Pyöräily on liikennettä

Päivän Hesarista (sivu C8) löytyy mielipidekirjoitukseni, jossa vastaan aiempaan Anna-Maija Gruberin aiempaan mielipiteseen koskien Mechelininkadun liikennettä. Keskustelu perustuu Mechelininkadun uusiin katusuunnitelmiin, jotka ovat nyt nähtävänä.
pyöräily_on_liikennettä
Alla koko teksti linkkausten kera. Hesari kun ei vielä moista mahdollista.

Anna-Maija Gruber kirjoitti siitä, miten Helsinki syrjii joukkoliikennettä ”subventoidakseen” pyöräilyä (HS Mielipide 13. 1.). Kirjoitus perustuu väärinkäsitykseen, joka on syytä oikaista.

Pyöräily on liikennettä, ei harrastus. Helsingin työ- ja asiointimatkoista 11 prosenttia tehdään pyörällä, ja kaupungin tavoite on nostaa prosentti viiteentoista.

Pyöräilyä edistetään, koska se on kaupungin kannalta kokonaisuutena tehokkain tapa liikkua. Mitä suurempi joukko taittaa työmatkansa pyörällä, sen halvemmalla kaupunki pääsee. Kyse ei siis ole pienen joukon harrastuksen suosimisesta, vaan harkitusta liikennepolitiikasta.

Gruberin esiin nostamista ongelmista vain yöparkkipaikkojen poisto liittyy pyöräkaistoihin. Raitiolinjan 8 ja bussin 24 muutokset eivät liity pyöräilyyn millään tavoin. Sen sijaan ne liittyvät joukkoliikenteen parantamiseen. Linjan 8 pysäkkejä yhdistetään osana ratikkaliikenteen nopeuttamistoimia, ja linja 24 siirtyi palvelemaan alueita, joilta muu palvelu lakkasi eteläisen kantakaupungin linjastouudistuksessa.

Kummallakin uudistuksella tähdätään siihen, että joukkoliikenne palvelisi asukkaita luotettavammin ja nopeammin.

Helsingin liikenteen suuri ongelma on, että yksityisautoilun sujuvuuden nimissä on sekä joukkoliikenteen että pyöräilyn oloista tehty 60 viime vuoden aikana kovin vaikeat. Mechelininkadun uudistuksissa ongelmia korjataan ja parannetaan joukkoliikenteen ja pyöräilyn asemaa.

Otso Kivekäs
kaupunginvaltuutettu (vihr)
HKL:n johtokunnan puheenjohtaja
Helsinki

ps. Tekstin kirjoittamisen jälkeen selvisi, että edes ne yöparkkipaikat eivät liity pyöräkaistoihin, vaan ne poistetaan koska Länsisataman rekkaliikenne sitä vaatii.

Ja vielä, ne ratikkapysäkit. Kävelymatkat joillekin pitenevät hiukan, toisille lyhenevät hiukan. Ratikkapysäkkien alueella asuun noin 12 000 ihmistä, joista 320 jää nyt 300m palvelualueen ulkopuolelle. Vastaavasti ratikat nopeutuvat useamman minuutin. Ihan hyväksyttävää, sanoisin.

mechelininkatu

7 kommenttia artikkeliin ”Pyöräily on liikennettä”

  1. Varsinaisen aiheen sivusta: tuossa kuvassa vasemman ja oikean kartan ero on ensisilmäyksellä aika vaikea erottaa. Jossain vaalipamfletin kuvissa oli myös sama ongelma. Sekään ei ehkä ole optimaalisen selkeää että osa kuvatekstistä on kuvan yläpuolella ja osa alapuolella.

    Varsinaisesta aiheesta ei tietenkään ole muuta sanottavaa kun kehut hyvästä kirjoituksesta.

  2. Hei Otso, haluaisin kysyä sinulta hieman tästä ko. Tilanteesta. Mm. Töölöläinen lehdessä ja jossain lippulappusissa liikkuu huhuja, että pyörätieuudistuksen tieltä oltaisiin kaatamassa kaikki puut Mechelininkadun puistikosta. Pitääkö tämä paikkaansa, vai onko joku nyt ymmärtänyt väärin? Ollaanko kaikki puut tosiaan kaatamassa? Itse olin lukevinani kaupungin päätöksestä, että vain huonokuntoisia puita kaadettaisiin ja niiden tilalle istutettaisiin uudet puut, eli käytännössä mechelininkadulla olisi puita vielä parinkin vuoden päästä? Entä osaatko sanoa, millaiset suunnitelmat ovat tuon pyöräilijöiden ja kävelijöiden käytössä olevien Mechelininkadun puistokujien suhteen? Nythän puistikosta toiseen ei pääse pyörällä kuin ylittämällä kolme suojatietä aina kunkin pätkän päässä, koska niiden välistä menee autotiet. Onko tähän tulossa jotain parannuksia, ja tulevatko puistikkotiet tulevaisuudessa paremmalle käytölle, vai mitä niille tapahtuu? Hyödynnetäänkö niitä osana mechelininkadun pyöräteitä?

