Kesän jälkeen HKL:n johtokunta kokoontuu taas, lista tässä. Laajemmat kuulumiset ja juorut osaan kertoa paremmin kokouksen jälkeen, nyt ihan kokousasioita.
Automaattimetro on edennyt, ja ensimmäiset kolme junaa pitäisi saada käyttöön 19.8. – manuaaliajossa tosin siis vielä. Aikataulu on siis kaksi viikkoa myöhässä keväällä ilmoitetusta ja noin seitsemän kuukautta myöhässä vuoden 2012 etenemissopimuksen nähden. Toisaalta hanke etenee.
Henrik Nyholm (vas) esittää aloitteessaan että metroasemine varauloskäynnit pitäisi ottaa käyttöön. Vastauksessa kerrotaan kaikenlaisista ongelmista, mutta Kulosaaren ja Siilitien metroasemien toisten päätyjen käyttöönotto kuitenkin selvitetään. Nyt on tärkeä varmistaa, etteivät kaupunkisuunnittelu- tai rakennusvirasto tarpeettomasti hankaloita käyttöönoton mahdollisuuksia. Selvityksessä pitää vaan muistaa selvittää myös hyödyt, käytännössä siis paljonko kävelymatkat lyhenevät.
Terhi Mäki (sd) kysyy aloitteessa koska Myllypuron asema peruskorjataan. Vastaus: alkaen ensi vuonna, jos kaupunginhallitus suo. Hanke viivästyi, kun viime vuonna otettiin järki käteen ja päätettiin ettei raiteita tarvitse siirtää. Säästö kymmeniä miljoonia.
Ratikoiden vaihteiden syväuraisista ristikoista raportoidaan. Nyt on meneillään testit, että kestävätkö 90-luvun Vario-vaunut niitä. Jos kestävät, käyttöönotto aloitetaan heti. Jos ei, niin sitten pitää ihmetellä.
Syväuraiset ristikot ovat yksi niistä lukuisista pienistä parannuksista, joita olen ratikkaliikenteeseen ehdottanut tehtäväksi. Kun vaihteet muutetaan rautatietyyppisiksi, niistä voidaan ajaa nopeammin kuin nykyinen 10km/h ja meteliä tulee vähemmän. Nopeutuksella arvioidaan saatavan 310 000 euron säästöt, 3 000 000 euron matka-aikasäästöt ja 200 000 euroa lisää lipputuloja.
Jokeri 2 tunnelin kaivuutyöt tilataan. Kyse on siis tunnelista keskuspuiston alo Paloheinästä tulevaan kuninkaantammeen. Varsinaiset päätökset on siis tehty jo aikaa sitten ja nyt on vain muodollinen tilauspäätös enää jäljellä. Bussi aloittaa 2015 ja tunneli on suunniteltu varautuen ratikkaan tulevaisuudessa. Sille ei ole aikataulua.
HKL lausuu pysäköintipolitiikkaselvityksestä. Tämä jäi kesäkuussa pöydälle ja on siis jo myöhässä. Kyse on vain lausunnosta, ei siis päätöksestä, mutta etenkin liityntäpysäköinnin osalta HKL:n näkemykselläkin on väliä. Asian ydin on:
”Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelmassa (HLJ 2011) on sovittu liityntäpysäköinnin kustannusjaon perustaksi ”hyötyjä maksaa”-periaate. Joukkoliikenteen lipputuloilla ei voida kustantaa liityntäpysäköintiä pysäköintilaitoksissa. HKL esittää, että Helsingin kaupunki nimeää yhden tahon, joka vastaa liityntäpysäköinnin rahoituksesta. HKL on halukas osallistumaan liityntäpysäköinnin toimenpideohjelman toteutuksen suunnitteluun.”
Muuta:
- HKL:n hallintomallista tehdään selvitystä startegiassa sovitusti. Konkretiaa toistaiseksi niukasti, mutta työ vasta alkoi.
- Johtokunta matkaa paikallisliikennepäiville Tampereelle syyskuun lopussa.
- Korvausvaatimus rullaportaissa kaatumisesta. Joku veti hätäjarrua ja rouva kaatui. Vastaus on, että vastuussa on hätäjarrusta vetäjä, ei HKL.
- Metrovarikon kaavasta lausutaan, että ei lausuttavaa.
- Ratikoihin tilataan ethernet-kytkimiä
Vastauksessa sisäänkäyntejä koskevaan aloitteeseen pistää silmään seuraava:
”Tunneliasemien osalta metrolinja sijaitsee syvällä maan alla, joten varauloskäyntien käyttäminen ei helpota tai nopeuta matkustajien kulkemista laituritasolta katutasolle. Lisäksi varauloskäynnit sijaitsevat laituritasolla pääosin liukuportaiden tai hissin välittömässä läheisyydessä, jolloin varauloskäyntien käyttämisestä ei saavuteta etua.”
Matkustajat toki nousevet kadulle metroasemalta, mutta useimmat lienevät matkalla myös jollekin kadulle eikä vaan pinnalle ylipäänsä. Tämä säästää maksimissaan kävelymatkaa sisäänkäyntien etäisyyden verran, esimerkiksi 250 metriä. Tämä kävelymatkojen muutos tulee mitata, jotta mahdollisista toimista ja niiden aiheuttamista kustannuksista voidaan tehdään valitustunut ja perusteltu päätös.
Pitäisi varmaankin olla: säästää enimmillään 2 x laiturin pituuden verran, koska jos on noussut määränpääaseman liukuportaisiin nähden pitkän junan väärään päähän, joutuu ensin kävelemään liukuportaille ja sitten vielä mahdollisesti saman matkan takaisin, jos maanpäällinen määränpää on päinvastaisessa suunnassa kuin aseman lippuhalli.
Muuten olen sitä mieltä, että Jokeri2:n reitti olisi kiertää Malmin lentoasema pohjois- eikä eteläpuolelta Tapanilan ja Jakomäen kautta kulkien. Näin se muodostaisi johdonmukaisesti pohjosen Helsingin poikittaislinjan. Ykkäsjokerin ja tämän ehdotetun kakkosen väliin mahtuisi myöhemmin vielä erilllinen suurelta osin Kehä 1:n tasolle suunniteltu linja.
”manuaaliajossa tosin siis vielä, mutta testattuna että junat kelpaavat automaattiajoonkon” – Täsmennettäköön, että tässä vaiheessa on testattu nimenomaisesti vain se, että ne kelpaavat manuaaliajoon. Automaattiajoon kelpuutus on tulevaisuuden hommia: eiväthän junat ole liikkuneet linjalla vielä metriäkään ATC:n ja ATO:n kanssa. Eikä junien varustelu edes ole vielä siinä kunnossa, missä sen automaattiliikenteessä on oltava.
Tämä on hyvä täsmennys.
Muistelen, että keväällä jossain yhteydessä nimenomaan puhuttiin että nyt testataan junien soveltuvuus automaattiajoon. Olen kirjoittanut 23.5. kokousta koskien ”Elokuun alkuun mennessä junien turvallisuus on tarkoitus olla hyväksytty automaattiliikenteeseen, ja ne tulevat liikenteeseen 5.8., kuljettajan kanssa tosin.”
Tämä on ilmeisesti ollut kuitenkin väärä käsitys. Kysyin asiasta kokouksen yhteydessä, ja projektipäällikkö vahvisti että nyt todellakin katsastettiin vain soveltuvuus manuaaliajoon.
Muutin tekstiä tältä osin ja poistin tuon virheellisen tiedon.
Toivottavasti Jokeri II tunnelin suuaukot osataan sijoittaa siten, että ne eivät rouhaise varsinaista Keskuspuistoa. Lisäksi on aika tarkkaa, minne tunnelin poistoputket laitetaan ettei saasteita dumpattaisi ihan suoraan Keskuspuistoon.
