Juna Turkuun

Tänä aamuna 6:00 istuin junassa Turkuun. Matkani pää oli Boost Turun innovaatioleiri, tai miksi tuota nyt kutsuisi. Startup Journey 2012. Kolmisen kymmentä eri sortin teekkaria, kauppatieteilijää ja ties mitä ihmettelemässä miten softayritys saataisiin perustettua. Ja yllättävän pitkä tiehän se näyttäisi olevan.

Tiimejä oli kahdeksan. Jokaisella oli idea, jotain hajua ehkä bisneksestä ja vähän koodauksesta. Osalla jo vähän softaakin. Minulla oli 30 minuuttia per tiimi. Siitä ensimmäiset 10 sen ymmärtämiseen, mikä tyyppien idea on ja loput 20 siihen, että määritellään miten se toteutetaan kahdessa viikossa. Niillä käsillä mitä sattuu käsillä olemaan. Oikeastaan aika samaa tavaraa kuin teen työkseni, paitsi kaikki aikamäärät jaettuna kuudella: puolen päivän sijasta puoli tuntia ja kolmen kuukauden sijasta kaksi viikkoa.

Ideoissa oli kaikkea vammaisten deittipalvelusta hajautettuun kakkumyyntiin. Monilla jo melko selvä kuva vaati vain kirkastusta ja rajausta ensimmäisen sprintin töihin. Toisilla idea piti hakata raakamalmista esiin pajavasaralla. Pahin synti oli fiksujen nörttien suosikkipahe, eli abstraktio: ”Tällä voi tehdä millaisia haasteita vaan”. Kun ei voi, ainakaan hyvin.

Kuulema osallistujille oli luvattu että ”jos muuten pääsette liian helpolla, niin viimeistään Otso laittaa teidät koville”. Ehkä olin siis liiankin kiltti.

Kokonaan toinen asia on, mennäänkö junalla Turkuun kohta enää ollenkaan. Itse nousin 5:36 junaan (seuraava lähti 9:02) koska bussit menivät 5:00 ja 7:00 ja kestivät 2,5 tuntia. Mielummin herään aikaisin ja kirjoitan junassa kuin kärvistelen bussissa ja saavun myöhässä. Hintakin on suunnilleen sama, joskin minua se ei tässä niin kiinnostanut.

Montaa muuta hinta kuitenkin kiinnostanee, ja kohta se on bussilla 3 euroa, kun liikennöinnin aloittaa Onnibus oy. VR oy:n hinta oli tänään 30,76€. Vaatimattomat kymmenen kertaa kalliimpi.

Hintaeroon on monia syitä, mutta niihin ei kuulu se, että Onnibussia tuettaisiin. Sen sijaan VR tukee etelän kaupunkien välisistä matkoista runsaasti hiljaisempien ratavälien vuoroja. Hienoa että Kontiovaaraan menee juna, mutta miksi juuri etelän junamatkustajat maksavat sen, eivätkä kaikki veronmaksajat kuten muissa aluetuissa? (edit: ei se ole näin yksinkertaista)

Otsikon fraasi on tuttu myös Seija Simolan kamalasta käännösiskelmästä. Koska uskon ettei pahaa pidä levittää vaan hyvää, en sitä linkkaa. Tässä sen sijaan alkuperäisteos, Italian euroviisuehdokas vuodelta 1984, I treni di Tozeur.

Kappale on iskelmäksi monimutkainen; laulusävel on lähinnä fragmentteja ja mozartia lainaillaan. Siitä huolimatta se yllättäen toimii. Laulajien taidolla lienee jotain tekemistä asian kanssa. Ylipäänsä 80-luvun italoiskelmä on hieno laji ja ymmärrän Simolan viehtymyksen siihen, joskaan se ei tee hänen rikoksestaan anteeksiannettavaa.

Lyriikoissakin on jokin tolkku, kun kohteena on Tozeur Saharan rajalla, keidas jonne Tunisian emiiri sata vuotta sitten vetäytyi talvea viettämään punaisella junallaan. Koko rata oli olemassa vain näitä edustusmatkoja varten ja Tonzeurin juna symboloikin mennyttä loistoa ja entistä hitaampaa elämää joka on väistynyt modernin maailman tieltä. Kirkoissa rakennetaan avaruusaluksia. Samaan nostalgiaan pääsee mukaan italialaisasutuksen vetäytyminen pohjoisafrikasta. Nykyään Punainen lisko ajaa turistivuoroja 43 kilometrin mittaisella kaivosradalla.

