Blogin uusimmat

Hämeentie – muutos on mahdollinen, kun siitä tehdään mahdollinen

Kirjoittajalta Otso Kivekäs | 2.6.2021 | 0 kommenttia

Polkiessani alas Hämeentietä huomaan, että jokin on muuttunut. Tämä ei enää ole se kaupunki, jossa 10 vuotta sitten lähdimme kriittiselle pyöräretkelle pitkin Hämeentietä. Siinä kaupungissa pyöräteiden rakentaminen Hämeentielle oli kuulemma mahdotonta, tilaa ei ole. Tänään poljin Hämeentietä lapsen kanssa. Pyörätiet eivät vielä ole ihan valmiit, mutta toimivat. Kukaan ei tööttää, kukaan ei työnnä kohti reunakiveä. … Jatka artikkeliin Hämeentie – muutos on mahdollinen, kun siitä tehdään mahdollinen

Kaupunki rakennetaan kolmesti

Kirjoittajalta Otso Kivekäs | 29.5.2021 | 0 kommenttia

Kaupunki rakennetaan kolmesti Ensin unelmissa ja visioissa Sitten kaavoissa ja dokumenteissa Ja kolmannen kerran kivestä Vuonna 2010 Helsingissä rakennettiin 2261 asuntoa. Vuonna 2020 rakennettiin 7280 asuntoa. Se on edelleen liian vähän, meillä on edelleen asuntopula. Mutta se on 5019 asuntoa enemmän, 222% kasvu. Matka visiosta betoniin on pitkä. Se lähtee siitä että uskalletaan ajatella kaupunki … Jatka artikkeliin Kaupunki rakennetaan kolmesti

Teollisuuskadun ympärille syntyy Helsingin toinen keskusta

Kirjoittajalta Otso Kivekäs | 27.5.2021 | 0 kommenttia

Teollisuuskadun länsipäässä kohoavat Pasilan uudet talot ja tulevaisuudessa pilvenpiirtäjät. Sen itäpäässä kohoavat Kalasatman uudet talot ja pilvenpiirtäjät. Niitä yhdistää melko ankea ja meluisia väylä, joka on lähinnä railo kaupunkirakenteessa, ei yhdistävä tekijä. Joskus 2012 keksimme Mikko Särelän kanssa, että näiden kahden uuden keskuksen välillä kulkee katu, joka on nykyisellään aika heiteillä. Pasilan ja Kalasataman lisäksi … Jatka artikkeliin Teollisuuskadun ympärille syntyy Helsingin toinen keskusta

Ehdolla kuntavaaleissa 13.6.2021

Kirjoittajalta Otso Kivekäs | 14.5.2021 | 0 kommenttia

Hei ystävät, kuntavaaleihin on aikaa kuukausi, ja olen ehdolla valtuustoon. Olen viimeiset 8 vuotta rakentanut valtuustossa Helsinkiä, joka toivottaa kaikki tulijat tervetulleeksi. Joka antaa tilaa ja mahdollisuuksia löytää omanlaisensa elämä, yrittää ja rakentaa uutta. Joka pitää huolta, eikä päästä tippumaan. Joka uskoo kaikkien mahdollisuuksiin ja antaa kaikille uskoa tulevaan. Konkreettisesti siis sellaisia asioita kuin moottoritiealueiden … Jatka artikkeliin Ehdolla kuntavaaleissa 13.6.2021

Koronapandemian vaikutus kaupungistumiseen yhdellä kuvalla

Kirjoittajalta Otso Kivekäs | 2.5.2021 | 0 kommenttia

Kävikin niin, että ihmiset haluavat tiiviiseen kaupunkiin entistä enemmän, he vaan haluavat siellä enemmän tilaa. Yhä useampi tekee töitä kotonaan ja työhuoneelle tulee tarvetta. Tai ehkä lapset pitäisi saada olkkarista jonnekin riehumaan kun aikuiset tekevät töitä. Tai kun harrastukset siirtyvät kotiin, niille tarvitsee tilaa, oli kyseessä sitten sirkuspatja, valkokangas tai Peloton. Konkreettisesti tämä näkyy niin, … Jatka artikkeliin Koronapandemian vaikutus kaupungistumiseen yhdellä kuvalla

Rokotteiden alueellisesta kohdentamisesta

Kirjoittajalta Otso Kivekäs | 16.4.2021 | 0 kommenttia

Hallitus päätti rokotteiden alueellisesta kohdentamisesta. Kuukautta myöhässä toki, mutta silti. Valitettavasti päätös on rajattu niin, että lähes yhtä hyvin olisi voinut jättää päättämättä. 1) Liian myöhään Kansallinen rokotusasiantuntijaryhmä suositteli kohdentamista kuukausi sitten ja tehtäväksi mahdollisimman nopeasti. Päätöksentekoon on mennyt kuukausi ja päätös on muotoiltu niin, että ilmeisesti vasta kun kaikki yli 70v ja kaikki riskiryhmä … Jatka artikkeliin Rokotteiden alueellisesta kohdentamisesta

Läpiajo ei tuo elämää keskustaan

Kirjoittajalta Otso Kivekäs | 2.2.2021 | 0 kommenttia

Tiina Pasuri (HS Mielipide 1.2.) esitti, että Helsingin keskustan läpiajoa ei saisi vähentää, koska se heikentää keskustan elinvoimaa. Läpi ajava autoliikenne ei kuitenkaan tuo yhtäkään ihmistä tai euroa lisää keskustaan. Niemellä sijaitseva keskusta on useimmilla matkoilla helppo kiertää kehäteitä tai vaikkapa Nordenskiöldinkatua pitkin. Useimmat autoilijat tekevätkin näin: keskustan läpi ajaa vain noin 7 200 autoa … Jatka artikkeliin Läpiajo ei tuo elämää keskustaan

Helsinki tarvitsee elävän keskustan

Kirjoittajalta Otso Kivekäs | 7.11.2020 | 0 kommenttia

Korona on hiljentänyt Helsingin keskustaa, mutta vähemmän kuin pelättiin. Kävelijämäärät ovat pudonneet puoleen, mutta konkursseja on toistaiseksi vähän ja liiketiloja tyhjinä enemmän remontin kuin lopettamisen takia. Toimistojen vuokrat ovat jopa nousseet keskustassa, kun toimistotila tiivistyy ja kysyntä keskittyy reuna-alueilta kohti ydintä ja parhaita paikkoja. Kaikki viittaa siihen, että koronasta kyllä toivutaan. Pidemmällä tähtäimellä keskustalla sen … Jatka artikkeliin Helsinki tarvitsee elävän keskustan

Helsingin keskustan elinvoima kasvaa rakentamalla

Kirjoittajalta Otso Kivekäs | 9.9.2020 | 0 kommenttia

Työpaikkamäärä Helsingin keskustassa ei ole juurikaan kasvanut tällä vuosituhannella. Toimitiloja on muutettu asunnoiksi, jonka takia myös toimistojen ja liiketilojen neliömäärä on myös laskenut. Keskusta on seudun paras paikka työpaikoille. Monessa toiminnassa tuottavuutta kasvattaa, kun lähellä on myös muita saman tai toistenkin alojen yrityksiä. Kun työntekijät törmäävät lounaalla muihinkin kuin oman talon väkeen ja ideat leviävät … Jatka artikkeliin Helsingin keskustan elinvoima kasvaa rakentamalla

Hallituksen vuoro auttaa pääkaupunkiseutua

Kirjoittajalta Otso Kivekäs | 18.4.2020 | 0 kommenttia

Suomen talous lepää pääkaupunkiseudun varassa. Yksityisistä työpaikoista on Helsingin seudulla yli kolmannes ja täällä syntyy myös yli kolmannes bruttokansantuotteesta. Pääkaupunkiseudun suuret kaupungin ovat tottuneet maksamaan kulunsa omilla tuloillaan ja maksavat verotulontasausta, joka jaetaan 255 muuhun kuntaan. Hyvä niin, heikommassa asemassa olevaa tuleekin auttaa. Koronakriisi on tuonut meidät käänteiseen maailmaan. Kaikki ne syyt, joiden takia Pääkaupunkiseutu … Jatka artikkeliin Hallituksen vuoro auttaa pääkaupunkiseutua