Itäpään ramppi tulee Paloheinän majan parkkipaikalle (jos nyt hahmotan kuvasta oikein). Ei siis leikkaa puistoa lainkaan. Lännessä sen sijaan nousu taitaa syödä pienen palan puiston reunaa.
Havainnekuva tässä.
Varauloskäyntien käyttöön ottamisen ohella voitaisiin samalla selvittää ylipäätään kaikkien ”yksipäisten” asemien muuntamista ”kaksipäisiksi”. Tällä olisi varmasti merkittävä vaikutus joukkoliikenteen kokonaismatka-aikoihin, joukkoliikennettä käyttäessä kun usein joutuu myös kävelemään, vieläpä matkaketjun molemmissa päissä.
300 metrin matkaan menee helposti kävellen vajaat 5 minuuttia. Saman suuruiseen matka-aikasäästöön päästäkseen saa tehdä usein aika mittavia investointeja itse linjaan.
Nyt on Otso Kivekäs perehtynyt asioihin vähän vasemmalla kädellä. Miten hyvin johtokunnan puheenjohtaja on asioista perillä yleisemminkin, kun vaittää automaattijunien aikataulun olevan kaksi viikkoa myöhässä keväällä ilmoitetusta (oikeasti 2 kk) ja 7 viikkoa myöhässä (oikeasti 7 kk) vuoden 2012 etenemissopimukseen nähden. Vai meneekö vain huolimattomuuden piikkiin? Ja siis sitä ei ole testattu vielä, että junat kelpaavat automaattiajoon, manuaaliajokelpoisuus vaan lienee jo testattu. Automaattiajokelpoisuus testataan vasta sitten kun kaikki junat on varusteltu automaattijuniksi. Valittu toimintatapa on mielestäni vähintäänkin jossain määrin huolestuttava, koska on siten teoriassa ja käytännössäkin mahdollista, että junien varusteluun uhratut rahat valuvat kankkulan kaivoon ja maksaja on joko HKL tai SIemens. Vähän outoa, että minä voin olla asioista kuljettajana paremmin perillä kuin johtokunnan puheenjohtaja.
Otson ulostulo automaattimetrosta blogissaan lienee tarkkaan harkittu ja punnittu. Olisiko peräti niin, että kun antaa itsestään kuvan, ettei tiedä, mitä on ollut päättämässä, on mahdollisessa tulevaisuuden metro-oikeudenkäynnissä lievemmin syyntakeinen. Saattaa olla niin, että siihenkin ollaan jo valmistautumassa.
Tuo 7 viikkoa oli tosiaan ajatusvirhe, Kiitos huomautuksesta, korjasin sen nyt. Aivan kuten huomasitkin, siinä piti lukea 7 kuukautta (kuten esityslistatekstissäkin lukee) mutta epähuomiossa kirjoitin siihen viikkoa.
2 viikkoa sen sijaan oli juuri mitä tarkoitinkin. Vielä toukokuussa ja kesäkuussakin junat piti saada linjalle 5.8., mutta nyt vasta 19.8. Tätä ennen on toki ollut erilaisia muita deadlineja vaikka minkä laisia. Olisi pitänyt kirjoittaa täsmällisemmin mihin viittaan niin ei olisi tullut tällaisia väärinkäsityksiä.
Valottaisitko sitä syväura-asiaa hieman. Mistä te nyt päätitte vai päätittekö mistään ja millaisia evästyksiä annoitte virkamiehille varioita koskien? Ilmeisesti ettei ainakaan mitään pöytäkirjaan kirjattavaa. Tuleeko koko asia erikseen päätettäväksi, kun nuo vario-testit on tehty? Onko niin, että jos virkamiehistö ei syväuria haluakaan, niin sitten asia ei tule käsittelyyn ollenkaan?