Blogin uusimmat
Vihreät kärsi eduskuntavaaleissa rökätetappion, jonka syitä on analysoitu laajalti. Tappion on arveltu johtuvan ainakin siitä että Vihreät on liian vasemmalla Vihreät on liian oikealla Vihreät ei keskity luonnonsuojeluun Vihreät keskittyy vain luonnonsuojeluun Vihreät puhuvat liian vaikeasti Vihreät puhuvat liian yksinkertaistaen Helsingissä on kaadettu puita Itse uskon, että jokainen näistä syistä on todellinen. Vihreiden äänimäärä laski … Jatka artikkeliin Vihreiden vaalitappio 2023 kartalla
Voimalan valvomosta juuri saamani tiedon mukaan Hanasaari B on lopettanut sähkön jakelun valtakunnanverkkoon tänään klo 12.16. Jälkilämpöjä ajetaan kaukolämpöverkkoon vielä pari tuntia, ettei mitään mene hukkaan. 114 vuoden hiilenpoltto Helsingin itäisessä kantakaupuingissa on päättynyt. Nämä 114 vuotta ovat muuttaneet kaupunkia paljon. noin 100 000 asukkaan teollistuva kaupunki on kasvanut 1 600 000 asukkaan metropoliksi. Hiili toi sähköä, … Jatka artikkeliin Hanasaari B on sammunut
Taktinen äänestäminen ei toimi eduskuntavaaleissa kovin hyvin. Oras Tynkkynen kuvasi tämän hyvin. Riski saada aivan muu tulos kuin tarkoittamansa on liian suuri. Jos kuitenkin haluaisit taktikoida Helsingissä, niin rakensin analyysin, joka kertoo miten se onnistuu parhaiten. Taktisen äänestämisen idea on äänestää omasta mielestä parhaan sijasta jotain ihan ok puoluetta, jotta välttäisi vielä ikävämmät vaihtoehdot. Jotta … Jatka artikkeliin Taktinen äänestäminen Helsingissä (älä tee, mutta jos kuitenkin teet)
HSL:n johto esitti tasatariffia koko seudun liikenteeseen. Suunnitelma ei luultavasti tuota odotettuja hyötyjä, ja vaikka tuottaisikin, se heikentäisi HSL:n taloutta tavalla, josta HSL:n olisi vaikea selvitä. Vaikuttaa siltä, että HSL:n johdossa ei täysin ymmärretä, mikä on joukkoliikenteen rooli kaupunkiseudulla ja miten joukkoliikenteen talous toimii. HSL:n hallitus onneksi kaatoi esityksen. Käyn tässä läpi tasatariffiehdotuksen ongelman, analyysin … Jatka artikkeliin Miksi tasatariffi ei toimi
Eilen kaupunkiympäristölautakunta hyväksyi Linnanrakentajantien katusuunnitelman pienin muutoksin. Linnanrakentajantie ammattikielellä sanottuna ns. epämiellyttävää kaupunkitilaa, eli suomeksi sanottu aivan kauhea paikka. 6-7 kaistaa autoja ajaa 50km/h, meteli on kova ja kävellen tai pyörällä on syytä varoa henkensä edestä: juuri tässä kuoli pyöräilijä pari vuotta sitten. Ja meille esitetyissä suunnitelmissa kaistoja tulee yksi lisää ja puurivi keskeltä lähtisi. … Jatka artikkeliin Käytäntö syö strategian aamiaiseksi (Linnanrakentajantie)
Kaupunkiympäristön lautakunnassa päätimme palauttaa valmisteluun Oulunkyläntien ympäristön kaavan, koska katu oli siinä liian leveä. Kyseessä on Oulunkyläntien alue Puu-Koskelan ja Oulunkylän aseman välillä. Nykyisellään tie on siinä leveä ja maantiemäinen. Ajoradan on 13 metriä leveä ja maantiemäinen. Toisaalta katua reunustavat puurivit ja loiva kaarre ovat kadun tärkeitä ominaispiirteitä. Kaavan idea on luoda jatkumo Koskelan pientaloalueelta … Jatka artikkeliin Ei levennetä Oulunkyläntietä
Eilen iltapäivällä kokkasin lounasta kuudelle lapselle, joskus on ollut kymmenenkin. Ja toisinaan omatkin lapset ovat jossain muualla syömässä. Sellaista on hyvä lasten elämä. Välillä ollaan kotona, välillä kaverilla, laumana milloin missäkin. Mutta eilen oli sunnuntai ja olin siksi kotona kokkaamassa. Arkisin useimpien lasten vanhemmat ovat töissä, niin minäkin. Tänään meidän ekaluokkalainen, kuten kaikki hänen ekaluokkalaiset … Jatka artikkeliin Iltapäiväkerho kaikille pikkukoululaisille!
Koronan jäljiltä Helsingin seudun joukkoliikenne on edelleen kriisissä. Helsingin seudun liikenteellä (HSL) ovat rahat loppumassa, ja siksi HSL on ehdottanut monia aika ongelmallisia säästöjä, kuten koululaisryhmien ilmaismatkoista luopumista, joka ei edes säästä rahaa tai tuo lisätuloja. Siksi nyt lienee hyvä hetki kirjoittaa auki, miten joukkoliikennettä kannattaa rahoittaa ja mitä HSL:n siis pitäisi tehdä. Ensimmäisessä osassa … Jatka artikkeliin Kuinka joukkoliikenne rahoitetaan
Tein tänään aloitteen, että rakennettaessa Vihdinteille kaupunkibulevardia pitäisi rakentaa asuntoja myös kadun läsipuolelle, Valimon teollisuusalueelle, jossa toimistotilan vajaakäyttöaste on 26%. Paras paikka rakentaa on jo rakennettu alue Valimo, eli Pitäjänmäen teollisuusaluen itäosa, on kehittynyt heikosti jo pitkään, eikä korona-epidemia parantanut tilannetta. Esimerkiksi toimistotilan vajaakäyttöaste on Pitäjänmäellä Helsingin suurin, 26%. Osa taloista on myös huonossa kunnossa. … Jatka artikkeliin Valtuustoaloite Valimon itäreunan rakentamiseksi
Helsingin palkanmaksujärjestelmän hankinta lienee Suomen lähihistorian pahin katastrofi palkanmaksussa. Kymmeniä tuhansia palkkoja on maksettu väärin ja edelleen palkkavirheitä korjataan vajaat 2000 joka viikko – kun uusia syntyy lähes saman verran. Tämän mittaluokan virheitä ei saisi tapahtua. On tärkeä tunnustaa virheet, kuten on tehty. Mutta vähintään yhtä tärkeä on tunnistaa virheet – ja oppia niistä. Alkuperäinen … Jatka artikkeliin
- « Edellinen
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- …
- 45
- Seuraava »