Blogin uusimmat

Sörnäisten tunneli (kaupunkiympäristön lautakunta 12.10.2021)

Kirjoittajalta Otso Kivekäs | 12.10.2021 | 0 kommenttia

Lautakunta päätti Sörnäisten tunnelin hankesuunnitelmasta. Tein allaolevan vastaehdotuksen, mutta hävisimme äänin 8-5 (kok-sd-ps-rkp vs. vihr-vas) “Suunnitelma perustuu oletukseen, että autoliikenteen määrä vuoteen 2030 kasvaa joka tapauksessa Lahdentien suunnalla 6000 autolla, eli 13%. Suunnitelman mukainen ratkaisu kasvattaa liikennettä lähes 10 000 autolla. Autoliikenteen määrän kasvu ei ole automaatio, vaan johtuu autoiluun käytettävien väylien kasvattamisesta ja sillä … Jatka artikkeliin Sörnäisten tunneli (kaupunkiympäristön lautakunta 12.10.2021)

Koivusaari, eli mikä ELY-keskuksessa on vikana

Kirjoittajalta Otso Kivekäs | 8.9.2021 | 1 kommentti

Koivusaari on noin kolmentoista hehtaarin saari Helsingin länsirajalla. Siellä on jo metroasema ja sinne suunnitellaan 5000 asukkaan ja 4000 työpaikan kaupunginosaa. Valitettavasti tänään valtuustossa päätettävä suunnitelma on huono. Pienen saaren ytimessä kulkee Länsiväylä, joka halkaisee sen kahtia. Suunnittelijat ovat tehneet parhaansa hillitäkseen tästä seuraavia ongelmia, mutta moottoritie asuinalueen ytimessä on aina ongelma. Ja valitettavasti tätä … Jatka artikkeliin Koivusaari, eli mikä ELY-keskuksessa on vikana

Kaupunkiympäristön lautakunta 31.8.2021 ja 7.9.2021

Kirjoittajalta Otso Kivekäs | 5.9.2021 | 0 kommenttia

Viime kokous 31.8. oli lyhyt, mutta sitä ennen oli 4 tunnin seminaari jossa mietittiin seuraavan neljän vuoden tavoitteita ja haasteita erilaisissa työpajoissa. Varsinaisssa kokousasioissa merkittävin oli talousarvion toteumaennuste. Sitovat toiminnalliset tavoitteet näyttävät muuten hyvältä, mutta tontinluovutus on jäämässä jälkeen (350 000 kerrosneliöä vs tavoiteltu 400 000). Tämä ei ole uusi ongelma, mutta jatkuvuus tekee siitä … Jatka artikkeliin Kaupunkiympäristön lautakunta 31.8.2021 ja 7.9.2021

Kaupunkiympäristön lautakunta 24.8.2021

Kirjoittajalta Otso Kivekäs | 24.8.2021 | 0 kommenttia

Isoin asia kokouksessa oli lausunto valtion väyläverkon 12 vuoden investointiohjelmaksi. Lausunto oli jo lähtökohdiltaan aika kriittinen koskien investointiohjelman riittämätöntä tasoa ja näköalatonta panostusta. Hiilipäästöjen osalta edes vaikutusarvioita ei oltu tehty suuresta osasta hankkeita, vaan ajatus on ilmeisesti että seuraavan 12 vuoden aikana ilmastonmuutosta ei juuri tarvitse huomioida. Tein lausuntoon kaksi lisäystä: ”Ilmastokriisin tässä vaiheessa, jossa … Jatka artikkeliin Kaupunkiympäristön lautakunta 24.8.2021

Helsingin strategia: polttomoottoreista luopuminen

Kirjoittajalta Otso Kivekäs | 24.8.2021 | 1 kommentti

Sata vuotta sitten kaupungit olivat saastaisia ja ilma kirjaimellisesti myrkyllistä. Vielä 80-luvulla bensa-autojen pakokaasu sisälsi lyijyä, joka aiheutti kognitiivisia ongelmia, hedelmättömyyttä ja syöpiä. Viime vuoskymmenten kaupungistumistrendissä yksi suuri taustatekijä onkin ilmanlaadun jatkuva paraneminen. Enää kaupungeissa ei kuolla saasteisiin yhtä usein. Mutta edelleen kantakaupungin pääkatujen varsilla ja moottoriteiden lähialueilla ilmanlaatu on Suomen heikointa. Alueilla joilla WHO:n … Jatka artikkeliin Helsingin strategia: polttomoottoreista luopuminen

Kaupunkiympäristölautakunta 17.8.2021

Kirjoittajalta Otso Kivekäs | 17.8.2021 | 0 kommenttia

Aloitin tänä syksynä kaupunkiympäristön lautakunnan jäsenenä. Pyrin raportoimaan lautakunnan kuulumisia blogissa ja somessa. Ja tänään oli ensimmäinen kokous. Ensimmäisen kokouksen listalla suurin asia oli lausunto Helsingin Seudun Liikenteen (HSL) ensi vuoden budjetista. Koronakriisin seurauksena HSL:llä on huomattavia talousvaikeuksia, joten lausunnossakin korostuivat kysymykset rahasta. Suurimmaksi osaksi päätimme virkamiespohjan mukaisesti, että HSL:n on hyvä ” jatkaa vahvaan … Jatka artikkeliin Kaupunkiympäristölautakunta 17.8.2021

Potkulautakysymys

Kirjoittajalta Otso Kivekäs | 11.8.2021 | 1 kommentti

Kesän edetessä keskusteluihin nousee yhä useammin potkulautakysymys. Eli kysymys, pitäisikö kaupungilla ympäriinsä liikkuville ja lojuville sähköpotkulaudoille tehdä jotakin ja jos niin mitä. Vuokrattavat sähköpotkulaudat ovat yksi merkittävimmistä yksilöliikenteen sähköistymisen välineistä Suomessa. Niitä on käytössä jonkin verran vähemmän kuin (täys)sähköautoja, mutta käyttäjämäärässä ne kirivät pitkälle edelle. Ehkä siis jaetulla kakkossijalla sähköpyörien jälkeen. Sähköpotkulaudoilla tapahtuu onnettomuuksia. Liikaa … Jatka artikkeliin Potkulautakysymys

Hyvää Baanan syntymäpäivää!

Kirjoittajalta Otso Kivekäs | 12.6.2021 | 0 kommenttia

Yhdeksän vuotta sitten, helsinkipäivänä 12.6.12 avattiin Baana. Sitä voi pitää modernin pyöräliikennesuunnittelun alkupaukkuna Helsingissä. Vielä viikkoa aiemmin näytti mahdolliselta, että avajaiset olisivat menneet plörinäksi. Punainen asfaltti oli päässyt loppumaan (wtf?) ja jouduin Yleisten töiden lautakunnan jäsenenä selittämään virkamiehille, että kaupungin lippulaivapyöräväylää ei voi avata sorapintaisena, vaan sitten laitetaan väliaikainen musta asfaltti. Uskomatonta kyllä, tästä piti … Jatka artikkeliin Hyvää Baanan syntymäpäivää!

Helsinki tarvitsee digitaalista murrosta

Kirjoittajalta Otso Kivekäs | 11.6.2021 | 0 kommenttia

Suomen julkinen sektori oli tietotekniikan hyödyntämisessä maailman kärkeä joskus 80- ja 90-luvulla. Sitten se jämähti. Olen puhunut kohta kaksi vuoskymmentä siitä, miten valtion ja kuntien softia ja softahankkeita pitäisi kehittää. Ja ovathan monet asiat menneet eteenpäin ja melkein kaikki 80-luvun softat korvattu jollain vähän modernimmalla ainakin asiakasrajapinnassa. Mutta rehellisesti on pakko myöntää, että aika monet … Jatka artikkeliin Helsinki tarvitsee digitaalista murrosta

Hämeentie – muutos on mahdollinen, kun siitä tehdään mahdollinen

Kirjoittajalta Otso Kivekäs | 2.6.2021 | 0 kommenttia

Polkiessani alas Hämeentietä huomaan, että jokin on muuttunut. Tämä ei enää ole se kaupunki, jossa 10 vuotta sitten lähdimme kriittiselle pyöräretkelle pitkin Hämeentietä. Siinä kaupungissa pyöräteiden rakentaminen Hämeentielle oli kuulemma mahdotonta, tilaa ei ole. Tänään poljin Hämeentietä lapsen kanssa. Pyörätiet eivät vielä ole ihan valmiit, mutta toimivat. Kukaan ei tööttää, kukaan ei työnnä kohti reunakiveä. … Jatka artikkeliin Hämeentie – muutos on mahdollinen, kun siitä tehdään mahdollinen