Rautatieaseman pyöräparkki toimii koko talven

Ensin ydinasia: rautatieasemalla on pyöräparkki koko tämänkin talven. Parhaassa tapauksessa siihen jopa mahtuu.

HS:n omakaupunki ja Metro uutisoivat torstaiaamuna ”Rautatieaseman pyörätelineille tulee lähtö”. Uutisesta voisi saada kuvan, että rautatieasemalta poistetaan pyöräparkit. Näin ei kuitenkaan ole käymässä. Osa telineistä poistetaan, mutta suurin osa jää.

Erinäisten virkamiesten läpisoittelun jälkeen selvisi seuraavaa:

Rakennusvirasto suunnittelee poistavansa Metron sisäänkäynnin vieressä olevat irtotelineet talveksi. Niiden vieressä oleva rivi kiinteitä telineitä pysyy käytössä koko talven (kuva 1). Elielinaukion viereiset irtotelineetkin (kuva 2) pysyvät rakennusviraston Ville Alatypön mukaan koko talven käytössä. Tämä tosin täytyy vielä varmistaa VR:n edustajalta, jahka hän löytyy. Samaten Kaisaniemen puiston puolen katettu parkki (kuva 3) pysyy käytössä.

Rautatieaseman pyöräparkit: numerolla 1 parkki josta puolet poistetaan talveksi, numerolla 2 irtotelineparkki joka pysyy käytössä ja numerolla 3 katettu parkki joka myös pysyy käytössä

Kuva 1: 80 irtotelineissä olevaa paikkaa poistuvat talveksi. Kiinteät noin 40 paikkaa pysyvät käytössä.
Kuva 2: Elielinaukion irtotelineet (noin 40 paikkaa) pysyvät käytössä, kuten myös niiden vieressä oleva aita. Telineriviä voisi jatkaa ja korvata nykyiset nokkatelineet kiinteällä ja katetulla parkilla.

Kuva 3: Kaisaniemen puiston puoleinen kiinteä katettu parkki pysyy käytössä.

Irtotelineiden (parkissa 1) pyörät joita omistajat eivät ole siirtäneet naapuritelineeseen, viedään Tattarisuolle, josta niitä voi kysellä seuraavat 6 kuukautta. Parhaassa tapauksessa romupyörät myös muista telineistä viedään samassa yhteydessä. Se kuitenkin edellyttää, että VR:n asiasta vastaava henkilö löytyy, ja hän tekee rakennusviraston ajoneuvojensiirto-osastolle virka-apupyynnön asiasta.

Taustalla tässä härdellissä on se, että nuo 4 irtotelinettä ovat kaupungin ja tarkemmin rakennusviraston vastuulla, kun taas kiinteät telineet ja kuvan 2 irtotelineet ovat VR:n. Kaikki telineet sijaitsevat VR:n tontilla. Rautatieasema kun jostain syystä kuuluu junayhtiölle.

Junayhtiön hallussa olevista pyörätelineistä ei selviä romupyöriäkään saa poistaa ilman yhtiön virallista pyyntöä. Poistoa ei taas saa tehdä kukaan muu kuin rakennusviraston ajoneuvojensiirtoyksikkö. Ja ajoneuvojensiirtoyksikön päasiallinen tehtävä on siirrellä autoja, pyörien siirtely on heidän näkövinkkelistään lähinnä ylimääräinen riesa. Laki ajoneuvojen siirtämisestä ei selvästikään ole säädetty jotta helsingin pyöräparkkien hoito olisi helppoa.

Realistisesti VR:n parkkeja tuskin siis tyhjennetään vielä joulukuussa. Mutta ehkä jo kevääksi. Ja kenties herätys saa pahimmat ruosteet tippumaan rattaista ja jotain alkaa pikkuhiljaa tapahtua. Se Pasilan parkkikin odottaa vielä tyhjentäjäänsä…

Näillä parkeilla varmaan pärjää tämän talven, mutta kun nyt aiheesta rupesin kirjoittamaan, niin mitä tässä sitten oikeasti pitäisi tehdä?

1) Katetut parkit lähellä laitureita. Itäreunan parkki (kuva 3) on melko hyvän oloinen, ja sopivasti lähellä itäisiä laitureita joille K- ja I-junat tulevat. Mutta pysyikö se käyttökunnossa viime talvena? Vähän pelkään ettei, kun pienen katoksen reunoilta sataa sisään.

Elielin aukion parkki (kuva 2) on melko hyvällä sijainnilla keskilaitureilat tuleville, mutta sen voisi jatkaa koko kaiteen mittaiseksi ja kattaa, mielellään vähän järeämmin kuin itäreunalla nyt on tehty.

Länsireunan paikallisraiteet tarvitsevat myös oman parkin, esimerkiksi jonnekin sinne Hotellin alle valmiiksi katettuun tilaan.

2) Jos parkkia tosissaan lähdettäisiin parantamaan, niin jokin ihan oikea sisätila olisi parempi. Olisiko asemalla jossain sopivaa tilaa?

3) Ylläpito. Romupyörät pitää laputtaa ja poistaa useita kertoja vuodessa. Ihan rutiinilla, ilman sen kummempaa härdelliä.

4) Aseman pyöräyhteydet kuntoon. Se Kaivokadun pyörätie pitää suunnitella ihan uusiksi, ja yhteydet Simonkadulle ja Mannerheimintietä etelään tarjota jotenkin järkevästi. Itään, kaakkoon ja luoteeseen on ihan kelvolliset reitit.

Kirjoittaja ajaa pyörällä läpi talven, mutta harvemmin parkkeeraa rautatieasemalle

8 kommenttia artikkeliin ”Rautatieaseman pyöräparkki toimii koko talven”

  1. 3) Ylläpito. Romupyörät pitää laputtaa ja poistaa useita kertoja vuodessa. Ihan rutiinilla, ilman sen kummempaa härdelliä.

    Kyllä, juuri näin. VR:nhän todellakin nykyisin pitää joka kerta erikseen lähettää ”virka-apupyyntö” HKR:lle (Rakennusvirasto), joka sitten (jos huvittaa) putsaa pyöräparkin.

    Yleisten töiden lautakunnan tulee vaatia että VR ja HKR sopivat ”jatkuvasti voimassa olevasta virka-apupyynnöstä” tjms. järjestelystä, jonka avulla HKR sitten voi hoitaa hommansa säännöllisesti ilman ihmeempiä mutkia tai kitkuttelua.

  2. Päärautatieaseman kaikki telineet ovat kaupungin maalla ja kaupungin asettamia. VR:n raja menee asemarakennusta hipoen. Pasilan aseman telineet ovat VR:n lukuunottamatta Opastinsiltojen välissä olevaa telinealuetta, joka on kaupungin. Pyöräkaapit olivat RHK:n ja nyt kai Liikenneviraston.
    VR kanssa oli aikanaan puhetta, että he tekisivät pysyvän romupyörien poistopyynnön kaupungille, mutta jostain syystä pyyntö jäi aikanaan tekemättä, en tiedä mikä on tilanne nyt. HKR:n ajoneuvojen siirtoyksikön kanssa sovin aikanaan, että he poistaisivat hylätyt pyörät ainakin kaksi kertaa vuodessa, mutta resurssipulan takia ei systeemi ole toiminut ja siksi olisikin hyvä käsitellä asia Ytlk:ssa. Talteenkorjattujen pyörien lain mukainen säilytysaika on 1 kk. Kolmisen vuotta sitten oli puhetta, että pyörät olisi paras kuljettaa suoraan Uusix-verstaalle Kyläsaareen, jossa niile voisi myös järjestää säilytyksen sateensuojassa.

  3. Kiitos komentista Antero.

    Asia tosiaan on juuri kuten sanot. En ollut aiemmin tarkistanut; olisi pitänyt. Kiinteistökartasta katsoen tontinrajat tosiaan menevät kovin lähellä seiniä; korkeintaan seinän vieren kiinteät parkit voivat olla tontilla, ja luultavasti eivät nekäään.

    Tähän täytyy vielä palata, selvästikään kaupungin organisaatiossa ei kaikin osin olla aivan perillä asioiden tilasta.

  4. Yksi asia aina ihmetyttää. Miksi pyöräparkit on noinkin kaukana pyöräväylistä? Ja miten sinne siirtyminen olisi luontevaa? Eli irtotelineet voisi jättää sinne minne ne viedään talvehtimaan ja kevääksi suunnitella paikat uusiksi kiinteillä esim. Vestran tolpilla.

    Esimerkiksi asema-aukion taksitolpan etälä puolella oleva hukka-alue (missä nyt on kaksi 20 jalkasta merikonttia päällekäin) olisi todella luonteva paikka telineille. Sitä ei käytä edes jalankulkijat oikaisuun. Myös muutaman autopaikan muuttaminen asemen ovien edestä kesäisin pyöräpaikoiksi voisi toimia.

    Telineet sinne missä on käyttäjät.

    Kaivokatu tulee yksisuuntaistumaan myös pyörille, koska? -ehkä sitten kun on rahaa (lue: tahtoa).

    -jari

  5. Tiedättekö kenen vastuulla (HKR/VR) on Pasilan asemalla oleva pyöräparkki, joka sijaitsee Ratapihantien yli menevällä ylikulkusillalla (kun lähdetään asemarakennuksesta kohti Opastinsiltaa)? Parkki on aina täynnä, suuri osa romupyöriä, ja se on ainoa (?) sateensuojassa oleva parkki asemalla. Kaiteeseen on hankala omaa pyörääni lukita. Alkaa hermo kiristyä pikkuhiljaa, jos pyörää ei saa koskaan telineeseen kiinni, viimeksi tänä aamuna. Koko viime syksyn oli sama ongelma.

    -SS

    1. Olen tätä koittanut selvittää taannoin. Viiden puhelinsoiton jälkeen selvisi jo ihminen, jonka tiettävästi pitäisi tehdä virka-apupyyntö kaupungille. Häntä en vaan saanut kiinni. Palaan vielä asiaan.

      Ja koko asemasta vastaa nykyään Kiinteistöosakeyhtiö Pasilan Asema. Se lienee VR:n omistama, tai sitten ei. Ota nyt tuosta selvää.

  6. Laitoin eilen palautetta HKR:lle ja kysyin, kuuluuko se heidän vai VR:n vastuulle. Sain seuraavanlaisen vastauksen: ”Kiitos palautteesta. Olemme välittäneet viestinne Liikennevirastolle.” Ok!

    -SS

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *