Otso Kivekäs Helsinki

Tämä juna ei pysähdy Hämeenlinnassa

6 thoughts on “Tämä juna ei pysähdy Hämeenlinnassa

  1. VR on osasyylinen itse tähän tilanteeseen. He ovat omistaneet ja omistavat edelleen runsaasti maata Hämeenlinnan aseman ympäristössä. Jos hinta on suolainen, ei maata kukaan osta ja alue ei kehity. Tämä sama vaivaa useita muitakin paikkakuntia Suomessa. Rautatieasemien, entisten ja nykyisten, läheisyydessä on runsaasti VR:n maita myös isoissa keskuksissa. Eikä varmasti ketään – ainakaan pitäisi – yllättää, että VR:lle matkustaja-asiakkaiden ja tavaran kuljettaminen on vain sivubisnes, raha tulee muualta kuin siitä minkä me luulemme olevan VR:n ydinliiketoimintaa. Tästä kertoo mm. nettisivusto VR Leaks.

  2. Eivät kelpaa VR:lle pysähdykset lähempänäkään Helsinkiä. Rantaradan lähiliikenne on lopetettu kokonaan, ja pikajunat eivät pysähdy enää Kirkkonummella. Myös pääradan liikennepaikkoja on lakkautettu.

    Nopeaa ja ympäristöystävällistä pääkaupunkiseudun lähiliikennettä siis ajetaan alas sen kun ehditään, samalla kun Helsingissä rakennetaan uusia satoja miljoonia euroja maksavia raidejokereita, pikaraitioteitä ja jättisiltoja.

  3. Jos VR ei rakenna aseman viereen niin siitäkin voi syyttää vain Hämeenlinnan kaupunkia itseään. Esimerkiksi Vantaa on jo vuosia pakkolunastanut kaikki maat, joita niiden omistajat eivät suostu kehittämään. Omistajasta riippumatta.

  4. Myös Lahteen kulkevat kerran tunnissa lähijunat. Jos (kun) niissä on huono tehdä töitä, eikö vika ole kalustossa eli penkeissä. Välillä käytetään vakiokalustoa. Vaihdetaan nykyisten penkkien tilalle IC-junien penkit, ei maksa kovin paljoa. Kapasiteetin väheneminen saattaa olla ongelma.

    Saman voi tehdä pääradan pitkän matkan lähijunakalustolle. Nykyinen reitin katkaisu Riihimäelle johtunee aikataulutuksesta, yhtenäinen lähijuna Hki – Tre välillä ei ehkä mahdollistaisi nykyistä liikennemäärää riittävän häiriöttömästi.

    Nykyinen 1 h 30 minTampereelle suhteessa aikaisempaan lähes 2 tuntiin on iso parannus. Niin Tampereelle jääville kuin sieltä eteenpäin jatkaville ja etenkin väliä usein matkustaville.

    Hämeenlinnalla on ollut vuosikymmenet aikaa kehittää aseman seudusta potentiaalinen asuinalue niille, jotka eivät halua sitoa itseään auton käyttöön. Näin ei ole haluttu toimia. Millä perusteella tämä tilanne muuttuisi, vaikka kaikki mahdolliset junat jatkaisivat pysähtymistä asemalla? Samalla kun valtaosa matkustajista joutuisi kärsimään pidemmästä matka-ajasta.

    Junan ainut kilpailija on kumipyöräliikenne. Hki – Tre välillä junan merkittävin valtti on nopeus. Se kannattaa maksimoida. Sitten tulevat hinta (ettei Onnibus saa liikaa matkustajia) ja matkustamisen mukavuus (jossa juna on ylivoimainen, mutta se ei yksistään riitä).

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *