Blogin uusimmat

Suojellaan Uudenmaan metsät – rakennetaan parkkipaikat

Kirjoittajalta Otso Kivekäs | 29.3.2025 | 0 kommenttia

Myimme lautakunnassa tiistaina 200 hehtaaria vanhaa metsää Luonnonperintösäätiölle suojeltavaksi. Kauhalan alue sijaitsee kirkkonummella ja sisältää upeaa vanhaa metsää, kallioita ja jyrkänteitä sekä suota. Se on arvioitu yhdeksi Etelä-Suomen arvokkaimmista vielä suojelemattomista metsäalueista. Osia metsästä ei ole koskaan avohakattu. Kauhala on osa Helsingin viherkehää, metsien vyöhykettä, joka ulottuu lännessä Porkkalanniemestä Nuuksion, Luukin ja Sipoonkorven kautta Östersundomiin. … Jatka artikkeliin Suojellaan Uudenmaan metsät – rakennetaan parkkipaikat

Avoin koodi ja digitaalinen huoltovarmuus

Kirjoittajalta Otso Kivekäs | 20.3.2025 | 1 kommentti

Nyky-yhteiskunta on äärimmäisen riippuvainen ohjelmistoista. Tuhansien kriittisten järjestelmien jatkuvan saatavuuden varmistaminen on digitaalista huoltovarmuutta. Väitän, että avoin lähdekoodi on yksi parhaista tavoista parantaa ohjelmistojen huoltovarmuutta. Eurooppalaisessa keskustelussa on viime aikoina noussut voimakkaasti esiin digitaalisen suvereniteetin vaatimus, eli ajatus miten Euroopan pitäisi kyetä tuottamaan tarvitsemiaan tietojärjestelmiä itsenäisesti – erityisesti ilman riippuvuutta Yhdysvaltoihin. Tavoite on vaikea tai … Jatka artikkeliin Avoin koodi ja digitaalinen huoltovarmuus

Miksi joukkoliikenteen liput ovat niin kalliita?

Kirjoittajalta Otso Kivekäs | 14.3.2025 | 0 kommenttia

Kysyin valtuuston kyselytunnilla, mitä Helsinki voi tehdä joukkoliikenteen lipunhintojen laskemiseksi? Helsingin seudun liikenteen (HSL) vyöhykemallin aikana helsinkiläisten yleisimpien joukkoliikennelippujen hinnat ovat noussee 45%, ratikkalipulla aiemmin kulkeneiden jopa 88%. Tämä on vähentänyt joukkoliikenteen käyttöä ja hidastanut koronasta palautumista. Korkeat lippujen hinnat ovat yksi merkittävimmistä keskustan elinvoimaa heikentävistä tekijöistä. Meiltä puuttuu 100 000 joukkoliikenteellä tulevaa ihmistä keskustasta.Ja … Jatka artikkeliin Miksi joukkoliikenteen liput ovat niin kalliita?

Vaaleista ja Euroopasta

Kirjoittajalta Otso Kivekäs | 24.2.2025 | 0 kommenttia

Kuntavaaleissa päätetään paikallisista asioista. Olen käyttänyt toistakymmentä vuotta Helsingin asioiden miettimiseen ja aion myös näissä vaaleissa puhua lähinnä niistä. Mutta maailmassa on isompiakin asioita, asioita jotka voivat ratkaista sen, käymmekö me täällä neljän vuoden kuluttua taas vaaleja. Maailma luisuu kovaa vauhtia kohti autoritäärisempiä ja väkivaltaisempia aikoja. Vaikka paljon on jo tapahtunut, tämän vuosikymmenen ensimmäinen puolikas … Jatka artikkeliin Vaaleista ja Euroopasta

Avointa koodia julkishallintoon!

Kirjoittajalta Otso Kivekäs | 27.1.2025 | 3 kommenttia

10 vuotta sitten kirjoitin kuinka julkisia tietojärjestelmiä pitäisi hankkia. Kuinka pitää miettiä mitä tekee, välttää toimittajalukkoa ja mikäli pitää koodata uutta, tehdä se ensisijaisesti avoimena koodina. Sain myös jonkin verran edistettyä asiaa, muun muassa Helsinki on julkaissut erilaisia pienempiä ratkaisuja avoimena koodina, muun muassa Varaamon ja Palvelukartan. Suosikkiesimerkkini avoimen koodin hyödyistä on kuitenkin eVaka – … Jatka artikkeliin Avointa koodia julkishallintoon!

Päästökauppa muuttaa merenkulkua

Kirjoittajalta Otso Kivekäs | 2.12.2024 | 2 kommenttia

Merenkulku on Euroopassa tullut päästökaupan piiriin alkaen tämän vuoden alusta ja laajentuen parin seuraavan vuoden aikana kaikkiin isoihin laivoihin ja niiden päästöihin. Muutokset merenkulussa alkavat nyt näkyä. Päivän Turun sanomissa Viking Linen toimitusjohtaja Hanses kertoo, että he suunnittelevat sähkölaivaa Helsingin ja Tallinnan väliseen liikenteeseen. Avoimia kysymyksiä on vielä paljon, alkaen siitä miten ja milloin laiva … Jatka artikkeliin Päästökauppa muuttaa merenkulkua

Aloite Taivallahden koulun liikenneturvallisuuden parantamiseksi

Kirjoittajalta Otso Kivekäs | 28.11.2024 | 0 kommenttia

Taivallahden koulu on palaamassa väistöstä vuodenvaihteesta takaisin Mechelininkadun varteen. Koulun vanhemmat ovat huolissaan liikenneturvallisuudesta ja heidän keräämässään addressissa on jo satoja nimiä. Mechelininkatu on pääkatu, jolla on merkittävä liikennemäärä. Taivallahden koulun kohdalla liikenne on kuitenkin jo selvästi vähäisempää kuin eteläosalla. Paras ratkaisu olisi Mechelininkadun kaventaminen 1+1-kaistaiseksi koulun kohdalla. Vanhemmat ehdottavat myös 30 km/h nopeusrajoitus Mechelininkadulle … Jatka artikkeliin Aloite Taivallahden koulun liikenneturvallisuuden parantamiseksi

Helsingin ”murhaava” väestökehitys

Kirjoittajalta Otso Kivekäs | 17.11.2024 | 2 kommenttia

Perussuomalaisten pormestariehdokas Wille Rydman sanoo, että Helsingin väestökehitys on murhaava, mutta mitä hän mahtaa tarkoittaa sillä? Helsinki kasvoi viime vuonna yli 10 000 asukkaalla. Perinteisesti kasvua pidetään elinvoiman merkkinä, menestyvät kaupungit kasvavat ja kasvavat kaupungit yleensä menestyvät. Toisaalta 216 Suomen kunnassa väkiluku laski. Helsinkiin muutti kotimaasta 36 000 ihmistä. Jos he olisivat pysyneet siellä missä … Jatka artikkeliin Helsingin ”murhaava” väestökehitys

Miten tietojärjestelmähankinta epäonnistuu tai onnistuu

Kirjoittajalta Otso Kivekäs | 15.11.2024 | 8 kommenttia

Jokaisen tietojärjestelmähankinnan kriittisin vaihe on alussa, ennen kun tarjouspyyntöä tai määrittelyä aletaan valmistella. Siinä kohti pitäisi kysyä, mitä me oikeastaan olemme tekemässä. Ja usein hankinta epäonnistuu jo tässä kohtaa, koska kriittisiä kysymyksiä ei käydä riittävästi läpi. Tärkein kysymys liittyy siihen, mitä olemme organisaationa tekemässä. Tietojärjestelmää ei voi erottaa toimintatavasta, jota sen olisi tarkoitus tukea. Esimerkiksi … Jatka artikkeliin Miten tietojärjestelmähankinta epäonnistuu tai onnistuu

Kavennuksia Koskelantien suojatielle

Kirjoittajalta Otso Kivekäs | 10.11.2024 | 0 kommenttia

Tein lautakunnassa esityksen Koskelantien turvallisuudesta ja nyt kadulle saadaan seitsemään kohtaan kavennus, joka tekee ylittämisestä turvallisempaa! Kalervonkadun ja Koskelantien risteyksessä kolmen kaistan levyinen katu kapenee vain kahden kaistan levyiseksi. Kavennus tekee ylitysmatkan jalankulkijoille lyhyemmäksi ja samalla hillitsee ajonopeuksia, ksoka katu ei tunnu ylileveältä kiihdytysbaanalta. Tästä kulkee suurin osa Kumpulan lapsista joka arkiaamu ekaluokkalaisista alkaen. Liikenneturvallisuus … Jatka artikkeliin Kavennuksia Koskelantien suojatielle