Blogin uusimmat

IT-jaosto 28.10.2013

Kirjoittajalta Otso Kivekäs | 28.10.2013 | 0 kommenttia

Kaupunginhallituksen tietotekniikkajaosto piti tänään ensimmäisen kokouksensa. Asialistalla oli vain aloitusmuodollisuuksia: jaoston toimenkuvan esittely, jäsenten esittelypuheenvuorot ja jaostoa koskevan menettelytapaohjeen lisääminen talousarvion noudattamisohjeisiin. Jäsenissä on IT-alan asiantuntemusta, mutta myös pitkän linjan kunnallispolitiikan kokemusta. Molempia tarvitaan. Koska suljettujen kokousten keskusteluja ei ole tapana siteerata, kerron jaoston työlle kohdistamani odotukset vain omasta puolestani: Jaoston tulee saada selvyyttä kaupungin … Jatka artikkeliin IT-jaosto 28.10.2013

Neljäs tie

Kirjoittajalta Otso Kivekäs | 27.10.2013 | 0 kommenttia

Pistä kansallisteatteri ylioppilasteatterin asialle, ja kyllähän se hyvin sujuu. Tekniikka pelaa komeasti ja näyttelijät osaavat asiansa. Puhun siis Kansallisteatterin Neljännestä tiestä. Erityisesti laulunumerot nivottiin puhejuoneen välillä jopa nerokkaasti. Mutta kun Kansallisen pistää asialle, tuloskin on kansallinen. Siinä missä Ylioppilasteatteri voi käsitellä yhtä kaupunginvaltuuston kokousta, täytyy arvovaltaisen teatterin päänäyttämöllä käsitellä koko itsenäisyyden ajan historia sekä EU:n … Jatka artikkeliin Neljäs tie

Valitettava väärinkäsitys: pyöräily ja joukkoliikenne Helsingin budjetissa

Kirjoittajalta Otso Kivekäs | 22.10.2013 | 2 kommenttia

Eilen kaupunginhallitus päätti yksimielisesti kaupungin talousarvioesitystä muutettavan. Kaupunginjohtaja otti muutokset nimiinsä ja tuo korjatun talousarvion ensi viikon kokoukseen. Lienee paikallaan kertoa mistä on kyse Koimme, kaupunginhallitus siis koki, että budjetista ei voi neuvotella pohjalta, jossa edellisten neuvottelujen päätöksiä ei ole toteutettu. Kaupunginhallitus ei myöskään voinut tuosta vaan korjata budjettia neuvottelujen mukaiseksi, koska tarkkojen summien valmistelu … Jatka artikkeliin Valitettava väärinkäsitys: pyöräily ja joukkoliikenne Helsingin budjetissa

Miksi IT-jaostoa tarvitaan

Kirjoittajalta Otso Kivekäs | 19.10.2013 | 1 kommentti

Sain käsiini erään viraston sisäisen muistion heidän uudesta tietojärjestelmästään. Tässä  yhteenveto-osa hiukan anonymisoituna: Nykyisellään järjestelmän haitat ovat huomattavasti sen tarjoamia hyötyjä suuremmat. Järjestelmä on keskeneräinen: hidas, epäselvä ja epävakaa. Järjestelmä pitää saada toimimaan niin, että [sisältöä] ei häviä. Järjestelmän käyttöönoton myötä […] asiakaspalvelu on hidastunut ja vaikeutunut merkittävästi. […] käsittely kestää nyt moninkertaisen ajan aiempaan … Jatka artikkeliin Miksi IT-jaostoa tarvitaan

Onko IT politiikkaa? – Helsingin tietotekniikkajaosto

Kirjoittajalta Otso Kivekäs | 10.10.2013 | 8 kommenttia

Kaupunginvaltuusto perusti eilen kaupunginhallituksen tietotekniikkajaoston ja nimitti minut sen puheenjohtajaksi (kiitos luottamuksesta jne). Koska olen osavastuullinen siihen, että näin tehtiin, lienee paikallaan selittää mistä on kyse, ja mitä tällä jaostolla yritetään saada aikaan. IT-jaosto (joksi sitä nyt kutsun) on siis poliittinen luottamuselin. Se tarkoittaa, että valtuusto valitsee sinne eri puolueiden edustajia. Valintaperuste ei ole mikään … Jatka artikkeliin Onko IT politiikkaa? – Helsingin tietotekniikkajaosto

Viimeinen juna Mankista

Kirjoittajalta Otso Kivekäs | 9.10.2013 | 7 kommenttia

Juhannuksen alla 2015, sunnuntaina vähän yhdentoista jälkeen pysähtyy 40-vuotias lähijuna puiselle laiturille Espoon perukoilla. Ympärillä näkyy alkukesän peltoja ja metsäinen kumpu. Laskeva aurinko paistaa vaakasuoraan koivujen välistä. Juna ovi aukeaa ja konduktööri katsoo ulos. Kukaan ei nouse junaan. Konnari sulkee oven ja antaa lähtömerkin. Viimeinen juna Mankista lähtee kohti Helsinkiä. Mankki on siis Espoon läntisin … Jatka artikkeliin Viimeinen juna Mankista

Muutama huomio Guggenheimista

Kirjoittajalta Otso Kivekäs | 24.9.2013 | 3 kommenttia

Tänään julkaistiin Solomon R. Guggenheim -säätiön uusi ehdotus museoksi Helsinkiin. Tässä muutama huomio museohankkeesta. Ensinnäkin, Eteläranta on museolle hyvä paikka. Siinä on nykyään pitkäaikaisparkkipaikkoja, mikä ei ole Helsingin merellisellä etuovella aivan parasta mahdollista käyttöä. Parhaassa tapauksessa ajatus museosta Etelärantaan nykäisee Eteläsataman kehittämisen vihdoin liikkeelle. Pari vuotta sitten alueen tulevaisuutta ideoitiin Kirjava satama-kilpailussa. Siinä ei lopulta … Jatka artikkeliin Muutama huomio Guggenheimista

HKL:n johtokunta 12.9.2013

Kirjoittajalta Otso Kivekäs | 24.9.2013 | 2 kommenttia

Lyhyt lista, mutta keskusteluasioissa meni hetken aikaa. Lista tässä Palmian johto kävi esittelemässä suunnitelmia metrovartioinnin hoitamisesta. Suunnitelmat ja palvelun siirto Securitacselta tuntuvat olevan hyvin hallinnassa, mutta aiemmin suunniteltu toimintatavan muutos ei ainakaan vielä konkretisoitunut mitenkään selkeästi. Täytyy kysellä sen perään. Automaattimetron tilannetta käytiin myös läpi yksityiskohtaisesti. Projektihan ei ole helppo, ja erilaisia uhkia on koko … Jatka artikkeliin HKL:n johtokunta 12.9.2013

Tietoteknistä autonomiaa etsimässä

Kirjoittajalta Otso Kivekäs | 21.9.2013 | 0 kommenttia

”Jos ikinä joudumme kybersotaan, on parasta pitää huolta, että olemme Yhdysvaltojen kanssa samalla puolella”, kirjoittaa Otso Kivekäs. Onko todellista tietoturvaa mahdollista rakentaa Suomen tai Euroopan unionin sisällä? Teksti on alkujaan julkaistu Vihreän sivistysliiton Vihreä tuuma -verkkolehdessä.   NSA:n urkintaan liittyvät paljastukset ovat saanet muutkin kuin nörtit kysymään, paljonko meitä oikeastaan vakoillaan. Mitä on mahdollista tehdä … Jatka artikkeliin Tietoteknistä autonomiaa etsimässä

Käänne Helsingin liikennepolitiikassa

Kirjoittajalta Otso Kivekäs | 12.9.2013 | 58 kommenttia

Maanantaina kanadalainen Brent Toderian esitteli Helsingin kaupunkisuunnittelijoille niitä upeita tuloksia joita Vancouverissa on saatu aikaan rakentamalla lisää kaupunkia ja järkevällä liikennepolitiikalla. ”Viisitoista vuotta sitten tehtiin Toderianin mielestä kaikkein merkittävin päätös. Liikennemuodot asetettiin tärkeysjärjestykseen. Kaikissa suunnitelmissa huomioidaan ensin kävelyn sujuvuus. Jalankulun jälkeen seuraavat pyöräily, joukkoliikenne, kaupalle välttämätön tavarankuljetus ja viimeisenä yksityisautoilu. Kyse ei ole auton kieltämisestä … Jatka artikkeliin Käänne Helsingin liikennepolitiikassa