Blogin uusimmat

Miksi Hämeentie kannattaa uudistaa

Kirjoittajalta Otso Kivekäs | 11.4.2016 | 0 Comments

Kaupunginhallitus päätti juuri esittää Hämeentien muuttamista joukkoliikenteen, pyöräilyn ja kävelyn kaduksi. Tässä kootusti perustelut, miksi Hämeentien suunnitelma on erinomainen, ja on syytä hyväksyä. 1) Hämeentien liikennesuunnitelma parantaa joukkoliikennettä valtavasti Ratikoiden kulku nopeutuu 1,5 – 2 minuuttia suunnasta riippuen. Bussit nopeutuvat minuutilla. Minuutti tai kaksi voi kuulostaa vähältä, mutta kun Hämeentiellä kulkee 3500 bussia, viitisensataa ratikkaa … Jatka artikkeliin Miksi Hämeentie kannattaa uudistaa

Jokainen kaupunginosa on hyvä kaupunginosa

Kirjoittajalta Otso Kivekäs | 17.2.2016 | 1 Comment

Puhuin vihreiden nimissä siitä, kuinka alueiden eriytymistä pitää ja voidaan torjua. Esitämme, että kaupunki ottaa tämän vakavasti suunnitellessaan ensi vuoden budjettia. Puheeni alla. Arvoisa puheenjohtaja, hyvät valtuutetut, Vuosi sitten sanoin tässä pöntössä, että Helsinki voi, ja meidän pitää taata kaikille Helsingin lapsille oikeus varhaiskasvatukseen. Näin olemme tehneet. Jokainen helsinkiläinen lapsi pääsee jatkossakin varhaiskasvatuksen piiriin. Kiitos … Jatka artikkeliin Jokainen kaupunginosa on hyvä kaupunginosa

Kuka haluaa toimivaa autoliikennettä?

Kirjoittajalta Otso Kivekäs | 11.2.2016 | 5 Comments

Helsingin politiikka tavataan jakaa ”autopuolueeseen” ja ”joukkoliikennepuolueeseen”. Viime vuosina mukaan on tullut myös ”pyöräpuolue”, joka tosin on pääosin samat ihmiset kuin joukkoliikennepuolue. Käytännössä tällaisia puolueita ei ole olemassa. Mutta monelle poliitikolle jokin liikennemuoto on tärkeä. Joko ihan käytännön teoissa, tai sitten enemmänkin puheissa. Juuri tänään on hyvä päivä erottaa toisistaan ne, jotka oikeasti haluavat autoliikenteen … Jatka artikkeliin Kuka haluaa toimivaa autoliikennettä?

Kaupunkisuunnittelukritiikki kaipaa faktoja

Kirjoittajalta Otso Kivekäs | 2.2.2016 | 7 Comments

Kirjoitin Hesariin vastineen Anna-Stina Nykäsen kolumniin, jossa hän kritisoi Helsingin kaupunkisuunnittelua perustuen lukuisiin virheisiin ja väärinkäsityksiin. Vastaukseni alla. Porvoolainen Anna-Stina Nykänen esitti huolestuneen puheenvuoron Helsingin suunnittelusta (HS 31.1.). Hän pelkäsi, että kaupunkia suunnitellaan vain kävelyn ja pyöräilyn ehdoilla ja Helsingissä ollaan tekemässä vallankumousta, jossa naapurikuntien asukkaat unohdetaan jonkin oudon ideologian vallassa. Nykäsen kokemus on ymmärrettävä, … Jatka artikkeliin Kaupunkisuunnittelukritiikki kaipaa faktoja

Digital by default

Kirjoittajalta Otso Kivekäs | 2.2.2016 | 1 Comment

Britanniassa on määritelty tarkat ohjeet, joita kaikkien valtion nettipalveluhankkeiden tulee noudattaa. Ajatus on, että kun kansalaisille tehdään palveluita, heillä on oikeus odottaa jotain perustason toimivuutta ja viranomaisilla velvollisuus se tarjota. Myös USA:ssa on käytössä vastaavat ohjeet. Suomessa sen sijaan ei toistaiseksi ole kattavia ohjeistuksia julkisten digitaalisten palveluiden suunnitteluun. Koska ainakin Helsingissä sellaisia suunnitellaan, tässä lähtökohdaksi … Jatka artikkeliin Digital by default

Helsinki saa lisää demokratiaa

Kirjoittajalta Otso Kivekäs | 21.12.2015 | 2 Comments

Helsingin johtamisen jaosto esitti tänään, että Helsingissä siirrytään pormestarimalliin. Samalla päivitetään raskas virastorakenne nykypäivään ja lisätään asukkaiden suoria osallistumismahdollisuuksia kaupungin päätöksentekoon. Kirjoitimme Erkki Perälän kanssa aiheesta myös Hesariin. Kirjoitus avaa samalla hyvin, miksi uudistusta ollaan tekemässä; tässä alkuperäinen, hiukan pidempi versio alla. Helsinki tarvitsee lisää demokratiaa Helsinki on siirtymässä aiempaa avoimempaan ja demokraattisempaan johtamistapaan. Kaupunginvaltuutetut … Jatka artikkeliin Helsinki saa lisää demokratiaa

Fail fast government

Kirjoittajalta Otso Kivekäs | 1.10.2015 | 6 Comments

Yritystoiminnassa puhutaan nykyään paljon ketteryydestä ja ”lean-periaatteesta”. Ajatus on, että tehdään nopeita kokeiluja, katsotaan miten asiat toimivat, opitaan siitä ja siirrytään seuraavaan ideaan. Malli on alkujaan peräisin ketterästä ohjelmistokehityksestä, jossa tyypillisesti tehdään 2 viikon ajan yhtä asiaa, katsotaan tulos ja päätetään seuraavan 2 viikon suunta. Toimintatapaa kutsutaan iteroinniksi, eli samaa asiaa tehdään aina uusia kierroksia, … Jatka artikkeliin Fail fast government

Mitä Apotista voi päättää

Kirjoittajalta Otso Kivekäs | 15.9.2015 | 3 Comments

Apotin hankintapäätös on tänään Helsingin sosiaali- ja terveyslautakunnassa. On siis käsillä päätöksenteon hetket. Tai oikeastaan ei; linjapäätös lähteä hankkimaan yhtä järjestelmää yhtenä kokonaisuutena tehtiin 2012 valtuustossa, ja se sitoo edelleen lautakuntaa. Nyt päätetään ostaa se järjestelmä, joka voitti tarjouskilpailun. Muu päätös johtaisi varmuudella markkinaoikeuteen, luultavasti tuomioon. Mutta unohdetaan tämä hetkeksi. Politiikassa voi aina päättää myös … Jatka artikkeliin Mitä Apotista voi päättää

Liikenneraivoa vastaan

Kirjoittajalta Otso Kivekäs | 15.8.2015 | 46 Comments

Keskiviikkona autoilija ajoi tahallaan pyöräilijän päälle Tukholmankadulla, tappaen tämän. Huomenna (sunnuntaina) klo 12 järjestetään muistokulkue kuolleen pyöräilijän muistolle, liikenneraivoa vastaan.Tulkaa sinne. Tämä on ilmeisesti ainoa kerta, kun pyöräilijä on Suomessa tapettu tahallaan liikenteessä. Uhkailuja ja tapon yrityksiä sen sijaan monet kokevat säännöllisesti. Minun päälleni on yritetty ajaa tahallaan kerran. Toissa keväänä Hämeentiellä bussikuski ohitti minut … Jatka artikkeliin Liikenneraivoa vastaan

Päivä 2: Tuuli se on vastatuulikin, mutta saisi olla enemmän

Kirjoittajalta Otso Kivekäs | 10.7.2015 | 0 Comments

6.7. Pihlajasaari – Stora svartö, 15 mpk, josta 6 koneella Tuuli: 0-4 m/s länsiluoteesta, yleensä aina vastaan Tuulta oli vähän, ja sekin vähä vastaista. Kunnollisilla purjeilla voisi mennä kelvollisesti , mutta erinäisten vaiheiden jälkeen kunnolliset purjeet saadaan vasta matkalla mukaan Tammisaaresta tai Hangosta. Nyt mennään pikkufokalla ja muodottomalla isolla. Kansiluukun sentään sain korjattua suht vettä … Jatka artikkeliin Päivä 2: Tuuli se on vastatuulikin, mutta saisi olla enemmän