Blogin uusimmat

Helsinki-Tallinna -kaksoiskaupungin yhteinen ohitustie

Kirjoittajalta Otso Kivekäs | 25.6.2019 | 1 kommentti

Helsinki-Tallinna -kaksoiskaupungin yhteinen ohitustie Tänään aloitti liikennöinnin Eckerö Linen uusi laiva Vuosaaresta Tallinnan Muugaan. 2 km autopaikkoja, noin joitakin satoja henkilöautoja tai satakunta rekkaa. En päässyt valitettavasti avajaisiin, koska samaan aikaan kaupunginhallitus matkaa Wieniin tutustumaan mm. digitalisaatioon ja asuntopolitiikkaan. Vuoden alusta Helsingin satama otti käyttöön ohjaavan hinnoittelun: Vuosaaressa rekkakohtaista satamamaksua alennettiin kympillä ja Jätkäsaaressa ruuhka-aikaan … Jatka artikkeliin Helsinki-Tallinna -kaksoiskaupungin yhteinen ohitustie

Ilmastovaalit nyt!

Kirjoittajalta Otso Kivekäs | 11.4.2019 | 0 kommenttia

Viimeiset kymmenen vuotta olen tehnyt töitä politiikassa jotta ilmastonmuutoksen torjuminen otetaan vakavasti ja huomioidaan kaikessa päätöksenteossa. Näissä vaaleissa on ollut todella upeaa huomata, miten sama vaatimus toistuu yhä uudelleen. Helsinkiläisille ilmastonmuutos on suurin huolenaihe, Nuoret vaativat tekoja joka perjantai eduskuntatalolla ja yhä uudet – yllättävätkin – tahot ovat liittyneet rintamaan vaatimaan ilmastotoimia. Viimeisimpänä EK ja … Jatka artikkeliin Ilmastovaalit nyt!

Miksi Helsinki puolittaa lihankulutuksen?

Kirjoittajalta Otso Kivekäs | 14.2.2019 | 1 kommentti

Päätimme eilen kaupunginvaltuustossa, että kaupunki puolittaa lihan ja maidon kulutuksensa vuoteen 2025 mennessä. Tai tarkalleen ottaen palautimme valmisteluun aloitevastauksen, ja vaadimme, että meille tuodaan suunnitelma miten tämä toteutetaan. Koska aihe on herättänyt jonkin verran mielenkiintoa, hahmottelen tässä mitä muutos tarkoittaa toisaalta hiilipäästöjen ja toisaalta suomalaisen elintarviketuotannon kannalta. Ilmastovaikutukset Helsingin koulut ja päiväkodit tarjoavat noin 70 … Jatka artikkeliin Miksi Helsinki puolittaa lihankulutuksen?

Yhteiskunnallisesti vaikuttavin digipalvelu?

Kirjoittajalta Otso Kivekäs | 15.1.2019 | 0 kommenttia

Minulla oli kunnia valita Blue Arrows Awards -kisan voittaja yhteiskunnallisen vaikuttavuuden kategoriassa. Pidän tietenkin suurena kunniana, että minut nähtiin ihmisenä, joka voi arvioida mikä on oikeastaan ollut vaikuttavin uusi digitaalinen palvelu 2018. Työtä helpotti, että pätevä esiraati oli valikoinut 4 finalistia, joista pääsin valitsemaan. Itselleni tämä oli samalla oiva tilaisuus pysähtyä miettimään, mitä oikeastaan on … Jatka artikkeliin Yhteiskunnallisesti vaikuttavin digipalvelu?

Otso eduskuntaan 2019!

Kirjoittajalta Otso Kivekäs | 13.12.2018 | 0 kommenttia

Hyvät ystävät ja seuraajat, Helsingin Vihreät on tänään nimennyt minut ehdokkaaksi eduskuntavaaleissa 2019! Tämä ei ehkä tule yllätyksenä monelle, olenhan ollut ehdolla muutamissa muissakin vaaleissa ja johtanut vihreää valtuustoryhmää jo vuosia. Mutta on kunnia saada tämä luottamus ja mahdollisuus viedä tätä maata parempaan suuntaan. Ja nyt jos koskaan parempaa suuntaa todella tarvitaan! Itselleni politiikan ydinkysymys … Jatka artikkeliin Otso eduskuntaan 2019!

Katutyömaita täytyy nopeuttaa

Kirjoittajalta Otso Kivekäs | 28.9.2018 | 10 kommenttia

Helsingin sanomat uutisoi tänään, että ratikkaliikenne katkeaa Kurvissa lähes vuodeksi. Hämeentien rempassa myös alla olevan metroaseman katto pitää korjata ja tämä on kuulemma helpoin tapa. On hyvin vaikea uskoa, että 250m katupätkän korjaamiseen menee 10 kuukautta. Kohde on varmasti monin tavoin hankala, mutta keinoja nopeuttaa työtä on – ne pitää vaan ottaa kaikki käyttöön. Katuja … Jatka artikkeliin Katutyömaita täytyy nopeuttaa

Jokaiselle nuorelle mahdollisuus

Kirjoittajalta Otso Kivekäs | 21.9.2018 | 0 kommenttia

Hyväksyimme kaupunginhallituksessa esityksen, että toisen asteen opinnoissa pitää siirtyä kohti täyttä maksuttomuutta. Tämä oli vasta ensimmäinen askel, mutta linja on tärkeä ja perusteltu. Lukioiden ja ammattikoulujen opetus on maksutonta, mutta oppivälineet, kuten kirjat sekä tutkintomaksut, nostavat lukion suorittamisen kokonaiskustannukset jopa 2 500 euroon. Ammatilliset opinnot maksavat linjasta riippuen túhansia euroja. Usein kuluja on vaikea ennakoida … Jatka artikkeliin Jokaiselle nuorelle mahdollisuus

Hämeentien remontti parantaa keskustan saavutettavuutta

Kirjoittajalta Otso Kivekäs | 14.9.2018 | 0 kommenttia

Kirjoitin helsingin sanomiin, miksi Hämeentien remontti parantaa keskustan saavutettavuutta, eikä ”motita” sitä. Lisäksi se on osa liikenteen välttämätöntä muutosta vähähiiliseksi: bussit, ratikat (myös tulevat pikaratikat) ja pyörät palvelevat ihmisiä aiempaa paremmin. Hämeentien remontti parantaa keskustan saavutettavuutta Pia Pakarinen ja Risto Rautava (kok) olivat huolissaan keskustan saavutettavuudesta Hämeentien remontin alkaessa. Toisin kuin kirjoittajat arvelevat, Hämeentien muutos … Jatka artikkeliin Hämeentien remontti parantaa keskustan saavutettavuutta

Miten pyöräliikenteen poikkeusjärjestelyt pitäisi tehdä

Kirjoittajalta Otso Kivekäs | 16.8.2018 | 2 kommenttia

Helsinki on joka vuosi entistä parempi kaupunki pyöräillä. Mutta se vain korostaa yhtä puutetta: muutoin hyvässä pyörärinfrassa työmaajärjestelyt ovat joka vuosi yhtä huonoja, jopa entistä huonompia. Ongelman ovat huomanneet muutkin kuin minä (muun muassa kaikki jotka ikinä pyörällä liikkuvat) ja kaupungilla onkin tarkoitus luoda uusi ohjeistus pyöräliikenteen huomioimiseen työmaajärjestelyissä. Nykyään kun ohjeistusta ei oikeastaan ole. … Jatka artikkeliin Miten pyöräliikenteen poikkeusjärjestelyt pitäisi tehdä

Miksi Sörnäistentunnelia ei kannata rakentaa

Kirjoittajalta Otso Kivekäs | 6.8.2018 | 2 kommenttia

Sörnäisten rantatien ja Hermannin rantatien välille suunnitellaan tunnelia. Tai siis suunniteltiin vuonna 2013, sitten asia unohdettiin. Nyt tuo vanha suunnitelma on kuitenkin tuotu kaupunginhallitukseen kaavaehdotuksena. Se vain on pahasti vanhentunut. Yksikään niistä perusteluista, joiden takia sitä suunniteltiin ei enää päde. Se ei tuo lisää asuntoja, se ei ole automäärien puolesta tarpeen, eikä se ole millään … Jatka artikkeliin Miksi Sörnäistentunnelia ei kannata rakentaa