Hämeentie on pahin tai ainakin kuuluisin ongelmapaikka Helsingissä pyöräillessä. Se on hankala ja vaarallinen, kun sen pitäisi olla sujuva, turvallinen ja kaikille mukavampi.
Tässä pieni yhteenveto, miksi Hämeentielle Kurvista Hakaniemeen tarvitaan pyörätiet ja miksi kaupunki niitä jo suunnitteleekin.
1) Hämeentie on tärkeä pyöräväylä
Kaupungin teettämässä mallinnuksessa Hämeentie olisi ollut yksi pyöräillyimpiä katuja Helsingissä, jos siinä vaan menisi pyörätiet. Tämä onkin aivan loogista, koska Hämeentie on tärkeä alueellinen kokoojakatu Kalliossa, jossa liikutaan paljon pyörällä.
Kiertäminen Sörnäisten rantatien kautta ei ole hyvä vaihtoehto.
Pyöräilijälle, joka on matkalla Hämeentielle, Sörnäisten rantatie ei ole vaihtoehto ensinkään, koska Rantatie ei nyt vaan vie Hämeentielle. Eivät pyöräilijät siellä mitään kuntolenkkiä ole ajamassa, vaan matkalla jonnekin, minne Hämeentie on oikea väylä ajaa.
Pyöräilyn kaupungissa pitäisi olla myös helppoa ja loogista. Suurin osa ihmisistä ei osaa erilaisia pyöräkarttoja ja kikkareittejä, joita pitkin pääsee näppärästi. Sen sijaan ihmiset tietävät, että Hämeentie vie Hakaniemeen ja kohti keskustaa. Sen pitäisi riittää pyörällä kaupungissa liikkumiseen. Tuoreen väitöksen mukaan pyöräilyn suosiota ei ratkaise pyöräteiden määrä, vaan laatu ja oikea paikka. Hämeentie on se oikea paikka.
Siksi Hämeentielle tarvitaan pyörätiet.
2) Hämeentie ei ole tärkeä autoväylä
Hämeentie ei ole autoliikenteen pääkatu, ainoastaan alueellinen kokoojakatu. Ja se on alueella, jossa alle 20% asuntokunnista edes omistaa auton. Ne ihmiset, joiden autoiluun Hämeentie on tarkoitettu, eivät sitä kovin paljon käytä. Suurin osa autoista onkin läpiajoa.
Hämeentie ei ole virallinen läpiajoreitti mistään minnekään. Lahdentieltä kuuluu ajaa keskustaan rantatien kautta. Mäkelänkadulta kuuluu ajaa keskustaan rantatien kautta. Ja pitkältä sillaltakin kuuluu ajaa kaikkialle paitsi Kallioon rantatien kautta.
Rantatien kautta autolla on myös yleensä nopeampi ajaa, ja siksi siellä meneekin kolminkertainen automäärä Hämeentiehen verrattuna.
Pyöräteiden rakentaminen Hämeentielle vaatisi käytännössä läpiajon kieltämistä. Mutta haitta siitä olisi melko vähäinen.
Siksi Hämeentielle voidaan hyvin rakentaa pyörätiet
3) Nykyisellään Hämeentie on vaarallinen.
Hämeentiellä kuuluu pyöräilijän ajaa bussikaistaa. Parhaimmillaankin se tuntuu extreme-urheilulta, koskaan se ei tunnu turvalliselta. Pari viikkoa sitten bussikuski ajoi tahallaan pyörän päälle, ja itsellänikin on ollut Hämeentiellä vaaratilanne bussin kanssa.
Kaupunginkin tavoitteena on liikenneturvallisuuden parantaminen. Nykyinen ratkaisu ei ole turvallinen, vaan pyöräilijät pitää saada pois bussien seasta.
Jalkakäytävällä pyöräily ei myöskään ole turvallista, vaan pyöräilijän itsensä lisäksi vaarantaa jalankulkijoiden turvallisuuden. Valitettavasti sitä moni kuitenkin Hämeentiellä tekee, kun ei uskalla bussien sekaan ja vaihtoehtoja ei ole.
Siksi Hämeentielle tarvitaan pyörätiet.
4) Hämeentien muutos parantaisi joukkoliikenteenkin toimintaa
Jos Hämeentien ajokaistojen määrä vähennettäisiin kahteen (yksi suuntaansa), voitaisiin osa liikennevaloista poistaa. Se nopeuttaisi erityisesti ratikkaliikennettä selvästi, kun niiden ajasta nyt kuluu kolmannes valoihin. Myös bussiliikenne nopeutuisi. Eivätkä pyöräilijät enää ajaisi bussien edessä haittaamassa niiden kulkua.
Siksi Hämeentielle tarvitaan pyörätiet.
5) Kaupungin tavoitteena on edistää pyöräilyä.
Kaupungin strategiaohjelmaan kirjoitettuna tavoitteena on lisätä pyöräilyn, kävelyn ja joukkoliikenteen osuutta liikenteestä. Se tarkoittaa vastaavasti, että autoliikenteen osuus laskisi.
Hämeentien suunniteltu muutos joukkoliikennekaduksi jolla on pyörätiet lisäisi pyöräilyn määrää selvästi ja joukkoliikenteen käyttöäkin jonkin verran. Eikä ainakaan vähentäisi kävelyä, kun kadusta tulee miellyttävämpi. Autoliikenteen määrä sen sijaan laskisi hiukan. Muutos siis selvästi edistää kaupungin liikennepoliittisia tavoitteita.
Siksi Hämeentielle tarvitaan pyörätiet, ja siksi ne on syytä tehdä.
Kaupunkisuunnitteluvirastossa piirretään jo Hämeentien pyöräteiden linjausta. Ne ovat mukana kantakaupungin pyöräteiden tavoiteverkossa, investointeihin on varauduttu 2016-2018 ja konsulttityö suunnittelusta tilattiin viime syksynä. Tämä johtuu siitä, että virkansa puolesta liikennettä suunnittelevat virkamiehet näkevät saman, minkä yllä kuvasin: Hämeentielle tarvitaan pyörätiet. Siksi ne ovat suunnitelmissa mukana
Mutta virkamiehet eivät kaupunkia hallitse. Jäljellä on poliittinen päätöksenteko: myös Helsingissä valtaa pitävät puolueet täytyy saada vakuutettua Hämeentien pyöräteiden tarpeesta, ja että helsinkiläiset ne haluavat. Demokratiassa kun valta on kansalla. Tässä sinä voit auttaa:
- Keräämme kuntalaisaloitteen pyöräteiden puolesta alkaen ensi lauantaina 17.5. Kaikki helsinkiläiset voivat sen allekirjoittaa, nimiä tarvitaan 10 000.
- Tykkää sivusta ”Pyöräkaista Hämeentielle”. Aloitteestakin tulee lisätietoja sitä kautta.
- Osallistu tänään Kriittiselle pyöräretkelle, joka vaatii pyöräteitä Hämeentielle
- Tule lauantaina tukibileisiin Siltaseen, Hämeentielle.
- Puhu kannattamasi puolueen valtuutettujen kanssa sopivissa tilanteissa siitä, miten pyörätiet tarvitaan.
Siten Hämeentielle saadaan pyörätiet, kun me kaikki ne vaadimme.
Aiheeseen löyhästi liittyen: Mitä noille Hämeentien jalkakäytävillä seisoville (paketti)autoille voisi tehdä?
Kuulostaa kuntalaisaloiteelta.
https://www.kuntalaisaloite.fi/fi/aloitteen-valmistelu?municipality=91
Jos tuo suunnitelma toteutuu, kymmenille tuhansille on tiedossa on valtavat ruuhkat ja huimasti pitenevät työmatka-ajat, paitsi tietenkin pyöräilijöille, joille mitkään ”edut” eivät näytä riittävän. Vaikka pyöräilytilaa olisi kahden kaistan verran, jalankulkijoiden puolella ja suojateillä pitää ajaa ja lujempaa kuin, ainakin autot 30 km/h-rajoitusalueella. Autojen pelossako? Voin vuosikymmenten kokemuksella kertoa, etei niitä kannata pelätä. Eivät ole koskaan päälleni ajaneet, vaikka paljon jalkaisin kuljen.
Helsingin keskustan ulkopuolella pyöräreitit kyllä aurataan avoimiksi ja hiekoitetaan alta aikayksikön runsaslumisinakin talvina, jalakulkijat sen sijaan saavat rämpiä kinoksissa viikkokausi ja liukastella henkensä kaupalla. Pyöräilijoiden huomioimisessa ei puutu kuin pyöräteiden talvilämmitys.
Ja ihan pkku huomio – esimerkkireitin lähtöpisteestä maaliin löytyy toki suorempikin vaihtoehto kuin Hämeentie. Silmä käteen ja kartan lukuun.
Luitko ollenkaan Otson kirjoitusta? Siinähän kerrotaan, että pyöräkaistoista hyötyisivät pyöräilijöiden lisäksi busseilla ja ratikoilla matkustavat, kun matka-ajat lyhenisivät. Yhdessä nämä kolme taitavat edustaa merkittävää enemmistöä Hämeenkadun läpi suuntautuvasta työmatkaliikenteestä.
Jos tarkoitat suoremmalla reitillä kulkemista Torkkelinmäen kautta, niin siinä kohtaa on iso mäki, jonka laen kautta pitäisi polkea. Pyöräilyssä reitin suoruuden lisäksi arvokasta on reitin tasaisuus.
…ja kun kerran anekdootteja heitellään, niin minä olen jäänyt bussin alle, eikä se kivalta tuntunut. Pyöräilijöiden pelko bussikaistalla ajoa kohtaan ei ole tuulesta temmattu.
Vai että kymmenille tuhansille valtavat ruuhkat. Nyt ei taideta puhua Hämeentiestä.
Jenni: Vetoat tasaisuuteen kun puheena on Hämeentie? Just. 800m ylämäki…
Vituttaa, että Otso sortuu näin tarkoituksenhakuiseen sumuttamiseen ja Sörnäisten rantatien mitätöintiin. Kaksinverroin vituttaa, että urpo-osastoa edustava jengi ei tunnu tätä asiaa itse edes tiedostavan. Ei sillä, että olisi yllätyksenä tullut…
Liikennesuunnittelu ei lähde siitä periaatteesta, että random Kallion hippi pääsisi kotioveltaan Kurviin dokaamaan suosikkibaariinsa yhtenäistä fillaribaanaa pitkin…
Sörnäisten rantatie tarjoaa flätin reitin ja Vilhovuorentien kautta (~300m ylämäki) voivat halukkaat nousta Hämeentielle jos sinne on pakko päästä.
Pasilan suuntaan jatkavat käyttäköön rantaradan fillaribaanaa ja Arabian suuntaan matkaaville toteutettakoon pikapikaa maisemareitti rantoja hipoen.
Otson sumutuksessa kyse on reaalimaailmassa siitä, että Kaisaniemeen päästäkseen Sörnäisten rantatievaihtoehdon kautta tulisi lisää poljettavaa kokonaista 300 metriä.
Ihan käsittämätön matka! Ei pysty vetään vaikka paluusuunnassa säästyisi sitten 800 metrin yhtäjaksoiselta nousulta…
Ja tuonkin reitin voisi pilkkoa osiin jolloin laskettelunopeutta voitaisiin paremmin kontrolloida ja kiivetessäkin vuorottelisivat nousut ja flätit osiot.
Esimerkiksi seuraavaan tapaan (keskustasta pois päin kulkien): 170m nousua Vilhovuorentietä, 100m flättiä Pääskylänrinnettä, 20m nousua Kulmavuorenkatua, 80m flättiä Pääskylänrinteen pohjoisväylää ja 120m nousua Pääskylänkatua Hämeentielle.
Helvetisti miellyttävämpi reitti keskustasta pois päin jos vertaa Hämeentien 800 metrin tauottomaan ylämäkipuskemiseen ja valoissa seisomisineen.
Hämeentie on lisäksi sellainen kaupunkikanjoni jossa moottoriajoneuvojen katkut jäävät viipyilemään fillaristien ja kävelijöiden nautinnoksi. Tämä ei muuksi muutu vaikka koko Hämeentie muutettaisiin bussi- ratikka- ja fillarikaistaksi.
Sörnäisten rantatie sen sijaan tuulettuu koko ajan ja moottoriajoneuvojen päästöily on ylipäätään maltillista koskapa kyyti on tasaista eikä ylämäkeen puskemista (ja jossa päästöt rajoittuvat muutenkin pitkälti vain aamu- ja iltaruuhkiin).
Prioriteetin pitäisi olle se, että kehitettäisiin Sörnäisten rantatietä vieläkin toimivammaksi.
Olisi mahdollista sulkea Parrukatua lukuunottamatta pääsy Sörnäisten rantatielle kokonaan. Tai yksinkertaisimmillaan senkin voisi hoitaa pitämällä valot punaisena kaksi kertaa päivässä vaikka klo 8-10 ja 16-18.
Done.
Haapaniemenkadun tunneliosuus Merihaassa voitaisiin avata myös fillareille. Ja Parrukadulta pitäisi suunnitella toimiva yhteys jo tässä vaiheessa niin Kalasatamaan kuin Arabianrannan suuntaankin.
Sekä Kulosaaren sillan länsipäähän että Hakaniemen sillan pohjois- ja eteläpäähän voisi duunata hissin tai vaikka kaksi jos rahaa on (eli sama ajatus kuin Pasilassa Rautatieläisentien ja Junailijankujan risteyksessä).
Siinä missä kumiluodit preferoisivat edelleenkin kapuamista ja vauhdikasta laskettelua (usein muiden tien käyttäjien turvallisuuden kustannuksella), hissi palvelisi ennen kaikkea ikäihmisten liikkumista sekä pikkulasten ja lastenvaunujen kanssa liikkuvia sekä muuten vaan sellaisia joilla ei ole niin helevetin kiire joka paikkaan kaiken aikaa.
Everybody would win.
Siis kyllä omasta puolesta Hämeentielle voi rakentaa kapean pyöräkaistan (jos sinne sellainen saadaan suosiolla sopimaan eli haitat muulle liikenteelle eivät osoittaudu kohtuuttomiksi, ja ennen kaikkea mikäli koko hanke ei osoittautuisi vain lähinnä helvetin kalliiksi yimbyilyksi todelliseen käyttöön suhteutettuna).
Sitä pitäisi todella harkita, että riittäisikö pelkkä kaista alamäkeen.
Ei fillarointia pidä edistää kumiluotien ehdoilla vaan reitit pitää suunnitella siten, että mummot, vaarit ja pikkumukulatkin pääsevät etenemään pääasiassa omin voimin ilman, että pitäisi löytyä kilpapyöräilijätason jerkkua pohkeista.
Mummoilla on alla mummikset just sen takia, että satulasta on helppo nousta pois ja yhtä helppo kiivetä takaisin satulan selkään kun on taluttanut rankimmat ylämäet omia voimiaan – ja fillariaan – säästäen.
***
Helppo yhtyä väitöskirjan lopputulemaan, että pyöräilyn suosiota ei ratkaise pyöräteiden määrä, vaan laatu ja oikea paikka. Sörnäisten rantatie on se oikea paikka.
Vihreää oikeudenmukaisuutta: Hämeentien käyttöoikeus kuuluu vain Hämeentiellä ja sen läheisyydessä asuville. Yimby much? Ajatusta voisi laajentaa koskemaan kaikkia väyliä. Näin kukaan ei voisi liikkua mihinkään. Ja luonto kiittäisi.
Näihin tunnelmiin.
Hyvä, että joku alkaa tehdäkin jotain Hämeentien pyöräteiden hyväksi. Mutta en ole ihan samaa mieltä, että pääongelma olisivat henkilöautot. Kuten Otso toteaakin, Hämeentie ei ole autoliikenteen merkittävä väylä enää. Sensijaan se on bussiliikenteen läpiajoväylä ja suuremman ympäristöhaitan Hämeentien ympäristöön tekeekin suuri bussien määrä. Ei kaikkien vantaalaisten tarvitse ajaa Kallion läpi. Jos edes osa seutuliikenteen busseista siirrettäisiin Sörnäisten rantatien kautta ajamaan, niin sillä olisi suuri vaikutus sekä pyöräilyn, että jalankulun olosuhteisiin. Silloin voitaisiin 1+1 kadulle sallia henkilöautotkin. Hämeentie on potentiaalisesti hieno ostoskatu. Paljon liiketiloja joilla ei nyt mene kovin hyvin johtuen raskaasta liikenteestä. Mutta pienet erikoisliikkeet myyvät laajalle alueelle ja siksi autolla saavutettavuudella on merkitystä. Eli osa busseista pois niin vähän autoja ja asiointipysäköintiäkin mahtuu kavennettavalle Hämeentielle.
Kun katsoin karttaa, niin sen perusteella Hämeentie on edelleen tärkeä läpiajoväylä ja bussiliikenteen runkolinjat joutuvat siihen jatkossakin tukeutumaan. Itä-Vantaalla, lentokenttäalueen eteläpuolella ja Koillis-Helsingissä on suuria lähiöitä, joista suuri osa ei ole pääradan välittömässä läheisyydessä, joten bussiliikenteen määrän vähenemisen varaan ei voi laskea missään skenaarioissa.
Sörnäisten rantatiellä on Hämeentiehen verrattuna kaksi vikaa: se ei johda Rautatientorin ja Kaivopihan määrittämään ydinkeskustaan suoraan ja sitä pitkin meneminen kuormittaa jo ennestään Katajanokan ja Etelärannan alueen satamien purkautumisväylänä olevaa Pohjoisesplanadia. Jos Helsingin Vihreiden ajama toinen hanke Mannerheimintien eteläpään kävelykadusta toteutuisi, ei Sörnäisten rantatie voisi edes teoriassa Hämeentietä korvata.
Kaiken liikenteen, mukaanlukien pyöräilijöiden, on sopeuduttava siihen, että suurkaupungin keskusta-alueella, mitä Kalliokin on, voi vain harvoin edetä nopeasti ja esteettömästi.
Mikko, kaupungissa kaikki joutuvat joustamaan nopeudessa ja esteettömyydessä. Pyöräilijät tekevät tätä joka päivä. Mutta jokaisella tulee kaupungissa olla oikeus turvalliseen liikkumiseen, myös pyöräilijällä. Siksi Hämeentielle tarvitaan pyöräväylät. Ja siksi ne tarvitaan myös muille pääväylille, kuten Tukholmankadulle, Mäkelänkadulle, Mechelininkadulle, Runerberginkadulle ja Mannerheimintielle.
”Sörnäisten rantatiellä on Hämeentiehen verrattuna kaksi vikaa: se ei johda Rautatientorin ja Kaivopihan määrittämään ydinkeskustaan suoraan…”
Kaivokadulta nopeampi reitti melkein mihin tahansa on Siltavuorenrantaa tai Hakaniemen rantaa Rantatielle. Näin siksi että Rantatiellä on keskinopeus (31km/h aamuruuhkassa) yli puolet suurempi kuin Hämeentiellä (19km/h), vaikka reitti on hieman pidempi. Keskinopeudet tästä dokumentista http://www.hel.fi/hel2/ksv/julkaisut/los_2011-3.pdf
Minulle on aina riittänyt (paljon pyöräilevänä ja jalankulkijana koko Helsingin niemellä) Hämeentien asemesta Sörnäistenrantatie, josta pääsee joustavasti, Hakaniemeen ja edelleen Pohjoisrantaan ja ties minne. Jos on kiire pyrin lähtemään 10 min. aikaisemmin, niin kyllä ehdin.
Hämeentiellä on todella paljon julkista liikennettä mikä on meidän kaikkien hyväksi!
Parin vuosikymmenen aikana on Helsingin pyörätiet kehittyneet ja lisääntyneet todella mallikkaasti, kun vain me pyöräilijät/kävelijät/autoilijat noudatetaan liikennesääntöjä!
Sama juttu. En polje Hämeentietä koskaan mikäli vältettävissä (ja useimmiten on).
Helsingin itä-länsisuunnan pyöräliikenteestä:
Kalasataman rakennustyö rupeaa vaikeuttamaan pyöräilyä. Mitä vaikutusmahdollisuuksia on tiedossanne tilanteen korjaamiseksi?
Lähetin seuraavan turhautuneen viestin kaupungille:
Kulosaaren sillan pohjoinen pyörätie hävisi pari vuotta sitten, eikä sitä ole sen jälkeen nähty. Palauttajalle ollaan kiitollisia.
Päästäkseni Teollisuuskadulle joudun ajamaan eteläistä pyörätietä ja kurvaamaan sillan alta Kalasataman metroaseman syvän notkon kautta Lautatarhankadulle, odottamaan kaksissa valoissa ja nousemaan jyrkän mäen. Metroaseman ympäristö ei ole turvallinen. Ihmiset purkautuvat asemalta laumana ympärilleen katsomatta. Suvilahden festivaalien aikaan maata kattaa särkyneiden pullojen matto.
Itäväylän ja Teollisuuskadun valtaväylä on tehty autoilijan ehdolla. Hän voi ajaa tasaista ja suoraa reittiä. Kevyen liikenteen tarpeet on lyöty laimin, vaikka kaupunki vakuuttaa edistävänsä pyöräliikennettä. Mikä melu syntyisikään, jos tärkeä autotie rouhittaisiin olemattomiin vuosikausiksi! Niin saa tehdä vain pyörätielle.
Nyt itä-länsisuunnan kevyttä liikennettä aiotaan haitata lisää. Sillan etelän puoleiselle pyörätielle avataan ramppi etelään kohti Sompasaarta. En minä halua sinne! Haluan päästä työpaikalleni Munkkiniemeen mahdollisimman suoraa, tasaista ja turvallista reittiä. Vaimoni haluaa Käpylään, ei kohti Hakaniemeä.
Palauttakaa sillan pohjoinen pyörätie ennen kuin pilvenpiirtäjäremontti alkaa. Ja jos toivoa saa, tehkää uusi pyörätie, joka seuraa Junatien reittiä ja tasoa, jottei pyöräilijän tarvitse laskeutua kuiluihin. Huomio: verukkeeksi ei kelpaa se, että kaikkien pitää tehdä väliaikaisia uhrauksia poikkeuksellisten rakennushankkeiden takia. Kolmatta vuotta jatkunut pyörätien puute ei ole mikään väliaikainen uhraus.
Feel your pain, man.
Silti, nopein on harvoin järkevin saati miellyttävin reitti.
En tiedä mitä reittiä olet preferoinut tähän asti kulkea, mutta esitänpä oman vaihtoehtoisen skenaarion jota itse kulkisin mikäli olisi tarvetta päästä tuonne suunnalle.
Luultavasti et edes menetä ajallisesti mitään sillä säästyt valoissa jumittamiselta. Pasilan asemalle kivutessa joutuu tietysti ehkä venaamaan, mutta sehän on pelkästään hyvä juttu. Ehtii hengitys sopivasti tasaantua.
Pluspuolina: säästyt 1.5 kilsan yhtäjaksoiselta nousulta duuniin mennessä; voit nauttia sekä siirtolapuutarhan että keskuspuiston vihreydestä ja rauhasta; Pasilan aseman jälkeen voit keskittyä lähinnä vain laskettelemaan ja miettimiään syntyjä syviä.
Priceless.
Stressitasot laskevat kuin itsestään kun ei tarvitse kilpailla kaarojen kanssa joka helvetin käänteessä, seisoa tumput suorina joka ikisissä valoissa eikä vetää keuhkoihin tarpeettomasti pakokaasuja.
Ja kiirettömämmällä paluumatkallahan voi helposti pistäytyä pääkirjastossa hakemassa kotiin parempaa luettavaa.
Kas, tässä ole hyvä: http://goo.gl/mQjG1F
En tiedä mistä kaukaa töihinne suunnistatte, mutta melkeinpä suosittelisin vaimollesi reittiä Käpylään Vanhankaupunginlahden itäpuolelta kiertäen. Niissä maisemissa sielu lepää ja paluumatkalla voi pysähtyä hetkeksi tiirailemaan tipusia.
Lähtee aamulla vaikka 5 minuuttia aikaisemmin himasta. Muutaman minuutinkin hiljentyminen luonnossa kesken työmatkan saa ihmiskehossa jo ihmeitä aikaan.
Tämä lienee jokin varoventtiili, hyödyllinen jäänne, ajoilta jolloin elämämme oli vielä elimellisesti yhteydessä ympäröivään luontoon eikä luonto ollut pelkkä kuriositeetti josta nauttiakseen pitää ajella kymmeniä kilometrejä citymaasturilla Nuuksioon muiden ”retkeilijöiden” vanavedessä.
Eikä busseja ja raitiovaunuja voitaisi laittaa samalle kaistalle?
Voisko Vihreät yehdä aloitteen siitä, että liikennemerkit saataisiin myös pyörätielle nähtäväksi, eli jos pyörätie kulkee tien toisella laidalla, eli vasemmalla, niin tiellä oleva kolmio, eli väistämisvelvollisuus taitaa koske siitä suunnasta tulevaa liikennettä,
riippumatta onko pyörätie oikeassa tai vasemmassa laidassa, vähän niinkuin autoilijaa jolla on yksi tai useampi kaista välissä siihen liikennemerkkiin.
Samoin pyöräilijöiden kannattaa muistaa väistämissäännöt, ilman kolmiota oikealta tulevaa on väistettävä.
Mutta jutun pointti on se, että pyöräilijöille on saatava liikennemerkkejä jotka he pystyvät näkemään, eikä siten että ensin pitää ola autoilija, jotta tietää risteyksen liikenne säännöt.
Ja mintulle terveisiä, mene käymään bulevardilla, siellä on kaikki peräkkäin.