Blogin uusimmat

Näin saat tekijänoikeusaloitteen eduskuntaan

Kirjoittajalta Otso Kivekäs | 27.3.2013 | 5 kommenttia

Tekijänoikeusaloite on kerännyt kahdessa kuukaudessa puolet tarvitsemistaan allekirjoituksista. Jos ilmoituksia kertyisi tasaista tahtia lisää, homma olisi tällä selvä. Niin ei kuitenkaan käy. Alla olevasta graafista näkee, että ilmoitusten kertyminen muistuttaa pikemminkin logaritmista käyrää. Tai oikeastaan summaa logaritmisista käyristä: aina kun tapahtuu jotain merkittävää, lisätään edellisten päälle uusi log(x). Viimeisin pomppu tuli tasa-arvoisesta avioliittolaista, jonka allekirjoittajista … Jatka artikkeliin Näin saat tekijänoikeusaloitteen eduskuntaan

HKL:n johtokunta 21.3.2013

Kirjoittajalta Otso Kivekäs | 27.3.2013 | 9 kommenttia

Merkittävin asia oli taas automaattimetron tilannekatsaus. Kun muistio on nyt jo esitelty Höblässä ja käsitelty Hesarissa, niin tässä se katsottavaksi kaikille. Siinä on aika paljon kaikenlaisia ongelmia kiteytyneenä 23 sivuun. Tasapainon vuoksi katsoa myös edellisen kokouksen projektiesittely, joka käsittelee mitä kaikkea on saatu aikaan. Projektissa on siis vaikeuksia. Se koitetaan kuitenkin vielä saada loppuun. Eilen … Jatka artikkeliin HKL:n johtokunta 21.3.2013

Suuri adressi

Kirjoittajalta Otso Kivekäs | 19.3.2013 | 12 kommenttia

114 vuotta sitten, helmikuussa 1899, arkkitehti Harald Neovius sai idean: hän halusi kerätä Keisarille suuren kirjelmän, jonka mahdollisimman moni allekirjoittaisi. Ajatus oli osoittaa keisarille, että perustuslakien loukkaamista Helmikuun manifestilla vastusti koko kansa, ja pyytää alamaisimmin Keisaria harkitsemaan vielä asiaa. Adressin laati senaattori Leo Mechelin (sama Mechelin, jonka kadun asukkailta nyt kysytään kantaa parkkipaikkoihin ja puihin). … Jatka artikkeliin Suuri adressi

HKL:n johtokunnan lista 21.3.2013

Kirjoittajalta Otso Kivekäs | 19.3.2013 | 8 kommenttia

Luvassa vaihteeksi lyhyt kokous, lista tässä Töölönkatu 49 kivitalon myynti kaupungin kiinteistöyhtiölle tulee pöydältä. HKL:n omistama talo ollaan myymässä kaupungin vuokrataloyhtiö Auroranlinnalle. Auroranlinna kunnostaa huonokuntoisen talon, ja se pysyy vuokra-asuntokäytössä. Käsittääkseni nimenomaan HKL:n työsuhdeasuntoina. Kaupungilla on linjaus, että liikelaitosten tulisi myydä työsuhdeasuntotalonsa kiinteistöyhtiölle, ja että niitä ei saa myydä vapailla markkinoilla. Kyse on siis omaisuuden … Jatka artikkeliin HKL:n johtokunnan lista 21.3.2013

Miksi keskustatunnelia ei kannata rakentaa

Kirjoittajalta Otso Kivekäs | 14.3.2013 | 14 kommenttia

Pari viikkoa sitten Hesarissa oli juttua keskustatunnelista. Haastateltu Karoliina Savolainen sanoi ”Työmatka Latokaskesta Sörnäisiin kesti perjantaiaamuna omalla autolla 45 minuuttia ja illan kotimatka samoin. Raitiovaunulla ja bussilla työmatka kestäisi yhtä kauan.” Kun länsimetro valmistuu, Savolainen siirtyy [1] luultavasti liityntäpysäköijäksi. Houkutus jättää auto Matinkylään ja hurauttaa siitä metrolla Kurviin on melko kova. Matka on nopeampi, ja … Jatka artikkeliin Miksi keskustatunnelia ei kannata rakentaa

Sata punnerrusta

Kirjoittajalta Otso Kivekäs | 12.3.2013 | 12 kommenttia

Muuankin nörtit houkuttelivat minut mukaan sadan punnerruksen haasteeseen. Se on ohjelma, jossa on tarkoitus kuuden viikon treenillä (alle tunti viikossa) kyetä tekemään sata punnerrusta. Sivu kovasti lupailee, että kuka vaan pystyy siihen ja että kyse on vain tahdonvoimasta. No, pakkohan tällaista on kokeilla. Ohjelman minimalismi ja systemaattinen mittaaminen ovat esteettisesti vetoavia. Vältän yleensä keskustelemasta liikuntasuorituksista, … Jatka artikkeliin Sata punnerrusta

HKL:n johtokunta 7.3.2013

Kirjoittajalta Otso Kivekäs | 10.3.2013 | 8 kommenttia

Pitkä kokous, lista tässä. Automaattimetron tilannekatsaus kuultiin. Lähinnä yhteenveto tähänastisista tapahtumista. Kahden viikon päästä tulee lisää, tarkoitus olisi päästä tuleviin suunnitelmiin ja toimenpiteisiin myös. Metrovartioinnin osalta päätimme, että vartiointi kilpailutetaan eikä tehdä omana työnä. Asia ei kuitenkaan jää vielä tähän, vaan apulaiskaupunginjohtaja vie sen kaupunginhallituksen päätettäväksi. Kyse on periaatekysymyksestä, että käytetäänkö oman konsernin palveluita vai … Jatka artikkeliin HKL:n johtokunta 7.3.2013

HKL:n johtokunnan lista 7.3.2013

Kirjoittajalta Otso Kivekäs | 6.3.2013 | 6 kommenttia

Pitkä kokous luvassa, lista tässä. Täytyy sanoa, että päätös lyhentää kokousväliä taisi olla ihan oikea. Hyväksytään viime vuoden tilinpäätös. Voittoa 1,9 miljoonaa, joka on suhteessa 140 miljoonan liikevaihtoon (plus 76 miljoonan investoinnit) jotakuinkin tavoitteen mukainen ”hiukan yli nollan”. Tulostavoitteista täyttyi voitollisuus, kaivuutöiden lyhyys sekä ratikan matkustajatyytyväisyys (3,93, tavoite 3,86) ja luotettavuus (99,90, tavoite 99,85). Sen … Jatka artikkeliin HKL:n johtokunnan lista 7.3.2013

Yhden liikennemuodon ehdoilla

Kirjoittajalta Otso Kivekäs | 6.3.2013 | 24 kommenttia

Liikennejärjestelmämme perustuu monien kulkumuotojen yhteispeliin. Kaupunki toimii, kun suunnittelu tehdään huomioiden eri liikennemuodot ja niiden luontevat roolit. Valitettavasti kaikki eivät ajattele näin. Tämä teksti käsittelee tätä ongelmaa, ja mitä sille voisi tehdä. Jos et jaksa lukea, hyppää kuvan kohdalle. Aloitetaan liikennejärjestelmästä Lyhyillä matkoilla kävely on selvästi paras kulkumuoto. Hyvät kävelyedellytykset on myös helpoin tarjota, koska … Jatka artikkeliin Yhden liikennemuodon ehdoilla

HKL:n johtokunta 28.2.

Kirjoittajalta Otso Kivekäs | 3.3.2013 | 12 kommenttia

Piti olla pelkkä informaatiokokous, mutta menikin dramaattisemmaksi. Esiteltäviä asioita oli kaksi: ratikkavarikkojen tulevaisuus ja organisaatiouudistus. Ratikkavarikon laajennosta suunnitellaan Koskelaan. Tarkoitus on laajentaa säilytystiloja uusia ratikoita varten ja keskittää myös korjaamotoiminta sinne. Varikon päälle ja Koskelantien varteen suunnitellaan myös asuintaloja. Koskelasta vedettäisiin kiskot Käpylään varayhteydeksi, ettei päähalli ole vain yhden reitin varassa ja helposti motitettavissa. Suunniteltu … Jatka artikkeliin HKL:n johtokunta 28.2.