    1. Käsitys että puita kaadettaisiin pyöräteiden edestä perustuu väärinymmärrykseen. Mechelininkadun pyöräkaistat ovat tulossa kadun reunoille, kun puut taas ovat keskellä.

      Arkadiankadun kohdalta muutama puu kaadetaan ratikkapysäkin siirron takia. Vastaavasti nykyisten pysäkkien paikoille tulee uusia puita. Tämän lisäksi rakennusvirasto korvaa joitain vanhoja puita uusilla, koska niiden pelätään kaatuvan. Tämä on normaalia puurivien hoitoa.

      Projektin päällikkö rakennusvirastossa sanoi:

      ”Kadun kaikille puille tehtiin kesällä 2012 laaja kuntoselvitys, joka on ollut lähtökohtana kadun mitoitusta määrittäessä. Missään selostuksessa tai tilaisuudessa ei ole kerrottu, että kaikki puut kaadetaan ja kujanne uusittaisiin kokonaisuudessaan – tämä on virheellinen käsitys. Huonokuntoiset puut täytyy turvallisuussyistä tottakai uusia, mutta kujanteen uusiminen/täydentäminen toteutetaan arvoympäristön luonteelle sopivana siten, että katujaksoille saadaan jatkuvat kujanteet samanikäisiä ja –kokoisia puita. Puukujanteen uusimista/täydentämistä saattaa siis ajoittua myös kadunrakentamista myöhäisemmäksi jollain tietyillä katuväleillä – tämä tarkentunee rakennussuunnitelmien edetessä ja työmaan vaiheistuksen suunnittelussa. Vanhojen puiden kaato etenee kadunrakentamisen aikataulussa ja uudet taimet on tarkoitus tilata etukäteen, jotta ne olisivat hieman kookkaampia istutusvaiheessa.”

  3. Kiitokset nopesta vastauksesta. No, nyt odotan innolla, että pääsen polkemaan jatkossa kunnon pyörätietä Mechelininkadun ihastuttavien puiden varjossa – nykyään kun saa pelätä henkensä edestä kahden kaistan liikenteen ja pysäköityjen autojen sekamelskaa.

  4. ”…ps. Tekstin kirjoittamisen jälkeen selvisi, että edes ne yöparkkipaikat eivät liity pyöräkaistoihin, vaan ne poistetaan koska Länsisataman rekkaliikenne sitä vaatii.”

    Rekkaliikenne pysyy edelleen kiellettynä (yli 12m ja vaaralliset aineet), mutta muu liikenne (yksityisautot, taksit, turistibussit, kuorma- ja pakettiautot sekä Jätkästä että L-satamasta) ovat todellinen syy yöpysäköinnin poistoon. Toimivuustarkastelu kertoi totuuden.

    Puukujanteen väliin jäävä hiekkatie pyhitetään jalankulkijoille (ainakaan pyöräilyä ei sinne ohjata). Toivottavasti sen viihtyisyyttä samalla lisätään nykyisestä useimmilla penkki+roskis yhdistelmillä. Pohjois-etelä suuntainen Mechelininkatu ei onneksi aiheuta perusongelmaa, missä auringon kiertokulkua ei ole mietitty penkkien sijoittelussa: liian usein se paras auringon paiste osuu niskaan.

    Liikenteenohjaussuunnitelmassa on toivottavasti puukujanteen kaikkiin päihin lisätty liikennemerkit: jalkakäytävä (nro 421) miniatyyrikokoisena.

  5. Kommenttini ei suoranaisesti liity pyöräilyyn, Mechelininkatuun ja HKL:een kylläkin – ”Kummallakin uudistuksella tähdätään siihen, että joukkoliikenne palvelisi asukkaita luotettavammin ja nopeammin” (kommenttisi koskien linjoja 24 ja 8). ”Mutupohjalta” (ko. bussia käyttäneenä) tämä tavoite ei ole toteutunut linjan 24 osalta ainakaan välillä keskusta-seurasaari ja linjan 8 osalta olisi kiva tietää mihin kommenttisi useamman minuutin nopeutuksesta perustuu. Linjauudistuksen yleisökommenttien perusteella HKL:llä luulisi olevan muutakin tekemistä kuin minuutin viilaaminen linjan 8 pitkästä matkasta. Numeroita on hyvä käyttää ja HKL:n hallituksen puheenjohtajalla on todennäköisesti ajantasaista tietoa, mutta on aika tarkoitushakuista kertoa, että 320 ihmistä alueen 12000 ihmisestä on jonkin maagisen 300m kehän ulkopuolella kun pitäisi puhua siitä määrästä (jos halutaan leikkiä numeroilla) , joiden pysäkkimatka pitenee ja se määrä on ihan eri luokkaa kuin 320 ja ihan eri luokkaa kuin niiden määrä, joiden pysäkkimatka lyhenee. Tietysti asian voi helposti kuitata sanomalla osa voittaa ja osa häviää.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *