organisaatiolle ammattitaitoisia henkilöitä ihan esimiehistä työntekijöiihin. Ajatelkaa näin, että jos ette itse pystyisi hoitamaan sellaista tilannetta, mitä alkupään uutisessa oli, niin mikä takaa sen, että 40v-50v metrokuskit niitä pystyisi tekemään, ja vieläpä hymy huulella puku päällä?
Metrovartijan uusi asiakaspalveluvirkapuku on pikkutakki, vaaleanpunainen kauluspaita ja palestiinalaishuivi.
Jaa-a, kokouksessa on ollut käsiteltävänä vaikka kuinka paljon tärkeää asiaa, mutta kiivain keskustelu syntyy metrovartijoiden luomasta turvallisuudentunteesta tai sen puutteesta. Ettei vaan se koira älähtäisi, johon…? Valitettavasti tiedän aiheesta liikaa, jotta muuttaisin mielipiteeni näiden kirjoitusten perusteella. Mutta onhan se hyvä, jos fiksujakin vartijoita löytyy. Eikä Securitas ole ollenkaan pahimmasta päästä.
Ehkä näillä http://suomenkuvalehti.fi/kuvat/2010/04/01/vartija ei ole päällään haalaria vaan kaksiosainen taisteluvarustus, vaikea sanoa, mutta ei tuo nyt ihan luottamusta herättävältä asiakaspalveluvirkapuvulta näytä – minun silmissäni.
Meitä on moneen junaan. Ja metroon.
Tiedät aiheesta liikaa? Kerro ihmeessä lisää! Olisi mielenkiintoista tietää mikä saa ihmisen kirjoittamaan noin suurella ennakkoluulolla ja leimaamaan kokonaisen ammattikunnan.
Löysit miltei 5-vuotta vanhan kuvan”Kaksioisainen taisteluvarustus” on aika liioiteltua(liekö tarkoitus Danielin vain provosoida?) kuvassa takki ja housut kaiken lisäksi vartijalla näkyy pelkästään ea-laukku vyöllä ja edelleen kuva on vanha.
Veikkaan että ”asiakaspalveluhenkisen” takin ja varustevyön sovittaminen yhteen saattaa olla hieman ongelmallista. Muuten se varmastikkin olisi jo tehty. Kauluspaidalla ja kravatilla ei valitettavasti ihan ympäri vuoden voi Suomessa työskennellä. Tulee vähän pahuksen kylmä.
Daniel Federley viestistä päätellen hän ei ole ikinä tehnyt vastaavaa työtä tai muuta työtä, jossa joudutaan välillä olemaan tuntikausia ulkona. Jos luet tätä viestiä, ehdottaisin sinulle, että menet sellaisessa vaatetuksessa, jossa haluaisit metrovartijoiden kulkevan, ja sitten menet 8h-9h pyörimään metroon ja metroasemille talvella, kun lunta sataa ja tuulee vaakasuoraan, ja mene aina välillä seisomaan ulos tunniksi, simuloiden sellaista tilannetta, jossa metrovartijat joutuvat vaikkapa odottamaan poliisia heille, jotka ovat kykenemättömiä huolehtimaan itsellesi.
Jos kerran tiedät jo kaiken ja ylikin, niin tiedät varmaan ihan hyvin, että kauluspaidassa ilman kaulureita on ihan järjetöntä viettää tunti ulkona sellaisessa olosuhteissa, jossa vartijat joutuvat työskentemään päivittäin. Miksi? No: matalakauluksella paidalla on liian kylmä kun tuulee, pikkutakilla kastuu ja vilustuu kun on kylmä ja märkää, pikkutakit repeytyvät helposti ja kauluspaita taas imee itsensä kaikki liat ja syljet, mitä vartijat joutuvat valitettavasti kestämään töissä. Pikkutakeissa ja suorissa housuissa ei myöskään ole tarpeeksi taskuja varusteille, kuten vaikkapa kertakäyttöhanskoille tai papereille, jota vartijat kantavat mukana vertavuotavien henkilöiden varten.
Muutenkin on aivan käsittämätöntä, että nyky-yhteiskunnassa, jossa ulkonäöllä ei ole enää väliä, yhtäkkiä onkin taas. Jokapuolella suitsitaan rasismia, mutta mitens syrjinnät henkilöitä kohtaan, jokta töissä joutuvat työn luonteen takia käyttämään takkia ja reisitaskuhousuja? Missä vaiheessa ihmisten älykkyys on laskenut sen tasolle, että ihmisiä alettiin tuomitsemaan taas vaatetuksien perusteella?
Metro ei ole mikään Pariisin muotikatu, vaan likainen ja haastava toimintaympäristö, jossa joudutaan käyttämään takkia ja housuja työtekijöiden turvallisuuden, viihtyvyyden ja ylipäätään toiminnan varmistamiseksi ja varusteiden kantamiseksi.
Toisille tämä on näköjään mahdoton ajatus, mutta ihmiset ovat kuitenkin samoja, riippumatta vaatetuksesta. Hyvät asiakaspalvelijat ovat edelleen hyviä asiakaspalvelijoita, vaikka heillä olisi ulkotakki ja reisitaskuhousut, uskot tai et, joten olisiko aika katsoa ulkovaatetuksen ohi, ja keskittyä tärkempiin asioihin?
Syväuraiset vaihteet Kaivokadun ja manskun risteyksessä ovat ”täydessä käytössä” ja ristikot aika huonossa kunnossa. Kun pyörät ovat kapeat, paine risteyksen kärjen kohdalla nousee liian suureksi. Kärki murtuu ja sitten syntyy painuma myös kärjen viereiseen kiskonharjaan.
Ensimmäiset Trantechin vauut tulevat kapeilla pyörillä, pyörät on toimitettu jo. Niihin kuten muihinkin normaalikäytössä oleviin vaunuihin voi asentaa leveät pyörät. Kestää noin 4 vuotta, että koko kalusto muuttuu leveäpyöräiseksi alkaen siitä, kun viimeinen kapea pyöräkerta asennetaan. Eli tästä asiasta on puhuttu niin kauan, että oltaisiin jo leveissä pyörissä, jos asia vaan olisi pantu täytäntöön.
Tilan teko raiteeseen leveille pyörille on enintään muutaman viikon työ. Sen jälkeen kisko kuluu edelleen ja routa nostaa vierestä maata ylös, mutta kun ajossa on leveitä pyöriä, pysyy kiskoura kunnossa ihan samalla tavalla kuin nykyisinkin.
Ottakaa te siellä johtokunnassa tämä asia johtoonne ja pankaa toimeksi, kun ei muuten näytä tulevan mitään! 🙂
Antero
”Enintään muutaman viikon työ”- Mihin arviosi muuten perustuu? Rataverkkoa taitaa olla Helsingissä noin 100 km.
Mitä hyötyjä syväuraisilla ristikoilla saavutettaisiin? Etteikö tarvitsisi hiljentää ajonopeutta ristikoiden kohdalla? Ristikkoa edeltää vaihde joiden toimivuus on vähän niin ja näin. Ne joko kääntyvät kokonaan, eivät ollenkaan tai jotain siltä väliltä. Jos kuljettajat ajelisivat 30 km/h vaihteisiin ei kuljettaja välttämättä ehtisi erottaa vaihteen asentoa ja pysäyttää vaunua tarvittaessa ennen vaihdetta. Vaunujen massat ovat 30-38 tonnia, uusi 42 tonnia jos sellaisella ehtii painaa vaihteen ruttuun ei sitä voi oikoa ehjäksi vaan vaihde joudutaan uusimaan.
Ilmeisesti olen ainoa, joka uskaltaa kirjoittaa metrovartijoista omalla nimellä. Mielenkiintoista.
Daniel, luin kaikki kommenttisi tästä viestiketjusta ja en ymmärrä tätä vihaasi metrovartijoiden haastavaa työtä kohtaan… Olet varmasti fiksu ja kouluttautunut ihminen.. Vastaisitko siis ja selkeyttäisitkö minulle miten turvallisuuden tunteen lisääntyminen kasvaa jos vartijoita korvataan junavalvojilla joilla ei ole minkäännäköstä turvallisuusalan koulutusta tai kokemusta? Monia muitakin hyviä kysymyksiä esitettiin aiemmissa topiceissa ja toivoisin niihin vastausta sinun osaltasi. Kiitos !
Ei vaan olisi niin, että jos vartijat puetaan varustukseen, joka muistuttaa jonkin entisen itäblokin valtion puolisotilaallisia joukkoja, niin tämä jo itsessään lisää heihin kohdistuvia aggressioita? Eli siis aggressiivisuutta ja ”tilanteiden” hoitoon keskittymistä henkivä olemus synnyttää itsessään aggressivista käyttäytymistä ja yleistä turvattomuuden tunnetta matkustajissa?
Kyllä mielestäni vähintään sietäisi kokeilla ”normaalia” (mutta silti käytännöllistä) pukeutumista turvallisuudesta huolta pitävän henkilökunnan kohdalla.
Mikä on normaali, mutta käytännölinen ja työtä kestävä? Eipä nuo vartijan työvaatteet juuri muiden duunarien vaatteista eroa lukuunottamatta runsaita heijastimia, varustevyötä ja lakisääteisiä tekstejä ja tunnuksiä.
http://www.thesun.co.uk/sol/homepage/news/2849956/Guards-watch-as-girl-is-beaten.html
Haluammeko me tälläistä vartiointia metroihin?
Tuli mieleen tällainen hullu idea, että voisiko vaihteista tehdä sellaiset, että ne olisivat tavallaan sekä syvä- että matalauraiset? Eli rakennettaisiin ne niin, että ne olisivat matalauraiset, mutta kun on vihdoin mahdollisuus käyttää niitä syväuraisia, rouhittaisiin vaan urat oikeaan syvyyteensä. Ettei tarvitsisi koko elementtiä lähteä vaihtamaan.
Otso kirjoittaa:
”Jatkossa ei siis enää olisi kurahaalareissa patsastelevia sankareita, jotka painostavat epäilyttäviä aineksia olemaan kuvaamatta.”
ja
”Read my lips: no more metrostevareita”
Otso edustaa käsittämätöntä asennavammaisuutta. Tämä sama ajattelutapa
näkyy erotetun opettajan tapauksesa, kuten tässäkin.
Otsokkaista on oikein, että julkisilla paikoilla ei tarvitse toimia yhteisten sääntöjen mukaan.
Yksittäisestä mahdollisesta vartijan ylilyönnistä voidaan vetää se johtopäätös että kaikkia
kohdellaan kaltoin. Merkitystä ei ole sillä, saadaanko suurelle yleisölle turvallinen ympäristö aikaiseksi, vaan kunhan vapaankasvatuksen rajattomuuteen tottuneet saavat toteuttaa itseään vailla yhteiskunnan sääntöjä.
Ja sitten on ihan kauheaa, jos pitää totella jotain auktoriteettia, kuten vartijaa, joka käskee.
Otetaanpa Otso muutama fakta:
Ennakoivan turvallisuuden ja järjestyksen ylläpidon asiantuntija: Securitas
Kaikkea kaupungin/kunnan sosialisoitua toimintaa harjoittava sekayritys: Palmia
Tässä on kyseessä ei-niin-piilo-sosialisti-kommunisti Otson sisäisestä halusta saada
kaikki työt kunnallisiksi/valtionhallintoon, jotta sinällään rationaalisista syistä järkevä yksityistäminen pysähtyisi.
Yksityistäminen toteuttaa todistettavasti tehokkuutta ja tilaajalle tarvetta määritellä mitä tilataan. Tähänkin varmasti Otso löytää jonkin poikkeuksen, jolla perustelee ettei näin ole.
Olet kovin pieni ihminen, Otso.
Kas, ”Kerho Ukkonen”. Ad-hominemeja nimimerkin takaa, kuinka yllättävää. Miksi et uskalla seisoa ajatustesi takana?
Mutta olet kyllä ihan oikeassa. Onhan se stevaripoloisten työ niin rankkaa, että välillä on ihan OK pamputtaa jotain ituhippiä. Ituhippejähän ne kuitenkin on.