Ja samaan pakettiin pistetään tätä menoa myös suomen rautatiet. Juna on bussia mukavampi, mutta harvalle kymmenen kertaa mukavampi. Ja EU:n palvelusopimusasetus pakottaa sallimaan järkevän bussiliikenteen hoidon. Parhaassa tapauksessa tämä toimii herätyksenä, ja juniakina aletaan kohta ajaa jollain tolkulla. Eikä sen tarvitse tarkoittaa kilpailutusta, mutta kyllä pyrkimystä edistää junamatkustusta. Löytyisikö sellaista jostain?

5 kommenttia artikkeliin ”Juna Turkuun”

  1. Otso: Ei kannattaisi levittää virheellistä tietoa, että VR tukee suurten kaupunkien välisistä vuoroista kannattamattomia. Ne rahat tulevat LVM:ltä. Suurilta kaupungeilta otetaan rahat tehottomuuden ja tuottotavoitteen kattamiseen.

    Sen sijaan siinä olet oikeassa, että tarvitaan uusia toimijoita. Olisin itse ihan valmis perustamaan Onnibus Oy:n kanssa esim Mikkojen Junat Oy:n hoitamaan eri yhteysvälejä nykyistä paremmin. Joskin olen kiinnostuneempi esim. Turku – Salo, Turku – Loimaa – Toijala – Tampere ja Tampere – Vammala – Kokemäki – Rauma / Turku – liikennekokonaisuuksista. Toki Turku – Helsinki – välikin kelpaisi.

    1. Kiitos korjauksesta. Olisi pitänyt varmaan tarkistaa miten homma toimii; poimin tuon oletuksen vaan Soininvaaralta. Tasainen kilometrihinnoittelu kaikkialla kun ilmiselvästi ei vastaa kustannuksia, eikä kohta kilpailutilannettakaan. Mutta tosiaan ilmeisesti LVM ostaakin huomattavan osan liikenteestä nykyään. No, tämä oli detalji eikä tuon junakeskustelun kannalta edes kovin oleellista.

      Sinänsä pidän tuollasia ”ei kannata levitellä” kommentteja sananvapauden vastaisina.Totta kai kannattaa puhua, jotta virheet voidaan korjata. Kehoitukset olla puhumatta ovat aina tuomittavia.

    2. Jälkiosassa Ymmärrät tuossa asian väärin. En tietenkään tarkoittanut ettei noin voisi sanoa, vaan sitä, että kyseessä on virheellinen käsitys jota on levitetty paljon ja tiedän myös sen lähteen.
      Ennen kaikkea: syrjäseudut ja suuret kaupungit eivät ole vastakkain tässä rautatieliikenteen tervehdyttämisessä, vaan molemmat hyötyvät läpinäkyvistä toimintatavoista. Ja molemmille on luotavissa yhteiskunnalle kohtuuhintaisiksi tulevia matkustajaliikenteen muotoja.

  2. Tota, sitä Z-junan liikennöintisopimusta joskus kahlasin läpi, ja siitä voi kyllä ihan huoletta sanoa että VR:n hinnoittelu on absurdi. Ja mikäs siinä kun LVM maksaa 97% kuluista. Se mihin VR tuon ylijäämän käyttää, ei minusta ole mitenkään selvää. VR:n toimintatavoilla on täysin selvää että hiljaisemmat osuudet tekevät tappiota, toisaalta niillä samoilla tavoilla on ihan mahdollisuuksien rajoissa tehdä tappiota jopa esimkerkiki Helsinki-Turku välillä.

  3. Expressbussin Hki-Tku lippu maksaa, yllätys yllätys, lähes saman kuin junalippu eli 30,50

    Jos ja kun kilpailu aikanaan vapautetaan, niin tästä välistä tullee Onnibussille kultakaivos. Kiitos tsaarinaikaisen ratalinjauksen linja-auto tulee olemaan ei pelkästään hinnallisesti vaan myös ajallisesti kilpailukykyinen.

    Olisikohan jo aika purkaa henkilöliikenteen monopolit?

    a_l

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *