HKL:n johtokunta 21.8. ja 25.8.2014

HKL:n syksyn toimintakin alkoi jo, ja heti päästiin valitsemaan uutta toimitusjohtajaa. Tai no, lausumaan ehdotuksen.

Kuten Hesarikin jo kertoi, ehdotimme Ville Lehmuskoskea, kaupungin nykyistä liikennesuunnittelupäällikköä. Toinen vakavasti harkittu ehdokas oli ratikkaliikennejohtaja Pekka Sirviö. Omasta puolesta näen molemmat erittäin hyvinä kandidaatteina toimitusjohtajaksi. Ja johtokunnassa päädyimme esittämään Lehmuskoskea.

Budjettiehdotukseen sitten liittyikin mielenkiintoinen soppa. Keväällä hyväksytyn raamin jälkeen joku kaupungintalolta oli ohjeistanut HKL:n virkamiehet leikkaamaan 10 vuoden investoinneista 50 miljoonaa pois. Se tarkoittaa käytännössä Raide-Jokerin siirtämistä vuotta myöhemmäksi ja parinkymmenen miljoonan karsintaa muissa hankkeissa. Ohje oli annettu ilman minkään luottamusmiesorganisaation päätöstä ja edes kertomatta kaupunginhallitukselle tai HKL:n johtokunnalle. Siis kaikkien asiallisten prosessien vastaisesti jonkun virkamiehen omavaltaisella päätöksellä.

Virhe on tapahtunut kaupungintalolla, ja se pitää korjata kaupunginhallitusryhmien välisissä neuvotteluissa. HKL:n johtokunnassa kirjasimme budjettiehdotuksen oheen, että emme pidä karsimista hyvänä. Emme kuitenkaan lähteneet sen enempää rettelöimään, koska asiaa ei HKL:ssä voida ratkaista. Päätös investointitasosta tehdään kaupunginhallituksen budjettineuvotteluissa.

Lausuimme myös HSL:n ensi vuoden talousarviosta. Metro- ja ratikkaliikenne oli budjetoitu asianmukaisesti. Poistimme johtokunnassa maininnan lippujen hinnoista ja tarkastusmaksuista, koska ne eivät ole liikennöintiin liittyvä asia. Kaupunginhallitus lausuu näkemyksensä siitä, onko lipunhintojen tai tarkastusmaksun korotus perusteltua, mutta ne ovat enemmänkin kaupungin talkouteen ja sosiaalipolitiikkaan liittyviä päätöksiä kuin HKL:n vastuulla olevaan liikenteen hoitoon. HKL vie matkustajat perille ihan riippumatta siitä, paljonko nämä lipuistaan maksavat.

Pikto_metro2Automaattimetron osalta tilanne on aika ennallaan. Vaikeaa on, mutta eipä ole kauhean hyviä vaihtoehtojakaan.

 

Tulevan metrovaunun runko Beasainissa Jyrki Kasvin kuvaamana
Tulevan metrovaunun runko Beasainissa Jyrki Kasvin kuvaamana

One thought on “HKL:n johtokunta 21.8. ja 25.8.2014”

  1. ”Automaattimetron osalta tilanne on aika ennallaan. Vaikeaa on, mutta eipä ole kauhean hyviä vaihtoehtojakaan.”

    Niinpä. Olisitko kuitenkin ystävällinen ja listaisit ne muut vaihtoehdot, koska eräässä visiossa voi tulla eteen että on pakko valita toisin.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *